Screening BOA

Auteur Topic: Screening BOA  (gelezen 4169 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SebasRotterdam

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Gepost op: 9 oktober 2016, 20:07:14
Goedenavond

Ik ben al een tijd Beveiliger maar ik zou graag richting BOA willen gaan
Maar ik twijvel of ik door de screening heen kom aangezien ik een paar zonden op mn naam heb staan
Namelijk

2 x openbaar geweldpleging.. zon 14 jaar geleden
1 x baldadigheid 14 jaar geleden
1 x leidinggeven tot wanordelijkheden..5 jaar geleden

Ik vroeg mij ook af of iemand weet of dit een groot probleem zou worden? En of de screening zwaarder is dan die van de beveiliging

Ik ga mijn eigen opleiding betalen en ik zou het rot vinden als ik geld steek in een opleiding voor een baan die niet haalbaar is voor me

Hoop dat iemand me hier iets over zou kunnen vertellen




DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1 Gepost op: 9 oktober 2016, 22:09:31
Een en ander kan je terug lezen in de Beleidsregels Buitengewoon Opsporingsambtenaar:

3.3. Betrouwbaarheid

Voordat iemand kan worden benoemd tot boa, wordt zijn betrouwbaarheid getoetst. Artikel 17 van het BBO bepaalt dat een persoon als betrouwbaar kan worden aangemerkt indien hij van onbesproken gedrag is.
De betrouwbaarheid wordt periodiek getoetst. Dit is in elk geval iedere vijf jaar bij een aanvraag voor verlenging van de titel van opsporingsbevoegdheid. Het is mogelijk om frequenter te toetsen, of om in incidentele gevallen gericht informatie op te vragen.
Het oordeel over de betrouwbaarheid wordt zowel bij de initiële aanvraag als bij de verlengingsaanvraag in beginsel gebaseerd op de overgelegde Verklaring Omtrent het Gedrag (hierna: VOG). Bij het beoordelen van de betrouwbaarheid op basis van de VOG wordt justitiële en politiële informatie meegenomen. Het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent het Gedrag (hierna: COVOG) is belast met de afgifte van de VOG. COVOG beschikt over een specifiek screeningsprofiel voor (buitengewoon) opsporingsambtenaren aan de hand waarvan de screening plaatsvindt. Ter aanvulling op de VOG kan advies worden gevraagd aan de toezichthouder en/of de direct toezichthouder. Het uiteindelijke oordeel over de betrouwbaarheid van de boa baseert de Minister van Veiligheid en Justitie op de overgelegde VOG en, indien van toepassing, op eventuele aanvullende politiële informatie.

Als je vervolgens gaat kijken naar de regels voor een VOG: in principe 4 jaar, maar voor de functie van BOA 10 jaar bron.

De recente aanhouding voor een APV-feit kan dus wel degelijk een probleem vormen. Je kan wel zelf een VOG aanvragen op eigen kosten. Als je deze verkrijgt kan je veilig de opleiding starten. Krijg je deze niet, dan moet je nog een paar jaar wachten.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


SebasRotterdam

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #2 Gepost op: 10 oktober 2016, 08:38:12
Dank u voor de informatie

Ik wil best een VOG aanvragen maar ik heb nog geen half jaar geleden nog een nieuwe grijze pas voor de beveiliging gehad en dus opnieuw gescreend... of zit dat niet op het zelfde niveau? Grijze pas en vog?


Rutger1

  • Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 150
Reactie #3 Gepost op: 11 oktober 2016, 17:00:37
Citaat van: SebasRotterdam link=msg=1451653 date=1476081492
Dank u voor de informatie

Ik wil best een VOG aanvragen maar ik heb nog geen half jaar geleden nog een nieuwe grijze pas voor de beveiliging gehad en dus opnieuw gescreend... of zit dat niet op het zelfde niveau? Grijze pas en vog?

Niet te vergelijken. Ook heb je verschillende VOG's en zit ook daar verschil in kwa toetsing. Ik geef je weinig kans vanwege het laatse incident wat je opnoemt. Termijn voor BOA is 10 jaar, en de eisen zijn streng.. ik ken toevallig een persoon die als beveiliger werkt inc grijze pas, maar geen VOG voor BOA kon krijgen vanwegen zijn verleden.

Proberen is de engiste manier om erachter te komen...
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel


SebasRotterdam

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #4 Gepost op: 28 november 2016, 19:06:27
Ik heb via een bedrijf een Boa screening kennen laten doen

En ik heb goedkeuring gekregen


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #5 Gepost op: 28 november 2016, 23:16:01
Mooi, gefeliciteerd en succes!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


MrOfficer

  • Hoofdagent eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #6 Gepost op: 29 november 2016, 10:37:07
Gefeliciteerd! Moet een grote opluchting zijn geweest voor je  O0
Succes met je verdere opleiding!