GRIP 1 Middel hulpverlening (vrachtwagen - auto, één dode) A7 - Joure 30-09-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Middel hulpverlening (vrachtwagen - auto, één dode) A7 - Joure 30-09-2016  (gelezen 9876 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Dit gevaarlijke verkeersknooppunt heeft de afgelopen decennia al tot vele dodelijke verkeersslachtoffers geleid.

Echter het einde van deze situatie is in zicht. Rijkswaterstaat, de provincie Fryslân en de gemeente De Fryske Marren zijn inmiddels enkele jaren met de fysieke werkzaamheden bezig, die over ruim een jaar de rotonde overbodig maken.

Het project:
http://www.knooppuntjoure.nl/


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Citaat van: Whalertje link=msg=1450173 date=1475267640
Dit gevaarlijke verkeersknooppunt heeft de afgelopen decennia al tot vele dodelijke verkeersslachtoffers geleid.

Die rotonde is inderdaad een onding, maar met dit ongeval heeft dat niks te maken.


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Citaat van: janvangent link=msg=1450185 date=1475272830
Die rotonde is inderdaad een onding, maar met dit ongeval heeft dat niks te maken.

De (plotselinge) files ontstaan door de rotonde. De doorstroming werkt er niet. Hierdoor ontstaan de files.
Het enige dat er los van staat is de vrachtwagenchauffeur die de (plotselinge) file over het hoofd ziet.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


pascalvd

  • manchap A
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Brandweer joure had op Facebook ook nog een paar foto's en een stukje tekst staan  

Link naar het Facebook artikel

Gezien de foto's op diverse media is het best mal gegaan daar


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: janvangent link=msg=1450185 date=1475272830
Die rotonde is inderdaad een onding, maar met dit ongeval heeft dat niks te maken.

Inderdaad, ben iedere keer opgelucht als, rijdende van zuid naar noord A6 naar A7 richting Sneek, we de rotonde hebben gehad. Het verkeer vanaf de A7 kan middels de twee banen op je af komen stormen.
Als je van de A7 naar de A6 gaat is dat al sederteen groot aantal jaren via de afslag en heb je niets met de rotonde te maken, wel na de bocht bij het invoegen op de A6 met het verkeer dat vanaf de rotonde komt, in de regel gaat dat vrij soepel,de aparte rijbaan naar de A6 begint al ruim voor de rotonde van stilstaand verkeer voor de rotonde heb je dan geen last als de files op de A7 maar niet te lang zijn.

Wat zich allemaal in de afslag naar de A6 heeft afgespeeld is niet duidelijk, in de regel blijft het verkeer daar redelijk goed doorrijden.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1450212 date=1475301839
Het enige dat er los van staat is de vrachtwagenchauffeur die de (plotselinge) file over het hoofd ziet.

Precies wat ik zeg, want dat is toch het hele ongeval? Waarom die file er staat doet er niet toe.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
"Wijze les" Houdt in files en naderende files zoveel mogelijk/ruime afstand van je voorganger en houdt het achteropkomend verkeer goed in de gaten.
Bij naderend onheil zou je door ruimte te creeren naar een geschikte kant kunnen vluchten.


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Citaat van: Thor link=msg=1450244 date=1475317230
"Wijze les" Houdt in files en naderende files zoveel mogelijk/ruime afstand van je voorganger en houdt het achteropkomend verkeer goed in de gaten.
Bij naderend onheil zou je door ruimte te creeren naar een geschikte kant kunnen vluchten.
Inderdaad, doe ik ook altijd. Bij mij in de buurt zijn op de A28 de laatste jaren ook al enkele keren vrachtwagens op files ingereden, ook met doden.
Kunnen ze de vrachtwagens ook niet uitrusten met zelfremmende systemen zoals de moderne auto's ook hebben?

Mooi voorbeeld van goed achter je blijven kijken in de file:
http://www.dumpert.nl/mediabase/6859171/68e925c0/daarom_in_je_spiegels_kijken.html
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


hans2707

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 182
Citaat van: Pleegkundige link=msg=1450249 date=1475320884
Inderdaad, doe ik ook altijd. Bij mij in de buurt zijn op de A28 de laatste jaren ook al enkele keren vrachtwagens op files ingereden, ook met doden.
Kunnen ze de vrachtwagens ook niet uitrusten met zelfremmende systemen zoals de moderne auto's ook hebben?

Mooi voorbeeld van goed achter je blijven kijken in de file:
http://www.dumpert.nl/mediabase/6859171/68e925c0/daarom_in_je_spiegels_kijken.html

Sinds 2015 zijn automatische remsystemen verplicht op vrachtwagens in de EU, bron: https://ec.europa.eu/growth/sectors/automotive/safety_en


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Eén dode bij verkeersongeval Joure

Laatste update:
01-10-2016 | 08:20
Joure - Bij een verkeersongeval op de A7 bij knooppunt Joure is vrijdagmiddag een nog onbekende persoon om het leven gekomen.

Rond 16:00 uur stond het verkeer vanuit de richting Sneek te wachten voor het knooppunt Joure. De persoon die is overleden heeft geremd voor het stilstaande verkeer. Een daar achter rijdende 27-jarige vrachtwagenchauffeur uit Roelofarendsveen heeft de file vermoedelijk te laat opgemerkt. Hij botste tegen de personenauto, waarbij de personenauto deels onder de vrachtwagen terecht kwam. De personenauto en de cabine van de vrachtwagen vlogen daarbij in brand.

Eén dode, één gewonde
De vrachtwagenchauffeur wist zijn voertuig op tijd te verlaten. De inzittende van de personenauto is bij de aanrijding en de daaropvolgende brand om het leven gekomen. Naast deze twee voertuigen waren nog zes andere voertuigen bij het ongeval betrokken. Een kleinere vrachtwagen is gekanteld en vijf personen auto’s liepen materiele schade op. Eén zwangere vrouw is voor onderzoek naar het ziekenhuis gebracht. De andere betrokkenen kwamen met de schrik vrij en zijn opgevangen in een nabijgelegen hotel.

Identiteit
Het is nog niet duidelijk wie de overleden persoon is. De politie heeft op basis van het kenteken kunnen achterhalen wie de eigenaar van de auto is. Deze persoon is niet thuis aangetroffen. Het lijkt aannemelijk dat het de eigenaar van de auto is die om het leven is gekomen, maar nader onderzoek moet daar uitsluitsel over geven.

Onderzoek
De vrachtwagenchauffeur is aangehouden en meegenomen naar het politiebureau voor verhoor. Vanwege hulpverlening, onderzoek naar de toedracht van het ongeval en het opruimen van de chaos is de A7 tussen Joure-West en knooppunt Joure in beide richtingen uren afgesloten geweest. Dat heeft rondom Joure voor flinke vertraging gezorgd. Rond 22 uur was de weg weer helemaal vrij.

Bron: https://www.politie.nl/nieuws/2016/oktober/1/01-een-dode-bij-verkeersongeval-joure.html
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet