Elektrode op borstbeen

Auteur Topic: Elektrode op borstbeen  (gelezen 2978 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Gepost op: 10 oktober 2016, 13:51:45
Is er een probleem bij het defibrilleren als de elektrode op het borstbeen kleeft?




owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #1 Gepost op: 10 oktober 2016, 14:07:10
Nee, bij een kind doen je ook een electrode op het borstbeen en een op de rug.
Volgens mij is het belangrijk dat het hart er tussen zit.

Maar corrigeer mij als ik het fout heb.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #2 Gepost op: 10 oktober 2016, 15:08:34
Het is vooral van belang dat de energie die wordt afgegeven door de defibrillator door het hart heen gaat. Daarvoor moet je de weerstand van de huid en de onderliggende weefsels (impedantie) zoveel mogelijk omzeilen.

De ribben hebben een veel lagere weerstand dan het sternum. Daarom is plaatsing recht op het borstbeen minder optimaal.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #3 Gepost op: 10 oktober 2016, 15:19:44
Citaat van: Expert link=msg=1451702 date=1476104914
Het is vooral van belang dat de energie die wordt afgegeven door de defibrillator door het hart heen gaat. Daarvoor moet je de weerstand van de huid en de onderliggende weefsels (impedantie) zoveel mogelijk omzeilen.

De ribben hebben een veel lagere weerstand dan het sternum. Daarom is plaatsing recht op het borstbeen minder optimaal.
Ik was op zoek naar onderzoek op dit gebied en kon tot nu toe alleen onderzoek vinden over elektronische cardioversie bij atriumfibrillatie, zij (Kirchhof et al. 2002) concluderen wel dat plaatsing anterior-posterior betere resultaten geeft dan plaatsing anterior-lateraal. Gaat dit ook op voor cardioversie van VF/VT?

Kirchhof et al, 2002: https://www.researchgate.net/profile/Paulus_Kirchhof/publication/11051504_Kirchhof_P_Eckardt_L_Loh_P_et_al_Anterior-posterior_versus_anterior-lateral_electrode_positions_for_external_cardioversion_of_atrial_fibrillation_a_randomised_trial/links/0912f50eec211d6096000000.pdf
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2016, 01:54:56
Citaat van: Job45 link=msg=1451703 date=1476105584
Ik was op zoek naar onderzoek op dit gebied en kon tot nu toe alleen onderzoek vinden over elektronische cardioversie bij atriumfibrillatie, zij (Kirchhof et al. 2002) concluderen wel dat plaatsing anterior-posterior betere resultaten geeft dan plaatsing anterior-lateraal. Gaat dit ook op voor cardioversie van VF/VT?

Kirchhof et al, 2002: https://www.researchgate.net/profile/Paulus_Kirchhof/publication/11051504_Kirchhof_P_Eckardt_L_Loh_P_et_al_Anterior-posterior_versus_anterior-lateral_electrode_positions_for_external_cardioversion_of_atrial_fibrillation_a_randomised_trial/links/0912f50eec211d6096000000.pdf

Ja maar dan geldt nog steeds dat je defipads niet moet plakken op sternum en scapulae...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2016, 11:26:16
Gisteren gevraagd op de reanimatieles: Het heeft niet de voorkeur aangezien (zoals Expert het al zei) het borstbeen meer weerstand geeft dan de ribben. Idee is om de pad dan iets anders te plakken waardoor deze minder/niet het borstbeen raakt. Mocht het echt niet anders gaan dan is dit zo, dan moet je wel. Maar de voorkeur heeft het niet.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel