Verkeersregelaars en overwegstoringen?

Auteur Topic: Verkeersregelaars en overwegstoringen?  (gelezen 10303 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Gepost op: 26 september 2016, 01:05:55
Mag een verkeersregelaar (evenementen of beroeps) inspringen tijdens een overwegstoring?


Jos.


Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #1 Gepost op: 26 september 2016, 20:39:04
Nu heb ik mijn verhaal al gedeeld op Facebook.
En gelijk wordt je overspoeld door gekrakeel uit de beroeps hoek.
Schijnbaar vind men het niet zo leuk om gepasseerd te worden, want men houdt liever vast aan halsstarrige regels en procedures die in zulke gevallen veel te lang duren, en ten 2e ook onnodig mensenlevens kan kosten.
Ook vliegt je gelijk een  berg jurisprudentie om de oren.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #2 Gepost op: 26 september 2016, 21:17:06
Ik denk dat ik het ook zo doen, als ik er de tijd voor had. Het is beter dat er iemand staat die verkeer MAG regelen (ondanks dat je officieel niets met de treinen mag doen) en die zich dusdanig opstelt dat je elke keer een paar auto's per kant weg trekt, terwijl jij zicht hebt op het spoor, dan dat men uit zichzelf over gaat steken en 2 auto;s neus tegen neus op het spoor staan.

Zou het wel even kort sluiten met 112 of Prorail/NS als je dat nummer hebt. Weten ze in ieder geval dat je er staat en kunnen ze desgewenst iemand sturen om het over te nemen die wel met treinen mag omgaan.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #3 Gepost op: 26 september 2016, 21:26:48
Citaat van: NS1607 link=msg=1449179 date=1474844755
Mag een verkeersregelaar (evenementen of beroeps) inspringen tijdens een overwegstoring?


Jos.

Toen ik het las was mijn reactie man man wat haal je aan.

Het spoor vormt een aparte wereld in al haar facetten en dat heb je inmiddels kennelijk al ondervonden.

Zou er iets fout gaan dan weten ze je wel te vinden,zoals alle instellingen,bedrijven etc.

Als je toch zou willen helpen trek dan je uniformkleding uit.


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #4 Gepost op: 26 september 2016, 21:40:51
Even voor de duidelijkheid het volledige verhaal.

Kom je in Eijsden aan de overweg ligt de overweg dicht.
Na 10 minuten eens gaan kijken, geen trein te zien.
En gelijk maar het storingsnummer gebeld.

Heeft ProRail gelijk stoptonend sein gegeven voor het treinverkeer.

Vroeg de mevrouw aan de telefoon of ik bevoegd verkeersregelaar was, heb ik ja op geantwoord.
Vroeg ze of ik het verkeer even in goede banen wilde leiden.
Dan konden ze de 2 treinen die zich nog binnen het betreffende blok bevonden de lastgeving stapvoets rijden geven.
En zodra de trein binnen 50 meter van de overweg was moest ik zorgen Dat de overweg leeg bleef.
Na die 2 treinen mocht ik beurtelings auto's de overweg laten passeren zodat men niet op eigen houtje gevaarlijke toeren gaat uithalen.

Komt er een man met de fiets en gaat dwars voor de overweg staan en ging de zaak blokkeren.
Want hij was schijnbaar in het verleden een kind verloren op deze overweg.
Dus meteen ProRail gebeld, heeft de politie die vent even van de weg geplukt.

ProRail heeft namelijk liever dat in geval van storing een bevoegd iemand de zaak onder controle houdt, dan dat men dit op eigen houtje ging doen, met alle gevolgen van dien.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Reactie #5 Gepost op: 26 september 2016, 21:41:35
Citaat van: Thor link=msg=1449322 date=1474918008
Toen ik het las was mijn reactie man man wat haal je aan.

Het spoor vormt een aparte wereld in al haar facetten en dat heb je inmiddels kennelijk al ondervonden.

Zou er iets fout gaan dan weten ze je wel te vinden,zoals alle instellingen,bedrijven etc.

Als je toch zou willen helpen trek dan je uniformkleding uit.

Het mag niet, ik ben beroepsmatig bezig geweest om de functie van verkeersregelaar met die van VHM (veiligheidsman, een spoorgerelateerde veiligheidsfunctie) te combineren, maar dat is ook juridisch niet te doen.

Dus doe het niet, je brengt jezelf in een hele lastige situatie.
A train can never carry as much as the track beneath it.


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Reactie #6 Gepost op: 26 september 2016, 21:46:59
Citaat van: NS1607 link=msg=1449334 date=1474918851
Even voor de duidelijkheid het volledige verhaal.

Kom je in Eijsden aan de overweg ligt de overweg dicht.
Na 10 minuten eens gaan kijken, geen trein te zien.
En gelijk maar het storingsnummer gebeld.

Heeft ProRail gelijk stoptonend sein gegeven voor het treinverkeer.

Vroeg de mevrouw aan de telefoon of ik bevoegd verkeersregelaar was, heb ik ja op geantwoord.
Vroeg ze of ik het verkeer even in goede banen wilde leiden.
Dan konden ze de 2 treinen die zich nog binnen het betreffende blok bevonden de lastgeving stapvoets rijden geven.
En zodra de trein binnen 50 meter van de overweg was moest ik zorgen Dat de overweg leeg bleef.
Na die 2 treinen mocht ik beurtelings auto's de overweg laten passeren zodat men niet op eigen houtje gevaarlijke toeren gaat uithalen.

Komt er een man met de fiets en gaat dwars voor de overweg staan en ging de zaak blokkeren.
Want hij was schijnbaar in het verleden een kind verloren op deze overweg.
Dus meteen ProRail gebeld, heeft de politie die vent even van de weg geplukt.

ProRail heeft namelijk liever dat in geval van storing een bevoegd iemand de zaak onder controle houdt, dan dat men dit op eigen houtje ging doen, met alle gevolgen van dien.


Jos.

Ik snap het helemaal, maar Prorail mag jou dit ook nooit vragen.
A train can never carry as much as the track beneath it.


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #7 Gepost op: 27 september 2016, 08:13:46
Allemaal leuk en aardig die regels en procedures.
Tot er eens wat mis gaat in de tussentijd, dan heb je hier geen ene donder aan.
En wat zegt men dan: ja daar hadden we niet op gerekend.

In theorie klinkt het leuk, maar in de praktijk is het toch echt andere koek, en zullen je in "veld" een beslissing moeten maken.
Heb he't dan ook meermaals meegemaakt dat er iets juist volledig in de soep loopt omdat er wat procedures in de weg zaten waardoor direct handelen onmogelijk was.

Denk daar maar eens over na.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Reactie #8 Gepost op: 27 september 2016, 09:10:16
Citaat van: NS1607 link=msg=1449410 date=1474956826
Allemaal leuk en aardig die regels en procedures.
Tot er eens wat mis gaat in de tussentijd, dan heb je hier geen ene donder aan.
En wat zegt men dan: ja daar hadden we niet op gerekend.

In theorie klinkt het leuk, maar in de praktijk is het toch echt andere koek, en zullen je in "veld" een beslissing moeten maken.
Heb he't dan ook meermaals meegemaakt dat er iets juist volledig in de soep loopt omdat er wat procedures in de weg zaten waardoor direct handelen onmogelijk was.

Denk daar maar eens over na.


Jos.

Maar als je vervolgens in het veld een beslissing neemt en er gaat iets mis, kijkt de rechter naar de regels en procedures. Dat lijkt me ook iets om aan te denken. Vergeet niet, ook in Eysden kan je omrijden.

En geloof me, ik werk inmiddels 20 jaar aan het spoor, en die regels hebben het echt veiliger gemaakt. Niet altijd werkbaarder, maar wel veiliger. En dat lijkt me in dit soort gevallen, waar geen spoed is, een stuk relevanter.
A train can never carry as much as the track beneath it.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #9 Gepost op: 27 september 2016, 10:13:40
Citaat van: NS1607 link=msg=1449410 date=1474956826
Allemaal leuk en aardig die regels en procedures.
Tot er eens wat mis gaat in de tussentijd, dan heb je hier geen ene donder aan.
En wat zegt men dan: ja daar hadden we niet op gerekend.

In theorie klinkt het leuk, maar in de praktijk is het toch echt andere koek, en zullen je in "veld" een beslissing moeten maken.
Heb he't dan ook meermaals meegemaakt dat er iets juist volledig in de soep loopt omdat er wat procedures in de weg zaten waardoor direct handelen onmogelijk was.

Denk daar maar eens over na.


Jos.

Als er wat mis gaat dan is het de schuld van het spoor als die overgang buiten bedrijf is en als het duidelijk is buiten bedrijf oid de mensen die ondanks dat de overweg passeren.

De rechter oordeelt  neemt een besluit op basis van de regels en regeltjes/vastgestelde en goedgekeurde procedures van het spoor en voor jouw functie.(s).
Als er ooit schade/letsel mocht ontstaan terwijl jij aan het regelen bent zonder dat je officieel daartoe bent aangesteld dan kan het er uiteindelijk op uitraaien dat je aan de hoogste boom kunt komen te hangen mbt claims etc.  niet alleen van slachtoffers maar ook van het spoor,dat kon wel eens de praktijk zijn.

Hoe goed bedoeld ook doe het niet en zeker niet in het uniform want als je een uniform aan hebt dan weet een ieder je te vinden.