Staandehouding Beveiliging

Auteur Topic: Staandehouding Beveiliging  (gelezen 13356 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thijs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 694
    • www.1-1-2forum.nl
Reactie #10 Gepost op: 9 oktober 2005, 13:01:17
Hoe laat gingen de laatste mensen dan weg uit het pand?


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #11 Gepost op: 9 oktober 2005, 15:05:55
Gisteren hadden we een discussie op school met klasgenoten over het staandehouden van een persoon.

Aangezien ik maandag pas weer school heb om het aan een leraar te vragen zal ik het hier even voorleggen:

Stel dat je 's nachts een brand- en sluitronde loopt bij een object en je ziet een persoon opeens het gebouw verlaten met een beeldscherm in zijn handen, terwijl er niet gemeld is door de eigenaar van het pand dat er iemand aanwezig zou zijn rond deze tijd (we maken er maar 1 uur 's nachts van).

Op het moment dat de persoon je aan ziet komen lopen laat hij het beeldscherm vallen en rent met een noodgang weg.

Je mag als beveiliger zo'n persoon staande houden. Op het moment dat deze persoon hier lak aan heeft en weer wegrent; wat mag je als beveiliger dan wel en vooral niet doen?

Groeten,

Mark

Door de omstandigheden vind ik de persoon een verdachte en zou ik hem als beveiliger met gepast geweld aanhouden.


Thijs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 694
    • www.1-1-2forum.nl
Reactie #12 Gepost op: 9 oktober 2005, 15:48:38
Wat versta je onder gepast geweld.


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #13 Gepost op: 9 oktober 2005, 15:50:05
Ik neem aan zonder iemand tegen dr grond te slaan toch subtiel in bedwang houden. Nu vraag ik me alleen af of je zo iemand eigenlijk wel met een vinger mag aanraken. Volgens mij gelden op het gebied van geweld voor een beveiliger hetzelfde als bij een burger.

Weet iemand hier iets van?


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #14 Gepost op: 9 oktober 2005, 15:59:58
In geval van ontdekking op heterdaad mag je iemand aanhouden (dat impliceert dus staandehouden). Daarbij mag je iemand met 1 of meerdere vingers aanraken, sterker nog, je mag iemand gewoon in bedwang houden. Op zo'n moment mag je iemand dus beetpakken, dan vertel je dat die persoon aangehouden is, en hou je hem vast. Als hij weg probeert te komen, mag je ervoor zorgen dat hij niet weg komt. Hoe je dit doet, is afhankelijk van de omstandigheden van het geval; daar is geen algemene richtlijn voor te geven. Als hij alleen maar probeert zich los te trekken, kan een greepje voldoende zijn, al dan niet middels het op de grond deponeren van de verdachte en er dan bovenop te gaan zitten. Als hij echt gaat slaan ofzo, mag je jezelf natuurlijk verdedigen. Maar eigen veiligheid gaat voor mij toch altijd voorop hoor! Laat hem maar lekker lopen als het te gek wordt, onthou zijn signalement en bijzondere kenmerken en bel 112 en zet - indien mogelijk - de achtervolging op een veilige afstand in (dit is natuurlijk anders als hij met een vuurwapen begint te zwaaien).
greetz,  Enrique


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #15 Gepost op: 9 oktober 2005, 16:01:20
En inderdaad, in zo'n geval is een beveiliger gewoon een burger. Iedereen die geen opsporingsambtenaar in de zin van 141/142 Strafvordering is, is gewoon burger en mag dus alleen tot aanhouding overgaan in geval van ontdekking op heterdaad.
greetz,  Enrique


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #16 Gepost op: 9 oktober 2005, 16:05:24
Danku  ;D


Jean Bateau

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 9 oktober 2005, 16:31:58
Let alleen goed op dat gepast geweld niet overslaat naar teveel geweld.

En over op de verdachte gaan zitten om hem tegen te houden, dan is het wel makkelijk als je zelf meer gewicht in de strijd kan gooien dan de verdachte. :laugh: :laugh:


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #18 Gepost op: 9 oktober 2005, 16:37:04
Let alleen goed op dat gepast geweld niet overslaat naar teveel geweld.

En over op de verdachte gaan zitten om hem tegen te houden, dan is het wel makkelijk als je zelf meer gewicht in de strijd kan gooien dan de verdachte. :laugh: :laugh:

Ja, of je moet goed zijn in rodeorijden  ;D

Enne...gepast geweld is een rekbaar begrip he  ;D ;D.....

Ik weet niet of de beveiliger die hier de vraag stelde, 's nachts met een Maglite loopt ofzo, maar die dingen kunnen ook heeeeeel handig zijn bij het tot rust brengen van lastige verdachten  :-X
greetz,  Enrique


Jean Bateau

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 9 oktober 2005, 16:43:33
Auw. Ik heb in het verleden als nachtwaker op een jongerencamping eens gebruik moeten maken van een maglite en dan niet om er mee te schijnen, maar daar moet je toch wel heel voorzichtig mee zijn en goed opletten waar je de verdachte raakt. Een bot is zo gebroken en volgens mij is dat niet meer gepast.

Nee in mijn geval was het een goed uitgemeten mep en bleef het bij een flinke blauwe plek. ;) ;)