Dodelijk ongeval elektrische auto Hilversumsestraatweg - Baarn 07-09-2016

Auteur Topic: Dodelijk ongeval elektrische auto Hilversumsestraatweg - Baarn 07-09-2016  (gelezen 12648 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #10 Gepost op: 7 september 2016, 17:23:24
Op de beelden van RTV Utrecht zie je hoeveel moeite de brandweer al had om de brandende accu te blussen. Zelfs met de poederblusser kwamen hier toch wel vonken van af. Weet niet of iemand beelden heeft van de persconferentie maar ook daar lees je al dat het niet de elektrische auto aanzich, maar meer de complexheid van de schade het probleem was. Denk wel dat er hier een goede casus uitkomt voor de toekomst. Nu was het een overleden persoon, maar je wilt dadelijk toch ook een nog levende persoon veilig kunnen redden uit zo'n voertuig.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #11 Gepost op: 7 september 2016, 17:33:08
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1446238 date=1473250441
Huishoudhandschoenen moeten blijkbaar heel erg helpen te voorkomen dat iemand een opdonder krijgt. Met alle hybride systemen in de Formule 1 hebben de marshalls daar tegenwoordig ook rubberen huishoudhandschoenen aan als ze aan de auto gaan komen om deze te verplaatsen na een uitval/crash.

Dat lijkt mij toch nog steeds best gevaarlijk. Rubber heeft een doorslagspanning van 25 kV/mm.
Vaak zijn die handschoenen echt niet dikker dan een mm. Ik verwacht dat spanningen op bepaalde componenten in de auto best in de tientallen kV kunnen oplopen, zeker als er sprake is van ongelukken en zakken bloot komen te liggen die niet bloot mogen liggen.

Daarnaast zijn die handschoenen ook nog eens mechanisch erg zwak. Ze rekken uit, kunnen beschadigen, kunnen microscopisch kleine gaatjes hebben, haarscheurtjes etc.

Ik (als ondermeer elektrotechnisch ingenieur) vind het levensgevaarlijk, huishoudhandschoenen bij hoogspanning. Die handschoenen zijn uitsluitend ontworpen om je poetsdoek uit te wringen zonder dat je handen geďrriteerd raken door de WC eend.


helm

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 7 september 2016, 17:39:17
Citaat van: oma link=msg=1446252 date=1473254861
Op minimaal 10 meter afstand blijven -> gebonden straal of waterkanon er op.

Wat vinden we van schuim in dit geval?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #13 Gepost op: 7 september 2016, 17:46:49
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1446269 date=1473262388
Dat lijkt mij toch nog steeds best gevaarlijk. Rubber heeft een doorslagspanning van 25 kV/mm.
Vaak zijn die handschoenen echt niet dikker dan een mm. Ik verwacht dat spanningen op bepaalde componenten in de auto best in de tientallen kV kunnen oplopen, zeker als er sprake is van ongelukken en zakken bloot komen te liggen die niet bloot mogen liggen.

Daarnaast zijn die handschoenen ook nog eens mechanisch erg zwak. Ze rekken uit, kunnen beschadigen, kunnen microscopisch kleine gaatjes hebben, haarscheurtjes etc.

Ik (als ondermeer elektrotechnisch ingenieur) vind het levensgevaarlijk, huishoudhandschoenen bij hoogspanning. Die handschoenen zijn uitsluitend ontworpen om je poetsdoek uit te wringen zonder dat je handen geďrriteerd raken door de WC eend.

Weet niet of het de huis-, tuin- en keuken huishoudhandschoenen zijn die de marshalls bij de Formule 1 dragen maar ze lijken er best wel op. Kan best zijn dat het "speciale" rubberen handschoenen zijn.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Snaaio

  • Manschap-A, Voertuigbediener HW
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #14 Gepost op: 7 september 2016, 17:49:46
Citaat van: René van der Helm link=msg=1446270 date=1473262757
Wat vinden we van schuim in dit geval?

Ik denk dat je in zo'n geval vooral rekening moet houden met herontsteking, ik las dat in een testcase een accu zelfs na 22 uur nog opnieuw ontbrandde.
Afdekken met zand heeft in zo'n geval meer (lange termijn) effect dan water of schuim.
Uit de test bleek wel dat je accu's met water kan blussen, als het maar veel is.
Schuim zal je veel moeten hebben om de accu helemaal en vooral lang onder de schuimdeken te houden en ik weet niet of je dat met je Hosemaster gaat redden.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #15 Gepost op: 7 september 2016, 17:51:49
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1446272 date=1473263209
Weet niet of het de huis-, tuin- en keuken huishoudhandschoenen zijn die de marshalls bij de Formule 1 dragen maar ze lijken er best wel op. Kan best zijn dat het "speciale" rubberen handschoenen zijn.
Als je iets niet weet moet je zo iets niet als feit poneren en had je moeten zeggen: Er zijn handschoenen om te werken met hoogspanning.


helm

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 7 september 2016, 17:52:43
Ik ben ook wel benieuwd wat omstanders het beste kunnen doen, direct na het ongeval.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #17 Gepost op: 7 september 2016, 17:53:14
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1446274 date=1473263509
Als je iets niet weet moet je zo iets niet als feit poneren en had je moeten zeggen: Er zijn handschoenen om te werken met hoogspanning.

Het worden dpor de commetatoren (zowel NL als ENG) huishoudhandschoenen genoemd.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Reactie #18 Gepost op: 7 september 2016, 18:09:10
Citaat van: René van der Helm link=msg=1446275 date=1473263563
Ik ben ook wel benieuwd wat omstanders het beste kunnen doen, direct na het ongeval.

Door de antwoorden op dit onderwerp (waarvoor dank :) ) lijkt me het antwoord wel duidelijk.

NIETS. (want zelfs de brandweer kan/mag dat niet als het een serieus ongeluk is).

Volgens mij is het tijd voor een overheidscampagne waarbij de mensen duidelijk gewaarschuwd worden.

Bij (gecompliceerde) ongelukken met electrische auto's neem GEEN actie.
En voor de snelste hulp bel geen brandweer, maar bel Tesla.

(en ja ik weet dat ik chargeer, maar soms is dat nodig om een situatie goed duidelijk te maken ...)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #19 Gepost op: 7 september 2016, 18:10:45
Citaat van: René van der Helm link=msg=1446275 date=1473263563
Ik ben ook wel benieuwd wat omstanders het beste kunnen doen, direct na het ongeval.

112 bellen en kijken of je op een redelijke afstand kunt waarnemen of iemand nog leeft. Als het slachtoffer weigert te bewegen zou ik er geen risico's voor nemen. Dan kan je beter er voor zorgen dat er niemand meer met een rot klap op de brandende accu's op de weg rijdt.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens