Cameratoezicht vanuit een woning

Auteur Topic: Cameratoezicht vanuit een woning  (gelezen 7533 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #20 Gepost op: 9 september 2016, 17:55:11
Citaat van: Proost link=msg=1446470 date=1473411780
Waarschijnlijk wel. Maar aan filmen zonder opnemen heb je om precies te zijn 'helemaal niets'.

Als het gaat om bewijs verzamelen niet nee, tenzij....

Citaat van: Proost link=msg=1446470 date=1473411780
Tenzij je een meldkamer centralist hebt die continue beelden bekijkt. Maar dan had je in dit geval ook genoeg gehad aan een bemande tuinstoel in de voortuin.

...je gewoon lekker zelf thuis op de bank zit en af en toe een blik werpt op een monitor die het straatbeeld laat zien.

Citaat van: Proost link=msg=1446470 date=1473411780
Het gaat hier om het vervaardigen van beelden (lees opnemen).

En als je dan een bandopname start als je iets raars op straat ziet gebeuren, dan zie ik niet wat het probleem is.

Ik heb ook een camera in mijn tuin hangen. De beelden kan ik overal waar ik internet heb op mijn telefoon bekijken. Desgewenst kan ik ook een opname starten.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #21 Gepost op: 9 september 2016, 19:31:36
Volgens mij is het "wederrechtelijk vervaardigen van afbeeldingen" verboden. Filmen zonder op te nemen is dus wel toegestaan


Het 'opnemen' betekent het ergens opslaan van de gemaakte beelden. Dat hoeft hij filmen niet aan de hand te zijn.

Volgens mij doet de opslag er niet toe in de context van het strafrecht artikel
Maar dan nog, ik ken geen moderne filmcamera die niet opslaat, al is het maar als buffer. Julie wel?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #22 Gepost op: 9 september 2016, 21:02:08
In de regel gebeurt hier helemaal niks mee. Zolang niemand klaagt en hij niet ergens b.v. een woning binnengluurt en hij alleen zijn tuin en een stukje weg filmt is er weinig aan de hand. Wil niet zeggen dat het mag natuurlijk...


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #23 Gepost op: 9 september 2016, 21:41:50
Citaat van: zwelgje link=msg=1446567 date=1473442296
Volgens mij doet de opslag er niet toe in de context van het strafrecht artikel

Klopt, aldus de memorie van toelichting:
Citaat
Dit betekent dat onder het vervaardigen van een afbeelding mede moet worden verstaan het waarnemen van een persoon met een technisch hulpmiddel, waarbij een afbeelding op bijvoorbeeld een monitor tot stand komt, doch zonder dat de afbeelding wordt vastgelegd. Hieruit volgt dat cameratoezicht waarbij alleen Ğliveğ achter een monitor naar beelden van personen wordt gekeken, zonder dat deze beelden worden vastgelegd, wanneer dit op niet kenbare wijze gebeurt, ook onder de strafbaarstelling van artikel 441b Sr kan vallen.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-27732-3.html


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #24 Gepost op: 10 september 2016, 01:02:29
Laat je buren zich dan gelijk aanmelden bij de politie voor het project Camera in beeld.
Kan de politie in het geval het nodig is contact met hun opnemen om beelden veilig te stellen als er iets gebeurd is.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #25 Gepost op: 10 september 2016, 09:46:54
Wat een goede tip. Hopelijk wil hij er aan meewerken, ik zal de tip in ieder geval doorgeven.

Als ik deze site zo zie vind de politie het niet zo'n punt, zolang je maar niet uitsluitend de openbare weg filmt.