Gebruik bodycam bij verkeersregelaars

Auteur Topic: Gebruik bodycam bij verkeersregelaars  (gelezen 15162 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest15549

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 9 oktober 2016, 21:36:15
Citaat van: batoutofhell link=msg=1451595 date=1476030412
Ik zit zelf aan een aantal verschillende dingen te denken, die allemaal hun voor en tegens hebben.

Bodycam:
Voordeel: Makkelijk aan te brengen.  Waarschijnlijk geen aparte vergunning voor nodig.
Nadeel: Levensduur batterijen.  Kan wat makkelijker agressie uit lokken. Cam moet of op een pet/helm, of aan de porto lus:De lichaamstraps zoals politie en rws ze gebruiken gaan voor een deel over de reflectie heen wat niet is toegestaan.

Dashcam:
 Ook makkelijk aan te brengen, je moet alleen wel je auto in zicht kunnen houden.  
Nadeel: Je hebt minimaal een extra accu in je auto nodig. Kans op beschadiging auto as mensen het door hebben.

Camara zoals op bouwterrein (Hoge paal, 360 graden_
Voordeel: Je hebt er maar 1 nodig voor een goed zicht naar alle kanten van een kruising of werkvak. Mits werkvak niet al te groot is.
Nadeel: Waarschijnlijk vergunning voor nodig. Kostenplaatje voor plaatsing en onderhoud.

Nog een paar nadelen als de beelden wilt gebruiken voor een boete: bij een bodycam kun je niet duidelijk zien of de verkeersregelaar wel een instructie geeft, tenzij er een tweede camera gericht is op zowel de verkeersregelaar als de automobilist.

Bij een dashcam moet de camera wel erg goed zijn als je ook nog het kenteken duidelijk in beeld wil hebben.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #11 Gepost op: 10 oktober 2016, 00:53:10
"Kunnen" de beelden wel gebruikt worden? Bij de Busbrug in Zaandam is de rechter er ook nog niet over uit. Wie beoordeelt de beelden? Wie schrijft de PV?
Ik weet niet of het enig voordeel zal hebben.


guest15549

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 10 oktober 2016, 02:08:24
Citaat van: Bert65 link=msg=1451638 date=1476053590
"Kunnen" de beelden wel gebruikt worden? Bij de Busbrug in Zaandam is de rechter er ook nog niet over uit. Wie beoordeelt de beelden? Wie schrijft de PV?
Ik weet niet of het enig voordeel zal hebben.

Ligt eraan waar je voor wilt bekeuren.

Voor WAHV zou het waarschijnlijk niet kunnen wegens artikel 3, tweede lid Wahv
Citaat
De in het eerste lid bedoelde ambtenaren zijn bevoegd tot het opleggen van een administratieve sanctie ter zake van de door hen of op geautomatiseerde wijze vastgestelde gedragingen aan personen die de leeftijd van twaalf jaren hebben bereikt.


Voor strafrecht zou het wel wettig bewijs zijn, of het overtuigend bewijs is, is een tweede.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #13 Gepost op: 11 oktober 2016, 15:13:40
Ik heb afgelopen zomer op de eRIC beurs gesproken met een leverancier van bodycams. Het type wat hij verkocht voldoet in ieder geval om als bewijsmateriaal te dienen, gezien de data versleuteld word opgeslagen. Ook kon hij een type leveren dat 12 uur kon filmen. De camera draait op de achtergrond gewoon mee, zodra je hem activeert (1 simpele beweging over de camera) begint hij automatisch met opnemen, inclusief de voorafgaande 30 seconden.
Zit wel een prijskaartje aan a 1400 euro per stuk als ik me goed herinnen. Zelfde type wat ook gebruikt word in de US.

Dit lijkt mij een te kostbare grap voor verkeersregelaars. Simpele oplossingen zijn inderdaad een dashcam in een auto of een GoPro-achtige camera. Lang niet iedere klus behoeft video bewaking, maar ik heb een aantal nachten in Aalsmeer gewerkt, waarbij ik er graag een had gehad en de beelden graag had gedeeld met de politie.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


guest15549

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 11 oktober 2016, 16:05:20
Citaat van: Mattijs link=msg=1451843 date=1476191620
Ik heb afgelopen zomer op de eRIC beurs gesproken met een leverancier van bodycams. Het type wat hij verkocht voldoet in ieder geval om als bewijsmateriaal te dienen, gezien de data versleuteld word opgeslagen. Ook kon hij een type leveren dat 12 uur kon filmen. De camera draait op de achtergrond gewoon mee, zodra je hem activeert (1 simpele beweging over de camera) begint hij automatisch met opnemen, inclusief de voorafgaande 30 seconden.
Zit wel een prijskaartje aan a 1400 euro per stuk als ik me goed herinnen. Zelfde type wat ook gebruikt word in de US.

Dit lijkt mij een te kostbare grap voor verkeersregelaars. Simpele oplossingen zijn inderdaad een dashcam in een auto of een GoPro-achtige camera. Lang niet iedere klus behoeft video bewaking, maar ik heb een aantal nachten in Aalsmeer gewerkt, waarbij ik er graag een had gehad en de beelden graag had gedeeld met de politie.

Welke data moet per se 'versleuteld' worden opgeslagen en voor welk doel?


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #15 Gepost op: 26 december 2017, 17:15:31
Welke data moet per se 'versleuteld' worden opgeslagen en voor welk doel?

Het doel van de versleuteling is dat je hieruit kunt aflezen of er geknoeid is met het beeldmateriaal. Zo heeft de tegenpartij geen argumenten over de echtheid van de beelden.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #16 Gepost op: 27 december 2017, 00:25:31
Dan lijkt mij een 360 cam de beste optie en die met zo'n gopro agtige klemvoet op een verkeerslicht of paal ofzo bij die kruising bevestigd. Al dan nuet met powerbak aangesloten.

Of het mag of juridisch nu heeft weet ik niet.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)