Gebruik bodycam bij verkeersregelaars

Auteur Topic: Gebruik bodycam bij verkeersregelaars  (gelezen 15161 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Gepost op: 8 oktober 2016, 16:10:42
Op een Facebook pagina werd het idee gelanceerd om verkeersregelaars uit te rusten met bodycams en/of een systeem waar de hele kruising gefilmd word. (Bv via een dashcam oid).

Is dit wettelijk toegestaan of moet er een besluit van de gemeenteraad zijn om op die plek een of meerdere camera's te gebruiken? En mogen die beelden dan gebruikt worden bij een aangifte tegen een door rijder?




Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1 Gepost op: 8 oktober 2016, 16:21:26
Je werkt toch op de openbare weg? Dan mag dit na mijn idee gewoon. Netzoals de dashcams die aan staan en ik met mijn smartphone alles film op de openbare weg.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


guest15549

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 8 oktober 2016, 16:36:40
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1451351 date=1475936486
Je werkt toch op de openbare weg? Dan mag dit na mijn idee gewoon. Netzoals de dashcams die aan staan en ik met mijn smartphone alles film op de openbare weg.

Niet helemaal.

Een vaste camera, bijvoorbeeld eentje om het verkeer mee in de gaten te houden zoals hier wordt voorgesteld, mag je niet zomaar plaatsen.

Een 'losse' camera, bijvoorbeeld een telefoon mag wel.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #3 Gepost op: 8 oktober 2016, 17:02:58
Citaat van: RS496 link=msg=1451352 date=1475937400
Niet helemaal.

Een vaste camera, bijvoorbeeld eentje om het verkeer mee in de gaten te houden zoals hier wordt voorgesteld, mag je niet zomaar plaatsen.

Een 'losse' camera, bijvoorbeeld een telefoon mag wel.

En wat als je je auto zo neerzet met de dashcam dat die de hele kruising filmt? Dan is het toch een 'losse' camera?

Wat ik me wel afvraag: Wat is het nut van die camera die de hele dag de kruising staat te filmen?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #4 Gepost op: 8 oktober 2016, 17:02:59
En dan komt natuurlijk ook de vraag wie en hoe bepaald wordt wie de pv voor het doorrijden uit zal schrijven. Ook dat zal vooraf ingedekt moeten zijn.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #5 Gepost op: 8 oktober 2016, 19:35:05
Op de openbare weg mag je alles en iedereen filmen. Er zijn maar een paar uitzonderingen bij wet en dat is op een gemiddelde kruising niet van toepassing. Het filmen mag dan niet heimelijk gebeuren.

De filmbeelden zijn dan ook gewoon bruikbaar voor een aangifte of melding van doorrijder.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #6 Gepost op: 8 oktober 2016, 20:27:37
Dan moet je een samsung 360 camera op je pet zetten, dan heb je alles om je heen constant in beeld.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


pb_vkr_zh

  • Landelijk bevoegd Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Bij het op straat werken heb ik het naar mijn zin.
Reactie #7 Gepost op: 9 oktober 2016, 06:53:09
Zou het dragen van een bodycam ook extra agressie kunnen uitlokken?
Beroep: Landelijk bevoegd Verkeersregelaar  Vervoer: Dacia Logan + Vouwfiets / Motor Werkgebied: Noord-Holland / Zuid-Holland / Utrecht Woongebied: On


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #8 Gepost op: 9 oktober 2016, 15:03:20
Het filmen met een "niet vaste" camera op de openbare weg mag in principe gewoon.

Overigens lijkt mij niet alleen sprake van de openbare weg maar mogelijk ook van een 'werkplek'. Daar kunnen weer aanvullende regels voor gelden, zeker bij stelselmatig gebruik van een camera door een werkgever en/of opdrachtgever.

Los daarvan, de gemaakte beelden vallen wel al snel onder de wet- en regelgeving rond persoonsgegevens. Dus vanuit dat perspectief zou je ook moeten kijken of het mag en welke eisen dan gesteld worden.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #9 Gepost op: 9 oktober 2016, 18:26:52
Ik zit zelf aan een aantal verschillende dingen te denken, die allemaal hun voor en tegens hebben.

Bodycam:
Voordeel: Makkelijk aan te brengen.  Waarschijnlijk geen aparte vergunning voor nodig.
Nadeel: Levensduur batterijen.  Kan wat makkelijker agressie uit lokken. Cam moet of op een pet/helm, of aan de porto lus:De lichaamstraps zoals politie en rws ze gebruiken gaan voor een deel over de reflectie heen wat niet is toegestaan.

Dashcam:
 Ook makkelijk aan te brengen, je moet alleen wel je auto in zicht kunnen houden.  
Nadeel: Je hebt minimaal een extra accu in je auto nodig. Kans op beschadiging auto as mensen het door hebben.

Camara zoals op bouwterrein (Hoge paal, 360 graden_
Voordeel: Je hebt er maar 1 nodig voor een goed zicht naar alle kanten van een kruising of werkvak. Mits werkvak niet al te groot is.
Nadeel: Waarschijnlijk vergunning voor nodig. Kostenplaatje voor plaatsing en onderhoud.