Casus gevraagd

Auteur Topic: Casus gevraagd  (gelezen 7837 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Gepost op: 23 september 2016, 21:03:40
Morgen mag ik een pseudo lotus gaan spelen voor de AMV opleiding ter voorbereiding op enkele examens. Omdat ik zelf onvoldoende medische kennis heb om er een uitdagende casus van te maken vroeg ik me af of er hier iemand wat leuks kon bedenken.
Bij dezen het protocol waarmee gewerkt wordt:





Hoor de ideeën graag. Ook waar op te letten en welke (harde) waardes erbij horen (aangezien ik bijv. een lage druk niet kan faken)




RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1 Gepost op: 23 september 2016, 21:34:49
Citaat van: Proost link=msg=1448751 date=1474657420
Morgen mag ik een pseudo lotus gaan spelen voor de AMV opleiding ter voorbereiding op enkele examens. Omdat ik zelf onvoldoende medische kennis heb om er een uitdagende casus van te maken vroeg ik me af of er hier iemand wat leuks kon bedenken.
Bij dezen het protocol waarmee gewerkt wordt:





Hoor de ideeën graag. Ook waar op te letten en welke (harde) waardes erbij horen (aangezien ik bijv. een lage druk niet kan faken)

Wat zijn de lesdoelen ? Lijkt mij niet geheel onbelangrijk voor de inzet van een simulatieslachtoffer.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #2 Gepost op: 23 september 2016, 21:47:27
Het gaat om trauma situaties waarbij er uiteenlopende verwondingen behandeld dienen te worden. Denk hierbij aan typische defensie casussen waarmee geoefend wordt: ledematen kwijt, ernstige bedreigde circulatie, schotwonden, arterie bloedingen etc. icm enkele eenvoudigere zaken. Hierbij wordt nauwlettend in de gaten gehouden of het protocol juist gehanteerd wordt (zo ik begrepen heb). Dus meer ter toetsing hiervan.

De casus wordt in de buitenlucht gedaan (bos) dus alles moet vanuit de gewondentas gedaan worden.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #3 Gepost op: 23 september 2016, 22:01:27
Citaat van: Proost link=msg=1448768 date=1474660047
Het gaat om trauma situaties waarbij er uiteenlopende verwondingen behandeld dienen te worden. Denk hierbij aan typische defensie casussen waarmee geoefend wordt: ledematen kwijt, ernstige bedreigde circulatie, schotwonden, arterie bloedingen etc. icm enkele eenvoudigere zaken. Hierbij wordt nauwlettend in de gaten gehouden of het protocol juist gehanteerd wordt (zo ik begrepen heb). Dus meer ter toetsing hiervan.

De casus wordt in de buitenlucht gedaan (bos) dus alles moet vanuit de gewondentas gedaan worden.

Schotwond
Blast
Brandwonden
Traumatische amputatie

De enscenering kun je zelf wel bedenken, bijvoorbeeld een IED.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #4 Gepost op: 23 september 2016, 22:07:59
Citaat van: RemRoof link=msg=1448771 date=1474660887
Schotwond
Blast
Brandwonden
Traumatische amputatie

De enscenering kun je zelf wel bedenken, bijvoorbeeld een IED.
Oke dat is al iets, maar nu wat gedetailleerder aub. Op het examen worden door de instructeurs ook harde waardes gegeven. Dus welke druk (systolisch, diastolisch), locatie van de brandwond, graad, amputatie van... En dan bijvoorbeeld tijdens een handeling nog een verslechtering van de situatie inbouwen oid


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #5 Gepost op: 23 september 2016, 22:16:08
Citaat van: Proost link=msg=1448772 date=1474661279
Oke dat is al iets, maar nu wat gedetailleerder aub. Op het examen worden door de instructeurs ook harde waardes gegeven. Dus welke druk (systolisch, diastolisch), locatie van de brandwond, graad, amputatie van... En dan bijvoorbeeld tijdens een handeling nog een verslechtering van de situatie inbouwen oid

Waardes moeten de instructeurs aangeven evenals wat zij willen zien, verslechtering, verbetering etc.. Het gaat vooral om spel en grime. Dat wordt lastig als je geen LOTUS-slachtoffer  bent.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #6 Gepost op: 23 september 2016, 22:24:37
Citaat van: RemRoof link=msg=1448774 date=1474661768
Waardes moeten de instructeurs aangeven evenals wat zij willen zien, verslechtering, verbetering etc.. Het gaat vooral om spel en grime. Dat wordt lastig als je geen LOTUS-slachtoffer  bent.
Precies, en daarom vraag ik jullie hulp. Dit is namelijk een generale repetitie in 'burger' voor het examen van maandag. Daar is geen instructeur bij. Hopelijk kunnen jullie me dus van een uitdagende casus voorzien...


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #7 Gepost op: 24 september 2016, 03:49:51
Citaat van: Proost link=msg=1448778 date=1474662277
Precies, en daarom vraag ik jullie hulp. Dit is namelijk een generale repetitie in 'burger' voor het examen van maandag. Daar is geen instructeur bij. Hopelijk kunnen jullie me dus van een uitdagende casus voorzien...

Meestal staat er een toetser bij die de waardes verteld als er iets 'gemeten' wordt. Ook wel eens meegemaakt dat je een klein spiekbriefje krijgt met de waardes e.d.
Meestal krijg je een goede breefing vooraf met een duidelijk beschreven casus.


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #8 Gepost op: 24 september 2016, 09:01:11
Citaat van: cavia link=msg=1448799 date=1474681791
Meestal staat er een toetser bij die de waardes verteld als er iets 'gemeten' wordt. Ook wel eens meegemaakt dat je een klein spiekbriefje krijgt met de waardes e.d.
Meestal krijg je een goede breefing vooraf met een duidelijk beschreven casus.
Klopt.... en daarom is mijn vraag aan jullie of jullie mij van zo'n zo'n dergelijks casus kunnen voorzien om te oefenen als generale repetitie.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #9 Gepost op: 24 september 2016, 09:16:00
Citaat van: cavia link=msg=1448799 date=1474681791
Meestal staat er een toetser bij die de waardes verteld als er iets 'gemeten' wordt. Ook wel eens meegemaakt dat je een klein spiekbriefje krijgt met de waardes e.d.
Meestal krijg je een goede breefing vooraf met een duidelijk beschreven casus.