Nieuwe richtlijnen EHBO en MKA

Auteur Topic: Nieuwe richtlijnen EHBO en MKA  (gelezen 17822 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #10 Gepost op: 25 september 2016, 16:12:06
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1449034 date=1474799629
Het gaat niet om al dan wel of niet het probleem van een EHBO/BHV-er.
Het gaat er mij om dat verantwoordelijkheden worden afgeschoven naar de MKA en het "altijd 112 bellen" in de OK/RK/NIBHV opleidingen.
Ook de meldkamer protocollen dragen niet bij aan een adequate melding en afhandeling en er is weinig ruimte voor inbreng van de melder.

Tel de factoren onnodige 112 meldingen, niet-voldoende opgeleide EHBO-ers/BHV-ers , en de huidige meldkamerprotocollen protocollen eens bij elkaar op en je hebt alle factoren die de hulpverleningskten hinderen in goed functioneren.

De huidige wijze van uit vragen met de Ja/Nee computervragen zijn er juist om het persoonlijke uit te sluiten en elke casus op gelijke wijze te beoordelen. Daarmee voorkom je m.i. de "persoonlijke noot" die tot een verkeerde beslissing kan leiden (lees niet sturen van een ambu terwijl die wel noodzakelijk is) In die lijn past de "uitholling" van de ehbo ook wel een beetje te meer omdat na het uitvragen er een punt komt dat de computer zegt stuur een ambu en laat de persoon die bij het slachtoffer is de volgende dingen doen......
De computer heeft daarbij niet de kennis of er een hlave leek (EHBO-er) of hele leek (niet EHBO-er) aan de andere kant van de telefoon hangt. Het enige voordeel voor het SO is dan dat een EHBO-er waarschijnlijk sneller de gevraagde handelingen verricht dan de helemaal leek.

Persoonlijk zie ik ook het probleem niet zo in direct alarmeren voor een leek met de kanttekening dat een EHBO-er bij kleinere letsels besluit niet te bellen maar een advies geeft tot bezoek van een huisarts is meegenomen maar ook ik ben opgeleid met de insteek bij twijfel bellen.... is het niet omdat je de ambu direct wilt dan is het wel om je te helpen de juiste beslissing te maken.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


lpevinstructeur

  • avpk en eerstehulp instructeur bij vele organisaties
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • ABCDE is voor iedereen !
Reactie #11 Gepost op: 25 september 2016, 17:47:23
Het is voor een EHBO-er en BHV-er noodzakelijk om een goede benadering te doen om de aard van de letsels en stoornissen te bepalen, en pas aan de hand van zijn bevindingen te alarmeren, eerstehulp te verlenen en/of door te verwijzen naar huisarts of SEH.

Op voorhand 112 bellen als een kip zonder kop is in mijn ogen, tenzij onmiddelijk bij benadering levensbedreigend kan worden ingeschat, absoluut geen standaard.
Alles zwart-wit stellen is dus niet handig.

En over die uitholling gesproken, we leggen nu de allerzwakste schakel in de hulpverleningsketen per definitie bij de EHBO-er/BHV-er door hen minder aan te leren, hen afhankelijk te maken van de bereikbaarheid van de 112 centrale en onbuigzame protocollisering van de MKA. De 112 centrale valt grotendeels of volledig weg indien er grote telecom storingen zijn.
En dan sta je dan als volleerd EHBO-er of BHV-er met je mobieltjes zonder uitleg van de centralist bij het slachtoffer door de zogenaamde uitholling.
Hoe zat het ook al weer met zelfredzaamheid?
Geen EHBO-er en BHV-er die over een aantal meer zonder de hulp van de MKA kan hulpverlenen.

Wij met zijn allen falen in de hulpverleningsketen door één keten volledig afhankelijk te maken van de ander. In dit geval de genoemde uitholling van de eerstehulp door leken.

PS vele andere collega's in de zorg zijn ook absoluut leek als het gaat om EHBO en staan ook met de handen in het haar als er iets gebeurt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #12 Gepost op: 25 september 2016, 18:11:33
EHBO-ers zijn burgers die de moeite hebben willen nemen om een EHBO-opleiding te volgen.

Het maakt ze geen verlengstuk of vervanging van 112/hulpdiensten (incl. HAP).

Het zegt dat het ten allen tijde volstrekt onjuist is om op welke wijze dan ook burgers te ontmoedigen direct 112 te bellen zodra zij denken dat het nodig is.

Op een spoedmeldkamer horen professionals te zitten die uiterst snel gaan bepalen of er inzet nodig is van politie, brandweer en/of ambulancedienst en met welke prioriteit.


helm

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 25 september 2016, 18:45:08
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1449092 date=1474818443
Op voorhand 112 bellen als een kip zonder kop is in mijn ogen, tenzij onmiddelijk bij benadering levensbedreigend kan worden ingeschat, absoluut geen standaard.
Alles zwart-wit stellen is dus niet handig.

Uiteraard is er ruimte voor nuance. Als een collega tegen de BHV'er zegt dat hij zich niet zo lekker voelt mag je best even een gesprekje voeren ipv 1-1-2 te bellen.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #14 Gepost op: 26 september 2016, 14:03:54
Citaat van: oma link=msg=1449095 date=1474819893
...
Op een spoedmeldkamer horen professionals te zitten die uiterst snel gaan bepalen of er inzet nodig is van politie, brandweer en/of ambulancedienst en met welke prioriteit.

Helemaal mee eens. Mijn ervaring bij mensen, die niet lekker zijn, is wel dat de ambulance altijd uitrukt. (In de stad).
In schrille tegenstelling tot bijvoorbeeld de doktersdienst bij nacht.
Waarschijnlijk een kwestie van Key Performance Indicators. Een puntje erbij voor iedere ambulance rit. Of een puntje eraf voor iedere keer als de ambulante huisarts moet uitrijden.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #15 Gepost op: 26 september 2016, 18:21:51
Ik denk dat we voorop moeten zetten dat OOK EEN EHBO-er een leek is en blijft, zeker in de ogen van de prof. hulpverlening een EHBO-er kan en mag nooit een verlengstuk van de prov.hulpverlening zijn of worden.
Dat een EHBO-er net iets meer kennis heeft dan de gemiddelde burger en daardoor enige schifting kan maken tussen ff afwachten, bezoek huisarts of 112 is mooi maar het maakt de EHBO-er niet tot prov. hulpverlener.

Dat de meldkamer een EHBO-er in basis het zelfde benaderd als elke andere leek is mijns inziens enkel in het voordeel van een slachtoffer, de kans dat een EHBO-er iets mist is door een gebrek aan kennis niet geheel ondenkbaar. Daarnaast heb je EHBO-ers en EHBO-ers de mensen op de meldkamer kunnen niet door de smartphone zien hoe ervaren de EHBO-er is en darhalve ben ik als EHBO-er  voor de persoon op de meldkamer eerst een leek.

Dat er na het (computergestuurde) uitvragen vervolgens gehandeld moet gaan worden pas dan kan voor het SO en de meldkamer om de hoek komen dat men een voordeel heeft aan een EHBO-er omdat die enige basis kennis heeft.

Vanuit dat oogpunt ben ik van mening dat de uitholling, middels de nieuwe richtlijnen, zoals die nu plaats lijkt te gaan vinden een slechte zaak is.

Dan de richtlijnen zoals die voor mij bekent zijn tav de MKA, daar denk ik dat het SO een voordeel mee heeft immers, via in de computer vastgelegde vragen laat geen ruimte voor eigen inbreng / ideeën van de persoon die de melding aanneemt. Het zou dus zo moeten werken dat het niet uitmaakt welke persoon van welke meldkamer ik ook aan de telefoon krijg, bij gelijke gevallen zal gelijke hulpverlening worden gestart of het slachtoffer zich in schubbekuttersveen bevind of in het buitengebied van weinighuiszen in beide gevallen is geen ruimte meer voor andere dingen dan wat de computer als vervolg stap ziet.

Doch mag dit geen reden zijn de opleiding voor het uithollen van de EHBO-opleiding.

Overigens heb ik me laten vertellen door mijn instructeur dat die uitholling vooral gelegen is in het beter op elkaar afstemmen van de opleidingen van het RK, OK en NIBHV waarbij het nivo van de RK basis EHBO opleiding leidend is geweest en kennelijk is die van een lager nivo dan de basis opleiding van het OK.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #16 Gepost op: 26 september 2016, 22:51:20
Dat laatste is dus een fabeltje van het OK. Ik heb nog geen verschil gemerkt tussen de twee door de jaren heen.
Ik heb hele goede en hele slechte instructeurs gezien bij beide organisaties en daarmee oranje kruis opleidingen die beter zijn dan rode kruis opleidingen, maar ook net zo veel rode kruis opleidingen die beter zijn dan oranje kruis. De opleidingen in de basis zijn allemaal exact het zelfde. Alle verschillen die je kunt vinden zijn door de instruceurs individueel toegevoegde verschillen. Het zelfde geldt voor de manier van uitleggen, hoeveelheid oefenen en de kwaliteit.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #17 Gepost op: 26 september 2016, 23:20:55
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1449372 date=1474923080
Dat laatste is dus een fabeltje van het OK. Ik heb nog geen verschil gemerkt tussen de twee door de jaren heen.
Ik heb hele goede en hele slechte instructeurs gezien bij beide organisaties en daarmee oranje kruis opleidingen die beter zijn dan rode kruis opleidingen, maar ook net zo veel rode kruis opleidingen die beter zijn dan oranje kruis. De opleidingen in de basis zijn allemaal exact het zelfde. Alle verschillen die je kunt vinden zijn door de instruceurs individueel toegevoegde verschillen. Het zelfde geldt voor de manier van uitleggen, hoeveelheid oefenen en de kwaliteit.

In dit geval kan ik je toch niet helemaal gelijk geven. De EH4100 van het RK is iets minder uitgebreid dan het OK-diploma.  Het zijn een paar kleine verschillen. Daartegenover staat dan weer dat het RK extra modules heeft.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #18 Gepost op: 27 september 2016, 06:26:09
Dan ben ik erg benieuwd naar wat de verschillen zijn, en hebben mijn instructeurs die altijd vakkundig weggewerkt.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #19 Gepost op: 15 oktober 2016, 14:35:26
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1449400 date=1474950369
Dan ben ik erg benieuwd naar wat de verschillen zijn, en hebben mijn instructeurs die altijd vakkundig weggewerkt.

Bijvoorbeeld kinderreanimatie, bij het Rode Kruis niet en bij Oranje Kruis wel.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.