Politie: zorgelijke trend overlast verward gedrag

Auteur Topic: Politie: zorgelijke trend overlast verward gedrag  (gelezen 12942 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Gepost op: 11 september 2016, 13:08:58
Citaat
De Nederlandse politie gaat vanaf volgend jaar stoppen met opvang en vervoer van verwarde personen die geen strafbaar feit hebben gepleegd.  
Dat stelt de korpschef van Amsterdam Pieter-Jaap Aalbersberg zondag in het televisieprogramma De Monitor.

"De politie is er om boeven te vangen, niet om patiënten met handboeien in een auto mee te nemen", aldus de korpschef. "Dat moeten we niet willen."

Sinds de bezuinigingen op de geestelijke gezondheidszorg neemt het aantal incidenten met verwarde mensen toe. In bijna twee jaar tijd kwamen al 65.000 van dit soort meldingen binnen bij de politie. Dat betekent een stijging van 65 procent ten opzichte van vijf jaar geleden.

Aanpak

Tot nu toe verschilt de behandeling van deze mensen niet van de aanpak van ‘gewone’ verdachten: vaak worden ze geboeid en door agenten naar een arrestantencel gereden. Daar kan het een aantal uren duren voordat een arts ter plaatse is om te beoordelen welke zorg iemand nodig heeft.

Aalbersberg is van mening dat daar verandering in moet komen. "Dit is een patiënt en daar moet een hulpverlener aan te pas komen, en niet de politie. Dat is niet humaan en bovendien hebben wij ook niet de juridische basis om mensen op te pakken als ze geen strafrechtelijk feit hebben gepleegd."

Schippers

In een reactie aan KRO-NCRV laat minister Schippers van Volksgezondheid weten dat ze het voornemen van de politie steunt. "Ik vind het erg belangrijk dat mensen met verward gedrag op een passende, niet onnodig stigmatiserende en traumatiserende manier worden opgevangen of vervoerd."

Wie deze taak in 2017 van de politie moet overnemen, is echter nog niet duidelijk. "Tussen politie, ambulancezorg en ggz-aanbieders maar ook met andere partijen zullen goede afspraken moeten worden gemaakt", schrijft Schippers. "De gemeente heeft hierbij de regie."

link

Ik las dit stuk op nu.nl en kreeg gelijk een glimlach op m'n gezicht, het zou toch eens tijd worden dat de politie hiermee stopt. Na het lezen van het bericht kreeg ik mijn bedenkingen, is dit iets wat vanuit de nationale politie komt? Of is dit iets wat de korpschef van Amsterdam roept en gewoon breed door de media wordt opgepakt.

Daarbij krijg ik ook veel vragen, hoe gaan we dat in de praktijk doen dan? Wij komen 9 van de 10x als eerste bij een verward persoon ivm een melding, moeten we wachten tot de gezondheidszorg arriveert? Ook als iemand totaal niet onder controle is?
Wat als iemand met een RM ontsnapt uit een GGZ instelling, moeten wij die dan gaan opsporen of gaan ze dit nu zelf doen? Bevoegdheden, mensen.. middelen...

Kortom, ik ben bang dat dit verhaal leuk wordt opgepakt maar in de praktijk niet gaat gebeuren.


Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1 Gepost op: 11 september 2016, 13:17:48
Politie stopt met het oppakken en vervoeren van verwarde personen
10 september 2016, 20:27 - Anne de Blok

De politie stopt vanaf 1 januari 2017 met de opvang van personen met verward gedrag die geen strafbaar feit hebben gepleegd, en gaat ze ook niet meer vervoeren. Dat zegt de korpschef van Amsterdam, Pieter-Jaap Aalbersberg, vanavond in de uitzending van De Monitor. ‘De politie is er om boeven te vangen, niet om patiënten met handboeien in een auto mee te nemen. Dat moeten we niet willen,’ aldus Aalbersberg.

https://www.youtube.com/watch?v=VCEyGSiQOc8


Lees verder op: http://demonitor.ncrv.nl/verwarde-mensen/politie-stopt-met-het-oppakken-en-vervoeren-van-verwarde-personen
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #2 Gepost op: 11 september 2016, 13:18:37
Citaat van: silque link=msg=1446744 date=1473592138
link

Ik las dit stuk op nu.nl en kreeg gelijk een glimlach op m'n gezicht, het zou toch eens tijd worden dat de politie hiermee stopt. Na het lezen van het bericht kreeg ik mijn bedenkingen, is dit iets wat vanuit de nationale politie komt? Of is dit iets wat de korpschef van Amsterdam roept en gewoon breed door de media wordt opgepakt.

Daarbij krijg ik ook veel vragen, hoe gaan we dat in de praktijk doen dan? Wij komen 9 van de 10x als eerste bij een verward persoon ivm een melding, moeten we wachten tot de gezondheidszorg arriveert? Ook als iemand totaal niet onder controle is?
Wat als iemand met een RM ontsnapt uit een GGZ instelling, moeten wij die dan gaan opsporen of gaan ze dit nu zelf doen? Bevoegdheden, mensen.. middelen...

Kortom, ik ben bang dat dit verhaal leuk wordt opgepakt maar in de praktijk niet gaat gebeuren.

Inderdaad zal het zeer lastig worden. Daarbij was dit te verwachten door alle bezuinigingen. Verder is de ten uitvoerlegging van de IBS nog steeds een politietaak.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #3 Gepost op: 11 september 2016, 13:22:16
Citaat "De gemeente heeft hierbij de regie."

Dat wordt ook geweldig. Zijn er dadelijk 380 oplossingen voor 10 politieenheden, 25 RAV'S en ik weten niet hoeveel GGZ-instellingen.  Het lijkt mij dat juist de rijksoverheid de regie moet nemen.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Wessel1

  • Aspirant Eenheid Midden Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #4 Gepost op: 11 september 2016, 13:31:27
Bij mij komt er dan 1 vraag op. Wie gaat het dan doen? In de praktijk is er een zwaar tekort voor opvang van deze verwarde mensen en/of zijn ze niet gek genoeg om verplicht op te vangen.
Dus ik denk een leuk verhaal maar vrees dat het precies hetzelfde blijft.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #5 Gepost op: 11 september 2016, 13:35:16
Klopt, sec gezien beoordeelt de politie of iemand 'verward' is of gewoon een misdadiger. Waar het nu spaak loopt is dat wanneer de politie beslist dat iemand 'verward' is, wij moeten gaan boeien - vervoeren - en eigenlijk heel de zorg over de patiënt hebben tot het moment dat de psychiater heeft beoordeeld en de GGZ instelling hem overneemt. Dit proces kan zomaar 3 uur (of langer) duren, bovendien hebben we helemaal geen bevoegdheden hiertoe. Het boeien, insluiten etc. gebeurt allemaal op een uitsluitingsgrond (overmacht).

Wat ook heel veel capaciteit kost: verwarde personen die reeds zijn opgenomen in een instelling, maar in een psychose raken of agressief zijn. Personeel kan ze nooit de baas en de politie mag komen opdraven notabene op het terrein van de instelling om de patient in de isoleercel te zetten. Ik heb nog wel gekkere voorbeelden, die ik niet in het openbare gedeelte ga plaatsen.

Wat te denken van de weglopers; een verwarde man die met een RM in Apeldoorn zit, van het personeel een uurtje naar buiten mag (of zelf ontsnapt) en vervolgens niet meer terugkomt.
Wordt vermist gemeld bij de politie, kost allemaal capaciteit. Vervolgens wordt de beste man door de politie aangetroffen in Middelburg, 3x raden wie hem naar Apeldoorn mag terugbrengen??
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


helm

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 11 september 2016, 14:33:36
Er moet goede opvang voor die mensen zijn. Ik hoorde van de week dat de helft van de AZCs zonder asielzoekers zit. Ik zou zeggen pak die kans!


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #7 Gepost op: 11 september 2016, 14:41:45
Citaat van: René van der Helm link=msg=1446760 date=1473597216
Er moet goede opvang voor die mensen zijn. Ik hoorde van de week dat de helft van de AZCs zonder asielzoekers zit. Ik zou zeggen pak die kans!

De ruimte is niet het probleem. Er zijn zeer veel GGZ-instellingen die locaties hebben afgestoten. De financiering voor "bedden" is drastisch verminderd.  Alles moet maar buiten de kliniek en ambulant. Maar ook daar is op bezuinigd.

Ik ben het uiteraard met je eens dat het hele domme bezuinigingen zijn.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Reactie #8 Gepost op: 11 september 2016, 14:48:44
Als je het mij vraagt kunnen ze wel heel hard gaan roepen dat wij dit niet meer gaan doen maar ik zie de bui alweer hangen zolang er niets geregeld is rondom de instanties die dit dan wel voor hun rekening moeten gaan nemen ???
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #9 Gepost op: 11 september 2016, 15:17:05
Citaat van: silque link=msg=1446744 date=1473592138
link




We zijn toch hulpverleners. NIet enkel boevenvangers. Althans zo zie ik mijzelf.