Aandeelhouders Eelde zoeken brede steun in Veiligheidsregio’s

Auteur Topic: Aandeelhouders Eelde zoeken brede steun in Veiligheidsregio’s  (gelezen 3144 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #10 Gepost op: 25 oktober 2016, 20:09:59
Citaat van: JJ75 link=msg=1454081 date=1477417588
levert 80 banen op. Kost straks 5 miljoen per jaar om open te houden en Lelystad ligt vlak bij. Bodemloze put. Dat kleine vliegvelden goed zijn voor de economie is een fabeltje.

Is dat direct of indirect. Bij RTHA zijn de directe banen ook niet zoveel, echter door de aanwezigheid van een luchthaven tussen Rotterdam en Den Haag zijn er bedrijven die bewust kiezen voor 1 van de plaatsen in de omgeving. De indirecte werkgelegenheid is een veelvoud.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #11 Gepost op: 25 oktober 2016, 20:12:15
Citaat van: Bert65 link=msg=1454086 date=1477418446
Een ambulancedienst ook niet. Of het een normaal bedrijf is of niet maar als je bakken met geld ergens inschept en het levert niets op, dan zou het verstandig zijn om je ideeën te laten varen.

Mee eens,

Echter infrastructuur in een land (waar een luchthaven toebehoort) is essentieel maar de directe meerwaarde is niet heel direct te meten. De ambulancedienst heffen we toch ook niet op?

Om terug te gaan naar het onderwerp. Er zijn genoeg voorbeelden van landen waarbij de luchthavenbrandweer van de overheid is.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #12 Gepost op: 25 oktober 2016, 21:22:29
Voor het noorden is Eelde geen absoluut noodzakelijke infrastructuur. Er zijn goede weg en treinverbindingen en er wordt nauwelijks zakelijk gevlogen in tegenstelling tot Rotterdam.

Het is een luxe product. Waar nu 150.000 passagiers van vliegen en als Lelystad straks is uitgebreid nog maar 100.000 passagiers.  Een vliegveld is pas rendabel bij 1 miljoen passagiers.  Dus er zal blijvend jaarlijks miljoenen euro's overheids geld naar toe moeten voor 100.000 vakantiegangers. Een subsidie van 30 tot 40 euro per ticket.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #13 Gepost op: 26 oktober 2016, 06:40:50
De Rekenkamer van de noordelijke provincies heeft onderzoek laten verrichten naar de betrokkenheid van de noordelijke provincies bij het vliegveld en zette veel vraagtekens bij de noodzaak van het openhouden van het vliegveld met overheidsgeld.

Ook de groei verwachting zag de Rekenkamer somber in.

Zie: http://www.noordelijkerekenkamer.nl/nl/onderzoek/archief/63-provinciale-betrokkenheid-bij-groningen-airport-eelde

Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #14 Gepost op: 26 oktober 2016, 11:15:18
Redelijk veel materieel aanwezig volgens de voorschriften.
Bij het overzicht voertuigen brandweer Eelde staan ook voertuigen voor het sneeuwvrij maken, gladheidsbestrijding en overige, niet direct brandweer gerelateerde activiteiten.

Hoe is het op Eelde geregeld met de bemanningen van de voertuigen. Vaste bemanning of opstappers door overige aanwezigen zoals bijvoorbeeld de technische dienst, verkopers in de winkel, mensen van de balies etc. of een of andere combinatie.

Het lijkt mij vrij moeilijk om aan te geven welke kosten (materieel en personeel) direct brandweer gerateerd zijn.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #15 Gepost op: 26 oktober 2016, 11:30:28
Ik vind het vooral verontrustend dat de aandeelhouders (provincie Groningen,  provincie Drenthe, gemeente Gronigen, gemeente Tynaarlo en gemeente Assen) bedacht hebben dat het ze niet zal lukken om geld binnen te harken als ze alle gemeenteraden (gekozen volksvertegenwoordigers) verzoeken om geld te doneren.

Ze vinden de aanvliegroute via de Veiligheidsregio interessant.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #16 Gepost op: 26 oktober 2016, 11:47:15
Citaat van: oma link=msg=1454184 date=1477474228
Ik vind het vooral verontrustend dat de aandeelhouders (provincie Groningen,  provincie Drenthe, gemeente Gronigen, gemeente Tynaarlo en gemeente Assen) bedacht hebben dat het ze niet zal lukken om geld binnen te harken als ze alle gemeenteraden (gekozen volksvertegenwoordigers) verzoeken om geld te doneren.

Ze vinden de aanvliegroute via de Veiligheidsregio interessant.

Ze kunnen het allicht proberen.

Als het zou lukken zullen er wel meerdere vliegvelden zich melden en ook die bedrijven met een bedrijfsbrandweerkorps zullen wel in aanmerking willen komen voor dit soort regelingen.