Politie: zorgelijke trend overlast verward gedrag

Auteur Topic: Politie: zorgelijke trend overlast verward gedrag  (gelezen 12945 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #50 Gepost op: 15 september 2016, 16:13:39
Citaat van: silque link=msg=1447169 date=1473873381
Sorry raakt kant noch wal, klinkt allemaal leuk op papier maar de werkelijkheid is anders.
Ook wij hebben een SPOR, voor sommige teams is dat ongeveer een half uur rijden (20 min met spoed). Daar aangekomen hebben ze maximaal 2 uur voor dat er een psychiater moet komen, geloof me.... die 2 uur wordt 9 van de 10 keer gehaald.
Vervolgens gaat er een beoordeling plaatsvinden, dit duurt gerust 30-60 minuten. Dat is al 3,5 - 4 uur dat de politie niet op straat aanwezig is en dan moet het papierwerk ook nog gebeuren!
Ik bedoel te zeggen dat je met een SPOR tijdwinst hebt tov gebieden die zonder moeten doen en de arts naar elk huisadres of hoofdbureau moet rijden. Je kunt je waarschijnlijk voorstellen dat dat ene koppel een half miljoen mensen moet bestrijken. Als het druk is kan het langer duren. De beoordeling moet altijd goed gebeuren dus die tijd die je noemt is realistisch en zal je vaak niet snel kunnen inkorten.
Dat het zeer onwenselijk is dat de politie zo lang van de straat is snap ik wel.
Over welke regio heb je het eigenlijk?

Citaat van: silque link=msg=1447169 date=1473873381
Ook een mooie, verantwoordelijkheid van de politie? Waar staat dat? Niet met artikel 3 gooien, want dat is niet zo. Het zijn patiënten, geen verdachten.
Ik blijf erop hameren.. we hebben niet eens de bevoegdheid om ze mee te nemen!
Verantwoordelijkheid in die zin dat als er geen opnamecriteria aanwezig zijn het aan de politie is of die persoon weer gewoon de straat op komt of dat hij meegenomen wordt naar het bureau omdat er al dan niet iets strafrechtelijks heeft plaatsgevonden.
Ik weet dat dit soort mensen vaak onder art3 pw meegenomen worden. Dat komt omdat men vaak ook niet weet hoe het anders moet.
Primair zouden dit soort ritten voor de RAV zijn maar ivm geweld neemt de politie deze taak over.

Citaat van: silque link=msg=1447169 date=1473873381
Dan ligt het aan de politie wat voor gevolg eraan wordt gegeven? Ook niet waar! Men heeft nu eenmaal bepaald dat GGZ patiënten in de regel niet strafrechtelijk veroordeeld worden, of er moeten hele zware misdrijven zijn gepleegd. Vaak gaat het om verstoring openbare orde, naaktlopen ofzo. Daar hoef je niet eens aan te beginnen.
Waar is dat bepaald. Ik ken GGZ instellingen die daar heel kordaat mee om gaan en GGZ patiënten juist wel strafrechtelijk vervolgd worden als ze iets misdaan hebben volgens de wet.

Citaat van: silque link=msg=1447169 date=1473873381
Kortom, allemaal leuk op papier maar in de praktijk werkt het gewoon niet. Er moet minder bezuinigd worden op GGZ instellingen, ze moeten een stuk zelfstandiger worden waardoor ze ook meer kunnen.  Want eerlijk is eerlijk, ook die zijn met handen en voeten gebonden.
Helemaal mee eens!

Citaat van: CopVR3 link=msg=1447193 date=1473878397
De werkelijkheid is echter anders... ik durf te wedden dat bij driekwart van alle meldingen, de persoon in kwestie al bekend is bij GGz.
Ja dat klopt. Dat bedoel ik dan ook met ambulante behandeling (wel bekend maar is niet opgenomen en wordt op afspraak behandeld)

Citaat van: -Joost- link=msg=1447233 date=1473893963
Zoek eens op het project 'psycholance' van de RAV Amsterdam. Mijn inziens de meest geschikte oplossing voor dit probleem, wat overigens niet wil zeggen dat je daarmee de capaciteitsproblematiek bij ggz instellingen oplost..
Elders in het land zijn daar ook al pilots mee gedraaid. Er is zeker winst in te behalen. Maar dan de bekende vraag, wie wil dat betalen?


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #51 Gepost op: 15 september 2016, 16:19:42
Citaat van: silque link=msg=1447245 date=1473925642
Wij hebben 'geluk' met een GGZ instelling in onze stad, dus we hoeven niet ver te rijden naar de SPOR. De pech die we daarbij hebben is dat ze regelmatig gemeld worden als vermist vanuit die GGZ instelling waardoor we ook nog eens ontzettend veel capaciteit kwijt zijn aan deze vermissingen van patiënten.
Wat is daar anders aan dan alle andere die OPS gesignaleerd staan?


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #52 Gepost op: 16 september 2016, 10:54:32
Citaat
Waar is dat bepaald. Ik ken GGZ instellingen die daar heel kordaat mee om gaan en GGZ patiënten juist wel strafrechtelijk vervolgd worden als ze iets misdaan hebben volgens de wet.
Artikel 16 sv / 509a sv

Daarbij is de vraag in hoeverre een delict kan worden 'aangerekend' waardoor de ons bekende ZSM er vaak al niet eens aan begint, sepot scheelt in dat geval een hele hoop onnodig werk.
NB: er zijn natuurlijk gevallen waarin wel degelijk vervolging plaatsvindt.

Citaat van: Proost link=msg=1447296 date=1473949182
Wat is daar anders aan dan alle andere die OPS gesignaleerd staan?

De hoeveelheid + afhandeling.

Voor jouw beeld, we hebben er in ons team meerdere per dag (!) die allemaal als urgent worden gekwalificeerd. We staan dagelijks bij de spoorlijn omdat er weer één wilt springen.

Qua afhandeling komen we weer bij mijn vorige post uit, we gaan als politie met een patiënt liggen vechten en mee nemen. Dit in tegenstelling tot een gewone OPS, die wordt (rechtmatig) aangehouden, ingesloten en overgedragen. Enige wat je dan nog hebt is de rij-tijd naar het cellencomplex + de aanhouding op papier zetten.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #53 Gepost op: 26 september 2016, 22:11:05
Citaat van: silque link=msg=1447427 date=1474016072
Daarbij is de vraag in hoeverre een delict kan worden 'aangerekend' waardoor de ons bekende ZSM er vaak al niet eens aan begint, sepot scheelt in dat geval een hele hoop onnodig werk.
NB: er zijn natuurlijk gevallen waarin wel degelijk vervolging plaatsvindt.
Als ze rechtstreeks bij zsm komen gebeurt dit inderdaad vaak. Maar simpelweg omdat er een etiketje van een in de DSM IV beschreven aandoening aan hangt wil dat niet direct zeggen dat de persoon in kwestie niet geschikt is voor vervolging. Hier dient in dat geval een psychiater een uitspraak over te doen en niet iemand die daar niet voor geleerd heeft. Er zijn mij voldoende gevallen bekend waarin de OVJ dat goed begrijpt en daar ook secuur mee om gaat. Hier komt dan in veel gevallen gewoon een vervolging uit. Ook al gaat het maar om een eenvoudige winkeldiefstal.

Citaat van: silque link=msg=1447427 date=1474016072
Voor jouw beeld, we hebben er in ons team meerdere per dag (!) die allemaal als urgent worden gekwalificeerd. We staan dagelijks bij de spoorlijn omdat er weer één wilt springen.
Waar is "Bij ons" als ik vragen mag?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #54 Gepost op: 26 september 2016, 23:22:09
Citaat van: Proost link=msg=1449353 date=1474920665
Als ze rechtstreeks bij zsm komen gebeurt dit inderdaad vaak. Maar simpelweg omdat er een etiketje van een in de DSM IV Vbeschreven aandoening aan hangt wil dat niet direct zeggen dat de persoon in kwestie niet geschikt is voor vervolging. Hier dient in dat geval een psychiater een uitspraak over te doen en niet iemand die daar niet voor geleerd heeft. Er zijn mij voldoende gevallen bekend waarin de OVJ dat goed begrijpt en daar ook secuur mee om gaat. Hier komt dan in veel gevallen gewoon een vervolging uit. Ook al gaat het maar om een eenvoudige winkeldiefstal.
Waar is "Bij ons" als ik vragen mag?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #55 Gepost op: 26 september 2016, 23:44:27
Bedankt voor de aanvulling. Moet natuurlijk DSM vijf zijn


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #56 Gepost op: 27 september 2016, 00:52:40
Ja DSM V is er maar wat ik weet wordt hoofdzakelijk nog steeds DSM IV gebruikt.
Lang niet alle psychologen en psychiaters zijn overgestapt van IV naar V.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #57 Gepost op: 27 september 2016, 11:17:58
Citaat van: enrico1972 link=msg=1449394 date=1474930360
Ja DSM V is er maar wat ik weet wordt hoofdzakelijk nog steeds DSM IV gebruikt.
Lang niet alle psychologen en psychiaters zijn overgestapt van IV naar V.

Dat zijn dan stoute psychiaters en psychologen ;) heel veel NOS'sen zijn er in DSM-V uitgehaald.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #59 Gepost op: 21 februari 2018, 19:00:11
Wie gaat het dan doen?