2 weken na constateren overtreding nog een boete uitschrijven, mag dat?

Auteur Topic: 2 weken na constateren overtreding nog een boete uitschrijven, mag dat?  (gelezen 8905 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Abarth

  • Manschap B
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 88
Ik zag dit filmpje op dumpert,

mijn vraag is mag dit en heeft de man die aangehouden is geen gelijk als hij in beroep gaat?


Ik weet wel dat agenten boetes mogen uitschrijven op kenteken ook omdat jullie een eed hebben agfgelegd

Mocht dit niet goed staan.. deze mag worden verplaatst of verwijderd



http://www.dumpert.nl/mediabase/6901821/f91db6fc




Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Ik ben ook wel benieuwd. Maar ik denk dat dit wel kan als hij dit gewoon gezien heeft en hem later tegen komt.
Alleen niet slim om erbij te zeggen dat hij m voor alles gaat pakken wat hij kan. (m.i.)

Nieuwsgierig hoe dit precies zit.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Binnen de Wet Mulder kan dit niet. Uit het verhaal begrijp ik dat hij hem op schrijft voor het maken van een wheelie. Dat valt onder artikel 5 Wegenverkeerswet. Dat is een overtreding, de verjaartermijn daarvan is drie jaar. Daardoor kan dit alsnog. Uiteraard moet je wel motiveren waarom je zo zeker bent dat deze persoon deze overtreding begaan heeft.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Rens Hulman

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
Topics samengevoegd

Aan de hand van dit filmpje: http://www.dumpert.nl/mediabase/6901821/f91db6fc/agent_schrijft_alles_wat_ie_kan.html

De agent heeft overtredingen van een brommerrijder waargenomen, maar doordat hij op de fiets was heeft hij op dat moment de persoon niet staande kunnen houden. Wel heeft hij 'm naar eigen zeggen herkend, maar ook het kenteken genoteerd. 2 weken later komt hij de persoon opnieuw tegen, maar dan rijdend in een auto, en is hij "10.000% zeker" dat hij dezelfde persoon voor zich heeft. De bestuurder ontkent, maar de boetes worden alsnog uitgeschreven. De persoon die de brommer zou hebben bereden heeft het voertuig niet op zijn naam staan.

Mag de agent dit doen? In het filmpje hoor je duidelijk zijn kant van het verhaal, is zijn bewering dat hij zo zeker weet dezelfde persoon voor zich te hebben voldoende? Wat als de agent zich toch heeft vergist? En waarom niet gewoon de boetes op kenteken geven, en de kentekenhouder het uit laten vechten met de overtreder?


Abarth

  • Manschap B
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 88
Bedankt voor je reactie  O0


guest15549

  • Gast
Citaat van: Proost link=msg=1450846 date=1475677586
Ik ben ook wel benieuwd. Maar ik denk dat dit wel kan als hij dit gewoon gezien heeft en hem later tegen komt.
Alleen niet slim om erbij te zeggen dat hij m voor alles gaat pakken wat hij kan. (m.i.)

Nieuwsgierig hoe dit precies zit.

Als de verbalisant duidelijk kan omschrijven hoe hij, terwijl er twee weken tussen zitten, zeker weet dat de persoon die hij bekeurt dezelfde persoon is die een wheelie deed en zijn middelvinger opstak zou  het kans van slagen hebben.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Als hij het voor laat komen, gaat het antwoord op de vraag wanneer het was (zaterdag, nee vrijdag) tegen de agent werken. Kennelijk is hij toch geen 10.000% zeker. Misschien wel over de persoon, niet over de dag.

Had het hier niet beter geweest de persoon op het bureau uit te nodigen of hem thuis te (laten) bezoeken op dezelfde dag of de dag erna?



Ik weet van een gevalletje Mulder, dat een motorrijder een bon had gehad voor rijden p de busbaan bij Hoofddorp. Hij kon aan tonen met prikklok dat hij daar op dat moment niet gereden KON hebben. Kreeg daarna een aangepaste boete waar de plek waar hij over de busbaan had gereden kilometers verderop was. Na het volgende bezwaar dat de agent dus eerst zeker wist dat het bij Hoofddorp was en daarna kilometers verderop is de zaak geseponeerd.


-Ronald-

  • Aspirant Hoofdagent Oost-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Citaat van: batoutofhell link=msg=1450945 date=1475744173
Ik weet van een gevalletje Mulder, dat een motorrijder een bon had gehad voor rijden p de busbaan bij Hoofddorp. Hij kon aan tonen met prikklok dat hij daar op dat moment niet gereden KON hebben. Kreeg daarna een aangepaste boete waar de plek waar hij over de busbaan had gereden kilometers verderop was. Na het volgende bezwaar dat de agent dus eerst zeker wist dat het bij Hoofddorp was en daarna kilometers verderop is de zaak geseponeerd.
Was deze bon uitgeschreven op kenteken of op persoon?
Dat de persoon er niet heeft kunnen zijn, aangetoond door een prikklok, wil nog niet zetten dat het voertuig er niet geweest is, deze kan ook door iemand anders zijn bestuurd.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Was op kenteken. En hij had ook zijn collega's die getuigden dat hij met zijn motor daar op dat tijdstip ook daadwerkelijk waren.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Ik zie een agent die op een dag een overtreding constateert en 2 weken later de bestuurder tegenkomt en hem dat verbaal aan zegt.

Lijkt me niks mis mee.

De uiteindelijke pvs moeten wij binnen 6 weken indienen. Ook Mulders.