regenboogzebrapad

Auteur Topic: regenboogzebrapad  (gelezen 10124 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10 Gepost op: 7 oktober 2016, 17:02:05
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1451234 date=1475851380
Dus dat bord maakt de verwarring alleen maar groter.

Lijkt mij wel.

Ik heb zelf nog nooit een regenboogzebrapad gezien of er over gehoord. Het zou mij als ik er zou rijden wel even verwarren.  Ik kan ook niet zo goed bedenken wie het ooit bedacht heeft en welke boodschap het precies zou moeten uitstralen.

Een zebrapad is iets waar je over heen mag lopen. Als de regenboogkleuren symbool staan voor homofielen en transseksuelen zeg je toch dat iedereen over homofielen en transseksuelen mag lopen?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #11 Gepost op: 7 oktober 2016, 17:04:55
Citaat van: Rhonus link=msg=1451236 date=1475852177
Nou wil ik niet lullig doen,  maar de strepen zijn toch ook gewoon wit?  Nergens staat welke kleur de ondergrond moet hebben...
Ik zie witte strepen, breedte en tussenafstand tussen 0,4 en 0,6 meter, en de markering is zeker breder dan 4 meter.  Als het bord L2 er nog staat, zie ik gewoon een VOP, met alle regels van dien.


Of het slim is om het duel met een bus (of wat voor voertuig dan ook) aan te gaan, is een tweede...

Inderdaad het het is geen regenboogzebrapad maar een zebrapad conform het door CopVr3 aangehaalde artikel uit BABW aangebracht op een regenboogwegdek.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #12 Gepost op: 7 oktober 2016, 17:18:23
Citaat van: CopVR3 link=msg=1451235 date=1475852110
Moet je voor de grap eens op letten hoeveel "zebra"paden er liggen zonder borden voor beide richtingen.

Dat zal wel komen omdat weldenkende mensen het bord voor beide rijrichtingen zouden plaatsen als ze het door jou genoemde artikel lezen in het BAPW. De boekhouder van de wegbeheerder leest dat er enkelvoud staat. Het bord (enkelvoud) moet bij de zebra worden geplaatst, als er 1 bord staat bij het zebrapad staat voldoe je keurig aan het artikel en bespaar je centjes.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #13 Gepost op: 7 oktober 2016, 17:23:23
Citaat van: oma link=msg=1451242 date=1475853503
Dat zal wel komen omdat weldenkende mensen het bord voor beide rijrichtingen zouden plaatsen als ze het door jou genoemde artikel lezen in het BAPW. De boekhouder van de wegbeheerder leest dat er enkelvoud staat. Het bord (enkelvoud) moet bij de zebra worden geplaatst, als er 1 bord staat bij het zebrapad staat voldoe je keurig aan het artikel en bespaar je centjes.
Dat kan en gaat niet, want de plaatsing van het bord moet +/- 5m voor het zebrapad zijn en in de rijrichting zichtbaar zijn voor alle bestuurders.
Dat laatste is gedaan omdat wij nog al wat wegen kennen die je niet mag inrijden met de auto maar wel met (brom)fiets.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 7 oktober 2016, 17:32:01
Citaat van: HIT link=msg=1451243 date=1475853803
Dat kan en gaat niet, want de plaatsing van het bord moet +/- 5m voor het zebrapad zijn en in de rijrichting zichtbaar zijn voor alle bestuurders.
Dat laatste is gedaan omdat wij nog al wat wegen kennen die je niet mag inrijden met de auto maar wel met (brom)fiets.

Waar staat dat dan? Ik heb de moeite genomen om na de reactie van CopVR3 het artikel met eisen aan het zebrapad in het BABW op te zoeken en geheel te citeren op het forum.

Bij uitvoering staat dat het bord (enkelvoud) bij de zebra geplaatst moet worden. Er staat nergens dat het +/- 5 meter moet zijn en in de rijrichting voor alle bestuurders zichtbaar moet zijn.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #15 Gepost op: 7 oktober 2016, 17:53:25
Dat staat in de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens.

Hoofdstuk II. Verkeersborden

Paragraaf 2. Algemene bepalingen ten aanzien van plaatsing van verkeersborden

10 Borden worden geplaatst aan de rechterzijde van de weg of boven een rijstrook indien het bord uitsluitend voor die rijstrook geldt, dan wel links van de weg indien het bord uitsluitend voor de linkerzijde geldt.


Paragraaf 4. Voorschriften voor de afzonderlijke borden

Bord L2 (voetgangersoversteekplaats)

Toepassing

1 Dit bord wordt uitsluitend toegepast bij een zebra.
Plaatsing

1 Bij voorkeur wordt dit bord in een middengeleider dan wel boven de rijbaan aangebracht.

Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0009104/2015-04-01

Deze is mede door het CROW aangescherpt en uitgelegd in nadere nota's nog in: Wegontwerp bibeko met ASVV, Wegontwerp bubeko met HWO en Verkeerstekens. Bij de inrichting van wegen staan deze met name genoemd door de wegbeheerder als eis om mee te werken.

Ook rechters kijken tegenwoordig naar deze uitgaven omdat de uitleg duidelijker is en minder discussie's toelaat.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #16 Gepost op: 7 oktober 2016, 19:45:01
Dat zal wel komen omdat weldenkende mensen het bord voor beide rijrichtingen zouden plaatsen als ze het door jou genoemde artikel lezen in het BAPW. De boekhouder van de wegbeheerder leest dat er enkelvoud staat. Het bord (enkelvoud) moet bij de zebra worden geplaatst, als er 1 bord staat bij het zebrapad staat voldoe je keurig aan het artikel en bespaar je centjes.
En vaak staat er zelfs helemaal geen bord...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #17 Gepost op: 12 oktober 2016, 06:51:22
Citaat van: CopVR3 link=msg=1451254 date=1475862301
En vaak staat er zelfs helemaal geen bord...

Geeft een surveillerende agent zoiets door aan zijn chef en onderneemt de wegbeheerder (direct) actie zodra de politie aangeeft dat de wegbeheerder niet voldoet aan wet- en regelgeving?


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #18 Gepost op: 12 oktober 2016, 08:40:22
Geeft een surveillerende agent zoiets door aan zijn chef en onderneemt de wegbeheerder (direct) actie zodra de politie aangeeft dat de wegbeheerder niet voldoet aan wet- en regelgeving?
Ik bel de gemeente zelf wel. Die heeft het opgelost. Zijn ze in mijn parochie redelijk snel mee.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #19 Gepost op: 19 oktober 2016, 13:24:19
Samen sterk in de hulpverlening!