Eenderde EHBO'ers niet bereid tot reanimatie

Auteur Topic: Eenderde EHBO'ers niet bereid tot reanimatie  (gelezen 9137 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #40 Gepost op: 12 september 2016, 16:43:17
Citaat van: janvangent link=msg=1446872 date=1473689657
Die angst heb ik nooit goed kunnen begrijpen. "Het spijt me bijzonder dat ik u hier moet laten sterven meneer, maar ik ben bang dat ik uw ribben breek als ik ga reanimeren en daar zou ik me zo schuldig over voelen dat ik liever uw dood op mijn geweten heb"? Overigens kan je moeder niet in meerdere categorieën vallen, want als ze fysiek niet meer in staat is om iemand te reanimeren (wat op zich goed voorstelbaar is) zal ze ook niemands ribben breken.

 Ik begrijp het wel. Ik heb te vaak mensen gezien waarbij ik bang ben dat ik ze alle ribben en/of borstbeen ga breken tijdens de reanimatie. Ik besluit dan dat we niet meer gaan reanimeren omdat het mooi is geweest.

Ik zou me pas schuldig voelen als ik wel een reanimatiepoging had ondernomen.

Ik heb hetzelfde voordeel als alle EHBO-ers, we zijn niet verplicht om protocolair een potje te gaan reanimeren.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #41 Gepost op: 12 september 2016, 16:53:28
Citaat van: oma link=msg=1446878 date=1473691397
... we zijn niet verplicht om protocolair een potje te gaan reanimeren.

Dat was eigenlijk mijn volgende vraag: in de wet staat dat je verplicht bent hulp te verlenen aan iemand in levensgevaar. Welke hulp wordt niet gespecificeerd, maar een goed opgeleide EHBO-er herkent het levensgevaar en is bovendien in staat de juiste hulp te verlenen. Ben je dan niet strafbaar als je weigert te reanimeren?


Diaephi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
  • Inspecteur Oost-Brabant - Veiligheidskundige
Reactie #42 Gepost op: 12 september 2016, 17:05:09
Citaat van: janvangent link=msg=1446879 date=1473692008
Dat was eigenlijk mijn volgende vraag: in de wet staat dat je verplicht bent hulp te verlenen aan iemand in levensgevaar. Welke hulp wordt niet gespecificeerd, maar een goed opgeleide EHBO-er herkent het levensgevaar en is bovendien in staat de juiste hulp te verlenen. Ben je dan niet strafbaar als je weigert te reanimeren?

Ja maar daar gaat toch niet voor vervolgd worden bij een normale burger.
Volg Robuust Blauw! via www.robuustblauw.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #43 Gepost op: 12 september 2016, 17:46:00
Citaat van: janvangent link=msg=1446879 date=1473692008
Dat was eigenlijk mijn volgende vraag: in de wet staat dat je verplicht bent hulp te verlenen aan iemand in levensgevaar. Welke hulp wordt niet gespecificeerd, maar een goed opgeleide EHBO-er herkent het levensgevaar en is bovendien in staat de juiste hulp te verlenen. Ben je dan niet strafbaar als je weigert te reanimeren?

Klopt, alleen iemand die gereanimeerd moet worden verkeert niet meer in levensgevaar.

Het artikel:

Citaat
"Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie."

Je bent geen getuige van levensgevaar en de dood kan niet volgen. Iemand zonder ademhaling, bloedsomloop en bewustzijn is klinisch dood.

De Nederlandse huisartsen gebruiken de code U1 voor spoedrit levensbedreigend en U0 voor reanimaties. Onze ambulancedienst kent ook twee soorten spoedritten voor de allerhoogste urgentie, een code voor reanimaties (imminent death) en eentje voor levensbedreigend (life threatening)


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #44 Gepost op: 12 september 2016, 18:06:09
Citaat van: oma link=msg=1446891 date=1473695160
Je bent geen getuige van levensgevaar en de dood kan niet volgen. Iemand zonder ademhaling, bloedsomloop en bewustzijn is klinisch dood. [...] Onze ambulancedienst kent ook twee soorten spoedritten voor de allerhoogste urgentie, een code voor reanimaties (imminent death) en eentje voor levensbedreigend (life threatening)

Die vat ik niet. Iemand die gereanimeerd moet worden is klinisch dood, maar de Qatarese ambulancedienst noemt het 'imminent death'?  Is-ie nou dood of niet?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #45 Gepost op: 12 september 2016, 18:39:08
Citaat van: janvangent link=msg=1446895 date=1473696369
Die vat ik niet. Iemand die gereanimeerd moet worden is klinisch dood, maar de Qatarese ambulancedienst noemt het 'imminent death'?  Is-ie nou dood of niet?

Ja, klinisch dood.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #46 Gepost op: 12 september 2016, 19:44:29
Citaat van: janvangent link=msg=1446895 date=1473696369
Die vat ik niet. Iemand die gereanimeerd moet worden is klinisch dood, maar de Qatarese ambulancedienst noemt het 'imminent death'?  Is-ie nou dood of niet?

Bij life threatening en immenent death worden er meerdere ambulancevoertuigen met zwaailicht en sirene ter plaatse gestuurd, binnen 8 minuten moet er een ambulancevoertuig met bemanning bij de patient zijn.

Bij life-threatening is er sprake van een bedreigd leven; er kan iemand vrij simpel dood gaan, voorbeeld: man met ademhaling, niet meer aanspreekbaar, slagaderlijke bloeding.

Bij imminent death, in Nederlands ophanden zijnde dood, is er geen sprake meer van bedreigd leven omdat het leven al weg is. Als iemand geen ademhaling, bloedsomloop en bewustzijn heeft is iemand dood.

Als iemand klinisch dood is is het nog omkeerbaar, als een reanimatiepoging succesvol is heb je iemand uit de dood teruggehaald naar het leven. Als niemand gaat reanimeren volgt spoedig de biologisch dood (niet omkeerbaar en definitief). In de ochtend heb je veel spoedmelding door (vaak oudere) mensen die hun partner in bewusteloos zonder ademhaling in bed vinden. We rukken uiteraard uit maar de meeste mensen uit deze patientengroep zijn al uren biologisch dood op moment van de 999 (112) melding.

Het bovenstaande zegt dus ook dat het strafrechtartikel niet gebruikt kan worden als iemand niet wil reanimeren omdat de wet zegt dat het niet verlenen van hulp pas strafbaar is indien de dood van de hulpbehoevende volgt. Bij hartstilstand volgt de dood niet omdat niemand wil reanimeren, de dood is er al op moment dat de persoon in kwestie hulpbehoevend is geworden.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #47 Gepost op: 12 september 2016, 23:24:53
Dank voor je uitleg, Oma. Als ik het goed begrijp betreft die 'imminent death' dus de biologische.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #48 Gepost op: 13 september 2016, 07:50:21
Citaat van: janvangent link=msg=1446940 date=1473715493
Dank voor je uitleg, Oma. Als ik het goed begrijp betreft die 'imminent death' dus de biologische.

Graag gedaan. De imminent/ophanden zijnde death/dood is inderdaad de biologische dood, daarna gaat de patient voor de derde keer dood, de juridische dood.

In Qatar ga je pas juridsch dood zodra je in mortuarium bent aangekomen en de patholoog/anatoom de verklaring van overlijden afgeeft. Alle andere artsen geven alleen verklaringen af dat de tekenen van leven ontbreken (PLE; Pronounce Life Extinct). Bij zware ongevallen of na het staken van een reanimatie verklaren artsen/MMT-artsen van ambulancedienst niemand dood.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #49 Gepost op: 26 september 2016, 14:12:05
Discussie over combinatie van nieuwe EHBO richtlijnen en inzet van ambulances afgesplitst: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=99526

ir. Auditor