Nieuwe richtlijnen EHBO en MKA

Auteur Topic: Nieuwe richtlijnen EHBO en MKA  (gelezen 17808 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #20 Gepost op: 15 oktober 2016, 18:23:05
In de basiscursus van het oranje kruis zit dat ook niet. PBLS is een aanvullende module bij het oranje kruis.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #21 Gepost op: 15 oktober 2016, 19:02:55
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1452521 date=1476548585
In de basiscursus van het oranje kruis zit dat ook niet. PBLS is een aanvullende module bij het oranje kruis.

Nope. Bladzijde 45/46 van de 27ste druk. En zo staat er meer kinder-EHBO in bij het OK dan bij het RK
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #22 Gepost op: 15 oktober 2016, 20:16:01
Oke, de 27e druk heb ik nog niet, maar ik geloof je hoor :) wel goede zaak dat het oranje kruis het kennelijk dus wel in het standaard curriculum heeft opgenomen. Voorheen was dat niet zo.

Overigens staan er in het dikke Rode Kruis boek van enkele jaren geleden wel weer andere kinder gerelateerde zaken, ik geloof dat er zelfs een stuk in staat over hoe je een bevalling moet begeleiden.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #23 Gepost op: 16 oktober 2016, 11:48:29
Het gaat er niet om of "mijn" EHBO boek dikker is dan de "jouwe".
Het gaat om het verlenen van eerstehulp op een zo adequaat mogelijke wijze.
Welke richtlijnen van welke organisatie is niet interessant, want elke organisatie kent weer verschillende eindtermen op verschillende niveaus.
EHBO-ers opgeleid met de nieuwe OK/RK/NIBHV richtlijnen hebben niet geleerd hoe om te gaan met (levensbedreigende) stoornissen en letsels en de bijbehorende alarmering (of niet).
Bij het OK en RK leer je altijd direct 112 te bellen ongeacht het letsel of stoornis voordat er serieus eerstehulp wordt uitgevoerd, bij andere organisaties is het juist belangrijk dat je eerst inschat wat er is gebeurt vooraf de alarmering.

Als EHBO-er met welke vorm van EHBO opleiding en certificering dan ook, je loopt tegen een muur van uitvraagprotocollen bij de MKA waarin je niet "jouw" relevante informatie kwijt kan die je zou willen geven. Met nauwelijks eigen "input" bij een alarmering kan het aansturen van een ambulance ongetwijfeld sneller gaan maar dat heeft ook een behoorlijke keerzijde. Kost veel (meer) geld.

Het aantal ambulance ritten neemt toe. Een van die niet-onderkende factoren is dat EHBO-ers steeds minder leren en gebrek aan EHBO kennis hebben, daardoor geneigd zijn altijd 112 te bellen, en afhankelijk (dreigen te) worden van de telefonische helpdesk van de MKA hoe verder te handelen. Een flink aantal A1 ritten blijken dan ook onnodig te zijn.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #24 Gepost op: 16 oktober 2016, 12:19:07
Citaat van: Willem D. link=msg=1452602 date=1476611309
Het gaat er niet om of "mijn" EHBO boek dikker is dan de "jouwe". Eens
Het gaat om het verlenen van eerstehulp op een zo adequaat mogelijke wijze. Exact
Welke richtlijnen van welke organisatie is niet interessant, want elke organisatie kent weer verschillende eindtermen op verschillende niveaus. Helaas wel
EHBO-ers opgeleid met de nieuwe OK/RK/NIBHV richtlijnen hebben niet geleerd hoe om te gaan met (levensbedreigende) stoornissen en letsels en de bijbehorende alarmering (of niet).Waar haal je die wijsheid vandaan? Volgens mij wordt dat wel degelijk geleerd op lekenniveau, namelijk vitale functies bewaken/veiligstellen en alarmeren
Bij het OK en RK leer je altijd direct 112 te bellen ongeacht het letsel of stoornis voordat er serieus eerstehulp wordt uitgevoerd, bij andere organisaties is het juist belangrijk dat je eerst inschat wat er is gebeurt vooraf de alarmering.En dat eerst inschatten zorgt voor een gevaarlijk delay bij levensbedreigende letsels, als je als EHBO'er wilt dokteren dan had je een andere opleiding moeten doen,  namelijk geneeskunde...

Als EHBO-er met welke vorm van EHBO opleiding en certificering dan ook, je loopt tegen een muur van uitvraagprotocollen bij de MKA waarin je niet "jouw" relevante informatie kwijt kan die je zou willen geven. Met nauwelijks eigen "input" bij een alarmering kan het aansturen van een ambulance ongetwijfeld sneller gaan maar dat heeft ook een behoorlijke keerzijde. Kost veel (meer) geld.Jouw relevante informatie is niet relevant voor de centralist in het huidige uitvraagsysteem omdat de centralist te maken heeft met een leek, geld is niet de verantwoordelijkheid van de lekenhulpverlener omdat dit drempelverhogend zou kunnen werken.

Het aantal ambulance ritten neemt toe. Een van die niet-onderkende factoren is dat EHBO-ers steeds minder leren en gebrek aan EHBO kennis hebben, daardoor geneigd zijn altijd 112 te bellen, en afhankelijk (dreigen te) worden van de telefonische helpdesk van de MKA hoe verder te handelen. Een flink aantal A1 ritten blijken dan ook onnodig te zijn.Dat ligt aan de invulling van het uitvraagsysteem op de MKA, niet aan de leek die 112 belt. Zie ook de vele topics hierover.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #25 Gepost op: 19 oktober 2016, 20:45:55
Discussie over ABCDE afgespiltst naar: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=99899

ir. Auditor