GRIP 1 Zeer Grote Brand (kippenboerderij) Plasweg - Waddinxveen 06-10-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer Grote Brand (kippenboerderij) Plasweg - Waddinxveen 06-10-2016  (gelezen 15032 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
@ Brandpreventje :Er is blijkbaar in deze verbinding geen brandscheiding toegepast. Dat is natuurlijk ontzettend zonde want die had waarschijnlijk een gedeelte van het bedrijf kunnen redden.

Ontzettend zonde ? Is toch verplicht om brandscheiding, brandkleppen, in dat soort kanalen aan te brengen. Zaten die er niet of wel en hebben ze niet afdoende gefunctioneerd ?
Wordt de werking van brandkleppen regelmatig gecontroleerd.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1452403 date=1476455871
Héhé eindelijk iemand die een inhoudelijk gesprek aan wil gaan over brandpreventie hier op het forum!./quote]

Trap hem dan zelf maar af, zou ik zeggen. Jij bent tenslotte preventist in Hollands-Midden, dus laat ons maar weten wat de geldende eisen waren voor deze stal. Dan kunnen we het gesprek aan op basis van feiten, in plaats van vragen.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Citaat
Trap hem dan zelf maar af, zou ik zeggen. Jij bent tenslotte preventist in Hollands-Midden, dus laat ons maar weten wat de geldende eisen waren voor deze stal. Dan kunnen we het gesprek aan op basis van feiten, in plaats van vragen.

Het gaat niet om de geldende eisen voor de stal. Die kunnnen uit het bouwbesluit worden gehaald.
Uit de foto blijkt dat er een snelle branduitbreiding was, mede ook doordat compartimentering ontbreekt.

Als het dan om een feitje in plaats van vragen gaat. Er was geen brandscheiding in het systeem op de foto. Brand kan zo van de ene naar de andere kant, en kon zo ook doorgaan naar de onderling gescheiden stallen. Dit feitje geeft juist vele vragen. En dan niet verder over dit specifieke geval, maar over het grotere geheel.

Maar het gaat om de achterliggende oorzaak en wat valt daaruit te leren en te verbeteren.
Die droogsystemen zijn nieuwe ontwikkelingen om te kunnen voldoen aan milieu-eisen. En blijkbaar worden/kunnen deze dan zo bij/aan bestaande stallen worden geplaatst.

Denkt de branche wel na wat de gevolgen zijn van introduceren van nieuwe technieken. in de procesindustrie wordt dit ook Management of Change (MOC) genoemd. Wordt dit ook al eens toegepast in de pluimveesector.  Welke problemen worden met de nieuwe techniek opgelost (blijkbaar een milieuprobleem), maar welke nieuwe risico's worden hierdoor binnengehaald?

En er bestaat ook nog zoiets als "Historie of learning". Wat waren brandoorzaken van de andere grote pluimveeschuren die in brand zijn gegaan. Ik lees/zie niks meer over de brandonderzoeken hiernaar, zijn die niet gedaan, of blijft het bij de conclusie "vermoedelijk kortsluiting".
Het kan ook de warmteontwikkeling zijn geweest in een motor, mogelijk zelfopwarming en ontbranding van mest, vonkvorming in een ventilator. Zomaar een aantal risicobronnen, en die grote gevolgen kunnen hebben zeker in een mogelijke atex-omgeving?
Wordt er geleerd, van vergelijkbare branden, of van andere industrieën met vergelijkbare risico's?

Een flinke tijd terug was er een explosie bij een veevoeder?bedrijf. Er waren mooie foto's van ook op dit forum waarin je zag dat op verschillende plaatsen het gebouw (transportbanden) beschadigd was. Een fantastisch voorbeeld van een explosie met de daarop volgende voortschrijdende explosies.
Maar triest dat dit zo bekende fenomeen optreedt, bij een bedrijf (of branche, ik wil geen schuldige aanwijzen) dat met deze risico's zeker bekend had kunnen(moeten) zijn. Had dus niet hoeven plaatsvinden.
Ook van dit incident trouwens geen nadere info over de directe oorzaak en achterliggende oorzaken.

Ik kan MOC/learning from case histories , niet vinden in deze casussen.
En als dat zo is, hoe kan dat dan verbeterd worden?
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Citaat van: Thor link=msg=1452414 date=1476460878
Ontzettend zonde ? Is toch verplicht om brandscheiding, brandkleppen, in dat soort kanalen aan te brengen. Zaten die er niet of wel en hebben ze niet afdoende gefunctioneerd ?
Wordt de werking van brandkleppen regelmatig gecontroleerd.

Dat is waar het om gaat. Ik zie/vind niets over de maatregelen die in dat soort "systemen en kanalen" wordt toegepast. Het gaat niet eens over de verplichting, is het risico wel (h)erkend?!
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1452471 date=1476516638
Dat is waar het om gaat. Ik zie/vind niets over de maatregelen die in dat soort "systemen en kanalen" wordt toegepast. Het gaat niet eens over de verplichting, is het risico wel (h)erkend?!

In de zeescheepvaart en later de offshore industrie en ook de binnenvaart is het risico  wel (h)erkend, zeker sinds begin/halverwege de vorige eeuw.
De regels van klassificatie bureaus en scheepvaart inspecties wereldwijd schrijven het aanbrengen van de nodige brandkleppen van verschillende soorten en uitvoeringen,
automatisch,van buitenaf te bedienen en centraal te bedienen etc. voor.
Op de tekeningen/schemas worden de brandkleppen met naam en toenaam aangegeven en de boel wordt voor de oplevering uitvoerig beproefd, iedere vier/vijf jaar wordt alles weer terdege geinspecteerd en dienen de bemanningen de werking van de brandbeveiliging in de toevoer en afvoerkanalen te demonstreren. Niet alleen voor de accommodatie maar ook voor de machineruimten en waar van toepassing de ladingruimten. Dit naast de werking van de zogenaamde SOS afsluiters voor brandbare vloeistoffen zoals oliebunkers, dagtanks etc.
Alle calamiteiten worden onderzocht en er wordt de nodige lering uit getrokken mbt aanpassing van regels en voorschriften.

Dergelijke procedures als te water al geruime tijd zijn ingevoerd zijn sterk aan te bevelen voor verzekeraars en operators van landinstallaties tijdens het ontwerp, de bouw, de overname van de bouwers en ook regelmatig controleren en oefenen door de oprators als het spul eenmaal in bedrijf is. Dat zou mogelijk een hoop schade en zoals hier onnodige dierenleed kunnen voorkomen c.q kunnen beperken.
Zo moeilijk is het allemaal niet.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ik weet niet wat de voorschriften zijn (geweest) voor deze betreffende stallen. Ik weet dus ook niet of het wel verplicht was om brandscheiding o.i.d. te hebben in deze situatie. Als het verplicht was dan is het een overtreding en als het niet verplicht was zonde dat het niet toegepast is.

Citaat van: Thor link=msg=1452414 date=1476460878
@ Brandpreventje :Er is blijkbaar in deze verbinding geen brandscheiding toegepast. Dat is natuurlijk ontzettend zonde want die had waarschijnlijk een gedeelte van het bedrijf kunnen redden.

Ontzettend zonde ? Is toch verplicht om brandscheiding, brandkleppen, in dat soort kanalen aan te brengen. Zaten die er niet of wel en hebben ze niet afdoende gefunctioneerd ?
Wordt de werking van brandkleppen regelmatig gecontroleerd.


guest12562

  • Gast
Nu zijn er inhoudelijke vragen over brand preventie en nu is het antwoord ik weet het niet?

Dat vind ik wel vreemd als je in die tak van sport werkt, sterker nog het is je eigen regio?
Wat is er mis mee om de vragen te beantwoorden, want nu lijkt het erop dat je dat niet wilt?

Komt dat doordat het om een pand van een wethouder gaat?


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Brandpreventje heeft die voorschriften gewoon bij de hand. Is het niet in zijn eigen bureaulade dan wel in die van het bureau naast hem, want volgens mij is Waddinxveen ook nog zijn 'verzorgingsgebied'. Inmiddels heb ik een paar rapporten afkomstig van IFV c.q. Brandweeracademie over brandpreventie in stallen doorgelezen en ik word steeds nieuwsgieriger naar hoe het zit met die mestdroger en de brandwerende voorzieningen.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
De vraag gaat niet specifiek om deze stal!

Tuurlijk moeten brandbeveiligingsvoorzieningen toegepast worden als ze verplicht zijn en worden onderhouden etc etc. Het gaat mij er niet om of ze hier nu wel of niet aanwezig waren of verplicht waren.

De vraag gaat erom of er wel zoiets is uitgedacht als brandveiligheidsvoorzieningen bij een dergelijke mestdroger. Daar kan ik geen sluitend antwoord op terugvinden.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1452539 date=1476559746
De vraag gaat erom of er wel zoiets is uitgedacht als brandveiligheidsvoorzieningen bij een dergelijke mestdroger. Daar kan ik geen sluitend antwoord op terugvinden.

Een en ander zal gewoon onderdeel uitmaken van een compartiment. En indien er een technische installatie bijzit dat aan bepaalde eisen voldoet zit dat in een apart compartiment.