ABCDE in de EHBO

Auteur Topic: ABCDE in de EHBO  (gelezen 50312 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2016, 21:34:10
Citaat van: Achterkamp link=msg=1452662 date=1476684732

Probleem is dat vele opleidings bedrijfjes en instituten de ABCDE "verkeerd" uitdragen.
De genoemde gevolgen van vastlopen met klinisch redeneren en in de ABCDE zijn hiervan het gevolg.

Dit heb jij uiteraard met evidence based onderzoek vastgesteld.

Je opmerking zou anders "uit de lucht" gegrepen zijn.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #11 Gepost op: 18 oktober 2016, 09:57:02
Citaat van: Juffie link=msg=1452797 date=1476732850
Dit heb jij uiteraard met evidence based onderzoek vastgesteld.

Je opmerking zou anders "uit de lucht" gegrepen zijn.
ABCDE is voor vele instructeurs van bedrijfjes en EHBO verenigingen een hype als ik hun websites bekijk.
En vele daarvan doen dat met "eigen" lesmateriaal en eigen "ABCDE inzichten". Dat verklaart voor mij veel ten aanzien van enkele (zeer) opmerkelijke uitspraken als "ABC stabiel" etc, etc, etc.
Daar is geen evidence-based onderzoek voor nodig. Slechts kritisch naar websites kijken en goed luisteren naar EHBO-ers die een "ABCDE instructie" hebben gehad van instructeurs die het ABCDE wiel zelf hebben uitgevonden.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #12 Gepost op: 18 oktober 2016, 13:47:48
Citaat van: Achterkamp link=msg=1452662 date=1476684732

Vastlopen met klinisch redeneren en ABCDE???????

Als je deugdelijk bent opgeleid ga je niet diagnotiseren en is de volgorde van je handelen juist gebaseerd op volgorde van levensbedreigendheid, inderdaad de ABCDE volgorde van handelen. Dit komt juist de effectiviteit van de eerstehulp ten goede.

Probleem is dat vele opleidings bedrijfjes en instituten de ABCDE "verkeerd" uitdragen. De genoemde gevolgen van vastlopen met klinisch redeneren en in de ABCDE zijn hiervan het gevolg.


Citaat van: Achterkamp link=msg=1452836 date=1476777422

ABCDE is voor vele instructeurs van bedrijfjes en EHBO verenigingen een hype als ik hun websites bekijk. En vele daarvan doen dat met "eigen" lesmateriaal en eigen "ABCDE inzichten". Dat verklaart voor mij veel ten aanzien van enkele (zeer) opmerkelijke uitspraken als "ABC stabiel" etc, etc, etc.

Daar is geen evidence-based onderzoek voor nodig. Slechts kritisch naar websites kijken en goed luisteren naar EHBO-ers die een "ABCDE instructie" hebben gehad van instructeurs die het ABCDE wiel zelf hebben uitgevonden.


Dat is een interessante invalshoek. Het geeft mijns heel goed aan wáárom de ABCD methodiek niet toepasbaar is binnen het EHBO domein. Wil je het ABCD goed kunnen toepassen, dan is klinisch redeneren namelijk onontbeerlijk. Daar wringt de schoen!

Ik ben het met je eens dat men graag mee wil liften op de hype. 'Opleidingsinstituten' realiseren zich heel goed dat er sprake is van een kennis 'gap' en ómdat men het vermogen mist om klinisch te redeneren, past men het lesmateriaal naar eigen inzicht aan. De kracht van het ABCD is gelegen in het feit dat het niet zinvol is om een "B-probleem" te behandelen als iemand is gestopt met ademhalen. B-problemen zijn vaak heel lastig in te schatten. Daarvoor is het vermogen om klinisch te redeneren een absolute vereiste. Een acuut B-probleem moet onmiddellijk worden opgelost. Pas daarna gaat men een C-probleem en daaropvolgend D-probleem aan de slag.

Dit onderwerp is in eerdere discussies ook aan de orde geweest en ik raak er steeds meer van overtuigd dat een EHBO'er gewoon Eerste Hulp moet bieden, volgens de basisregels. Daar is niks mee. Als men vervolgens in het ABCD keurslijf wordt geperst, leidt dit af van de eigenlijke taak. Daarmee wordt de effectiviteit van EHBO ondermijnd.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #13 Gepost op: 18 oktober 2016, 13:59:33
Even een correctie op boven- en onderstaande.

Citaat van: Expert link=msg=1452868 date=1476791268

Ik ben het met je eens dat men graag mee wil liften op de hype. 'Opleidingsinstituten' realiseren zich heel goed dat er sprake is van een kennis 'gap' en ómdat men het vermogen mist om klinisch te redeneren, past men het lesmateriaal naar eigen inzicht aan. De kracht van het ABCD is gelegen in het feit dat het niet zinvol is om een "B-probleem" te behandelen als iemand is gestopt met ademhalen. B-problemen zijn vaak heel lastig in te schatten. Daarvoor is het vermogen om klinisch te redeneren een absolute vereiste. Een acuut B-probleem moet onmiddellijk worden opgelost. Pas daarna gaat men een C-probleem en daaropvolgend D-probleem aan de slag.


Er moet staan

Citaat van: Expert link=msg=1452868 date=1476791268

Ik ben het met je eens dat men graag mee wil liften op de hype. 'Opleidingsinstituten' realiseren zich heel goed dat er sprake is van een kennis 'gap' en ómdat men het vermogen mist om klinisch te redeneren, past men het lesmateriaal naar eigen inzicht aan. De kracht van het ABCD is gelegen in het feit dat het niet zinvol is om een "B-probleem" te behandelen als iemand geen vrije ademweg heeft.

B-problemen zijn vaak heel lastig in te schatten. Daarvoor is het vermogen om klinisch te redeneren een absolute vereiste. Een acuut B-probleem moet onmiddellijk worden opgelost. Pas daarna gaat men een C-probleem en daaropvolgend D-probleem aan de slag.



Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #14 Gepost op: 18 oktober 2016, 14:09:02
Citaat van: Expert link=msg=1452868 date=1476791268
Dat is een interessante invalshoek. Het geeft mijns heel goed aan wáárom de ABCD methodiek niet toepasbaar is binnen het EHBO domein. Wil je het ABCD goed kunnen toepassen, dan is klinisch redeneren namelijk onontbeerlijk. Daar wringt de schoen!

Ik ben het met je eens dat men graag mee wil liften op de hype. 'Opleidingsinstituten' realiseren zich heel goed dat er sprake is van een kennis 'gap' en ómdat men het vermogen mist om klinisch te redeneren, past men het lesmateriaal naar eigen inzicht aan.

Dit onderwerp is in eerdere discussies ook aan de orde geweest en ik raak er steeds meer van overtuigd dat een EHBO'er gewoon Eerste Hulp moet bieden, volgens de basisregels. Daar is niks mee. Als men vervolgens in het ABCD keurslijf wordt geperst, leidt dit af van de eigenlijke taak. Daarmee wordt de effectiviteit van EHBO ondermijnd.
Het kan wel, mits de instructeur zich uitsluitend houd aan de gangbare leken EHBO handelingen in volgorde van handelen volgens de ABCDE.

Aanvullend op de standaard leken (dus niet-medische) handelingen binnen de ABCDE wordt er continue een scala van medische handelingen en inzichten bijverzonnen.
In de serieuze leken EHBO opleidingen, ook die de ABCDE zichtbaar toepassen, zal je nooit handelingen tegenkomen die medisch zijn.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #15 Gepost op: 18 oktober 2016, 14:29:54
Citaat van: Achterkamp link=msg=1452873 date=1476792542

Het kan wel, mits de instructeur zich uitsluitend houd aan de gangbare leken EHBO handelingen in volgorde van handelen volgens de ABCDE.

Aanvullend op de standaard leken (dus niet-medische) handelingen binnen de ABCDE wordt er continue een scala van medische handelingen en inzichten bijverzonnen.

In de serieuze leken EHBO opleidingen, ook die de ABCDE zichtbaar toepassen, zal je nooit handelingen tegenkomen die medisch zijn.


Maar hoé herkent de EHBO'er dan een acuut B-probleem, welke acute B-problemen kent de EHBO'er überhaupt en hoe lost hij ze op, wanneer die niet in staat is om klinisch te redeneren?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #16 Gepost op: 18 oktober 2016, 14:58:51
Citaat van: Expert link=msg=1452875 date=1476793794
Maar hoé herkent de EHBO'er dan een acuut B-probleem, welke acute B-problemen kent de EHBO'er überhaupt en hoe lost hij ze op, wanneer die niet in staat is om klinisch te redeneren?

Niet, alleen het onderscheid tussen een "normale" ademhaling  en "niet-normale" ademhaling.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #17 Gepost op: 18 oktober 2016, 15:19:42
Was afgelopen zondag aanwezig als onderdeel van de medische dienst op een motorcross evenement, pittige valpartij van coureur.

We zien zijn hoofd de grond raken en zijn een knik maken

Bewusteloos en snurkende ademhaling, maar ehbo-er was boos dat ik gelijk als eerste er bij was gekomen in plaats van de EHBO eerst te laten kijken en dat ik de leiding nam en hen niet eerst de EHBO lieten doen

Besloot later op eigen initiatief een coureur te behandelen en ambulance te roepen, zonder mij erbij te roepen

Coureur was met zijn been in het wiel van een andere coureur terecht was gekomen, op volle snelheid en enkele tientallen meters mee gesleurd

Achteraf hoorde ik van een official dat coureur flinke diepe brandwonden had

Erg jammer


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #18 Gepost op: 18 oktober 2016, 15:28:35
Citaat van: senseihomer link=msg=1452887 date=1476796782
Was afgelopen zondag aanwezig als onderdeel van de medische dienst op een motorcross evenement, pittige valpartij van coureur.

We zien zijn hoofd de grond raken en zijn een knik maken

Bewusteloos en snurkende ademhaling, maar ehbo-er was boos dat ik gelijk als eerste er bij was gekomen in plaats van de EHBO eerst te laten kijken en dat ik de leiding nam en hen niet eerst de EHBO lieten doen

Besloot later op eigen initiatief een coureur te behandelen en ambulance te roepen, zonder mij erbij te roepen

Coureur was met zijn been in het wiel van een andere coureur terecht was gekomen, op volle snelheid en enkele tientallen meters mee gesleurd

Achteraf hoorde ik van een official dat coureur flinke diepe brandwonden had

Erg jammer

Wat is je punt?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #19 Gepost op: 18 oktober 2016, 15:51:18
Het is een persoonlijke ervaring gekoppeld aan het al dan niet beoordelen van de ABCD methodiek door een EHBO-er