Onderzoeksvraag SEH/IC opleiding Belgie

Auteur Topic: Onderzoeksvraag SEH/IC opleiding Belgie  (gelezen 24594 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Gepost op: 20 september 2016, 14:56:41
Goedendag,

Voor mijn opleiding (seh/ic) in Belgie, moet ik een onderzoek doen en dus een onderzoeksvraag opstellen

Ik wil zelf kijken naar de rol van de verpleegkundige binnen het prehospitale systeem in Belgie

Deze heeft geen duidelijk omschreven functie. Hij of zij kan als ambulancier werken (geen verpleegtechnische vaardigheden), lid van brandweer (in bezit banaba (seh/ic opleiding) met beperkte interventies (standing orders) als lid van een PIT team (vergelijkbaar met nederlands systeem, alleen minder mogelijkheden) en als lid van MUG team (samen met spoedarts)

Beide laatste omhelst minimaal het hebben van de SEH/IC opleiding

Mijn idee is om te onderzoeken naar:
* het ontlasten van MUG team door opzet rapid responder verpleegkundige (haalbaarheid, welke voorwaarden, welke voordelen)

Of

* focussen op een specifieke interventie (evt in kader van ontlasting MUG), bijv. Intubatie, ALS-zorg, pijnbestrijding

Hebben jullie ideen en of suggesties.

Ook omdat er natuurlijk literatuur over te vinden moet zijn

Hoor het graag




ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1 Gepost op: 20 september 2016, 16:19:21
Hoe veel tijd staat er voor het onderzoek en hoe veel wetenschappelijke diepgang verwachten ze?
Als je voldoende diepgang moet bereiken in een paar maanden tijd zou ik vooral niet te breed gaan.
Het is belangrijk om een onderzoeksvraag heel specifiek te formuleren.

Je eerste bijvoorbeeld. Als je vraag zou zijn:
Kan de mug ontlast worden door de inzet van rapid responders?
Dan zou een prima antwoord zijn: Ja want dan hoeft de mug minder kilometers te maken en kun je langer afschrijven op het voertuig.

Ik zou focussen op een specifieke interventie. De voorbeelden van intubatie of pijnbestrijding zouden volgens mij prima zijn.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #2 Gepost op: 20 september 2016, 18:26:13
Ik zou eerst eens goed kijken of je vraag (in de belgische setting) niet al eens onderzocht is. Ook zou ik voorzichtig zijn met het streven naar de Nederlandse situatie in België.

Uit alle posts die je hier plaatst blijkt eigenlijk dat je de wijze van werken van de belgen (ambulance, spoedartsen, verpleegkundigen) maar niets vindt. België is een ander land, met andere kaders, andere wetgeving, andere beroepsbeoefenaren en jij heb er voor gekozen om in dat land (waar ze toevallig ook nederlands als een voertaal hebben) te gaan werken. België Nederland maken gaat niet, dat moet je dus ook niet willen. Als jij in NL wil werken dan moet je dat in NL doen.

Kijk dus heel erg uit met het willen bewijzen dat de NL situatie "beter" is en dat dit in BE moet worden ingevoerd. Een BANABA sciptie gaat geen verandering brengen in het belgische zorgsysteem, PIT is ook een zeer langdurig traject geweest.

Zoals hier op het forum al vaker beschreven heeft het ALS-VPK ambulancevpk systeem ook zijn nadelen ten opzichte van paramedic based systemen, daar weet Oma alles van, en een doctor based systeem werkt in BE, FRA en DE ook al heel lang.

Wellicht is het juist goed om voorzichtig te zijn met het kiezen van je onderwerp en een onderwerp te kiezen waar je veel van kan leren, wat je interesseert en waar je zelf niet de drang voelt om een rol te creëren (BE) of behouden (NL) die bedreigd wordt. Je hebt  immers al vaak laten blijken dat je de AVP een superieure optie vindt boven andere systemen en dat dit jouw beroepsdoel is.

Kijk op je werk om je heen en kijk eens naar onderwerpen als de effectiviteit van een separate kinderseh met kinder-spoedartsen of de effectiviteit van een separate mental health sectie binnen een SEH. Kijk naar vraagstukken die leven bij je collega's of de artsen en probeer daar op aan te haken, de kans op medewerking en vergemakkelijking van je onderwerp is dan groter, en je zal een vraag beantwoorden die relevant is voor de kliniek in belgie die daar ook echt leeft.
Je werkt dagelijks samen met Disaster Medicine experts (Nima, Tom, Yves, Gerlant, Michel, Door) kijk eens of daar mogelijkheden liggen voor je scriptieonderwerp.

Senseihomer, ik schrijf dit op deze wijze op omdat ik je wil helpen in het bereiken van je doelen (BANABA). Ik hoop dat je er punten uit kunt halen om je tijd in Belgie leerzamer en leuker te maken.

Ik weet hoe het is om in een ander land de zorg te aanschouwen en zaken te zien die we in NL anders doen. Niet alles wat anders is is fout, je moet echter leren dat te zien in de context van een land en haar mogelijkheden.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #3 Gepost op: 20 september 2016, 20:23:26
Dag Golly,

Ik begrijp je reactie eerlijk gezegd niet helemaal

Citaat
Ik zou eerst eens goed kijken of je vraag (in de belgische setting) niet al eens onderzocht is. Ook zou ik voorzichtig zijn met het streven naar de Nederlandse situatie in België.

Uit alle posts die je hier plaatst blijkt eigenlijk dat je de wijze van werken van de belgen (ambulance, spoedartsen, verpleegkundigen) maar niets vindt. België is een ander land, met andere kaders, andere wetgeving, andere beroepsbeoefenaren en jij heb er voor gekozen om in dat land (waar ze toevallig ook nederlands als een voertaal hebben) te gaan werken. België Nederland maken gaat niet, dat moet je dus ook niet willen. Als jij in NL wil werken dan moet je dat in NL doen.

Ik wil namelijk helemaal niet het Nederlandse systeem invoeren in Belgie en heb ook nergens gesuggereerd dat het Nederlandse systeem beter is, heb wel een persoonlijke voorkeur maar dat is wat anders

Citaat
Kijk dus heel erg uit met het willen bewijzen dat de NL situatie "beter" is en dat dit in BE moet worden ingevoerd. Een BANABA sciptie gaat geen verandering brengen in het belgische zorgsysteem, PIT is ook een zeer langdurig traject geweest.

Waarop baseer je dat ik het Nederlandse systeem in Belgie wil implementeren dan?

Ik heb een informatie avond bij gewoond bij een Belgische brandweer organisatie die juist bezig zijn om verpleegkundigen met een Banaba op de ambulance te laten rijden met standing orders. Zij nemen het voor touw om dit concept verder uit te werken (tot mogelijk een nationaal systeem)

Dus juist leek het mij mogelijk een mooie aansluiting (en eventuele stimulans) om bij te kunnen dragen aan dit traject

Citaat
Zoals hier op het forum al vaker beschreven heeft het ALS-VPK ambulancevpk systeem ook zijn nadelen ten opzichte van paramedic based systemen, daar weet Oma alles van, en een doctor based systeem werkt in BE, FRA en DE ook al heel lang.

Elk systeem heeft zijn voor en nadelen. En een doctor based systeem werkt zeker, alleen het heeft wel mogelijk nadelen. Bijvoorbeeld dat een arts ontrokken wordt op de spoedeisende hulp, wat weer een nadelig effect kan hebben op de patienten doorstroming (dat heb ik regelmatig mee gemaakt) terwijl er al een hele druk op de spoedeisende hulp ligt (mede door het niet altijd hebben van bijv een dokter huiswachten post)

Citaat
Wellicht is het juist goed om voorzichtig te zijn met het kiezen van je onderwerp en een onderwerp te kiezen waar je veel van kan leren, wat je interesseert en waar je zelf niet de drang voelt om een rol te creëren (BE) of behouden (NL) die bedreigd wordt. Je hebt  immers al vaak laten blijken dat je de AVP een superieure optie vindt boven andere systemen en dat dit jouw beroepsdoel is.

Het heeft niks te maken met een rol te creeren en of te behouden. Het is heel simpel. Ik vind het een interessant onderwerp, waarvan ik weet dat er geen eenduidig systeem is en dus mogelijk verbeter punten in gebracht kunnen worden, met mogelijk concrete implementatie (in plaats van een onderwerp waar uiteindelijk niks mee gedaan wordt).

Daarnaast heb ik het over een onderwerp dat op dit moment in ontwikkeling is en waarvan er initiatieven zijn om de rol van de verpleegkundige binnen het prehospitale domein uit te breiden of sterker te profileren binnen de DGH, dus het is een onderwerp wat op dit moment echt speelt en waarbij (in mijn ogen) onderbouwing juist bij kan dragen aan de eventuele ingeslagen richting

Het is een onderwerp waar (zo ver ik nu kan zien) nog geen onderzoek naar gedaan is

En als laatste heb ik al eerder onderzoek gedaan naar de prehospitale intubatie vaardigheden in Nederland, dus mijn eerdere onderzoek kan ik eventueel gebruiken en ik weet dat er veel wetenschappelijk onderzoek voor te vinden is

Citaat
Kijk op je werk om je heen en kijk eens naar onderwerpen als de effectiviteit van een separate kinderseh met kinder-spoedartsen of de effectiviteit van een separate mental health sectie binnen een SEH. Kijk naar vraagstukken die leven bij je collega's of de artsen en probeer daar op aan te haken, de kans op medewerking en vergemakkelijking van je onderwerp is dan groter, en je zal een vraag beantwoorden die relevant is voor de kliniek in belgie die daar ook echt leeft.

Ik wil liever een onderzoek doen naar waar mijn interesse ligt. Natuurlijk zijn dat ook interessant vragen, maar gezien de druk van  werken en het volgen van de opleiding, probeer ik ook een onderwerp te zoeken wat makkelijk af te bakenen is en waarvan ik weet dat er veel literatuur over te vinden is

Citaat
Je werkt dagelijks samen met Disaster Medicine experts (Nima, Tom, Yves, Gerlant, Michel, Door) kijk eens of daar mogelijkheden liggen voor je scriptieonderwerp
.

Ik werk al enige tijd niet meer in het UZ

Citaat
Senseihomer, ik schrijf dit op deze wijze op omdat ik je wil helpen in het bereiken van je doelen (BANABA). Ik hoop dat je er punten uit kunt halen om je tijd in Belgie leerzamer en leuker te maken.

Ik begrijp zeker dat je het goed bedoelt

Citaat
Ik weet hoe het is om in een ander land de zorg te aanschouwen en zaken te zien die we in NL anders doen. Niet alles wat anders is is fout, je moet echter leren dat te zien in de context van een land en haar mogelijkheden.

Ja en nee, wat ik moeilijk vindt is dat bepaalde manieren van werken niet zo zeer te maken hebben met de context van het land of de mogelijkheden, maar simpel weg met evidence based medicine (maar dat is een ander verhaal)


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #4 Gepost op: 20 september 2016, 20:35:32
Citaat
Hoe veel tijd staat er voor het onderzoek en hoe veel wetenschappelijke diepgang verwachten ze?
Als je voldoende diepgang moet bereiken in een paar maanden tijd zou ik vooral niet te breed gaan.
Het is belangrijk om een onderzoeksvraag heel specifiek te formuleren.

ik heb 8 maanden voor het onderzoek en vooral de methodiek is belangrijk. Dus het is niet zozeer dat er een uitgebreide diepgang nodig is, maar wel wetenschappelijk onderbouwd natuurlijk

Citaat
Je eerste bijvoorbeeld. Als je vraag zou zijn:
Kan de mug ontlast worden door de inzet van rapid responders?
Dan zou een prima antwoord zijn: Ja want dan hoeft de mug minder kilometers te maken en kun je langer afschrijven op het voertuig.

Ik zou focussen op een specifieke interventie. De voorbeelden van intubatie of pijnbestrijding zouden volgens mij prima zijn.

dank je wel voor de tips, ik denk dat ik me inderdaad ga focussen op een specifieke interventie. Zit alleen te denken welke, aangezien er wel voldoende literatuur over te vinden moet zijn

Zit wel te denken naar de opzet van de onderzoeks vraag

mijn opzet:

Citaat
Mogelijkheid tot verantwoorde toediening van Prehospitale analgetica door verpleegkundigen

om dan te onderzoeken aan welke voorwaarden voldaan zou moeten worden en tot welke medicijnen (sterkte) eventueel gegaan zou kunnen worden (verantwoord), met als een van de voordelen de ontlasting van de huidige MUG teams

Citaat
Mogelijkheid tot het uitvoeren van advanced airway interventies door verpleegkundigen
om dan bijv te onderzoeken aan welke voorwaarden voldaan zou moeten worden, opleiding en scholing en waarborging vaardigheden, met als een van de voordelen de ontlasting van de huidige MUG teams

graag uw tips en feedback


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #5 Gepost op: 20 september 2016, 20:47:41
Naar pijnbestrijding is al onderzoek gedaan, hieruit zijn wel twee vragen naar voor gekomen waar ik misschien iets mee kan:

Citaat
Welke zijn de factoren die kunnen leiden tot een betere toepassing van de staande orders en meer specifiek wat zijn de beweegredenen voor het al dan niet gebruiken van opiaten (morfine) door PIT verpleegkundigen.bron:http://www.vvvs.be/images/uploads/spoedgevallen/2011_nr_3.pdf

Daarbij mogen verpleegkundigen van de PIT al pijnbestrijding toedienen volgens standing orders. eventueel zou wel gekeken kunnen worden naar sterkere pijnbestrijding bij bijv een bepaalde patienten categorie (fentanyl, ketamine)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6 Gepost op: 20 september 2016, 21:21:30
Ik begrijp Golly haar reactie wel Senseihomer.
Tussen de regels door laat je op het forum regelmatig je mening over het Nederlandse en Belgische systeem blijken, waarbij je voorkeur voor het Nederlandse erg sterk is.
Je voorgestelde vragen in de openingspost insinueren dat eigenlijk ook een beetje.

Natuurlijk mag je dat doen, dat is jou keuze, maar ben je er wel bewust van zoals Golly aangeeft dat er meer verschillen zijn tussen de twee landen.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #7 Gepost op: 20 september 2016, 21:36:39
Citaat
Ik begrijp Golly haar reactie wel Senseihomer.

Ik begrijp de reactie ook, maar ben het er niet mee eens  :)

Citaat
Tussen de regels door laat je op het forum regelmatig je mening over het Nederlandse en Belgische systeem blijken, waarbij je voorkeur voor het Nederlandse erg sterk is.

Nou ja de moeilijkheid is dat wanneer je bepaalde dingen ervaart, het dan heel moeilijk is om hierin geen oordeel te vellen. En ik wil wel duidelijk maken dat het niet zozeer het verschil is tussen een voorkeur voor het `nederlandse` systeem tov het `belgische` systeem

Maar veel meer een voorkeur voor evidence based en best practise

Citaat
Je voorgestelde vragen in de openingspost insinueren dat eigenlijk ook een beetje.


Ik las de openingspost net en zie de insinuatie niet helemaal. Maar ok

Citaat
Natuurlijk mag je dat doen, dat is jou keuze, maar ben je er wel bewust van zoals Golly aangeeft dat er meer verschillen zijn tussen de twee landen.

Nogmaals ik heb het niet over verschillen tussen de twee landen, ik heb het over een bijdrage kunnen leveren in een initiatief ingezet door oa een brandweer organisatie, waarin ik een mogelijke bijdrage kan leveren door onderzoek te doen en voor dit kan onderzoek kan ik onderandere putten uit de nederlandse setting. Maar het heeft niks te maken met het specifieke vergelijk tussen Nederland en Belgie


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #8 Gepost op: 20 september 2016, 22:18:58
knap snel, je bent net begonnen toch? Om met een onderzoek te moeten starten. Meeste opleidingen is een onderzoek afsluitend, omdat je dan ook weet wat er te onderzoeken valt enzo


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #9 Gepost op: 20 september 2016, 22:57:36
Het heeft te maken met de relatief korte duur van de opleiding (9 maanden),

De hoeveelheid van de opleiding in combinatie met werken en stage, maakt het vrij zwaar. Dus alles wat ik nu al kan doen, wil ik al doen