Verschil tussen Hoofdagent en Politiekundige

Auteur Topic: Verschil tussen Hoofdagent en Politiekundige  (gelezen 9403 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Siegfried

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Gepost op: 10 september 2016, 00:31:47
Fijne avond iedereen,

Er is op dit moment de kans om voor hoofdagent te solliciteren maar het is niet duidelijk genoeg wat het verschil is tussen Hoofdagent en Politiekundige. Ik heb een HBO Bachelor diploma dus logisch zou zijn politiekundige maar ik heb gehoord je bent alleen binnen en that's it.

Heeft iemand meer info voor me?

Alvast bedankt,

Siegfried




Swaghetti

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #1 Gepost op: 10 september 2016, 08:32:48
Wat bedoel je precies met 'je bent alleen binnen, that's it'?


Siegfried

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #2 Gepost op: 10 september 2016, 09:24:29
Met binnen bedoelde ik dat het meer kantoorwerk is bij politiekundige, dus je bent helemaal niet op straat. Ook heb ik gelezen dat je later niet kan switchen naar de afdeling recherche, dus het lijkt een beetje beperkt. Bij Hoofdagent is het straatwerk maar later kun je alle kanten op als je wilt. Klop dit allemaal?


Swaghetti

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #3 Gepost op: 10 september 2016, 09:30:28
Nee dat klopt niet of althans gedeeltelijk. Wat je gaat doen als politiekundige verschilt per eenheid.
Voor hoofdagent is er een vaste functieomschrijving. Die ontbreekt als politiekundige omdat je op een ander niveau werkt.
Het hoeft zeer zeker niet zo te zijn dat je uitsluitend achter een bureau zit.
Je bent daarentegen ook niet alleen maar met basispolitiezorg (noodhulp) bezig.
Dat je niet zou kunnen doorgroeien naar recherche is ronduit onjuist.
Er moeten alleen op dat moment plaatsen beschikbaar zijn, hetzelfde geldt voor hoofdagenten.

Mij is opgevallen tijdens de vragenrondes van de voorlichtingen dat de antwoorden op dezelfde vragen omtrent politiekundigen behoorlijk uiteenlopen.
Zo beweerde een agente tegenover mij dat politiekundigen uitsluitend bureauwerk doen.
Op dit forum zitten voldoende politiekundigen die het tegendeel kunnen bewijzen.


Siegfried

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #4 Gepost op: 10 september 2016, 09:38:57
Bedankt voor je reactie. Het leek alsof bij  politiekundige alleen maar achter een bureau gewerkt wordt en doorgroeien was ook beperkt. Zoals ik al zei, ik heb een HBO diploma en ik wil graag een combinatie van straat- en bureauwerk. Is politiekundige een goede beslissing of kan toch voor hoofdagent gaan?


Swaghetti

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #5 Gepost op: 10 september 2016, 10:33:26
Dat hangt er heel erg vanaf wat je zelf het liefst wil.
Als je uitsluitend met BPZ bezig wil zijn is hoofdagent de beste keus.
Wil je naast BPZ ook andere zaken doen dan is PoKu een betere keus.
Houd er ook rekening mee dat het feit dat je hbo hebt ook tegen je kan werken als je voor hoofdagent gaat. Het is niet gezegd dat ze je dan niet aannemen, wel bestaat de kans dat ze van mening zijn dat je overgekwalificeerd bent.


Sheppard

  • Aspirant Hoofdagent eenheid Limburg
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 215
Reactie #6 Gepost op: 10 september 2016, 18:40:00
Citaat van: Swaghetti link=msg=1446613 date=1473496406
Dat hangt er heel erg vanaf wat je zelf het liefst wil.
Als je uitsluitend met BPZ bezig wil zijn is hoofdagent de beste keus.
Wil je naast BPZ ook andere zaken doen dan is PoKu een betere keus.
Houd er ook rekening mee dat het feit dat je hbo hebt ook tegen je kan werken als je voor hoofdagent gaat. Het is niet gezegd dat ze je dan niet aannemen, wel bestaat de kans dat ze van mening zijn dat je overgekwalificeerd bent.

Tijdens het eindgesprek is mij verteld dat je als politiekundige ook alleen op straat kan werken. Daarom wilde zij mij 'eigenlijk' niet aannemen als hoofdagent, helaas voor hun stond mijn keuze al vast haha.
Je kan met alle functies veel kanten op, je moet alleen hopen dat wat jij wilt er net tussen zit op het moment dat jij dat wilt.  ;)


Siegfried

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #7 Gepost op: 10 september 2016, 23:24:01
Bedankt Swaghetti en Sheppard voor jullie advies. Voor nu lijkt me BPZ zeker interessant en met meer ervaring kan ik toch doorgroeien, dus ik ga toch voor Hoofdagent. ;)


nickd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #8 Gepost op: 12 september 2016, 08:28:14
Citaat van: Siegfried link=msg=1446697 date=1473542641
Bedankt Swaghetti en Sheppard voor jullie advies. Voor nu lijkt me BPZ zeker interessant en met meer ervaring kan ik toch doorgroeien, dus ik ga toch voor Hoofdagent. ;)

Ik wil nog wel even een kanttekening hierbij maken; Mijn vriend is hoofdagent (zo'n 8 jaar nu denk ik) en hij wilt graag doorgroeien naar een hogere functie. Dit blijkt echter nog lastiger dan dat men hier jou laat weten :) De interne opleidingsplaatsen voor de Poku opleiding zijn minimaal, omdat de politie als bedrijf liever niet iemand twee keer door het opleidingstraject heen laat gaan (dubbele kosten). Laatst stond er een interne vacature open voor de Poku opleiding, hier boden ze plek voor maar 5 personen.

Een andere optie is solliciteren voor een specifieke hogere functie (bijv. generalist vreemdelingenpolitie, of top 600/1000). Dit zijn dus geen opleidingsplekken maar vacatures waarbij je direct aan de slag. Natuurlijk kan je bewijzen dat je hbo denk (en werk?) niveau hebt, maar met jou zijn er nog vele andere hoofdagenten die hetzelfde willen.

Simpel gezegd, maar dus niet zo makkelijk gedaan! Ik zou echt nog goed nadenken wat je uiteindelijk wenst te doen, met de Poku ben je zeer zeker ook operationeel bezig. Misschien is het het beste om contact te zoeken met een agent binnen de eenheid waar jij op wilt gaan solliciteren, zodat je je kan oriënteren hoe Politiekundige worden ingezet (dit schijnt nogal te verschillen tussen eenheden en teams).


Chazia

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #9 Gepost op: 14 september 2016, 00:19:07
Tip: Denk heel goed na wat je wilt.

Voor dat hbo diploma heb je toch vier jaar (meestal) moeten studeren. Hoofd Agent blijft mbo werk, met alle respect op de wereld. Veel hbo'ers stoppen met Hoofd Agent, omdat ze het toch onder hun niveau vinden. Ik heb twee ex-collega's die zo een beslissing hadden gemaakt. Je begint in principe bij 0, op mbo 4 niveau. Dit is andere koek dan hoe je op het hbo geleerd hebt om vakbekwaam te zijn in dat waarvoor je hebt gestudeerd (denk bijvoorbeeld aan competenties als kritisch denken, onderzoeken, adviseren, professionalisering etc.) Als je kiest voor niveau 5, is het werken en leren dus je hoeft het niet weer te zien als iets wat je al gedaan hebt (hbo opleiding). Daarnaast kan je de verkorte route kiezen, aangezien je al een hbo opleiding hebt afgerond. Indien je echt alleen maar op straat wilt werken en veel noodhulp wilt draaien, dan moet je voor Hoofd Agent kiezen. Vaak wordt geroepen dat je altijd kan doorgroeien, natuurlijk kan je later doorgroeien. Maar dat gaat niet zo makkelijk, er zijn veel collega's die dat ook willen en langer bij de politie werken. Soms gebeurd het pas na heeeel wat jaren. Politiekundige is bij sommige bureaus meer op straat en bij andere weer meer op kantoor, daar kies je dan beetje zelf voor is mij verteld. Uiteindelijk ben je Operationeel Expert. Bij ons op bureau zitten die vaak binnen, die bedenken allerlei aanpakken en projecten voor bepaalde problematieken, bijvoorbeeld in de wijk X. Natuurlijk zijn die ook buiten, dat verbieden ze hun niet. Maar uiteindelijk, zijn ze meer binnen en wil de eenheid andere dingen met je doen, dan jou 'verspillen' op straat aangezien je op een bepaalde niveau kan nadenken (je hebt een bepaalde expertise) en ook duurder bent. Dit zijn mijn ervaringen en bevindingen. Succes!
eat or be eaten