Verplicht gekoppelde rookmelders in woonhuizen

Auteur Topic: Verplicht gekoppelde rookmelders in woonhuizen  (gelezen 5361 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Gepost op: 29 september 2016, 11:36:58
Verplicht gekoppelde rookmelders in woonhuizen

Ik stel voor, dat gekoppelde rookmelders in een aantal ruimtes verplicht worden in elk woonhuis. Nog beter lijkt het me, om een brandmeldinstallatie in elk woonhuis verplicht te stellen.

Ik verwacht, dat door die maatregel, de brandweer gemiddeld veel eerder zal worden gewaarschuwd bij branden.

Die verplichting hoeft niet intensief te worden gecontroleerd door de overheid. Een deel van de burgers zal zich volgens mij, ook zonder controle aan die verplichting houden. En die verplichting lijkt me meer overtuigend, dan een vrijblijvend advies van de overheid over rookmelders.

Eventuele overheidscontroles op deze rookmelder-verplichting kosten de overheid per saldo geen geld, als de boetes op overtreding daarbij hoog genoeg zijn. De  controleurs kunnen dan worden betaald, uit de opbrengst van de boetes, die ze opleggen.

Als gekoppelde rookmelders verplicht worden in elk woonhuis, zullen ze vermoedelijk veel vaker verkocht gaan worden, waardoor de prijzen kunnen dalen.

Aanvullend op die verplichting, moet de overheid vragen van burgers over rookmelders beantwoorden op een speciaal internetforum. Daarop kan onder andere precies worden uitgelegd, wat die verplichting inhoudt, welke merken en typen rookmelders daarvoor geschikt zijn, en hoe ze moeten worden geïnstalleerd en waarom.

Een verplichting tot gekoppelde rookmelders in woonhuizen, lijkt me vooral belangrijk op het platteland, waar de gemiddelde opkomsttijd van de brandweer erg lang is, in Nederland.


Ik stem links.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1 Gepost op: 30 september 2016, 19:23:29
Ik denk dat de tijdswinst door verplicht gekoppelde rookmelders te verwaarlozen is en het aantal uitrukken voor drooggekookte pannetjes op het vuur ernstig toe neemt. Hier thuis gaat bij fanatiek koken ook wel eens de rookmelder af. Het zou wat zijn als de brandweer daar voor kwam. Als het aantal loze uitrukken toeneemt krijg je ook dat men minder haast zoals nu ook bij de zoveelste OMS gebeurd.

Als ik mij niet vergis verplicht het bouwbesluit al dat elk nieuwbouwhuis voorzien is van rookmelders die gekoppeld zijn aan het lichtnet en een batterij hebben voor bij stroomstoring. Dat lijkt mij al een flinke verbetering waardoor de bewoners eerder gewaarschuwd zijn bij brand. Vervolgens komt er een stukje zelfredzaamheid.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #2 Gepost op: 30 september 2016, 19:34:36
Jup, nieuwbouwhuizen met opleverdatum na januari 2003 zijn verplicht rookmelders te hebben die functioneren. Ook geld dit voor appartementencomplexen die nadien zijn opgeleverd na die datum.

Daarnaast denk ik niet dat een burger zich aan die verplichting zal houden als er geen controle op is. Want waarom zou je geld uitgeven aan een rookmelder (wat dan verplicht zou zijn) als niemand je ervoor beboet omdat je er niet hebt? Scheelt je toch weer een slok op een borrel.

En wie controleert dan of ze nog functioneren? In 2050: ja, in 2016 is hier een brandmeldinstallatie gekomen want dit werd verplicht, maar nee, onderhoud hebben we hier nooit aan gedaan want dat hoefde niet.....

Daarnaast sluit ik me volledig aan bij DiNozzo: brandweer zal dan veel meer loze uitrukken krijgen dan nu, want ga maar friet bakken in de keuken (frietpan) en je hebt de afzuigkap vergeten aan te zetten, hup rookmelder af en brandweer op de stoep.... Weer paar 100 euro door de gootsteen gespoeld.....
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #3 Gepost op: 1 oktober 2016, 22:50:17
Rookmelder kosten de kop niet dus daar hoef je het voor te laten en het installeren is ook niet moeilijk.
CO melders zijn aanmerkelijk in prijs gedaald wat is uiteindelijk de juiste locatie daar zijn de experts kennelijk over verdeeld.