GRIP 1 Grote brand (bejaardencomplex) De Lange West - Drachten 01-10-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (bejaardencomplex) De Lange West - Drachten 01-10-2016  (gelezen 6481 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
En dan ook korte shots?


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Volgens mij is dat de techniek voor binnenbrandbestrijding. Maar als je de straal lang volledig open zet valt de luchtdruk weg, en moet je hem wel even sluiten om weer druk op te bouwen. Video is inderdaad rommelig gemonteerd, zie ook heel even een moment dat het lijkt of er met twee stralen(One Seven of Water) naar binnen wordt gespoten. Nu is mijn opleiding al wat langer geleden, maar in mijn bijscholing heb ik deze tactiek nog niet gezien.
Even op Google  gekeken, en als ik het juiste pand gevonden heb zou aan deze zijde wel de toegang tot de woningen kunnen zitten.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Zeer korte shots voor binnenaanvallen ben ik mee bekend (ook zeker icm schuim), maar dat is heel wat anders dan je hier ziet.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
De video weergeeft de voorzijde van het appartementencomplex, met inderdaad 2 ingangen.
De eerste tankautospuit heeft one seven, en is te zien in de video. Deze stond opgesteld op de Lange West zelf.
De 2e wagen, die even later aankomt is een Dennis die enkel uitgerust is met water. Deze 2e TS stond opgesteld aan de achterzijde met de kont op de Tijen.

Ten tijde van de eerste videoshots waren de eerste brandweerlieden binnen bezig met de ontruiming van de nog aanwezigen.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Burgemeester en korpsleiding belonen 3 collega`s #OFRL

Citaat van: [facebook]https://www.facebook.com/politieoostfryslan/posts/585923711601422[/facebook]
Politie Oost-Fryslan

Op 1 oktober om 20:45 uur kregen 3 collega’s, melding van een grote brand in een bejaardencomplex op de Lange West in Drachten. In een appartement op de 3e verdieping sloegen de vlammen uit een televisie. Door de brand kwam er veel rook vrij en het zicht in het trappenhuis was volledig weg, de collega’s hoorden de paniek in de stemmen van de ouderen.

Vanwege de grote rookontwikkeling werd besloten het hele pand te ontruimen. Om de rook te laten ontsnappen sloegen de collega's bij veel appartementen de ruiten in om te controleren of er nog personen waren achtergebleven. Veel ouderen waren niet mobiel genoeg en moesten ondersteund, door collega`s, het complex verlaten.

Uiteindelijk stonden de elf bejaarde bewoners en een hond veilig op straat. Ze werden opgevangen in het nabij gelegen poppodium Iduna. De bewoners zijn medisch behandeld en daarna is door de gemeente opvang geregeld voor de nacht. De collega’s hebben goed politiewerk geleverd, daardoor werden slachtoffers voorkomen.

Reden voor de burgemeester en de politieleiding om hen vandaag in het zonnetje te zetten.
Samen sterk in de hulpverlening!