ABCDE in de EHBO

Auteur Topic: ABCDE in de EHBO  (gelezen 50309 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Gepost op: 16 oktober 2016, 19:08:45
Ik ben betrokken bij het opleiden van 'lekenhulpverleners' die na het bellen van 112  voor komen rijden in een auto met blauwe zwaailampen. De grootste uitdaging daarbij is om deze mensen als niet-medisch professional effectieve interventies te laten verrichten, zonder daarbij een situatie te creeren waarbij men vastloopt in 'klinisch redeneren' en 'abcde'.. Het heeft totaal geen nut om te gaan denken in diagnoses, ik probeer deze collega's dan ook aan te leren om zich te baseren op objectieve waarnemingen en deze als zodanig te communiceren met de ambulancezorg professionals.

Kreten als 'ABC stabiel' en het focussen op het vaststellen van adem- en polsfrequenties zijn daarbij uit den boze, waar dit afleid van het bieden van effectieve interventies.

Ik mis het op een systematische manier kunnen bieden van adequate levenreddende interventies  bij de reguliere ehbo opleidingen, terwijl men bij allerei 'gevorderden' cursussen veel te ver doorschiet in klinisch redeneren en het beoordelen van parametrie. Dit is zonder een medische achtergrond totaal zinloos.

Ik durf te stellen dat een gemiddelde EHBO opgeleide burger niet in staat is om effectief op te treden in levensbedreigende situaties (dat is iets ander dan reanimaties). Het is niet meer dan logisch dat de MKA meldingen aanneemt via een uitvraagprotocol voor leken en vervolgens instructies geeft voor eerste hulp.




Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2016, 19:51:22
Citaat van: -Joost- link=msg=1452631 date=1476637725
Ik ben betrokken bij het opleiden van 'lekenhulpverleners' die na het bellen van 112  voor komen rijden in een auto met blauwe zwaailampen. De grootste uitdaging daarbij is om deze mensen als niet-medisch professional effectieve interventies te laten verrichten, zonder daarbij een situatie te creeren waarbij men vastloopt in 'klinisch redeneren' en 'abcde'.. Het heeft totaal geen nut om te gaan denken in diagnoses, ik probeer deze collega's dan ook aan te leren om zich te baseren op objectieve waarnemingen en deze als zodanig te communiceren met de ambulancezorg professionals.

Kreten als 'ABC stabiel' en het focussen op het vaststellen van adem- en polsfrequenties zijn daarbij uit den boze, waar dit afleid van het bieden van effectieve interventies.

Ik mis het op een systematische manier kunnen bieden van adequate levenreddende interventies  bij de reguliere ehbo opleidingen, terwijl men bij allerei 'gevorderden' cursussen veel te ver doorschiet in klinisch redeneren en het beoordelen van parametrie. Dit is zonder een medische achtergrond totaal zinloos.

Ik durf te stellen dat een gemiddelde EHBO opgeleide burger niet in staat is om effectief op te treden in levensbedreigende situaties (dat is iets ander dan reanimaties). Het is niet meer dan logisch dat de MKA meldingen aanneemt via een uitvraagprotocol voor leken en vervolgens instructies geeft voor eerste hulp.
In welke LEKEN Basis en Gevorderd EHBO cursus worden de door jouw genoemde handelingen als adem en polsfrequenties meten, en kreten als ABC (in)stabiel dan aangeleerd als handeling en/of overdrachtsvorm?
In welke LEKEN Basis en Gevorderd EHBO opleiding leert men (medisch) te diagnotiseren?

Het fabeltje van het tijdrovende ABCDE verhaal is achterhaalt daar deze door elke EHBO organisatie in Nederland wordt gehanteerd inclusief het OK en RK middels de Nederlandse EHBO richtlijnen, en de ander open en bloot en duidelijk zichtbaar.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2016, 08:12:12
Citaat van: -Joost- link=msg=1452631 date=1476637725
Ik ben betrokken bij het opleiden van 'lekenhulpverleners' die na het bellen van 112  voor komen rijden in een auto met blauwe zwaailampen. De grootste uitdaging daarbij is om deze mensen als niet-medisch professional effectieve interventies te laten verrichten, zonder daarbij een situatie te creeren waarbij men vastloopt in 'klinisch redeneren' en 'abcde'.. Het heeft totaal geen nut om te gaan denken in diagnoses, ik probeer deze collega's dan ook aan te leren om zich te baseren op objectieve waarnemingen en deze als zodanig te communiceren met de ambulancezorg professionals.

Kreten als 'ABC stabiel' en het focussen op het vaststellen van adem- en polsfrequenties zijn daarbij uit den boze, waar dit afleid van het bieden van effectieve interventies.

Ik mis het op een systematische manier kunnen bieden van adequate levenreddende interventies  bij de reguliere ehbo opleidingen, terwijl men bij allerei 'gevorderden' cursussen veel te ver doorschiet in klinisch redeneren en het beoordelen van parametrie. Dit is zonder een medische achtergrond totaal zinloos.

Ik durf te stellen dat een gemiddelde EHBO opgeleide burger niet in staat is om effectief op te treden in levensbedreigende situaties (dat is iets ander dan reanimaties). Het is niet meer dan logisch dat de MKA meldingen aanneemt via een uitvraagprotocol voor leken en vervolgens instructies geeft voor eerste hulp.
Vastlopen met klinisch redeneren en ABCDE???????
Als je deugdelijk bent opgeleid ga je niet diagnotiseren en is de volgorde van je handelen juist gebaseerd op volgorde van levensbedreigendheid, inderdaad de ABCDE volgorde van handelen. Dit komt juist de effectiviteit van de eerstehulp ten goede.

Probleem is dat vele opleidings bedrijfjes en instituten de ABCDE "verkeerd" uitdragen.
De genoemde gevolgen van vastlopen met klinisch redeneren en in de ABCDE zijn hiervan het gevolg.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2016, 08:23:14
Citaat van: Achterkamp link=msg=1452662 date=1476684732
Vastlopen met klinisch redeneren


Klinisch heeft meerdere betekenissen. Als leken/EHBO-ers klinisch moeten redeneren gaat het dan om antwoord a) of antwoord b)?

a) Klinisch = met betrekking tot de kliniek/ziekenhuis

of

b) Klinisch = Afstandelijk/Minachtend/Afstandelijk/Emotieloos


helm

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2016, 08:45:45
Citaat van: Achterkamp link=msg=1452662 date=1476684732
..
Als je deugdelijk bent opgeleid ga je niet diagnotiseren en is de volgorde van je handelen juist gebaseerd op volgorde van levensbedreigendheid, inderdaad de ABCDE volgorde van handelen. Dit komt juist de effectiviteit van de eerstehulp ten goede.
...

Binnen de organisatie waar ik werk hanteren wij het Alarmeren en dan F-ABC waarbij F staat voor Fatale wonden eerst, dus chestseal plakken en bloedingen stelpen. Dat is pas echt levensreddend.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2016, 09:36:37
Citaat van: René van der Helm link=msg=1452669 date=1476686745
Binnen de organisatie waar ik werk hanteren wij het Alarmeren en dan F-ABC waarbij F staat voor Fatale wonden eerst, dus chestseal plakken en bloedingen stelpen. Dat is pas echt levensreddend.
Er zijn nog steeds velen die geloven of ooit wijsgemaakt zijn dat (zeer) ernstige bloedingen in de ABCDE thuishoren en daarin blijven hangen.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2016, 20:56:16
Citaat van: Achterkamp link=msg=1452662 date=1476684732
Vastlopen met klinisch redeneren en ABCDE???????
Als je deugdelijk bent opgeleid ga je niet diagnotiseren en is de volgorde van je handelen juist gebaseerd op volgorde van levensbedreigendheid, inderdaad de ABCDE volgorde van handelen. Dit komt juist de effectiviteit van de eerstehulp ten goede.

Probleem is dat vele opleidings bedrijfjes en instituten de ABCDE "verkeerd" uitdragen.
De genoemde gevolgen van vastlopen met klinisch redeneren en in de ABCDE zijn hiervan het gevolg.

Exact mijn punt, als je interventies prioriteert aan de hand van cABCDE, FABC, MARCH  etc. ben je alleen maar goed bezig! Alleen dan moet je als leek wel getraind zijn om dit op een systematische wijze uit te voeren in een stressvolle omgeving. Alleen dan kan je een verschil maken bij levensbedreigende situaties.

Ik kan uit ervaring stellen dat veel instructeurs en cursisten hiermee de boot ingaan op het moment dat men begint over abcde methodiek, dan gaat men vaak zinloos dokteren. Als we het hebben over parametrie is het eerste de beste voorbeeld al de NHT opleiding, welke bol staat van ABCD onderzoek en RTS score.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2016, 20:59:51
Citaat van: -Joost- link=msg=1452792 date=1476730576
Exact mijn punt, als je interventies prioriteert aan de hand van cABCDE, FABC, MARCH  etc. ben je alleen maar goed bezig! Alleen dan moet je als leek wel getraind zijn om dit op een systematische wijze uit te voeren in een stressvolle omgeving. Alleen dan kan je een verschil maken bij levensbedreigende situaties.

Ik kan uit ervaring stellen dat veel instructeurs en cursisten hiermee de boot ingaan op het moment dat men begint over abcde methodiek, dan gaat men vaak zinloos dokteren. Als we het hebben over parametrie is het eerste de beste voorbeeld al de NHT opleiding, welke bol staat van ABCD onderzoek en RTS score.
Klopt, je leert pols tellen, maar waarom????? Om op het formulier in te vullen en via de portofoon door te geven aan een coördinator.....


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2016, 21:12:08
Citaat van: -Joost- link=msg=1452631 date=1476637725
Ik ben betrokken bij het opleiden van 'lekenhulpverleners' die na het bellen van 112  voor komen rijden in een auto met blauwe zwaailampen.

Amai, dat is dan toch zeker in Belgie neem ik aan?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2016, 21:13:45
Citaat van: Juffie link=msg=1452794 date=1476731528
Amai, dat is dan toch zeker in Belgie neem ik aan?

Ik denk eerder iets met kustbewaking ;)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.