Cameratoezicht vanuit een woning

Auteur Topic: Cameratoezicht vanuit een woning  (gelezen 7517 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Gepost op: 8 september 2016, 09:13:59
Gisteravond kreeg ik een bericht van mijn buurman twee deuren verderop. De vraag of ik schade aan mijn auto had. Kennelijk waren er diverse auto's bekrast in de straat waaronder die van hem en zijn buurman.
Maar voegde hij er aan toe, niet getreurd want ik heb ze haarscherp in full-HD op beeld. Vandaag gaat hij aangifte doen.

Toen ik vroeg hoe hij deze vandalen op beeld had gekregen zei hij dat hij camera's op straat en op zijn auto gericht heeft staan (beiden openbare weg). Daarbij gaf hij me ook te kennen dat (kennelijk) mijn beiden buren ook camera's op straat gericht hebben. Ik gaf hem nog als tip om even na te gaan of dit wel mocht, maar hij was er zeker van dat dit allemaal volgens het boekje was.

Nu weet ik nog uit mijn studietijd dat art. 441b SR en art. 139f SR heimelijk cameratoezicht regelen. En bij mijn werkgever zijn er vrij stevige vergunningen aangevraagd moeten worden om dit soort zaken te mogen doen. Maar de korte vraag aan jullie, mag dit zomaar??




guest15549

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 8 september 2016, 11:46:46
Het plaatsen van de camera op een dusdanige manier dat de openbare weg wordt gefilmd is niet toegestaan. Aan de andere kant betekent het niet per se dat het videomateriaal niet als bewijs mag worden gebruikt; je buurmijn is (waarschijnlijk) een agent of officier van justitie dus hij is niet gebonden aan dezelfde strenge regels.

Je buurman kan inderdaad strafbaar zijn voor het maken van de video's.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #2 Gepost op: 8 september 2016, 12:00:16


Het plaatsen van de camera op een dusdanige manier dat de openbare weg wordt gefilmd is niet toegestaan. ... je buurmijn is (waarschijnlijk) een agent of officier van justitie dus hij is niet gebonden aan dezelfde strenge regels.
Dat lijkt me sterk. Op basis waarvan? Dat hij OA is?


Sent with Tapatalk on the move

Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #3 Gepost op: 8 september 2016, 17:02:43
Maar de korte vraag aan jullie, mag dit zomaar??

Nee dit mag niet zonder meer. Dit valt onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens waar de Autoriteit Persoonsgegevens op toeziet:
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/cameratoezicht/cameratoezicht-en-rond-woningen
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #4 Gepost op: 8 september 2016, 17:09:27
Citaat van: zwelgje link=msg=1446402 date=1473346963
Nee dit mag niet zonder meer. Dit valt onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens waar de Autoriteit Persoonsgegevens op toeziet:
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/cameratoezicht/cameratoezicht-en-rond-woningen

Volgens mij mocht camera richten en filmen wel, opnemen 24/7 echter niet...


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #5 Gepost op: 8 september 2016, 22:28:20
Voor de duidelijkheid. Hij is geen opsporingsambtenaar maar gewoon een zeer handige IT professional die een 24/7 HD camera met continue opname richting een server in een handomdraai geregeld heeft.

Naar mijn weten is dit bedoeld om toezicht te houden op beiden auto's die op de openbare weg geparkeerd staan, maar ik sta er dus ook dagelijks op als ik in de auto stap, naar de winkel loop of de hond ga uitlaten etc.

Volgens hem was het ook niet heimelijk omdat de camera gewoon naast de voordeur hangt. Vreemd genoeg valt het me nu pas op. Alleen omdat ik het nu weet. Sprak toevallig wat mensen uit de straat die er ook totaal geen weet van hadden en het ook nooit opgevallen was.

Maar in ieder geval bedankt voor de reacties. De WBP, zo ver was ik ook. Maar als het niet zonder meer toegestaan is... in welk artikel is dit dan geregeld? Aangezien hij zelf verklaard na wat gelezen te hebben er van overtuigd is dat hij op deze wijze zijn eigendom mag beveiligen. En daarbij, hoe kan het zijn dat het niet toegestaan is maar wel eventueel toegelaten kan worden als bewijs in een strafrechtelijk onderzoek?

Overigens zijn onze auto's ook bekrast en is de dader inmiddels bekend (een kleine jongen van verderop uit de straat... inmiddels verantwoordelijk voor het beschadigen van 12 auto's). Morgen met de hele buurt en de ouders om tafel.

Ben buiten deze positieve uitkomst van iets wat alleen bekend is geworden door het feit dat dubieus cameratoezicht er toe geleid heeft dat de dader opgespoord kon worden, wel benieuwd naar de rechtsgeldigheid er van.


guest15549

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 8 september 2016, 22:32:37
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1446367 date=1473328816
Dat lijkt me sterk. Op basis waarvan? Dat hij OA is?

Ik bedoelde dat hij waarschijnlijk GEEN OvJ/agent was.

Kennelijk was ik niet goed wakker..


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #7 Gepost op: 8 september 2016, 23:18:09
Citaat van: Proost link=msg=1446435 date=1473366500
Sprak toevallig wat mensen uit de straat die er ook totaal geen weet van hadden en het ook nooit opgevallen was.

Je buurman zei toch dat de buren ook camera's op straat gericht hadden? Heb je die al gespot?


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #8 Gepost op: 9 september 2016, 07:16:08
.De WBP, zo ver was ik ook. Maar als het niet zonder meer toegestaan is... in welk artikel is dit dan geregeld? Aangezien hij zelf verklaard na wat gelezen te hebben er van overtuigd is dat hij op deze wijze zijn eigendom mag beveiligen.

Allereerst is gewoon Art 441b van het wetboek van strafrecht van toepassing die het filmen van personen met een vaste camera in de openbare ruimte verbiedt, tenzij dit duidelijk van te voren is aangekondigd.
Ik neem aan dat je buurman geen borden heeft opgehangen aan de randen waar men in beeld komt?

Daarnaast geldt een beeldopname van een herkenbaar persoon als een persoonsgegeven. Het opslaan van die beelden geldt als een verwerking. Hierdoor valt dit mogelijk onder de wet bescherming persoonsgegevens en mogen die gegevens niet verwerkt worden zonder toestemming van de betrokken personen.

Uitzondering binnen de Wbp is het hebben van een gerechtvaardigd belang en beschermen van eigendommen valt daar onder. Dus mag je buurman op zich zijn auto filmen maar de rest van de openbare ruimte niet. Een hele straat filmen omdat zijn auto daar staat mag dus niet. De auto en een minimaal stukje straat mag weer wel.

En daarbij, hoe kan het zijn dat het niet toegestaan is maar wel eventueel toegelaten kan worden als bewijs in een strafrechtelijk onderzoek?
Omdat het een het ander niet uitsluit. Voor bewijs in strafrechtelijk onderzoek gelden regels die er vooral op gericht zijn om de rechten van verdachten te waarborgen. Zolang het filmen vrijwillig gebeurt en niet in opdracht van bijv de Politie worden die rechten niet geschonden en is het bewijs toelaatbaar. De Politie krijgt dat bewijs namelijk zonder daar zelf iets voor te hoeven doen en schendt zodoende de rechten van mogelijke verdachten niet.
( Dit is even kort door de bocht, elk geval kan anders zijn en er zijn nuances)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #9 Gepost op: 9 september 2016, 07:18:32
Volgens mij mocht camera richten en filmen wel, opnemen 24/7 echter niet...
Wat is dan 'filmen'  ?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten