Standplaats FIOD VAG of Douane HARC

Auteur Topic: Standplaats FIOD VAG of Douane HARC  (gelezen 5006 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kampshof

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Gepost op: 12 oktober 2016, 09:45:32
Beste forumlezers,

Ik heb een vraag?

Bij het FIOD heb je het VAG ( vaardigheden en aanhoudingseenheid groep) en bij de douane heb je het HARC (Hit and Run Cargo Team) en tevens heb je nog het bijzondere bijstands team. Bij al mijn zoektochten blijkt dat deze teams zich vooral richten op de haven van Rotterdam (is natuurlijk ook logisch) en hebben daarom ook als standplaats Rotterdam of Den Haag.

Weet iemand of dit soort eenheden verder nog verspreid in Nederland zitten? bijvoorbeeld Arnhem ofzo / grensgebied?

Hopelijk kan iemand mijn vraag beantwoorden!

Gr




Sjaak-010

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2016, 10:05:50
Voor zover ik weet zijn dit twee gescheiden eenheden, die uiteraard samenwerken. De FIOD en de Douane kennen 'wapendragers' en bij de FIOD is er ook een speciale arrestatie eenheid (met dito uitrusting en een zeer goede reputatie). Deze unit werkt landelijk en verplaatsen zicht met zonder zwaailicht! (want ja, we zijn wat terughoudend in Nederland met OGS  98uiye 98uiye). Het HARC team is ooit opgericht binnen de douane regio Rotterdam, niet geheel conform de landelijke richtlijnen en structuur, maar is gedoogd en een eigen leven gaan leiden en zich een positie verworven in de haven met de havenpartners dus vandaar dat je ze daar aantreft, maar het kent een geschiedenis met wat incidenten (oefenaanhoudingen op de openbare weg bijv.).


Charlie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 141
Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2016, 10:53:02
Voor zover ik heb meegekregen is het Bijzonder Bijstandsteam van de Douane in Rotterdam hetzelfde als het HARC team. Ik heb een poosje terug gesolliciteerd bij het bijstandsteam - het stond als Bijzonder Bijstandsteam op de vacaturesite, was dus HARC team- in Rotterdam maar ik woonde helaas te ver weg. Toen werd me verteld dat ze op Schiphol ook teams hebben. Als ik jou was zou ik even met de FIOD en Douane bellen en kijken of je iemand van personeelszaken te pakken kan krijgen. Die weten ongetwijfeld meer.
Aspirant


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2016, 20:02:25
Citaat van: Kampshof link=msg=1451986 date=1476258332
Beste forumlezers,

Ik heb een vraag?

Bij het FIOD heb je het VAG ( vaardigheden en aanhoudingseenheid groep) en bij de douane heb je het HARC (Hit and Run Cargo Team) en tevens heb je nog het bijzondere bijstands team. Bij al mijn zoektochten blijkt dat deze teams zich vooral richten op de haven van Rotterdam (is natuurlijk ook logisch) en hebben daarom ook als standplaats Rotterdam of Den Haag.

Weet iemand of dit soort eenheden verder nog verspreid in Nederland zitten? bijvoorbeeld Arnhem ofzo / grensgebied?

Hopelijk kan iemand mijn vraag beantwoorden!

Gr

Naast de reguliere wapendragers is er binnen de FIOD het VAG. Het VAG biedt landelijk operationele ondersteuning aan de FIOD-teams en is dus niet beperkt tot de Rotterdamse haven! Zij werken vanuit een centraal punt in het land.

De HARC-teams zijn samenwerkingsverbanden van verschillende diensten. HARC Rotterdam bestaat uit collega's van de FIOD, de Douane en de Zeehavenpolitie. Hun werkterrein is inderdaad de Rotterdamse haven.

HARC Schiphol bestaat uit collega's van de FIOD, de Douane en de Koninklijke Marechausee en is actief op en rond de luchthaven.

Daarnaast is er een HARC Amsterdam die in de haven van Amsterdam actief is.

Het Team Bijzondere Bijstand (TBB) is dus niet hetzelfde als het HARC. Wel is het zo dat het TBB operationele ondersteuning biedt aan de HARC-teams. Daarnaast geven zij ondersteuning aan de andere douaneregios buiten Rotterdam.

Ik hoop dat dit antwoord geeft op jouw vraag.

Grtz,
Marcel