ABCDE in de EHBO

Auteur Topic: ABCDE in de EHBO  (gelezen 50241 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #130 Gepost op: 27 oktober 2016, 17:43:59
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1454384 date=1477576171
Oefen je de preventieve mond op mond beademing dan ook met ze  ^-^

Op verzoek uiteraard... :D


guest15549

  • Gast
Reactie #131 Gepost op: 27 oktober 2016, 19:36:48
Citaat van: Expert link=msg=1454315 date=1477519097
Dat is ook een interessante waarneming. De vraag voor mij is waarom dat zo is?


Een combinatie van zelfoverschatting, de innerlijke drang om als 'professional' met bijhorende extra kennis te werken en een gebrek aan zelfinzicht?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #132 Gepost op: 27 oktober 2016, 23:09:00
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1454306 date=1477515974

Ik vind het een valide punt wat juffie aanhaalt. Natuurlijk is het de verantwoordelijkheid van de EHBO'er om zijn grenzen te bewaken. Het probleem is wel, waar haalt hij de informatie vandaan over waar die grens ligt. Internet staat vol onzin. Oranje en rode kruis (lijken en mogelijk ook erg terecht) het enorm te beperken. Instructeurs zijn dan al snel een erg betrouwbare bron. Althans zo komen ze over. De voorbeelden hierboven illustreren dat ze de plank soms goed mis slaan en niet goed in staat zijn die grenzen te bewaken. Ik ben mijn eerste instructeur wat dat betreft ook erg dankbaar die daar gewoon echt heel goed en heel duidelijk in was. Baal er van dat ik sinds ik het land en de wereld door ben gaan zwerven niet meer zo een instructeur tegengekomen ben.


Citaat van: Expert link=msg=1454315 date=1477519097

Dat is ook een interessante waarneming. De vraag voor mij is waarom dat zo is?


Citaat van: RS496 link=msg=1454439 date=1477589808

Een combinatie van zelfoverschatting, de innerlijke drang om als 'professional' met bijhorende extra kennis te werken en een gebrek aan zelfinzicht?


Dan zou zomaar eens kunnen. Heel goed verwoord!


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #133 Gepost op: 1 november 2016, 17:21:12
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1454306 date=1477515974
Ik vind het een valide punt wat juffie aanhaalt. Natuurlijk is het de verantwoordelijkheid van de EHBO'er om zijn grenzen te bewaken. Het probleem is wel, waar haalt hij de informatie vandaan over waar die grens ligt. Internet staat vol onzin. Oranje en rode kruis (lijken en mogelijk ook erg terecht) het enorm te beperken. Instructeurs zijn dan al snel een erg betrouwbare bron. Althans zo komen ze over. De voorbeelden hierboven illustreren dat ze de plank soms goed mis slaan en niet goed in staat zijn die grenzen te bewaken. Ik ben mijn eerste instructeur wat dat betreft ook erg dankbaar die daar gewoon echt heel goed en heel duidelijk in was. Baal er van dat ik sinds ik het land en de wereld door ben gaan zwerven niet meer zo een instructeur tegengekomen ben.
Het bepalen van de grenzen van handelingen van de EHBO-er ligt m.i. direct bij de instructeur of "instructeur".
Net als in het normale leven, zonder duidelijk aangegeven grenzen gaat er onvermijdelijk iets ontsporen en ontstaat er chaos.
De grenzen van wat wel en wat niet kunnen in de EHBO opleidingswereld per organisatie verschillen.
De instructeur of "instructeur" bepaalt dus direct/indirect, of heeft ten minste een grote invloed op wat de EHBO-er wel of niet kan en mag doen en wat verantwoordelijk is ten aanzien van de strekking/niveau van de EHBO opleiding.
Veelal wordt een gebrek aan relevante kennis en inzicht van de gemiddelde instructeur of "instructeur" afgedaan en hoor je vaak: "Mijn instructeur of "instructeur" zei dat ik ...... wel, of juist niet mag doen om ..... (om verschrikkelijke gebeurtenissen en strafrechtelijke vervolging te voorkomen, bla, bla, bla)"

Indien de instructeur of "instructeur" buiten de VOORAF omkaderde opleidingsnormen en eisen van een EHBO opleiding heen gaat en cursisten bepaalde handelingen gaat aanleren en kennis laat opdoen welke niet in de eindtermen / richtlijnen van de desbetreffende organisatie staan, heb je als cursist onbewust een "probleem".
Dit probleem wordt alleen maar groter zodra je als cursist een andere instructeur of "instructeur" krijgt welke bepaalde handelingen anders uitlegt, in de ban legt of juist uitgebreider gaat behandelen buiten zijn bevoegdheden.

Het probleem ligt in mijn ogen, naast het veel voorkomende egotrippen, dat vele instructeurs en "instructeurs" zich buiten hun omkaderde bevoegdheden van hun EHBO organisatie manoeuvreren en bovendien niet voor zijn opgeleid om bepaalde materie aan EHBO-ers op een verantwoorde wijze over te brengen. Alleen voordragen uit een instructeurs handleiding of ander interessant geschrift en verkondigen waarvoor de letters ABCDE staan is zo'n allerdaags praktijk voorbeeld. Praktijk opdrachten gedurende een les op deze basis zijn jammerlijk ......

OK instructeurs (meest voorkomende groep) zijn totaal niet opgeleid, bijgeschoold en gecertificeerd om de ABCDE methodiek te hanteren, omdat dat niet in de visie van het OK past. Laat staan dat zij in ABCDE methodiek les kunnen en mogen geven. OK instructeurs doen dat in de praktijk wel op grote schaal om "mee te doen" met een hype die ze (nog) niet begrijpen zonder een echte ABCDE gerelateerde instructeurs cursus.
Hierdoor krijg je als cursist per instructeur of "instructeur" verschillende ver uiteenlopende "versies" te horen met alle mogelijke uitspattingen ten spijt.

Als elke instructeur en "instructeur" zich aan de richtlijnen/eindtermen zou houden van de EHBO organisatie waarvoor hij op dat moment een opleidings of herhalingsles verzorgd en dus vertegenwoordigd, dan zouden er beduidend minder "rare" gevallen de kop opsteken en weet elke EHBO wat en wanneer hij bepaalde handelingen wel of (belangrijk) juist niet moet uitvoeren.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #134 Gepost op: 1 november 2016, 20:41:26
Citaat van: Willem D. link=msg=1455225 date=1478017272
...

Ik ben het voor een groot deel met je verhaal eens. Echter mis ik in jouw verhaal de "eigen verantwoordelijkheid" van EHBO'ers. Ik weet als docent en instructeur heel goed welke kennis ik wel en niet moet overdragen. Ik benoem duidelijk de "do's"  en "dont's". Toch zie ik nog met enige regelmatig EHBO'ers voorbij schuiven die zich gedragen als arts, terwijl ik toch zeker weet dat zij dat niet van mij geleerd hebben.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #135 Gepost op: 2 november 2016, 08:34:15
Citaat van: RemRoof link=msg=1455247 date=1478029286
Ik ben het voor een groot deel met je verhaal eens. Echter mis ik in jouw verhaal de "eigen verantwoordelijkheid" van EHBO'ers. Ik weet als docent en instructeur heel goed welke kennis ik wel en niet moet overdragen. Ik benoem duidelijk de "do's"  en "dont's". Toch zie ik nog met enige regelmatig EHBO'ers voorbij schuiven die zich gedragen als arts, terwijl ik toch zeker weet dat zij dat niet van mij geleerd hebben.
De houding en gedrag van EHBO-ers en het nemen van eigen verantwoordlijkheid is inderdaad ook van belang.
Zowel de instructeur, "instructeur", BHV-er en EHBO-er dienen hun eigen verantwoordelijkheid te nemen.

Aan de andere kant, een rij-instructeur leert geen enkele aankomende automobilist zich hufterig in het verkeer te gedragen. Dat is de aard van het beestje.
Nu weet ik uit eigen ervaring dat automobilisten ....................................... etc. etc.  :'(
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


helm

  • Gast
Reactie #136 Gepost op: 2 november 2016, 08:47:49
Wat bedoel je met (of het verschil tussen) instructeur en "instructeur"?


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #137 Gepost op: 2 november 2016, 10:57:27
Citaat van: RemRoof link=msg=1455247 date=1478029286
Ik ben het voor een groot deel met je verhaal eens. Echter mis ik in jouw verhaal de "eigen verantwoordelijkheid" van EHBO'ers. Ik weet als docent en instructeur heel goed welke kennis ik wel en niet moet overdragen. Ik benoem duidelijk de "do's"  en "dont's". Toch zie ik nog met enige regelmatig EHBO'ers voorbij schuiven die zich gedragen als arts, terwijl ik toch zeker weet dat zij dat niet van mij geleerd hebben.

Dat is bij mij niet anders. Ik heb letterlijk honderden EHBO ers training gegeven in mijn loopbaan. En geloof mij, er is bijna niemand zo duidelijk in de do's en don'ts als Juffie. Desalniettemin ben ik tientallen van diezelfde EHBO ers tegengekomen die dingen deden die ze in ieder geval niet van mij hadden geleerd.

Grenzen horen te worden aangegeven in lesmateriaal en door instructeurs. Maar daarna is het alleen nog maar aan de EHBO er om zijn eigen verantwoordelijkheid hierin te nemen. Ik kan niet elke dag naast al die EHBO ers staan om ze terug te fluiten als ze te ver gaan. Alles wat ze buiten cursus en training onder begeleiding van een instructeur doen valt dus onder eigen verantwoordelijkheid.

Toch denk ik dat met name de ongeschreven regels door misdragende EHBO ers, wordt gebruikt om zich van alles te veroorloven. Er staat in geen enkel wetboek zwart op wit dat een EHBO er geen stethoscoop mag gebruiken. Dus wettelijk gezien mag een EHBO er een Stethoscoop gebruiken. Het is natuurlijk wel totaal ongepast en grensoverschrijdend als een EHBO ers dat ook doet.

En dat toont al aan dat een mens ook zonder duidelijk aangeven wat de do's en don'ts zijn zijn grenzen moet weten! Want heel veel dingen staan niet zwart op wit aangegeven in de wet maar kunnen wel degelijk tot straf of veroordeling leiden.
Noem als voorbeeld maar het beginsel van proportionaliteit. Is het proportioneel dat jij als EHBO er zonder medische/geneeskundige opleiding met een stethoscoop gaat rondlopen. Daarop is maar 1 antwoord mogelijk. NEE.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #138 Gepost op: 2 november 2016, 11:03:25
Citaat van: Willem D. link=msg=1455225 date=1478017272
Als elke instructeur en "instructeur" zich aan de richtlijnen/eindtermen zou houden van de EHBO organisatie waarvoor hij op dat moment een opleidings of herhalingsles verzorgd en dus vertegenwoordigd, dan zouden er beduidend minder "rare" gevallen de kop opsteken en weet elke EHBO wat en wanneer hij bepaalde handelingen wel of (belangrijk) juist niet moet uitvoeren.

Het is natuurlijk maar de vraag in hoeverre instructeurs zich niet aan de richtlijnen of eindtermen houden. Ik vind het niet zo'n onderbouwde bewering. Heb je hier ook evidence van?

Desondanks denk ik dat het geen enkel verschil zou maken in het aantal rare gevallen die de kop opsteken.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #139 Gepost op: 2 november 2016, 13:05:17
Citaat van: RemRoof link=msg=1455247 date=1478029286

Ik ben het voor een groot deel met je verhaal eens. Echter mis ik in jouw verhaal de "eigen verantwoordelijkheid" van EHBO'ers. Ik weet als docent en instructeur heel goed welke kennis ik wel en niet moet overdragen. Ik benoem duidelijk de "do's"  en "dont's". Toch zie ik nog met enige regelmatig EHBO'ers voorbij schuiven die zich gedragen als arts, terwijl ik toch zeker weet dat zij dat niet van mij geleerd hebben.


Citaat van: Juffie link=msg=1455349 date=1478080647

Toch denk ik dat met name de ongeschreven regels door misdragende EHBO ers, wordt gebruikt om zich van alles te veroorloven. Er staat in geen enkel wetboek zwart op wit dat een EHBO er geen stethoscoop mag gebruiken. Dus wettelijk gezien mag een EHBO er een Stethoscoop gebruiken. Het is natuurlijk wel totaal ongepast en grensoverschrijdend als een EHBO ers dat ook doet.


Dat lijkt me echt lachen! 098uo 098uo