Eenderde EHBO'ers niet bereid tot reanimatie

Auteur Topic: Eenderde EHBO'ers niet bereid tot reanimatie  (gelezen 9138 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Coldchurch

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Brandmeester
Reactie #20 Gepost op: 11 september 2016, 15:08:12
je kan het idd onderwijzen als (verplicht) vak op school, geheel gesubsidieerd e.d. maar een EHBO-er die opeens te maken krijgt met een eerste reanimatie, zal toch echt even een knop moeten omzetten om dit voor de eerste keer te gaan doen.
Dan kan je misschien wel 40 (herhalings-)cursussen gedaan hebben, maar dit is toch echt een behoorlijke (en dus ook voor veel mensen een te grote) drempel....


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #21 Gepost op: 11 september 2016, 16:17:08

Dat een deel van de mensen niks doet is toch geen nieuws. Dat heet het fight - flight - freeze principe.
Is al zo oud als de mensheid. Betekend dat we als mens geconfronteerd met een onbekende situatie we instinctief op drie verschillende manieren reageren. 1. We gaan direct doortastend handelen (fight). 2. We worden onzeker en gaan wel handelen, maar niet logisch of doortastend (flight) 3. We worden heel onzeker en doen niks (freeze). Een EHBO diploma kan je helpen van freeze naar fight te gaan mits je voldoende kennis, karakter en ervaring hebt. Voor het overgrote deel van de EHBO ers zal dit niet het geval zijn. Derhalve val ik dus niet van mijn stoel van verbazing na deze conclusies.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #22 Gepost op: 11 september 2016, 16:28:11
Verplicht stellen van EHBO / Reanimatie lessen op scholen gaat je niet helpen, iets wat je verplicht krijgt voorgeschoteld zonder dat er interesse is zal door de leerlingen enkel als ballast worden ervaren daarnaast is het mijns inzien maar de vraag of het bij zal dragen aan een groter percentage mensen die zullen handelen.

Kosten voor een EHBO opleiding en het lidmaatschap van de vereniging worden door bijna alle zorgverzekeraars vergoed (enkele slecht ten delen) als de "hoge" kosten voor het behalen en behouden van een ehbo diploma een rol spelen dan is dat mijns inziens een gebrek aan voorlichting van het RK en de EHBO verenigingen alsmede de zorgverzekeraars.

Ook worden reanimatiecursussen en de herhalingen in gebieden waar vormen van burger AED actief zijn de kosten veelal gedragen door de gemeenten dus ook dat zou geen beletsel hoeven zijn.

Het gegeven dat een deel van de EHBO-ers hun diploma laten verlopen toont , evenals de groep mensen die niet bereid is een diploma te behalen vooral de ikke, ikke en ikke mentaliteit van onze landgenoten aan. Ik wil wel hulp maar het niet verlenen, ik mocht me eens inspannen om een ander te helpen...... jammer
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #23 Gepost op: 11 september 2016, 16:40:33

Wat dacht je van accepteren dat ongeveer 1/3  van de mensen nou eenmaal in een freeze toestand terecht komt...
Daar gaat geen verplichte EHBO training wat aan veranderen.



helm

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 11 september 2016, 17:57:41
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1446784 date=1473604091
Kosten voor een EHBO opleiding en het lidmaatschap van de vereniging worden door bijna alle zorgverzekeraars vergoed (enkele slecht ten delen) als de "hoge" kosten voor het behalen en behouden van een ehbo diploma een rol spelen dan is dat mijns inziens een gebrek aan voorlichting van het RK en de EHBO verenigingen alsmede de zorgverzekeraars.

Dat is waar ook. Cursisten die bij ons EHBO-SEHSO, SEHBK of BLSAED doen kunnen vaak een vergoeding krijgen van hun zorgverzekering.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #25 Gepost op: 11 september 2016, 18:41:36
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1446784 date=1473604091
Verplicht stellen van EHBO / Reanimatie lessen op scholen gaat je niet helpen, iets wat je verplicht krijgt voorgeschoteld zonder dat er interesse is zal door de leerlingen enkel als ballast worden ervaren daarnaast is het mijns inzien maar de vraag of het bij zal dragen aan een groter percentage mensen die zullen handelen.

Dat klopt zonder meer. Maar ik kan inmiddels ook lezen en schrijven, terwijl dat mij ook verplicht werd voorgeschoteld, en ik daar toen ook geen zin in had.

Er zit een kern van waarheid in je verhaal, maar toch geloof ik niet dat de leerlingen er niets mee zullen doen omdat het verplicht was. Ik denk dat er veel leerlingen zijn welke het fijn vinden een keer een uurtje practisch bezig te zijn met een reanimatie of heimlich greep tussen alle uurtjes stil in de banken zitten.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #26 Gepost op: 11 september 2016, 19:12:32
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1446794 date=1473612096
Dat klopt zonder meer. Maar ik kan inmiddels ook lezen en schrijven, terwijl dat mij ook verplicht werd voorgeschoteld, en ik daar toen ook geen zin in had.

Er zit een kern van waarheid in je verhaal, maar toch geloof ik niet dat de leerlingen er niets mee zullen doen omdat het verplicht was. Ik denk dat er veel leerlingen zijn welke het fijn vinden een keer een uurtje practisch bezig te zijn met een reanimatie of heimlich greep tussen alle uurtjes stil in de banken zitten.

Ik heb mijn vervolgopleiding destijds gedaan bij de toenmalige bedrijfsschool van Hoogovens IJmuiden. In mijn opleiding was in het tweede jaar een cursus EHBO verplichte stof (niks mis mee overigens) we hadden daarbij zelfs een examen verplichting maar behoefden niet te slagen.
Resultaat aan het einde van het tweede jaar (van drie klassen bankwerkers) was 100% geslaagd maar..... Twee jaar later waren er van de 60 behaalde EHBO diploma's nog slechts 2 geldig....(en daar was ik een van de 58) Dus of het verplichten iets oplost.... mijn ervaring zegt me van helaas jammer maar dit gaat niks oplossen

Inmiddels zijn we een jaar of 28 verder en bezit ik inmiddels weer een jaar of 4 een EHBO diploma incl. reanimeren en EHak
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #27 Gepost op: 11 september 2016, 19:45:40
Waarschijnlijk zullen de meest er niets mee doen. Maar.....Even een simpel gegeven:Stel er zijn elk jaar 100.000 nieuwe leerlingen basis school en 150.000 middelbare scholen.  Als deze allemaal 1 of 2 eerste hulp lessen krijgen, is het al een flinke winst als er 1% wel iets doet!

En ik kan me van lang geleden nog het programma Rescue 911 herinneren, waar een meisje van 6 of 8 in ieder geval de tegenwoordigheid van geest had om 911 te bellen toen ze in de gaten had dat er iets met haar moeder aan de hand was. En dat nadat ze op school bij maatschappijleer de stof van EHBO behandeld hadden!

En ik heb (helaas) ook nog ehbo. Wil hey wel gaan halen, maar bij ons op werk werd gezegd (toen we het erover hadden om iedereen het te laten halen) dat wij verkeersregelaars zijn. En in sommige omstandigheden kun je je post wel verlaten, maar vaak ook niet!


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #28 Gepost op: 11 september 2016, 19:50:23
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1446798 date=1473613952
Ik heb mijn vervolgopleiding destijds gedaan bij de toenmalige bedrijfsschool van Hoogovens IJmuiden. In mijn opleiding was in het tweede jaar een cursus EHBO verplichte stof (niks mis mee overigens) we hadden daarbij zelfs een examen verplichting maar behoefden niet te slagen.
Resultaat aan het einde van het tweede jaar (van drie klassen bankwerkers) was 100% geslaagd maar..... Twee jaar later waren er van de 60 behaalde EHBO diploma's nog slechts 2 geldig....(en daar was ik een van de 58) Dus of het verplichten iets oplost.... mijn ervaring zegt me van helaas jammer maar dit gaat niks oplossen

Inmiddels zijn we een jaar of 28 verder en bezit ik inmiddels weer een jaar of 4 een EHBO diploma incl. reanimeren en EHak

Ik ben met je eens dat dat een bekend probleem is. Daarom zou ik ook niet pleiten voor het aanleren van een volledige EHBO cursus met verbandjes, kwallenbeten en weet ik veel wat allemaal.

Leer bijvoorbeeld alleen het stabiliseren van de Circulatie (Als ik dat zo mag noemen).
Dus Reanimatie, Ernstige bloedingen, Heimlich greep, brandwolden en shock ofzo.

Als men dit op een slimme manier aanleert kan het zeer lang bijblijven. 1 lesuurtje alles achter elkaar aan gooien en er dan niets meer mee doen werkt niet. Maar een leerling gaat in elk geval 12 jaar naar school. Dus er is mogelijkheid om het bijvoorbeeld de laatste 5 jaren elk jaar weer te herhalen. Op die manier zal het veel langer blijven hangen. Zelfs als dat maar 10 jaar zou zijn, zou dat betekenen dat zo'n 12% van de mensen (extra) is voorbereid op het herstellen van deze handelingen. Lijkt mij evengoed al een enorme winst.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #29 Gepost op: 12 september 2016, 07:24:34
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1446804 date=1473616223
Ik ben met je eens dat dat een bekend probleem is. Daarom zou ik ook niet pleiten voor het aanleren van een volledige EHBO cursus met verbandjes, kwallenbeten en weet ik veel wat allemaal.

Leer bijvoorbeeld alleen het stabiliseren van de Circulatie (Als ik dat zo mag noemen).
Dus Reanimatie, Ernstige bloedingen, Heimlich greep, brandwolden en shock ofzo.

Als men dit op een slimme manier aanleert kan het zeer lang bijblijven. 1 lesuurtje alles achter elkaar aan gooien en er dan niets meer mee doen werkt niet. Maar een leerling gaat in elk geval 12 jaar naar school. Dus er is mogelijkheid om het bijvoorbeeld de laatste 5 jaren elk jaar weer te herhalen. Op die manier zal het veel langer blijven hangen. Zelfs als dat maar 10 jaar zou zijn, zou dat betekenen dat zo'n 12% van de mensen (extra) is voorbereid op het herstellen van deze handelingen. Lijkt mij evengoed al een enorme winst.

Precies, aanleren van hands-only CPR (hartmassage zonder beademing) en het stoppen van catastrofale bloedingen is al voldoende (mits de ambulanedienst het binnen 8 minuten van je overneemt).