Helikopters Kustwacht IJsland

Auteur Topic: Helikopters Kustwacht IJsland  (gelezen 4573 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Gepost op: 17 oktober 2016, 09:49:43
Vakwerk











Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2016, 00:09:28
Een voorbeeld van een helikopter landing onder zeegangscondities.



FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2016, 08:49:35
Citaat van: Thor link=msg=1452679 date=1476690583
Vakwerk

http://www.youtube.com/watch?v=T6vzsY_nML8


http://www.youtube.com/watch?v=kMafxs36jPA


http://www.youtube.com/watch?v=qEn2YDbg3xg
Zeker vakwerk...  :o
Vraagjes aan de experts (ik weet wel iets van het luchtgebeuren maar niet zoveel van het natte gedeelte):

1e video: lijkt me dat je wil zorgen dt het schip enerzijds redelijk koersvast is en niet te veel stampt/rolt (en daarvoor moet je vermoedelijk tenminste een beetje vaart maken, correct?) maar aan de andere kant moet de piloot dan wat meer moeite doen om zijn heli ten opzichte van het dek stabiel te houden (helikopters hebben de nare eigenschap dat letterlijk zowat àlle bewegingen op de één of andere manier onderling gekoppeld zijn). Dit vooropgesteld, was het niet mogelijk geweest om het schip (meer) tegen de zeegang in te sturen waardoor de (nu toch duidelijke) rolbewegingen eruit gaan of tenminste minder worden? Stampen gaat met minder hoekverandering gepaard. Of was die rol juist deel van de oefening?

2e: leuk dat eens te zien, ik heb "aerial refueling" op video's tot nog toe alleen tussen vliegtuigen zien gebeuren. Vraag: natuurlijk is dit een oefening, maar bij die gladde zee zou je in operationele toestanden vermoedelijk de helikopter op het dek zetten om bij te tanken (ik zie overigens op het dek van dat schip geen vangrooster voor een deklandingsharpoen en de Super Puma schijnt ook geen harpoen te hebben). Of juist niet? En zo nee, waarom niet? En dan nog eentje: Kan/kon dit in de lucht bijtanken vanaf een schip bij de Lynx en NH-90 van onze marine op de in de video getoonde manier ook?

3e: een Super Puma is wel wat stabieler dan een Lynx, lijkt het, ook geen wonder, alleen al wegens verschil in gewicht. Weet iemand hoe stabiel in vergelijking de NH-90 is? En hoe is op het moment de status van de Super Puma? Ik had ergens gelezen dat die in bepaalde landen gegroundet zijn/waren voor zeeoperaties.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2016, 13:15:07
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1452825 date=1476773375
Zeker vakwerk...  :o
Vraagjes aan de experts (ik weet wel iets van het luchtgebeuren maar niet zoveel van het natte gedeelte):

1.1e video: lijkt me dat je wil zorgen dt het schip enerzijds redelijk koersvast is en niet te veel stampt/rolt (en daarvoor moet je vermoedelijk tenminste een beetje vaart maken, correct?) maar aan de andere kant moet de piloot dan wat meer moeite doen om zijn heli ten opzichte van het dek stabiel te houden (helikopters hebben de nare eigenschap dat letterlijk zowat àlle bewegingen op de één of andere manier onderling gekoppeld zijn). Dit vooropgesteld, was het niet mogelijk geweest om het schip (meer) tegen de zeegang in te sturen waardoor de (nu toch duidelijke) rolbewegingen eruit gaan of tenminste minder worden? Stampen gaat met minder hoekverandering gepaard.2. Of was die rol juist deel van de oefening?

3.2e: leuk dat eens te zien, ik heb "aerial refueling" op video's tot nog toe alleen tussen vliegtuigen zien gebeuren. Vraag: natuurlijk is dit een oefening, maar bij die gladde zee zou je in operationele toestanden vermoedelijk de helikopter op het dek zetten om bij te tanken (ik zie overigens op het dek van dat schip geen vangrooster voor een deklandingsharpoen en de Super Puma schijnt ook geen harpoen te hebben). Of juist niet? En zo nee, waarom niet? En dan nog eentje: Kan/kon dit in de lucht bijtanken vanaf een schip bij de Lynx en NH-90 van onze marine op de in de video getoonde manier ook?


4.3e: een Super Puma is wel wat stabieler dan een Lynx, lijkt het, ook geen wonder, alleen al wegens verschil in gewicht. Weet iemand hoe stabiel in vergelijking de NH-90 is? En hoe is op het moment de status van de Super Puma? Ik had ergens gelezen dat die in bepaalde landen gegroundet zijn/waren voor zeeoperaties.

1.Voor een dolleeg schip onder de heersende wind- en zeegangscondities lijkt het mij dat dit het beste wat de kapitein kon bieden.
2.Het betrof de evacuatie van een bemanningslid dat zeer urgent naar het hospitaal moest worden gebracht.
   Opmerkelijk dat er geen grijplijnen boven de luiken waren gespannen, wel aanmerkelijk veiliger maar waarschijnlijk vanwege de grote haast heeft men het zo moeten doen.
3.Zie voor meerder interessante opnamen 7 helicopter just barely landing in heavy seas.
4.Het laatste filmpje is volgens mij niet van de IJslandse Kustwacht maar Noors gelet op het schip.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2016, 13:35:46
Citaat
4.Het laatste filmpje is volgens mij niet van de IJslandse Kustwacht maar Noors gelet op het schip.

Je ziet hier een Lynx van de Deense Marine die een knappe landing uitvoert op HDMS Ejnar Mikkelsen (P571).


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #5 Gepost op: 18 oktober 2016, 14:50:04
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1452825 date=1476773375
Zeker vakwerk...  :o
Vraagjes aan de experts (ik weet wel iets van het luchtgebeuren maar niet zoveel van het natte gedeelte):

1e video: lijkt me dat je wil zorgen dt het schip enerzijds redelijk koersvast is en niet te veel stampt/rolt (en daarvoor moet je vermoedelijk tenminste een beetje vaart maken, correct?) maar aan de andere kant moet de piloot dan wat meer moeite doen om zijn heli ten opzichte van het dek stabiel te houden (helikopters hebben de nare eigenschap dat letterlijk zowat àlle bewegingen op de één of andere manier onderling gekoppeld zijn). Dit vooropgesteld, was het niet mogelijk geweest om het schip (meer) tegen de zeegang in te sturen waardoor de (nu toch duidelijke) rolbewegingen eruit gaan of tenminste minder worden? Stampen gaat met minder hoekverandering gepaard. Of was die rol juist deel van de oefening?

Wat van belang is voor helikopteroperaties is de relatieve wind over dek, de rolhoek, de stamphoek en een stabiele koers en vaart. Deze limieten worden per helikoptertype per scheepsklasse proefondervindelijk bepaald door testvliegers. Dit noemen we SHOLs (Ship Helicopter Operating Limits). Naast deze specifieke SHOLs, is er ook een generieke, zeer beperkte SHOL voor schip-helikopter combinaties die niet verder getest zijn. De vaart van het schip kan prima 0 zijn, als aan de andere limieten maar wel voldaan wordt. Immers, we kunnen ook ten anker en tegen de kade aan helikopteroperaties uitvoeren. Het lijkt erop, gezien het filmpje, dat het betreffende schip nagenoeg leeg is en geen vaart loopt. In dergelijke condities is het schip dan een speelbal op de golven, zoals duidelijk te zien is. Het zou een oefening kunnen zijn, want in tegenstelling tot (marine)schepen die zijn ingericht voor helikopteroperaties en ook daarvoor getraind zijn, zal een gemiddelde koopvaarder in nood niet kunnen voldoen aan de wensen van de piloot. Die zal daar mee moeten leren leven. Gezien het feit dat deze filmbeelden beschikbaar zijn, is er dus een andere heli in de buurt geweest. Een oefening is dus aannemelijk.

Citaat
2e: leuk dat eens te zien, ik heb "aerial refueling" op video's tot nog toe alleen tussen vliegtuigen zien gebeuren. Vraag: natuurlijk is dit een oefening, maar bij die gladde zee zou je in operationele toestanden vermoedelijk de helikopter op het dek zetten om bij te tanken (ik zie overigens op het dek van dat schip geen vangrooster voor een deklandingsharpoen en de Super Puma schijnt ook geen harpoen te hebben). Of juist niet? En zo nee, waarom niet? En dan nog eentje: Kan/kon dit in de lucht bijtanken vanaf een schip bij de Lynx en NH-90 van onze marine op de in de video getoonde manier ook?

Het wel of niet aan dek zetten van een helikopter heeft met een heel aantal variabelen te maken: past de helikopter op het dek (qua afmeting en gewicht)? Wordt aan de eerdergenoemde limieten voldaan? Heeft het schip een vliegdekbemanning aan boord? Zo zijn er nog wel een heel aantal variabelen te bedenken. Deze wijze van brandstofladen wordt HIFR (Helicopter In-Flight Refueling) genoemd. Het wel of niet hebben van een decklock/harpoen is niet zo heel erg van belang, daar een helikopter in zo'n geval met lashings alsnog aan dek vastgemaakt kan worden. Dit zien we met name bij helikopters die niet ontworpen zijn als maritieme helikopter (zoals de Super Puma, de Cougar, de Chinook en dergelijke). Het is natuurlijk wel zo dat een decklock/harpoen de mogelijkheden voor vliegbewegingen vergroot omdat de heli inherent stabieler aan dek staat als hij gelijk zichzelf kan locken. De NH90 en de Lynx hebben beide een harpoen, en zijn beide ook geschikt voor HIFR. De schepen moeten echter ook de juiste slangen, pompen en aansluitingen hebben om HIFR uit te kunnen voeren. Dat is een andere installatie dan de reguliere brandstoflaadinstallatie. De aanwezigheid hiervan is te zien een een witte H in een wit vierkant op het helikopterdek.

Citaat
3e: een Super Puma is wel wat stabieler dan een Lynx, lijkt het, ook geen wonder, alleen al wegens verschil in gewicht. Weet iemand hoe stabiel in vergelijking de NH-90 is? En hoe is op het moment de status van de Super Puma? Ik had ergens gelezen dat die in bepaalde landen gegroundet zijn/waren voor zeeoperaties.

De NH90 is veel zwaarder dan de Lynx, maar de stabiliteit ervan valt moeilijk te vergelijken. Ja de heli is zwaarder, maar ook veel groter en heeft dus een groter windvangend oppervlak. De NH90 heeft een geavanceerd fly-by-wire besturinggsysteem, waar de Lynx veel eenvoudiger was.

De Nederlandse Cougars (broertje van de Super Puma) zijn, mits voorzien van de benodigde opblaasbare drijvers en gekwalificeerde crew, inzetbaar vanaf marineschepen. Let wel dat het geen maritieme helikopter is, en dus bij lange na niet de capaciteiten heeft in dat domein die de NH90 kan bieden. Grof gezegd is de Cougar geschikt voor amfibische operaties (het vervoeren van eenheden, materieel en voorraden van schepen naar land onder tactische omstandigheden) en het visueel verkennen van gebieden. De NH90 heeft zeer geavanceerde sensoren om het maritieme domein gedurende lange tijd zowel op als onder het water op grote afstand in kaart te brengen (middels radar, sonar, sonoboeien, FLIR, TV) en deze informatie real-time te delen met andere eenheden. Kortom, de twee heli's zijn niet te vergelijken.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #6 Gepost op: 18 oktober 2016, 15:00:14
Ik moet overigens wel zeggen dat HIFR niet vaak gedaan wordt.
Bijdragen op persoonlijke titel.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #7 Gepost op: 18 oktober 2016, 20:15:47
Heldere uitleg Highfield, bedankt!

Sent with Tapatalk on the move

Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #8 Gepost op: 18 oktober 2016, 21:06:52
In de tijden dat de zeesleepboten niet zo manoeuvreerbaar waren vereiste dit zogenaamde aanpassen het nodige vakmanschap om een sleepverbinding tot stand te kunnen brengen, zeker bij lege zogenaamde drijvers.
Tegenwoordig kunnen de supplyboten middels de geavanceerde en krachtige dp (dynamic positioning) systemen zich onder de zwaarste omstandigheden op enkele meters nauwkeurig positioneren tov  offshore installaties etc.

Overigens het filmpje gaat over het oppikken van een bemanningslid dat urgent moest worden overgebracht naar het hospitaal.
Dat er een andere helikopter in de buurt was is niet zo vreemd, veel inzetten van de IJslandse Kustwacht zijn gefilmd, trouwens ook van de RAF en de Noorse Kustwacht.
Er is een uitvoerig filmverslag van de redding van de opvarenden van een vissersschip dat was gestrand op de rotsachtige kust IJsland, een vrijwel onmogelijke opgave voor de helikopter gelet op de zware storm en de steile kust.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #9 Gepost op: 29 november 2016, 09:03:57
WATCH: Insane Helicopter Landing on Rolling Ship in North Atlantic

http://gcaptain.com/watch-insane-helicopter-landing-on-rolling-ship-in-north-atlantic/