regenboogzebrapad

Auteur Topic: regenboogzebrapad  (gelezen 10120 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Gepost op: 7 oktober 2016, 13:25:04
In navolging op grote manivestatie's willen diverse steden laten zien dat Homoseksualiteit Transgender enz. wordt geaccepteerd. Dit willen ze dan ook laten zien door zogenoemde "regenboogzebrapaden" nu is mijn vraag wat is de basis wettelijk gezien hiervan? Ik bedoel hij voldoet totaal niet aan de omschrijving van een zebrapad of voetgangersoversteekplaats. En een tweede is dat er zoveel verschillende uitvoeringen zijn ( google maar eens op "regenboogzebrapad" ) dat ze ook bijna  niet te omschrijven zijn.


Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #1 Gepost op: 7 oktober 2016, 13:34:22
Citaat van: HIT link=msg=1451194 date=1475839504
In navolging op grote manivestatie's willen diverse steden laten zien dat Homoseksualiteit Transgender enz. wordt geaccepteerd. Dit willen ze dan ook laten zien door zogenoemde "regenboogzebrapaden" nu is mijn vraag wat is de basis wettelijk gezien hiervan? Ik bedoel hij voldoet totaal niet aan de omschrijving van een zebrapad of voetgangersoversteekplaats. En een tweede is dat er zoveel verschillende uitvoeringen zijn ( google maar eens op "regenboogzebrapad" ) dat ze ook bijna  niet te omschrijven zijn.
Zolang de strepen wit zijn, zijn het VOP's, bij andere kleuren heeft het geen betekenis. De meest recente uitvoeringen zie je inderdaad op deze manier worden uitgevoerd.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


kevin94

  • Manschap A
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #2 Gepost op: 7 oktober 2016, 15:29:20
Gisteren ben ik al bijna aangereden op het nieuwe regenboog zebrapad in Zaandam. Een lijnbus reed gewoon lomp door toen ik overstak. Bij de volgende halte wilde ik de chauffeur aanspreken, maar ik trof een boa die mij tegenhield en zei dat het geen zebrapad was en dat voetgangers geen voorrang hebben daar. Wat is ik pisnijdig op een zebrapad van me sokken gereden worden door een lijnbus. Het is daar echt wachten op zware ongelukken.

Verstuurd met Tapatalk



CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #3 Gepost op: 7 oktober 2016, 16:00:31
Gisteren ben ik al bijna aangereden op het nieuwe regenboog zebrapad in Zaandam. Een lijnbus reed gewoon lomp door toen ik overstak. Bij de volgende halte wilde ik de chauffeur aanspreken, maar ik trof een boa die mij tegenhield en zei dat het geen zebrapad was en dat voetgangers geen voorrang hebben daar. Wat is ik pisnijdig op een zebrapad van me sokken gereden worden door een lijnbus. Het is daar echt wachten op zware ongelukken.
Voetgangers hebben nergens voorrang. Zij moeten bij een VOP wel voorgelaten worden.

En een VOP is pas een VOP als deze aan de eisen voldoet uit het BABW. Daar staat in dat de strepen b.v. 4+ meter moeten zijn.

Ook moet er een bord staan. (L2)
Zonder dit bord zijn het gewoon strepen op de weg...


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #4 Gepost op: 7 oktober 2016, 16:03:59
Het is daar echt wachten op zware ongelukken.

VOPs (of zebrapaden) zijn er niet zodat het verkeer veiliger wordt. Helemaal niet als de voetganger "voorrang (die die niet heeft) afdwingt".
Als voetganger kun je niet blind een VOP oplopen.

Je trekt bij een aanrijding altijd aan het kortste eind.
Dus zie je die bus snel naderen kun je beter even wachten. Laat hij je niet voor heb je pech. Maar je blijft wel heel.


Rewind

  • HV-geïnteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Reactie #5 Gepost op: 7 oktober 2016, 16:14:39
Ervan uitgaande dat het de kruising Gedempte Gracht met de Westzijde betreft:

Hier een nieuwsbericht met foto: https://www.rtvnh.nl/nieuws/193197/zaandam-heeft-regenboogzebrapad-doet-pijn-aan-mijn-ogen.
Links op de foto is de achterzijde van een vierkant verkeersbord te zien. In Google Streetview blijkt dit inderdaad L2 te zijn.

Persoonlijk vind ik het niet handig om een onduidelijke situatie te creëren op een drukke locatie (kruising/bocht/bushaltes/voetgangersgebied).


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #6 Gepost op: 7 oktober 2016, 16:36:24
Citaat van: Rewind link=msg=1451225 date=1475849679
Ervan uitgaande dat het de kruising Gedempte Gracht met de Westzijde betreft:

Hier een nieuwsbericht met foto: https://www.rtvnh.nl/nieuws/193197/zaandam-heeft-regenboogzebrapad-doet-pijn-aan-mijn-ogen.
Links op de foto is de achterzijde van een vierkant verkeersbord te zien. In Google Streetview blijkt dit inderdaad L2 te zijn.

Persoonlijk vind ik het niet handig om een onduidelijke situatie te creëren op een drukke locatie (kruising/bocht/bushaltes/voetgangersgebied).



Volgens mij zijn het ook gewoon strepen op de weg als het bord (L2) er wel staat aangezien forumlid CopVR3 al verwees naar BABW, er staat duidelijk dat het om witte strepen gaat.

Citaat van: CopVR3 link=msg=1451218 date=1475848831
Voetgangers hebben nergens voorrang. Zij moeten bij een VOP wel voorgelaten worden.

En een VOP is pas een VOP als deze aan de eisen voldoet uit het BABW. Daar staat in dat de strepen b.v. 4+ meter moeten zijn.

Ook moet er een bord staan. (L2)
Zonder dit bord zijn het gewoon strepen op de weg...

BABW:

Citaat
De voetgangersoversteekplaats (zebra), zoals bedoeld in art. 49.2 van het RVV 1990
Toepassing

Een zebra wordt slechts toegepast:
-
op wegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h of 50 km/h en;
-
op wegen buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h mits de naderingssnelheid van minimaal 85% van de motorvoertuigen lager is dan 50 km/h.

Uitvoering

1 Een zebra bestaat uit een dwars op de wegas aangebrachte markering met een breedte van ten minste 4 m, bestaande uit witte strepen met een breedte en een tussenliggende afstand van 0,4 tot 0,6 m.

2 Bij een zebra wordt, behalve bij verkeerslichten, altijd bord L2 geplaatst


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #7 Gepost op: 7 oktober 2016, 16:43:00
Dus dat bord maakt de verwarring alleen maar groter.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #8 Gepost op: 7 oktober 2016, 16:55:10
Moet je voor de grap eens op letten hoeveel "zebra"paden er liggen zonder borden voor beide richtingen.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #9 Gepost op: 7 oktober 2016, 16:56:17
Nou wil ik niet lullig doen,  maar de strepen zijn toch ook gewoon wit?  Nergens staat welke kleur de ondergrond moet hebben...
Ik zie witte strepen, breedte en tussenafstand tussen 0,4 en 0,6 meter, en de markering is zeker breder dan 4 meter.  Als het bord L2 er nog staat, zie ik gewoon een VOP, met alle regels van dien.


Of het slim is om het duel met een bus (of wat voor voertuig dan ook) aan te gaan, is een tweede...
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)