Politie: zorgelijke trend overlast verward gedrag

Auteur Topic: Politie: zorgelijke trend overlast verward gedrag  (gelezen 12941 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #40 Gepost op: 14 september 2016, 22:12:07
Wat dat aangaat hebben de Haagse collega's het maar luxe met hun Opvang Verwarde Personen (OVP) waar ze zo iemand naar toe brengen. Dat er tijd in gaat zitten als je iemand van straat plukt zoals in het voorbeeld van CopVR3 leek mij logisch maar dat het een volledige dienst ging duren daar schrik ik best wel van. Ik ging van ongeveer 4 uur uit maar blijkt dus makkelijk het dubbele te zijn.

Voor de genen die het Haagse systeem niet kennen zeg ik kijk naar onderstaande video.
In het citaat van Voske83 zie ik dat ook Minister Van der Steur zegt:
Citaat
Ik ben afgelopen week bij de Opvang Verwarde Personen in Den Haag geweest. Dat is een buitengewoon mooie samenwerking tussen de politie, de ggz en een aantal andere partners, die echt goed werkt en een van de voorbeelden is voor hoe het zou moeten. Dat is echt een goed voorbeeld waar we met elkaar naar kijken om dat in het land uit te rollen.

Nu maar hopen dat men de Haagse blauwdruk 1 op 1 overneemt en in de rest van het land gaat uitrollen en niet weer opnieuw het wiel gaat uitvinden. Het is er en naar wat ik her en der gelezen heb functioneert het goed dus zeg ik invoeren.

! No longer available
Opvang Verwarde Personen

Gepubliceerd op 30 sep. 2014 Palier
Hoe werkt de Opvang Verwarde Personen (OVP) aan het hoofdbureau van politie in Den Haag. Een initiatief van de gemeente Den Haag, Parnassia Groep, Palier, Openbaar Ministerie en Politie Haaglanden.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #41 Gepost op: 14 september 2016, 22:17:59
Elk cellencomplex in ons district van de eenheid heeft 2 observatiecellen (politiecel met camera). Hierin gaan GGZ'ers en bijv. VE's die behoorlijk onder invloed zijn van drank of drugs.

Als wij iemand 'voor artikel 3' meenemen sluiten we die in, de wachtcommandant belt de crisisdienst en legt de casus uit.  BPZ maakt een mutatie in BVH en rolt zo weer de straat op, er zit echt niet veel werk in. Arrestantenzorg en de wcdt bekijken de camera's.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #42 Gepost op: 14 september 2016, 22:50:16
Elk cellencomplex in ons district van de eenheid heeft 2 observatiecellen (politiecel met camera). Hierin gaan GGZ'ers en bijv. VE's die behoorlijk onder invloed zijn van drank of drugs.

Als wij iemand 'voor artikel 3' meenemen sluiten we die in, de wachtcommandant belt de crisisdienst en legt de casus uit.  BPZ maakt een mutatie in BVH en rolt zo weer de straat op, er zit echt niet veel werk in. Arrestantenzorg en de wcdt bekijken de camera's.
Hier niet...
Men heeft een regel verzonnen dat de arrestantenwacht alleen inverzekeringstelling en executiegijzelingen overnemen van de noodhulpdiensten.

Dwz ook al ben je in hetzelfde gebouw, de noodhulp moet de gestoorde in de gaten houden en blijft verantwoordelijk.
Ook alle 6uurs zaken gaan niet naar het cellencomplex maar blijven in de ophoudkamers, en daar gaat de arrestantenwacht ook niks mee doen.

Vroegah waren alle andere diensten binnen de politie, ondersteunend aan de wijk.
Dat is nu anders. Nu is de wijk ondersteunend aan alle andere diensten, zo is het gevoel.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #43 Gepost op: 14 september 2016, 23:00:46
Hier klapperen mijn oren echt van! Wát een werkwijze...


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #44 Gepost op: 14 september 2016, 23:27:44
Misschien zou iedere RAV een mobiele isoleercel moeten hebben voor de psychoten
CN NRK


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #45 Gepost op: 15 september 2016, 00:59:23
Citaat van: Marnix link=msg=1447228 date=1473888464
Misschien zou iedere RAV een mobiele isoleercel moeten hebben voor de psychoten

Zoek eens op het project 'psycholance' van de RAV Amsterdam. Mijn inziens de meest geschikte oplossing voor dit probleem, wat overigens niet wil zeggen dat je daarmee de capaciteitsproblematiek bij ggz instellingen oplost..


Diaephi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
  • Inspecteur Oost-Brabant - Veiligheidskundige
Reactie #46 Gepost op: 15 september 2016, 07:54:53
Citaat van: Frank. link=msg=1447214 date=1473884279
Elk cellencomplex in ons district van de eenheid heeft 2 observatiecellen (politiecel met camera). Hierin gaan GGZ'ers en bijv. VE's die behoorlijk onder invloed zijn van drank of drugs.

Als wij iemand 'voor artikel 3' meenemen sluiten we die in, de wachtcommandant belt de crisisdienst en legt de casus uit.  BPZ maakt een mutatie in BVH en rolt zo weer de straat op, er zit echt niet veel werk in. Arrestantenzorg en de wcdt bekijken de camera's.

Dit is bij ons ook, maar nog steeds een pens werk vaak
Volg Robuust Blauw! via www.robuustblauw.nl


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #47 Gepost op: 15 september 2016, 09:47:22
Citaat
Nu maar hopen dat men de Haagse blauwdruk 1 op 1 overneemt en in de rest van het land gaat uitrollen en niet weer opnieuw het wiel gaat uitvinden. Het is er en naar wat ik her en der gelezen heb functioneert het goed dus zeg ik invoeren.

En dat is dus een grote denkfout die menig ambtenaar ook maakt, het werkt in de grote stad dus zal het overal wel werken.
De gemiddelde collega hoeft in 't Haagse maximaal 10 minuten te rijden naar het 'HB' waar een heel team van arrestantenverzorgers, psychiaters en weetikwat klaar zit. Afleveren en wegwezen, Top!

In onze regio (en de andere regio's buiten de randstad) is het voor sommige eenheden een uur (!) rijden naar een cellencomplex, dat ook nog eens niet in de buurt zit van de GGZ instelling.
Moeten we een uur gaan rijden met een geboeide patient achterin om hem vervolgens in een politiecel neer te zetten?

Als alternatief rijden de collega's nu direct door naar de SPOR, kan ook zomaar een uur rijden zijn. Daar kan de patient in een isoleercel worden gedaan maar....... wij moeten er bij blijven totdat hij beoordeeld is. Zie mijn vorige post.

Op het bureau insluiten heeft ook geen zin, we hebben alleen ophoudkamers (al dan niet met camera) en dat betekent dat de eenheid alsnog binnen moet blijven. Regels bepalen dat een ingeslotene nooit alleen bezocht mag worden, dat geldt zeker voor verwarde en gestoorde personen. Dat laten we dus niet alleen door de OPCO doen.

Wij hebben 'geluk' met een GGZ instelling in onze stad, dus we hoeven niet ver te rijden naar de SPOR. De pech die we daarbij hebben is dat ze regelmatig gemeld worden als vermist vanuit die GGZ instelling waardoor we ook nog eens ontzettend veel capaciteit kwijt zijn aan deze vermissingen van patiënten.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Diaephi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
  • Inspecteur Oost-Brabant - Veiligheidskundige
Reactie #48 Gepost op: 15 september 2016, 10:03:30
Citaat van: silque link=msg=1447245 date=1473925642
En dat is dus een grote denkfout die menig ambtenaar ook maakt, het werkt in de grote stad dus zal het overal wel werken.
De gemiddelde collega hoeft in 't Haagse maximaal 10 minuten te rijden naar het 'HB' waar een heel team van arrestantenverzorgers, psychiaters en weetikwat klaar zit. Afleveren en wegwezen, Top!

In onze regio (en de andere regio's buiten de randstad) is het voor sommige eenheden een uur (!) rijden naar een cellencomplex, dat ook nog eens niet in de buurt zit van de GGZ instelling.
Moeten we een uur gaan rijden met een geboeide patient achterin om hem vervolgens in een politiecel neer te zetten?

Als alternatief rijden de collega's nu direct door naar de SPOR, kan ook zomaar een uur rijden zijn. Daar kan de patient in een isoleercel worden gedaan maar....... wij moeten er bij blijven totdat hij beoordeeld is. Zie mijn vorige post.

Op het bureau insluiten heeft ook geen zin, we hebben alleen ophoudkamers (al dan niet met camera) en dat betekent dat de eenheid alsnog binnen moet blijven. Regels bepalen dat een ingeslotene nooit alleen bezocht mag worden, dat geldt zeker voor verwarde en gestoorde personen. Dat laten we dus niet alleen door de OPCO doen.

Wij hebben 'geluk' met een GGZ instelling in onze stad, dus we hoeven niet ver te rijden naar de SPOR. De pech die we daarbij hebben is dat ze regelmatig gemeld worden als vermist vanuit die GGZ instelling waardoor we ook nog eens ontzettend veel capaciteit kwijt zijn aan deze vermissingen van patiënten.

Dju een uur ? Ik dacht dat wij het slecht hadden met 20 kilometer.
Volg Robuust Blauw! via www.robuustblauw.nl


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #49 Gepost op: 15 september 2016, 11:22:25
Jep, vanaf sommige plekken in ons district is het 70 kilometer rijden. Dan is er vaak ook nog eens geen snelweg beschikbaar.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.