Verwarde man bij aanhouding in been geschoten - 's-Gravenzande 09-10-2016

Auteur Topic: Verwarde man bij aanhouding in been geschoten - 's-Gravenzande 09-10-2016  (gelezen 3919 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Citaat van: HTVP Amersfoort link=msg=1451822 date=1476182500
Ik wou het net zeggen dus je bent me net voor. Ik persoonlijk vind dit een mooi voorbeeld dat een taser een goede toevoeging is aan het politiewerk. Maar ja, het kost geld....
Maar dan kan je je ook afvragen, in hoe verre had de situatie bevroren kunnen worden en had de komst van het AT afgewacht kunnen worden. Je zit niet heel ver van DH, dus volgens mij zijn ze er dan redelijk rap.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Citaat van: kaasje link=msg=1451826 date=1476183400
Maar dan kan je je ook afvragen, in hoe verre had de situatie bevroren kunnen worden en had de komst van het AT afgewacht kunnen worden. Je zit niet heel ver van DH, dus volgens mij zijn ze er dan redelijk rap.

Mag ik dan vragen welk geweldsmiddel het AT hier kan/mag gebruiken welke niet beschikbaar zijn voor (of gebruikt mogen worden door) andere politie agenten ?


Wessel1

  • Aspirant Eenheid Midden Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Taser of een stunbag?


HTVP Amersfoort

  • Aspirant hoofdagent Politie eenheid Midden Nederland, ex Marechaussee,
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
AT beschikt inderdaad over less lethal wapens. Bevriezen was misschien een optie maar je weet ook niet precies wat de voorgeschiedenis is. Het is moeilijk oordelen zonder alle informatie en als je er niet bij bent geweest.
Alles wat ik zeg is mijn mening en is niet te koppelen aan een organisatie.


kuipje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Aspirant Basispolitiezorg
Citaat van: 7194 link=msg=1451779 date=1476136633
Hier stond hij alleen niet meer in het centrum met winkelend publiek. Zover ik kan zien staat hij op een landweg die is afgesloten door de politie.

Hij stond op het fietspad naast de Monsterseweg in 's-Gravenzande. De drukke N211 die Den Haag met Hoek van Holland verbind. Erg veel automobilisten en fietsers. Gelukkig was het in de avond, want het is een enorm drukke route voor schoolgangers.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Citaat van: kuipje link=msg=1451870 date=1476201078
Hij stond op het fietspad naast de Monsterseweg in 's-Gravenzande. De drukke N211 die Den Haag met Hoek van Holland verbind. Erg veel automobilisten en fietsers. Gelukkig was het in de avond, want het is een enorm drukke route voor schoolgangers.

De weg lijkt volledig afgesloten. Ik zie geen automobilisten of fietsers voorbij komen. Op dat moment dus geen gevaar voor burgers zo lijkt het.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Ik kan je redenering wel volgen 7194, kan alleen maar hopen dat je geen gelijk krijgt en dat er inderdaad moverende redenen waren om gelijk op te treden en de situatie zo te benaderen.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Citaat van: 7194 link=msg=1451707 date=1476107593
Ik voel een veroordeling van de collega aankomen...  ::)

Weet jij wat er aan vooraf is gegaan?

Snap sowieso je redenering niet, die 4 jaars-delicten zit je in deze casus vrij snel aan:

Misschien wel een poging doodslag (10 jaar), poging zware mishandeling met als strafverzwaring richting de ambtenaar in functie (8 jaar, of 12 met voorbedachte rade) of..... ?

Bovendien moet hij voor artikel 7 lid 1 ambtsinstructie een verdachte zijn, nog niet veroordeeld. Gezien de setting kun je hem echt wel als verdachte aanmerken.
Daarbij is het uitstel van de aanhouding een onaanvaardbaar risico voor de samenleving en kan het doel niet op een andere manier worden bereikt, ik zie/hoor o.a. een waarschuwingsschot. Pepperspray is in deze casus misschien wel gebruikt, maar is veel te gevaarlijk. Kortom, overmacht in noodtoestand (artikel 40sr, opticien arrest) of zelfs absolute overmacht.

Ik ken de casus niet, maar het zou me verbazen als de collega wordt veroordeeld.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Citaat van: 7194 link=msg=1451779 date=1476136633
Oh, vast wel. De dreiging is niet minder.
Ik veroordeel de collega ook zeker niet!

Je "zegt" dat je de collega niet veroordeeld maar wat doe je hier dan:

Citaat van: 7194 link=msg=1451707 date=1476107593
Ik voel een veroordeling van de collega aankomen...  ::)

Het is op z'n minst gezegd een uiterst onhandige en stemming makende opmerking. En dat door een "collega" die op basis van een filmpje op het internet zo nodig zijn stem moet laten gelden in plaats van gewoon rustig het onderzoek en de uitkomst daarvan af te wachten.

En dan kan je na die uitspraak achteraf je uiterste best doen om recht te praten wat krom is, maar de schade is al weer toegebracht, nog even los van wat het eventueel doet met de desbetreffende collega mocht ie dit lezen.

Jammer, heel erg jammer.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Alhoewel ik het ook niet eens was met hoe 7194 de discussie opende, volgens mij snijdt hij wel een valide punt aan. Hierover kan toch in alle openheid gediscussieerd worden, zodat we er allemaal over kunnen nadenken en misschien wel van leren? Krampachtig en clichématig "wacht het onderzoek af" roepen ondermijnt de functie van dit forum: leren van elkaar.