Vogelgriep

Auteur Topic: Vogelgriep  (gelezen 108992 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter Peter

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 296
  • Firefighter Peter
Reactie #60 Gepost op: 26 februari 2006, 23:50:26
in Friesland zijn de protocollen door GHOR, POLITIE en BRANDWEER in gereedheid gebracht en ge up date 8)laten we met z'n allen hopen dat wij (de Brandweer) deze niet hoeven te gebruiken....
ik zit er in elk geval NIET op te w8ten  ;)
Spoed komt meestal door voorafgaande traagheid


Michelle1983

  • Gast
Reactie #61 Gepost op: 28 februari 2006, 18:17:53
Kat in Duitsland besmet met H5N1


BERLIJN - Op het Duitse eiland Rügen in de Oostzee is een dode kat gevonden met het gevaarlijke vogelgriepvirus H5N1. Het is voor zover bekend de eerste keer in Duitsland dat het virus van vogels is overgedragen op een zoogdier. Dat deelde het Instituut voor Diergezondheid dinsdag mee.

Of het om de agressieve variant van H5N1 gaat, die ook voor mensen gevaarlijk kan zijn, wordt nog onderzocht. In Azië, waar het virus tot nu toe het hardst heeft toegeslagen, waren al gevallen bekend van katten die besmet zijn met H5N1 doordat ze geïnfecteerde vogels hadden gegeten.

Veerman

Minister Veerman (Landbouw) vindt het niet nodig maatregelen te nemen die een uitbraak van het vogelgriepvirus onder Nederlandse katten moeten voorkomen. Dat meldde een woordvoerster van het ministerie van Landbouw dinsdag in reactie op de vondst van de Duitse kat met het H5N1-virus.

Dat zoogdieren als katten en varkens besmet kunnen raken met het gevaarlijke virus is al langer bekend. Om zelf besmet te raken met de vogelgriep moeten katten bijvoorbeeld besmette (dode) vogels eten. Omdat er nog "geen H5N1 in Nederland is", is er nu volgens het ministerie geen reden tot maatregelen voor deze groep dieren.

Maatregelen om de huiskatten in Nederland te behoeden voor besmetting werden eerder al besproken na een pleidooi hiervoor van de Nederlandse Bond voor Hoender-, Dwerghoender-, Sier-, en Watervogelhouders (NHDB). De vogelhouders riepen kattenbezitters twee weken geleden op hun dieren binnen te houden.

Bron: Nu.nl


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #62 Gepost op: 4 maart 2006, 17:04:12
Vogelgriep in Nedersaksen


HANNOVER - In het Duitse Nedersaksen is voor het eerst H5N1 vastgesteld. Een dode gans bleek het voor mensen gevaarlijke virus te hebben. Het dier was zondag al gevonden. In totaal zijn nu zes deelstaten door vogelgriep getroffen.

Bron:Nu.nl


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #63 Gepost op: 5 maart 2006, 10:48:56
Wie weet wat de protocollen zijn bij het uitbreken van de vogelgriep? Als ik terug kom van een melding en ik zie een trosje dode zwanen liggen/drijven, denk ik dat ik politie en KWC zou informeren.

Volgens mij bestaat er ook al op de vrije markt een vaccin tegen dit virus, weet iemand hier al wat vanaf?

Matthijs


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #64 Gepost op: 5 maart 2006, 14:04:38
Zie banner hierboven (de middelste)

Ik kom ook vaak dooie volgels tegen (vooral meerkoeten en waterhoentjes), die dier zijn vaak zo plat als een dubbeltje, dus is de doodsoorzaak wel duidelijk :-X

M'n moeder heeft laatst wel een melding bij de politie gedaan van een dode zwaam die van de buitenkant ongedeerd leek. De melding is doodgegeven aan de dierenambulance, die heeft het dier als het goed is opgeruimd.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #65 Gepost op: 5 maart 2006, 14:10:03
Algemene Inspectiedienst:

Citaat
bij de Algemene Inspectiedienst (AID), de controle en opsporingsdienst van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

Vogelgriep
Voor meer informatie over vogelgriep verwijzen wij u naar de website van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Meer informatie:
• Dossier Vogelgriep

Ook kunt u contact opnemen met het LNV-loket
Dit loket is bereikbaar voor vragen op werkdagen van 8.30 tot 16.30 uur via het gratis nummer 0800-22 333 22, vanuit het buitenland +31 592 33 29 58 (niet gratis).

Wat moet u doen als u een dode vogel vindt?
Als u in uw tuin of elders een dode vogel aantreft, betekent dat niet direct dat er vogelgriep in het spel is. In het voorjaar sterven veel vogels, verzwakt door de winter.

Laten liggen of opruimen?
Als u één of enkele dode tuinvogels (zoals mus, spreeuw, roodborstje) vindt, dan kunt u ervan uitgaan dat er niets bijzonders aan de hand is. Laat ze gewoon liggen. Als ze in uw tuin liggen, kunt u ze opruimen door ze te begraven of in de afvalcontainer te doen. Draag handschoenen, uit hygiënisch oogpunt. Gewonde tuinvogels mogen naar een vogelasiel worden gebracht.

Melden en afblijven
Sommige vogelsoorten zijn extra gevoelig voor vogelgriep. Als u een dode zwaan, reiger, gans, eend, meeuw of roofvogel tegenkomt, dan heeft u te maken met ‘verdachte vogels’. Deze kunt u melden bij de Meldkamer van de Algemene Inspectiedienst (AID), telefoon: 045-5466230. Dit geldt ook voor gewonde exemplaren van deze soorten.

Het telefoonnummer van de AID is alleen bedoeld voor particulieren die de vondst van zieke of dode vogels willen melden. Voor algemene vragen over symptomen kunt u terecht bij Het LNV-Loket: 0800-22 333 22
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #66 Gepost op: 5 maart 2006, 17:26:10
Bedankt Maarten NAY.

 Hierboven staat een link van Avi-flu Vogelgriepkit, dit is alleen beschermingmateriaal. Ik hoorde van een zwager van mij dat er al een soort antistof of inenting voor is mischien een broodje aap-verhaal???
Is er ook wat bekend over antistoffen bv. een spuitje of pilletje?

Matthijs


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #67 Gepost op: 6 maart 2006, 14:51:08
Ook vogelgriep bij Oostenrijkse katten

WENEN - Bij katten in de Zuid-Oostenrijkse provincie Stiermarken is het ook voor mensen dodelijke virus H5N1 aangetroffen. Het virus dat vogelgriep veroorzaakt is aangetroffen bij verscheidene beestjes, aldus een woordvoerster van het ministerie van Landbouw en Volksgezondheid van de provincie.

Nadere details worden later op maandag bekendgemaakt

Bron:Nu.nl


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #68 Gepost op: 6 maart 2006, 16:25:58
Voor informatie over de (dreiging van) vogelgriep moeten jullie de sites van het ministerie van Landbouw (www.minlnv.nl), de Algemene Inspectiedienst (www.aid.nl) en VWS (minvws.nl) in de gaten houden.

Het melden van de zgn. "verdachte vogels" kun je (zie genoemde infosites) daar doen, overige, niet-verdachte vogels" kan je melden bij de dierenambulance, gemeente of gebiedsbeheerder. In waterrijke gebieden is dat vaak de provincie.

Het is overigens heel normaal dat je nu (zo ongeveer t/m mei) meerdere dode wilde vogels ziet; dat zijn dieren die de terugtocht van de vogeltrek niet halen en door uitputting eigenlijk een heel natuurlijke dood sterven.

Met vriendelijke groet,

Simon
(opstapper Dordtse Reddingsbrigade en ambtenaar rampenbestrijding gemeente Dordrecht)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #69 Gepost op: 7 maart 2006, 10:20:03
Bedankt Maarten NAY.

 Hierboven staat een link van Avi-flu Vogelgriepkit, dit is alleen beschermingmateriaal. Ik hoorde van een zwager van mij dat er al een soort antistof of inenting voor is mischien een broodje aap-verhaal???
Is er ook wat bekend over antistoffen bv. een spuitje of pilletje?

Matthijs

het enige waar entstoffen voor zijn,is voor het pluimvee zelf die de komende tijd gevacineert zullen gaan worden.ALS er hier vogelgriep uitbreekt moet je het bij de bron aanpakken,in dit geval dus onze gevederde vrienden.Maar er is hier nog steeds totaal niets aan de hand,en is het pluimvee uit voorzorg opgehokt.Dus advertenties zoals van die Avi-flu vindt ik een zeer ongepaste manier van gebruiken maken van de situatie.En komt maar  1 persoon ten goede,en dat is in dit geval de fabrikant van die spullen.