Onderzoeksvraag SEH/IC opleiding Belgie

Auteur Topic: Onderzoeksvraag SEH/IC opleiding Belgie  (gelezen 24597 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #30 Gepost op: 21 september 2016, 18:38:17
Citaat van: Straatje link=msg=1448255 date=1474474456
Senseihomer, uit jouw laatste reactie haal ik dat je nog niet veel onderzoekservaring hebt. Onderschat onderzoek niet, het is een kunst om je onderwerp goed af te bakenen en een goede onderzoeksvraag te formuleren. Voor onderzoeksinhoudelijke dingen zoals het opstellen van een goede onderzoeksvraag kan ik je Baarda aanraden. Op die manier weet je zeker dat je het onderzoek op een juiste manier opstelt en daarnaast goede referenties hebt om het te onderbouwen.  Ik maak er momenteel zelf gebruik van voor mijn afstudeeronderzoek en heb er enorm veel aan!
https://www.bol.com/nl/p/dit-is-onderzoek/9200000025422840/

Daarnaast is het misschien een idee om te kijken of je bij het plaatselijke lectoraat terecht kunt voor een interessant en relevant onderwerp. Omdat zij verbonden zijn aan een onderwijsinstelling en full-time met onderzoek bezig zijn, kunnen zij je vast een aantal thema's bieden die ze onderzocht willen hebben. Zo heb je een onderwerp waar je ook het lectoraat mee verder helpt, maar daarnaast een aanspreekpunt mocht je vastlopen of feedback nodig hebben.

En misschien toch nog even wachten tot het moment in je opleiding daar is, want ik weet zeker dat de opleider dan nog wel onderwijs zal geven over een onderzoek an sich en wat zij precies verwachten


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #31 Gepost op: 21 september 2016, 18:53:14
Werkte je trouwens op een universitair medisch centrum? In dat geval kan het de moeite zijn om aansluiting te zoeken bij een ander lopend onderzoek en daar een klein deel onderwerpje/onderzoekje van te pakken. Dan weet je er wellicht nog een publicatie of co-auteurschap uit te halen.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #32 Gepost op: 21 september 2016, 19:51:42
Nu niet meer, wel gedaan

Dank voor jullie tips, heb inderdaad weinig ervaring in het doen van onderzoek en om eerlijk te zijn is het ook niet echt mijn ding

Heb nu de opzet:  

Welke toegvoegde waarde heeft een PIT - paramedicus in het huidige prehospitale domein (zorgsetting)

Dit omdat in de huidige situatie alleen verpleegkundigen met een beroepstitel en gekoppeld aan een ziekenhuis de functie kunnen uitvoeren

Terwijl er nu bijv ook brandweer verpleegkundigen zijn met dezelfde standing orders, maar die vallen mogelijk tussen wal en schip

Het zou dus gaan om te onderzoeken of het mogelijk is om ambulancediensten (en of brandweer korpsen) te kunnen laten kiezen verpleegkundigen aan te nemen (al dan niet met een BBT), zonder de noodzaak de koppeling van een ziekenhuis functie (dus niet de verplichting dat de verpleegkundige in een Ziekenhuis moet werken)

Graag jullie meningen


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #33 Gepost op: 21 september 2016, 19:56:34
Citaat van: senseihomer link=msg=1448280 date=1474480302
Nu niet meer, wel gedaan

Dank voor jullie tips, heb inderdaad weinig ervaring in het doen van onderzoek en om eerlijk te zijn is het ook niet echt mijn ding

Heb nu de opzet:  

Welke toegvoegde waarde heeft een PIT - paramedicus in het huidige prehospitale domein (zorgsetting)

Dit omdat in de huidige situatie alleen verpleegkundigen met een beroepstitel en gekoppeld aan een ziekenhuis de functie kunnen uitvoeren

Terwijl er nu bijv ook brandweer verpleegkundigen zijn met dezelfde standing orders, maar die vallen mogelijk tussen wal en schip

Het zou dus gaan om te onderzoeken of het mogelijk is om ambulancediensten (en of brandweer korpsen) te kunnen laten kiezen verpleegkundigen aan te nemen (al dan niet met een BBT), zonder de noodzaak de koppeling van een ziekenhuis functie (dus niet de verplichting dat de verpleegkundige in een Ziekenhuis moet werken)

Graag jullie meningen

Ik denk dat het zeker interessant kan zijn, maar vraag me wel af óf en waar (of met welke zoektermijnen) je zoiets wetenschappelijk kunt gaan benaderen en onderbouwen. De onderzoeken zullen niet voor het oprapen liggen gezien de specifieke vraagstelling over de koppeling etc.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #34 Gepost op: 22 september 2016, 01:25:35
Citaat van: senseihomer link=msg=1448209 date=1474450158
Er is een vraagstelling omdat uit diverse richtingen kritische kant tekeningen zijn geplaatst bij het huidige systeem, aangezien het een aantal nadelen heeft

Nu moeten verpleegkundigen verplicht de rol van PIT en of MUG-verpleegkundige vervullen

Terwijl regelmatig en ook meerdere collegas aangeven dit niet als prettig te ervaren.

Maar omdat zij de enige zijn met een beroepstitel en je verplicht deze titel moet hebben voor de functie, kan er niet onderling gewisseld worden

Laatst moest de MUG functie op het werk af gezegd worden, omdat er geen personele bezetting was

Anderzijds heeft het te maken met de moeilijkheid in het vinden van voldoende gediplomeerd personeel voor de spoed en dus automatisch ook voor de MUG/PIT

Hierdoor onstaat er een mogelijk en bestaand probleem in de mogelijkheid de mininale wettelijke bezetting te waarborgen wat betreft gediplomeerd personeel op de spoed

Ook de toename van de werkdruk op de aanwezige collegas op de spoed bij het wegvallen van een spoedverpleegkundige en of spoedarts is een reele situatie, terwijl er al een behoorlijke werkdruk ligt

Wat zijn de redenen/motivaties van verpleegkundigen die anageven dat zij zich niet prettig voelen als VPK in een PIT / MUG auto/hulpverleningssituatie?? Dat kan al een onderwerp op zich zijn om te onderzoeken.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #35 Gepost op: 22 september 2016, 15:07:45
Citaat
Ik denk dat het zeker interessant kan zijn, maar vraag me wel af óf en waar (of met welke zoektermijnen) je zoiets wetenschappelijk kunt gaan benaderen en onderbouwen. De onderzoeken zullen niet voor het oprapen liggen gezien de specifieke vraagstelling over de koppeling etc.

dat is inderdaad iets waar ik ook `bang` voor ben

Citaat
Wat zijn de redenen/motivaties van verpleegkundigen die anageven dat zij zich niet prettig voelen als VPK in een PIT / MUG auto/hulpverleningssituatie?? Dat kan al een onderwerp op zich zijn om te onderzoeken.

Maar zou je dan niet tegen dezelfde moeilijkheid lopen, moeite in het vinden van onderzoeken en of literatuur

Ik ben nu aan het lezen over de wettelijke implementatie van verpleegtechnische handelingen die uitgevoerd mogen worden door verpleegkundigen met een beroepstitel spoed en intensieve zorgen

Deze mogen bijvoorbeeld zelfstandig intuberen (in opdracht van een arts en in het kader van een standing order (binnen en buiten het ziekenhuis)

Alleen ik kan nog geen gegevens vinden over hoe vaak het prehospitaal zelfstandig intuberen daadwerkelijk gebeurt door PIT verpleegkundigen

Kan een onderzoek inhouden dat ik ga onderzoeken hoe vaak dit gebeurt en of het een interventie kan zijn die veilig gedelegeerd kan worden aan PIT verpleegkundigen ipv aan MUG teams, om op die manier de belasting van de MUG te kunnen ontlasten. Een aanvullende vraag kan zijn aan welke (scholings, opleiding, supervisie en (complicatie) registratie) voorwaarden moet worden voldaan

Voordeel dat hierover natuurlijk veel literatuur te vinden is en makkelijk af te bakenen


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #36 Gepost op: 22 september 2016, 15:22:43
Ik heb geprobeerd deze vraagstelling in PICO te beschrijven, is het zo juist (of te uitgebreid)


P   Verpleegkundigen BBT Spoed en Inzo in de functie van PIT verpleegkundige
I   Uitvoeren van het prehospitale intuberen door middel van Endotracheale intubatie door BBT Spoed en Inzo in de functie van PIT            
        verpleegkundige
C   Uitvoeren van het prehospitale intuberen door middel van Endotracheale intubatie door urgentieartsen in het kader van een MUG
        Functie
O   Er wordt voldaan aan de voorwaarden om deze handeling veilig uit te kunnen voeren door BBT verpleegkundigen in het kader van de
        PIT functie, om zodoende de vraag naar MUG teams te ontlasten


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #37 Gepost op: 22 september 2016, 15:35:55
ter aanvulling kan ook gekeken worden bij welke ziektebeelden dit toegepast zou kunnen worden (en of onderzocht), bijvoorbeeld kijkend naar de reanimatie setting


Straatje

  • Verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #38 Gepost op: 22 september 2016, 16:20:43
Citaat van: senseihomer link=msg=1448435 date=1474550563
Ik heb geprobeerd deze vraagstelling in PICO te beschrijven, is het zo juist (of te uitgebreid)
P   Verpleegkundigen BBT Spoed en Inzo in de functie van PIT verpleegkundige
I   Uitvoeren van het prehospitale intuberen door middel van Endotracheale intubatie door BBT Spoed en Inzo in de functie van PIT            
        verpleegkundige
C   Uitvoeren van het prehospitale intuberen door middel van Endotracheale intubatie door urgentieartsen in het kader van een MUG
        Functie
O   Er wordt voldaan aan de voorwaarden om deze handeling veilig uit te kunnen voeren door BBT verpleegkundigen in het kader van de
        PIT functie, om zodoende de vraag naar MUG teams te ontlasten

Gauw zelf even nagedacht over een PICO na de jouwe zo goed mogelijk geanalyseerd te hebben. Er kloppen een aantal dingen nog niet, zo omschrijf je bijvoorbeeld niet bij de Outcome wat je meet om je interventie te toetsen. Het is hierbij belangrijk om het niet té specifiek te maken, omdat het dan lastiger is om relevante literatuur te vinden mocht je literatuuronderzoek moeten doen. Het is voor mij lastig wat je precies voor ogen hebt. Zo zou je als Outcome kunnen kijken naar de mate waarin de intubaties zijn gelukt, maar ook de optredende complicaties. Als ik ervan uit ga dat je als Outcome kijkt naar de optredende complicaties na een intubatie kom ik uit op de volgende PICO:

P: Patiënt met behoefte aan endotracheale intubatie.
I: Intubatie door PIT Verpleegkundige.
C: Intubatie door Urgentiearts.
O: Mate van complicaties na intubatie.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #39 Gepost op: 22 september 2016, 16:23:57
Dank je, maar ik ben bang dat hier onvoldoende complicatie registratie voor wordt bijgehouden

Mijn doelstelling is te kijken of intubatie vaardigheden op een verantwoorde manier door pit verpleegkundigen uitgevoerd kunnen worden

Secundair met als mogelijke voordeel dat de MUG ontlast kan worden