Politie: zorgelijke trend overlast verward gedrag

Auteur Topic: Politie: zorgelijke trend overlast verward gedrag  (gelezen 12955 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #20 Gepost op: 12 september 2016, 20:37:24
Citaat van: CopVR3 link=msg=1446772 date=1473601096
...

Waarom moet ik met gevaar voor eigen leven tot 3 x toe in 2 weken tijd dezelfde gestoorde voor een razende trein van het het spoor af trekken?

Omdat dat mijn werk is en ik er voor kozen heb?

Omdat het een openbare orde en veiligheidsprobleem is. Daarnaast ligt het geweldsmonopolie bij de overheid.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #21 Gepost op: 12 september 2016, 20:40:59
Citaat van: RemRoof link=msg=1446907 date=1473705444
Omdat het een openbare orde en veiligheidsprobleem is. Daarnaast ligt het geweldsmonopolie bij de overheid.

Dit dus. Dit hoort gewoon bij de job. Net zoals spoedartsen ook niet constant stoere polytrauma's krijgen, maar ook veel heupfracturen en oudjes met een pneumonie. Wie moet het anders doen? Medewerkers van GGZ's hebben buiten de afdeling geen enkele bevoegdheid.


Diaephi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
  • Inspecteur Oost-Brabant - Veiligheidskundige
Reactie #22 Gepost op: 12 september 2016, 20:51:38
Citaat van: RemRoof link=msg=1446907 date=1473705444
Omdat het een openbare orde en veiligheidsprobleem is. Daarnaast ligt het geweldsmonopolie bij de overheid.

Tot ze van het spoor af is, daarna is het politie verhaal afgelopen en moeten er andere instanties in beeld komen, niet zoals het nu gaat.
Volg Robuust Blauw! via www.robuustblauw.nl


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #23 Gepost op: 12 september 2016, 21:18:01
Ik denk dat we veel meer aan de voor en achterkant moeten veranderen. Hoe komt het dat diezelfde GGZ patiënt die met een RM in een gesloten instelling zit, 3x per week kan uitbreken waardoor de politie moet komen? Dit moet de GGZ zelf gaan oplossen, desnoods met geweldsbevoegdheid.

Hoe komt het dat een patiënt dermate uit zn dak gaat, dat de politie IN de instelling moet komen en geweld moet gebruiken om hem zijn noodmedicatie toe te dienen of in de isoleercel te plaatsen? Dit moet de GGZ zelf gaan oplossen, desnoods met geweldsbevoegdheid.

Hoe komt het dat wanneer de politie een 'gestoorde' mee neemt (in de handboeien, in de cel terwijl we dit helemaal niet mogen (!) ) het uren duurt eer hij overgedragen wordt? Complete politie eenheid uit de dienst en niet meer inzetbaar voor spoedmeldingen.

Natuurlijk heeft de politie bevoegdheden waardoor we in sommige situaties kunnen en moeten optreden, maar vergeet niet dat we ook heel veel dingen doen waar we de bevoegdheden NIET voor hebben. Als er een patiënt overlijdt tijdens het politieoptreden, zoals onlangs, dan zijn de rapen gaar.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #24 Gepost op: 12 september 2016, 22:10:30
Citaat van: silque link=msg=1446914 date=1473707881
Ik denk dat we veel meer aan de voor en achterkant moeten veranderen. Hoe komt het dat diezelfde GGZ patiënt die met een RM in een gesloten instelling zit, 3x per week kan uitbreken waardoor de politie moet komen? Dit moet de GGZ zelf gaan oplossen, desnoods met geweldsbevoegdheid.

zie ook http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=96229.msg1407255#msg1407255

Hoe komt het dat een patiënt dermate uit zn dak gaat, dat de politie IN de instelling moet komen en geweld moet gebruiken om hem zijn noodmedicatie toe te dienen of in de isoleercel te plaatsen? Dit moet de GGZ zelf gaan oplossen, desnoods met geweldsbevoegdheid.

idem

Hoe komt het dat wanneer de politie een 'gestoorde' mee neemt (in de handboeien, in de cel terwijl we dit helemaal niet mogen (!) ) het uren duurt eer hij overgedragen wordt? Complete politie eenheid uit de dienst en niet meer inzetbaar voor spoedmeldingen.

Zie ook: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?action=post;quote=1446914;topic=99309.20

Natuurlijk heeft de politie bevoegdheden waardoor we in sommige situaties kunnen en moeten optreden, maar vergeet niet dat we ook heel veel dingen doen waar we de bevoegdheden NIET voor hebben. Als er een patiënt overlijdt tijdens het politieoptreden, zoals onlangs, dan zijn de rapen gaar.

De gevallen die bij mij bekend zijn betrof het in een aantal gevallen een EDS (excited delirium syndrome). Helaas wordt dit levensgevaarlijke ziektebeeld vaak onvoldoende herkend door lekenhulpverleners. Het wachten op een psychiater heeft dan ook weinig zin, een ambulance eventueel aangevuld met een MMT wel. Recentelijk weer meegemaakt dat een agressief persoon door beveiliging en politie naar buiten wordt gewerkt op een festival. Buiten zakte persoon in, met spoed vervoerd naar ziekenhuis
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #26 Gepost op: 12 september 2016, 22:53:59
Omdat het een openbare orde en veiligheidsprobleem is. Daarnaast ligt het geweldsmonopolie bij de overheid.
Lees vooral even het stukje "3 x dezelfde persoon in 2 weken".


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #27 Gepost op: 12 september 2016, 23:05:29
Citaat van: silque link=msg=1446914 date=1473707881
Ik denk dat we veel meer aan de voor en achterkant moeten veranderen. Hoe komt het dat diezelfde GGZ patiënt die met een RM in een gesloten instelling zit, 3x per week kan uitbreken waardoor de politie moet komen? Dit moet de GGZ zelf gaan oplossen, desnoods met geweldsbevoegdheid.

Een patiënt KAN ondanks de RM voldoende geschikt bevonden zijn om iets aan vrijheden te krijgen. Vaak gebeurd dat vanaf een gesloten afdeling omdat men daar in de regel ook binnenkomt. Dat begint meestal eerst onder begeleiding van het personeel ( verpleegkundigen of een begeleider ) door een wandeling over het terrein te maken of onder begeleiding naar de dichts bijzijnde supermarkt te gaan en weer terug. Vervolgens kan er besloten worden dat de patiënt onder voorwaarden 30 minuten alleen naar buiten mag en als dat goed gaat en men blijft de patiënt goed genoeg er voor vinden wordt die tijd langzaam steeds iets langer. En zo bouwt een patiënt zijn/haar vrijheden op maar kan ze ook net zo snel weer kwijt raken waarbij gezegd moet worden dat als het met een patiënt niet goed gaat terwijl hij/zij op een open afdeling zit hij/zij ook zo maar weer teruggeplaatst kan worden naar een gesloten afdeling en dan begint het verhaal weer van voor af aan.

Uitbreken vanaf een gesloten afdeling is wat ik weet vrij lastig maar bij sommige instellingen maar waarschijnlijk niet geheel onmogelijk. Dus ik denk gevoelsmatig dat jij het eerder zal hebben in jou genoemde geval dat men niet terugkomt van zijn/haar al dan niet tijdelijke verlof en dan kom je inderdaad op de telex te staan ja.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #28 Gepost op: 13 september 2016, 08:51:54


Uitbreken vanaf een gesloten afdeling is wat ik weet vrij lastig maar bij sommige instellingen maar waarschijnlijk niet geheel onmogelijk...
De deur lijkt soms gewoon open te staan...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #29 Gepost op: 13 september 2016, 09:44:06
Citaat van: silque link=msg=1446914 date=1473707881
Ik denk dat we veel meer aan de voor en achterkant moeten veranderen. Hoe komt het dat diezelfde GGZ patiënt die met een RM in een gesloten instelling zit, 3x per week kan uitbreken waardoor de politie moet komen? Dit moet de GGZ zelf gaan oplossen, desnoods met geweldsbevoegdheid.

Hoe komt het dat een patiënt dermate uit zn dak gaat, dat de politie IN de instelling moet komen en geweld moet gebruiken om hem zijn noodmedicatie toe te dienen of in de isoleercel te plaatsen? Dit moet de GGZ zelf gaan oplossen, desnoods met geweldsbevoegdheid.

Hoe komt het dat wanneer de politie een 'gestoorde' mee neemt (in de handboeien, in de cel terwijl we dit helemaal niet mogen (!) ) het uren duurt eer hij overgedragen wordt? Complete politie eenheid uit de dienst en niet meer inzetbaar voor spoedmeldingen.

Natuurlijk heeft de politie bevoegdheden waardoor we in sommige situaties kunnen en moeten optreden, maar vergeet niet dat we ook heel veel dingen doen waar we de bevoegdheden NIET voor hebben. Als er een patiënt overlijdt tijdens het politieoptreden, zoals onlangs, dan zijn de rapen gaar.

Daarom is het ook een goede zaak dat een hoge politiechef de boel eens op scherp zet door te zeggen dat de politie er mee stopt.

Het probleem zit vooral bij ministerie van volksgezondheid en de zorgverzekeraars, zij hebben de zorgkosten op papier omlaag gekregen door de kosten en de problemen te verplaatsen. De ambulancedienst is er in Nederland te gemakkelijk mee weggekomen door te stellen dat het een politieprobleem is. Ik vind dat het primair een ambulanceprobleem is aangezien psychiatrie geen openbare orde probleem is maar een acute medische spoedsituatie. Een acute psychose buiten de kliniek staat gelijk aan een hartstilstand of slagaderlijke bloeding.

Het is slecht voor de Nederlandse politie omdat ze al een imagoprobleem hebben. Als de politie niet zelf paal en perk stelt aan deze ontwikkeling zijn ze over een paar jaar geen handhavers meer van de openbare orde (het groeiende leger gemeentelijke toezichthouders gaat de orde handhaven). De echte politiemensen willen wel de orde handhaven maar hebben geen tijd omdat ze druk zijn met formulieren invullen, bejaarden van de vloer oprapen (zelfs in zorginstellingen met personeelsgebrek), achter de zorgmijders (psychiatrie) aan te hobbelen om ze beetje in gareel te houden, met de AED uitrukken naar reanimatiemelding voor de ambulancedienst in woningen, etc.

Ik ben blij als de politie deze taken allemaal gaat weigeren omdat ze het veel belangrijker vinden de duizenden veroordeelde criminelen die nog een gevangenisstraf moeten uitzitten wil oppakken.

Hoogbejaarden en zieke mensen horen in een verpleeg-/verzorgingstehuis met voldoende personeel te zitten, mensen met ernstige psychiatrische aandoeningen horen in het gekkenhuis met voldoende personeel te zitten en veroordeelde criminelen in de gevangenis. Als je al deze groepen gewoon in je samenleving hebt blijft het dweilen met de kraan open voor de politie om het nog een beetje leefbaar te houden op termijn.