Staandehouding Beveiliging

Auteur Topic: Staandehouding Beveiliging  (gelezen 13211 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Gepost op: 7 oktober 2005, 14:51:34
Gisteren hadden we een discussie op school met klasgenoten over het staandehouden van een persoon.

Aangezien ik maandag pas weer school heb om het aan een leraar te vragen zal ik het hier even voorleggen:

Stel dat je 's nachts een brand- en sluitronde loopt bij een object en je ziet een persoon opeens het gebouw verlaten met een beeldscherm in zijn handen, terwijl er niet gemeld is door de eigenaar van het pand dat er iemand aanwezig zou zijn rond deze tijd (we maken er maar 1 uur 's nachts van).

Op het moment dat de persoon je aan ziet komen lopen laat hij het beeldscherm vallen en rent met een noodgang weg.

Je mag als beveiliger zo'n persoon staande houden. Op het moment dat deze persoon hier lak aan heeft en weer wegrent; wat mag je als beveiliger dan wel en vooral niet doen?

Groeten,

Mark




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 7 oktober 2005, 14:54:54
Ik denk dat er de laatste tijd geneog in het nieuws is geweest wat je vooral NIET moet doen  :-X


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #2 Gepost op: 7 oktober 2005, 14:58:47
Natuurlijk begrijp ik wel dat je iemand niet op het hoofd moet gaan stampen, tackelen en wat allemaal nog meer, maar wat zegt de wet over wat je als beveiliger wél mag? Moet je de desbetreffende persoon laten lopen en de collega's van de politie waarschuwen of mag je de desbetreffende persoon op een manier zonder over de schreef te gaan bij je houden tot de politie arriveert??


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #3 Gepost op: 7 oktober 2005, 15:21:06
Had ik al eens iets over getypt...dus ff quoten ::)



Eenieder mag op heeterdaad bij een strafbaar feit een verdachte aanhouden, vlgs artikel 53 Wetboek van Strafvordering

Citaat
Art. 53.

In geval van ontdekking op heterdaad is ieder bevoegd de verdachte aan te houden.


In zodanig geval is de officier van justitie of de hulpofficier bevoegd de verdachte, na aanhouding, naar een plaats van verhoor te geleiden; hij kan ook diens aanhouding of voorgeleiding bevelen.


Geschiedt de aanhouding door een andere opsporingsambtenaar, dan draagt deze zorg dat de aangehoudene ten spoedigste voor de officier van justitie of een van diens hulpofficieren wordt geleid.


Geschiedt de aanhouding door een ander, dan levert deze de aangehoudene onverwijld aan een opsporingsambtenaar over, onder afgifte aan deze van mogelijk in beslag genomen voorwerpen, die dan handelt overeenkomstig de bepalingen van het voorgaande lid en, zo nodig, de artikelen 156 en 157.


Staande houden is een bevoegdheid van de opsporingsambtenaar, Art 52 Wetboek van strafvordering, bij iemand die verdacht wordt van een strafbaar feit
Citaat
Art. 52.

Iedere opsporingsambtenaar is bevoegd de verdachte naar zijn naam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats, adres waarop hij als ingezetene in de basisadministratie persoonsgegevens staat ingeschreven en woon- of verblijfplaats te vragen en hem daartoe staande te houden.


[edit]btw...als je iemand aanhoudt(winkeldief/vernieler) moet je hem wel zo snel mogelijk aan de politie overdragen [/edit]

In deze thread staat ook ongeveer hetzelfde verhaal

Komt neer op: zonder excessief geweld te gebruiken die vent bij je houden....en zo snel mogelijk overdragen
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Karim

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 7 oktober 2005, 15:27:04
of mag je de desbetreffende persoon op een manier zonder over de schreef te gaan bij je houden tot de politie arriveert??


Dat mag je zelfs als "gewone burger" ,daar hoef je niet eens voor bij de beveiliging voor te zitten  ;)


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #5 Gepost op: 7 oktober 2005, 15:43:16
Klopt, maar ik denk dat je er bij de beveiliging (ligt eraan wat je doet) vaker mee te maken krijgt dan een burger, dus is het goed om te weten wat het wetboek hierover zegt. En ik was weer te ongeduldig om mijn lessen hierin af te wachten  ;D

Bedankt JVO!

Groeten,

Mark


Target77

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 7 oktober 2005, 16:41:59
Ik denk dat Mark een tweetal zaken door elkaar haalt..te weten: het aanhouden en het staande houden. Dus Mark...effe weer je boeken induiken maat!  ;D

Aanhouden van een verdachte na ontdekking van een strafbaar feit op heterdaad mag iedereen, dus ook de beveiliger. Inderdaad is daarbij als voorwaarde gesteld dat de verdachte onverwijld wordt overgedragen aan een opsporingsambtenaar.

Staande houden, oftewel het ophouden van de persoon zodat deze zijn/haar personalia verplicht geeft is niet toegestaan voor burgers c.q. beveiligers. . Deze bevoegdheid is enkel toegewezen aan opsporingsambtenaren. Je mag uiteraard wel naar de personalia van een persoon vragen, maar men is in het geval van een beveiliger of burger  niet verpicht tot antwoorden. Maar de praktijk leert dat men tijdens een aanhouding op heterdaad wel zijn/haar personalia geeft. Heb zelf tot heden nog nooit iemand gehad die dat geweigerd heeft.  ;) ;D


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #7 Gepost op: 7 oktober 2005, 16:44:29
Verdorie. Wééér die boeken in  ;D
Nee hoor, heb het nog altijd naar mijn zin op school  :)


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #8 Gepost op: 7 oktober 2005, 17:41:47
Wat tegenwoordig ook steeds meer gebeurt is de persoon in kwestie volgen en via 1-1-2 de meldkamer bellen en je positie doorgeven. Heb ik zelf een paar maanden terug gedaan in Den Haag na een aanhouding van een winkeldievegge die zich verzette. Toen haar "vriend" haar middels het zwaaien met een mes probeerde te ontzetten, heb ik ze laten gaan en gevolgd, maar ondertussen contact gehouden met de meldkamer (wel aan de lijn blijven, want de meldkamers zijn verbazingwekkend genoeg vrij snel geneigd op te hangen terwijl je midden in een achtervolging zit???). Uiteindelijk helaas ivm de eigen veiligheid van mij en mijn vriendin af moeten haken bij een tunneltje, maar uiteindelijk zijn ze allebei aangehouden, voorgeleid, in verzekering gesteld, gevangen gehouden en veroordeeld voor diefstal met geweld en bedreiging met een wapen. Saillant detail: vriendlief verzette zich ook tegen zijn aanhouding en begon toen ook met een mes te zwaaien.
greetz,  Enrique


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #9 Gepost op: 7 oktober 2005, 19:38:31
D's inderdaad een slimme manier ja!! Die hou ik erin  ;D