Casus gevraagd

Auteur Topic: Casus gevraagd  (gelezen 7896 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #10 Gepost op: 24 september 2016, 09:45:16
Dank dit lijkt er op. Maar dan nu graag iets met traumatisch letsel en bijbehorende waardes en evt. Wat "instinkers" waar men vaak overheen kijkt.

Wellicht iets uit eigen doos oma?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #11 Gepost op: 24 september 2016, 09:58:52
Citaat van: Proost link=msg=1448828 date=1474703116
Dank dit lijkt er op. Maar dan nu graag iets met traumatisch letsel en bijbehorende waardes en evt. Wat "instinkers" waar men vaak overheen kijkt.

Wellicht iets uit eigen doos oma?

Het is een oefening voor een examen van AMV. Ik heb geen idee wat een AMV is.

Op de kaart gebruikt door ambulancedienst Londen tijdens oefening staat al een voorbeeld van traumatisch letsel (gebroken pols) met een aantal waardes. Het is niet zo dat een specifieke letsel 'bijbehorende waardes" heeft.

Oefenleiders moeten de kaarten invullen, een instinkertje kan een slachtoffer zijn met onschuldig zichtbaar letsel met capillary refill, hart- en ademhalingsfrequentie passend bij hypovolemie/hypoxie.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #12 Gepost op: 24 september 2016, 10:43:55
Citaat van: oma link=msg=1448830 date=1474703932
Het is een oefening voor een examen van AMV. Ik heb geen idee wat een AMV is. Algemeen Militair Verpleegkundige. Is een niveau-4 of niveau-5 verpleegkundige met aanvullende opleiding voor specifieke inzet voor geneeskundige defensietaken. Volgens mij een beetje PHTLS etc. Vaak zijn zij daarna sergeant of sergeant-majoor.

...
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #13 Gepost op: 24 september 2016, 11:02:00
Citaat van: RemRoof link=msg=1448839 date=1474706635
Is een niveau-4 of niveau-5 verpleegkundige met aanvullende opleiding voor specifieke inzet voor geneeskundige defensietaken. Volgens mij een beetje PHTLS etc. Vaak zijn zij daarna sergeant of sergeant-majoor.

De meeste instinkers vallen dan al af, aangezien men bij defensie te maken krijgt met gezonde, jonge kerels/meiden met traumatisch letsel.

Bij civiele oefening op dit niveau en hoger gooi je een aantal oefenpoppen tussen de acteurs/slachtoffers, bijv. een 70 st pop (444,5 kg) met traumatisch letsel, een baby-oefenpop met traumatisch letsel, een paar peuter/kleuter oefenpoppen met traumatisch letsel, een hoogzwangere oefenpop met traumatische arrest, enz.


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #14 Gepost op: 25 september 2016, 11:05:08
AMV is een afkorting van Algemeen Militair Verpleegkundige.

Ik begrijp dat je een soort proef examen wilt doen voor deze persoon, die binnen kort een examen moet gaan afleggen.
Juist voor de groep AMV'ers is het lastig om hiervoor een casus te schrijven.

Het gaat vooral veel om trauma letsels waar de AMV'er op moet inspringen. Bij zijn/haar examen zit altijd een examinator die de waardes zal door geven. Dit houd wel in, dat de AMV'er wel alle handelingen moet doen, zoals ademhaling tellen, is deze goed of niet, pols tellen, bloeddruk meten. De examinator zal dan de juiste waarde door geven op het moment dat de AMV'er deze geteld, gevoeld heeft.

Om als leek voor deze persoon een casus te spelen is moeilijk en lastig, vooral zoals ik het begrijp, ben je geen lotus. Dus een wond grimeren kan al niet gebeuren.
Er komt zoveel meer bij kijken om voor deze groep militairen te spelen. Je hebt hier dan als lotus zijnde echt een trauma opleiding voor nodig.
Jij hebt geen ervaring, maar wat je kan proberen is om met deze persoon samen te bespreken wat hij/zij graag wilt zien. Je kan dan als slachtoffer iets neer zetten en de AMV'er zal dan zijn protocol moeten afhandelen. De waardes kan je zelf niet door geven, als je geen verstand heb van medische zaken.
Een casus goed te laten uitvoeren, betekend ook, een casus goed kunnen neer zetten met de juiste waardes erbij.
Als er een bloeddruk gemeten wordt, dan is dit de echte bloeddruk, maar in de casus kan deze afwijken en zal je de juiste bloeddruk moeten door geven.

Welk letsel wordt er gespeeld, doet de AMV'er het goed of niet, ook daar moet je op inspringen.

Al met al is het voor iemand die geen ervaring hierin heeft, heel moeilijk om een casus te spelen, als hij geen medisch inzicht heeft.


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #15 Gepost op: 25 september 2016, 11:16:00
Zal even een kleine casus voor je neerzetten.

Schotwond in de borst.

C = geen bijzonderheden.
A = vrij
B = 36 oppervlakkig. Aan de kant van de in- schot, (links of rechts) verminderd adem geruis. Bij percussie aan de gezonde zijde, sonoor. Aan de gewonde zijde hypersonoor.
C = 108 radialis, goed voelbaar. CR normaal. RR 115/65
D = A. Puppil ++

Bij de B kan er eventueel een spanningspneu ontstaan. Dan is er aan de gewonde zijde bij percussie een hypersonoor geluid te horen. Je krijgt het dan steeds benauwder. De AMV'er zal dan een thorax naald moeten plaatsen, waarbij de benauwdheid afzakt.

In het tweede onderzoek is er geen verdere bijzonderheden.
Dit kan een casus zijn, die de AMV'er op zijn examen kan krijgen.
Het is een kleine casus wat ik hier neer heb gezet, maar ik denk dat je er wel mee uit zal komen voor iemand die geen kennis op dit gebied heeft. Er komt uiteraard nog wel meer bij kijken voor zo'n casus, maar dat ga ik hier niet neer zetten, te lang verhaal. ;D

Ik wens je heel veel succes.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #16 Gepost op: 25 september 2016, 11:34:02
LOTUS is uiteraard onzin.

Wij oefenen net als brandweer-/ambulancediensten in UK, Australie, Dubai, Canada, enz met grote regelmaat met vrijwilligers die slachtoffers willen spelen. Ze hebben geen enkele vooropleiding nodig. Het gaat meestal om studenten (van politie-, brandweer- en paramedicopleiding). In meerdere landen is het zelfs mogelijk dat belangstellende burgers zich online kunnen aanmelden als ze een keer slachtoffer willen spelen tijdens oefeningen/examens van de hulpdiensten.

Als er behoefte is om wonden/letsel na te bootsen kan men ook gebruik maken van scholen (beroepsopleiding visagie/toneelopleiding enz).

Een LOTUS slachtoffer kan geen spanningspneu nabootsen waardoor er een hypersonoor geluid ontstaat bij percussie, een student/vrijwilliger kan dat ook niet.

Het buitenlandse systeem zorgt er voor dat hulpdiensten veel vaker kunnen oefenen met levende slachtoffers, er weinig tot geen oefenbudget uitgegeven hoeft te worden aan oefenslachtoffers terwijl alle examen-/oefendoelstelling van brandweer-/ambulancedienst gehaald worden.

Het is niet zo dat een Nederlandse ambulanceverpleegkundige/brandweerman beter zal worden in zijn werk dankzij LOTUS, ze worden wel beter dankzij regelmatig oefenen in combinatie met de echte praktijkervaring in de uitrukdienst van brandweer/ambulance.


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #17 Gepost op: 25 september 2016, 22:44:47
Oma, zo jammer dat je LOTUS onzin vindt.
Gelukkig heb ik binnen defensie en andere instanties andere ervaring mee.


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #18 Gepost op: 26 september 2016, 07:57:11
Oma, zo jammer dat je LOTUS onzin vindt.
Gelukkig heb ik binnen defensie en andere instanties andere ervaring mee.

In deze moet ik Oma gelijk geven. Een LOTUS zie ik ook niet als meerwaarde bij trainingen voor professionals.
Een LOTUS is leuk voor een EHBO cursus, waarbij wonden verzorgd moeten worden, of een flauwte moet worden gesimuleerd.
Bij hoog complexe casuïstieken merk ik steeds dat de LOTUS te weinig kennis bezit over de pathofysiologie. Dan krijg je van die gekunstelde en feitelijk onjuist gespeelde rollen, die zeer verwarrend werken voor de professional.
Voor trainingen kunnen m.i. beter goede simulatiephantomen worden ingezet, die ook de pathofysiologie en meetwaardes beter kunnen weergeven en waarop je (invasieve) interventies kunt toepassen.

Voor grootschalige oefeningen waarbij de logistiek geoefend wordt, vind ik het voldoende als er gebruik wordt gemaakt van schoolklassen van de toneelacademie of iets dergelijks.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #19 Gepost op: 26 september 2016, 09:09:15
Citaat van: Embalage link=msg=1449188 date=1474869431
Bij hoog complexe casuïstieken merk ik steeds dat de LOTUS te weinig kennis bezit over de pathofysiologie. Dan krijg je van die gekunstelde en feitelijk onjuist gespeelde rollen, die zeer verwarrend werken voor de professional.

Voor trainingen kunnen m.i. beter goede simulatiephantomen worden ingezet, die ook de pathofysiologie en meetwaardes beter kunnen weergeven en waarop je (invasieve) interventies kunt toepassen.

Inderdaad, het is ook te zien op YouTube. Als de Nederlandse hulpdiensten oefenen met deze LOTUS slachtoffers bekruipt je het gevoel dat deze slachtoffers zo druk zijn met "realisme" na te streven dat het voor ervaren (medisch) professionals als compleet onrealistisch aanvoelt.

Ik vind het tijdens oefeningen juist van belang dat de "zwaartse teams" ook een uitdagende casus voor de kiezen krijgen. Als er MMT-artsen meedoen aan de oefening wil ik er bewusteloze slachtoffers (enige "harde" inzetcriterium voor een MMT) hebben liggen. Een andere MMT-arts/oefenleider kan met behulp van technologie meetwaardes/ECG beeld aanpassen.

Als er HART teams en TechResc van brandweer meedoen gooi je een oefenpop van 445 kilogram op een moeilijk bereikbare plek.

In 2016 zijn er ook zeer goede sim-poppen verkrijgbaar, bijvoorbeeld poppen die via afstandbediening kunnen gaan braken of zwangere oefenoppen waarop alle handelingen die nodig zijn bij een perimortem sectio uit te voeren zijn.

Ik moet regelmatig komen kijken naar oefeningen van onze ambulancedienst samen met andere hulpdiensten. Ik wil geen geslaagde oefeningen zien omdat het dan op mij overkomt dat mijn eigen mensen mij graag een toneelstukje willen laten zien. Geslaagde oefeningen zegt dat we weinig creatieve oefenleiders hebben die niet in staat zijn om de hulpverleners tot het uiterste te belasten.

Citaat van: Embalage link=msg=1449188 date=1474869431
Voor grootschalige oefeningen waarbij de logistiek geoefend wordt, vind ik het voldoende als er gebruik wordt gemaakt van schoolklassen van de toneelacademie of iets dergelijks.

Schoolklassen (16 - 18 jarigen) zijn ideaal voor dit soort oefeningen. Je kan het brandweer en politie moeilijk maken door de scholieren vooraf te zeggen dat ze tijdens de oefening naar plek A moeten gaan. Je belooft de eerste 5 een waardebon (bijv. jaar gratis Spotify of dagkaart voor zwemparadijs). Brandweer en politie krijgen dan tijdens de oefening te maken met een menigte (bijv. 70 scholieren) die allemaal gelijkertijd de verkeerde kant op willen.