ABCDE in de EHBO

Auteur Topic: ABCDE in de EHBO  (gelezen 52734 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #100 Gepost op: 23 oktober 2016, 16:57:12
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1453583 date=1477151414
...
Eigenlijk vind ik voor de gemiddelde huis tuin en keuken EHBO'er of BHV'er in het kantoor van een bank het nog helemaal niet zo gek om te denken aan Ademhaling, Bewustzijn, Circulatie als ABC. Bij een probleem van 1 van de drie is de actie toch gewoon 112 bellen wanneer het probleem niet direct opgelost kan worden. (Zoals heimlich bij een verslikking of iemand die een flauwte heeft).
...
Dat is wel een beetje gek; want: 'treat first what kills first'! Waarom zou je een andere volgorde gaan aanhouden, omdat jouw ezelsbruggetje dan beter past?
Je kunt mensen prima de ABCDE-volgorde aanleren, ze leren dat nu ook in de basiscursus, al zijn ze zich daar niet altijd bewust van (en dat is ook niet altijd nodig).


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #101 Gepost op: 23 oktober 2016, 17:10:01
Citaat van: Lunatum link=msg=1453702 date=1477234438
Ik citeer Expert maar even:
Dat de eerstehulpverlener de volgorde van ABCDE gebruikt, ofwel de genoemde ABCDE-benadering lijkt mij goed te verdedigen. Immers, 'treat first what kills first' is algemeen geaccepteerd. Dat kan prima op het niveau van de eerstehulpverlener, efficiënt en doelmatig, zonder dat deze verzeild raakt in het spectrum aan kennis en handelingen dat nodig is voor de ABCDE-methodiek van de professional, zonder fancy gadgets. Het wordt tijd dat de professional dat gaat inzien. De meeste lesmethoden volgen impliciet ook de ABCDE-benadering (of volgorde).

Toch lijkt een deel van het probleem dat alle professionals die hier aan het woord komen bemerken dat de EHBO'er te lang blijft hangen in zaken wat zijn/haar niveau al lang ontstegen is en dat hier ook steeds voorbeelden blijven komen van mensen die dat doen. Zelf blijven modderen terwijl de pro al onderweg had kunnen zijn


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #102 Gepost op: 23 oktober 2016, 18:08:28
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1453575 date=1477144413

Het wordt tijd dat de ehbo er en lekenhulpverlener teruggaan naar de basis en zich bezighouden met de controles en hulp die zij op hun niveau kunnen uitvoeren zonder ballast aan ABCDEFG methodes. Die basis is al lastig genoeg voor velen. Niet voor niets werden de onzinnige lange controles en onnodige en niet evidence based handelingen uit de BLS reanimatie methodiek gehaald door ILCOR.


Citaat van: Lunatum link=msg=1453702 date=1477234438

Ik citeer Expert maar even:

Dat de eerstehulpverlener de volgorde van ABCDE gebruikt, ofwel de genoemde ABCDE-benadering lijkt mij goed te verdedigen. Immers, 'treat first what kills first' is algemeen geaccepteerd. Dat kan prima op het niveau van de eerstehulpverlener, efficiënt en doelmatig, zonder dat deze verzeild raakt in het spectrum aan kennis en handelingen dat nodig is voor de ABCDE-methodiek van de professional, zonder fancy gadgets. Het wordt tijd dat de professional dat gaat inzien. De meeste lesmethoden volgen impliciet ook de ABCDE-benadering (of volgorde).


Joffry, Lunatum,

Nog altijd sta ik zeer kritisch in de discussie omtrent gebruik van de ABCD-benadering door EBHO'ers.

De argumenten van Joffry zijn gewoon valide. Voor de nuance van Lunatum valt ook veel te zeggen. Waarschijnlijk ligt de waarheid, zoals zo vaak, ergens in het midden. Ik blijf erbij dat het lastige kost is voor de gemiddelde EHBO'er, zo je daar al van mag spreken.

Misschien moet de praktijk het maar gewoon uitwijzen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #103 Gepost op: 23 oktober 2016, 21:53:38
Citaat van: robin89 link=msg=1453704 date=1477235401
Toch lijkt een deel van het probleem dat alle professionals die hier aan het woord komen bemerken dat de EHBO'er te lang blijft hangen in zaken wat zijn/haar niveau al lang ontstegen is en dat hier ook steeds voorbeelden blijven komen van mensen die dat doen. Zelf blijven modderen terwijl de pro al onderweg had kunnen zijn
Ik ken geen enkele EHBO cursus waar je gehele ABCDE dient te doorlopen voorafgaande de alarmering.
Bij elke EHBO cursus leer je te alarmeren na de ademhaling controle om daarna de logische vervolghandeling (stap) uit te voeren. Muv ernstige bloeding en/of overduidelijke levensbedreigende ingeschatte problemen zichtbaar in de benadering zelf.

Het zit kennelijk in het hoofd van enkele forumleden dat EHBO-ers met een ABCDE opleiding de gehele ABCDE incl. "getob" moeten uitvoeren...
Onzin, dat wordt nergens aangeleerd. (Tenzij je een instructeur hebt die het zelf niet snapt  98uiye )
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #104 Gepost op: 23 oktober 2016, 22:01:07
Citaat van: Willem D. link=msg=1453749 date=1477252418
Ik ken geen enkele EHBO cursus waar je gehele ABCDE dient te doorlopen voorafgaande de alarmering.
Bij elke EHBO cursus leer je te alarmeren na de ademhaling controle om daarna de logische vervolghandeling (stap) uit te voeren. Muv ernstige bloeding en/of overduidelijke levensbedreigende ingeschatte problemen zichtbaar in de benadering zelf.

Het zit kennelijk in het hoofd van enkele forumleden dat EHBO-ers met een ABCDE opleiding de gehele ABCDE incl. "getob" moeten uitvoeren...
Onzin, dat wordt nergens aangeleerd. (Tenzij je een instructeur hebt die het zelf niet snapt  98uiye )

Dat heb ik nergens gezegd of geschreven, wel dat ik zie (en anderen ook) dat het voorkomt, met regelmaat, dat er EHBO'ers zijn die zelf te lang aan het aanmodderen zijn of dat alarmeren ter discussie stellen. En dat ligt niet eens per se aan de opleider of de cursus. Hierboven ergens in dit topic is een Verpleegkundige die een EHBO'er kwalijk neemt dat hij de ambulance belde voor een courier die met zijn hoofd op de grond knikten buiten bewustzijn is voor langere tijd. Hieruit blijkt dus dat het niet eens perse aan een EHBO'er hoeft te liggen maar dat je gewoon je grens moet kennen en moet weten wat wel en niet alarmering behoeft.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #105 Gepost op: 23 oktober 2016, 22:38:11
Citaat van: Willem D. link=msg=1453749 date=1477252418

Ik ken geen enkele EHBO cursus waar je gehele ABCDE dient te doorlopen voorafgaande de alarmering.
Bij elke EHBO cursus leer je te alarmeren na de ademhaling controle om daarna de logische vervolghandeling (stap) uit te voeren. Muv ernstige bloeding en/of overduidelijke levensbedreigende ingeschatte problemen zichtbaar in de benadering zelf.

Het zit kennelijk in het hoofd van enkele forumleden dat EHBO-ers met een ABCDE opleiding de gehele ABCDE incl. "getob" moeten uitvoeren...
Onzin, dat wordt nergens aangeleerd. (Tenzij je een instructeur hebt die het zelf niet snapt)


Citaat van: robin89 link=msg=1453751 date=1477252867

Dat heb ik nergens gezegd of geschreven, wel dat ik zie (en anderen ook) dat het voorkomt, met regelmaat, dat er EHBO'ers zijn die zelf te lang aan het aanmodderen zijn of dat alarmeren ter discussie stellen. En dat ligt niet eens per se aan de opleider of de cursus. Hierboven ergens in dit topic is een Verpleegkundige die een EHBO'er kwalijk neemt dat hij de ambulance belde voor een courier die met zijn hoofd op de grond knikten buiten bewustzijn is voor langere tijd. Hieruit blijkt dus dat het niet eens perse aan een EHBO'er hoeft te liggen maar dat je gewoon je grens moet kennen en moet weten wat wel en niet alarmering behoeft.


Enerzijds stelt Willem dat deze benaderingswijze afwijkt van de initiële EHBO opleiding, daarnaast stelt Robin vanuit zijn waarneming vast dat EHBO'ers met regelmaat te lang doormodderen omdat ze zo nodig het ABCD willen volgen.

Kortom..., uit jullie beider reacties kunnen we in ieder geval vaststellen dat het toepassen van de ABCD-benadering door EHBO'ers de effectiviteit van de Eerste Hulpverlening in de weg staat. Het leidt af van de oorspronkelijke opdracht die een EHBO'er heeft. En dat is precies mijn punt!


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #106 Gepost op: 23 oktober 2016, 23:40:18
Het "doormodderen" stamt volgens mij uit de wijze waarop ehbo onderwijs gegeven wordt, zijnde als dit (wonde/beroerte/hypo/ etc) aan de hand is dan doe ik dat. Je moet als ehbo-er dus eerst weten wat er aan de hand is en dan pas kun je de juiste handeling erbij zoeken (112 bellen bijvoorbeeld).
ABCDE Benadering haalt het "diagnostiseren" weg en laat mensen alarmeren bij en handelen op symptomen zonder dat het complete plaatje nodig is. Eigenlijk de ultieme KISS! Door de opzet van HOK/ NRK/ Andere cursussen is dit echter moeilijk aan te leren omdat je eerst het label plakken moet afleren.
ABCDE Benadering is eigenlijk de basis die elke cursus zou moeten hebben, dat zou ehbo versimpelen en hulpverlenen veiliger maken. Als ik een basiscursus mocht ontwikkelen dan wist ik t wel.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #107 Gepost op: 24 oktober 2016, 00:48:47
Citaat van: Lunatum link=msg=1453702 date=1477234438
Ik citeer Expert maar even:
Dat de eerstehulpverlener de volgorde van ABCDE gebruikt, ofwel de genoemde ABCDE-benadering lijkt mij goed te verdedigen. Immers, 'treat first what kills first' is algemeen geaccepteerd. Dat kan prima op het niveau van de eerstehulpverlener, efficiënt en doelmatig, zonder dat deze verzeild raakt in het spectrum aan kennis en handelingen dat nodig is voor de ABCDE-methodiek van de professional, zonder fancy gadgets. Het wordt tijd dat de professional dat gaat inzien. De meeste lesmethoden volgen impliciet ook de ABCDE-benadering (of volgorde).

Ik neem aan dat je zelf ook inziet dat veel eerste hulpverleners door de ABCDE bomen het bos niet meer zien in de ABCDE benaderingen, methodieken, kapstokjes en geheugensteuntjes.

Geen idee wat je met de quote van  Expert richting mij wilt bedoelen, maar al het geneuzel en belangrijk gedoe van EHV-ers rondom de methodieken etc. neem ik met een grote baal zout.

De meeste ambulancezorgverleners die lesgeven in de EHV wereld en/of hen tegenkomen in de buitenwereld zien genoeg EGV-ers die m.b.t. de ABCDE controles, handelingen en theorie de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt... de goede niet tena gesproken.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #108 Gepost op: 24 oktober 2016, 01:05:52
De meest effectieve ehbo opleiding met gebruik van ABCDE benadering/leidraad is die waarin de EHV-er leert om eerste hulp te verlenen via de ABCDE leidraad/benadering zonder afleiders en verdiepingen in theorie. Waarin de theorie niet afleidt van de controles en (levensreddende) handelingen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #109 Gepost op: 24 oktober 2016, 09:01:12
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1453788 date=1477262927
...
De meeste ambulancezorgverleners die lesgeven in de EHV wereld en/of hen tegenkomen in de buitenwereld zien genoeg EGV-ers die m.b.t. de ABCDE controles, handelingen en theorie de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt... de goede niet te na gesproken.

Dat klopt helemaal en daarom kan ik mij wel aansluiten bij jullie verhaal over de ABCD-benaderingswijze. Overigens wordt deze benaderingswijze ook toegepast bij het OK en RK, evenals bij FAI.

Nog een wel een kleine kanttekening: Het zijn de ambulancezorgverleners die voor een uurtarief in hun eigen tijd/via hun eigen bedrijfje de ABCD onderrichten aan leken en dan niet op de wijze waar wij het nu net over hebben ::)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.