hier staat het wel heel roos kleurig :( helaas is het naar mijn mening toch echt niet zo als het hier staat
Vandaag is per extra nieuwsbrief officiëel medegedeeld dat per medio 2017 beide kazernes gaan sluiten.
Reden is een verplaatsing Kazerne Noord van Leiden naar de Willem de Zwijgerlaan. Dit wordt puur een uitrukkazerne. Gevolg is dat de dekking over beide plaatsen nagenoeg hetzelfde blijft.
Door de sluiting wordt een groot deel van de bezuinigingsopdracht gehaald!
Het kantoorpersoneel gaat verhuizen naar een nog onbekende locatie, voor de vrijwilligers van Oegstgeest en Leiderdorp lijkt niet veel meer te resten dan invaldiensten.
Bron: nieuwsbrief 10 HM, 11/4/2014
jammer dat hier niet juist wordt geciteerd, hiermee creeer je onjuiste discussies en onrust
Stap voor stap wordt afgestevend op een nieuwe BB achtige structuur *).
Met de afname van de aantallen brandweervrijwilligers kom je natuurlijk bij calamiteiten vanaf enige omvang mensen en middelen tekort.
Dat zal betekenen dat er in de nabije toekomst een geheel aparte organisatie zal worden opgezet die onder dat soort omstandigheden nog wel daadkrachtig kan opereren.
Dus brandweer voor het normale werk met de rode voertuigen en materieel en "BB nieuwe stijl" met groene of blauwe voertuigen en materieel.
*) BB bescherming burgerbevolking die in de hoogtijdagen streefde naar tenminste 150.000 vrijwilligers in een "militair geleide" organisatie
Thor dit is misschien jouw mening en iets waar jij bang voor bent ik vind echter dat hier geen sprake van is in Hollands Midden. Oegstgeest en Leiderdorp zijn sinds jaren dat er vrijwillige posten in Hollands Midden gesloten worden. Let wel op, Leiderdorp stond overdag nogal vaak buiten dienst. Bij de grote brand in een snackbar in Leiden stonden ze ook buiten dienst en werd zelfs de TS van Leiderdorp naar Leiden-Noord verplaatst omdat dat herbezet werd. Nog voor dat er herbezet werd moest trouwens Rijpwetering naar Leiderdorp voor een OMS maar goed.
In mijn ogen komt de slagkracht niet in het geding met het sluiten van deze twee vrijwillige posten. In de omgeving zijn nog genoeg posten om deze slagkracht te leveren. Dus het verhaal wat jij schets gaat voor Hollands Midden (nog lang) niet op.
Concreet betekent het niet alleen dat de kans 'aanzienlijk' is dat Leiden-Noord is ingezet als er een melding in de omliggende dorpen komt, maar ook dat de auto niet inzetbaar is voor de "middelbrandprocedure" in de binnenstand als ie in Leiderdorp of Oegstgeest ingezet is.
Thor dit is misschien jouw mening en iets waar jij bang voor bent ik vind echter dat hier geen sprake van is in Hollands Midden. Oegstgeest en Leiderdorp zijn sinds jaren dat er vrijwillige posten in Hollands Midden gesloten worden. Let wel op, Leiderdorp stond overdag nogal vaak buiten dienst. Bij de grote brand in een snackbar in Leiden stonden ze ook buiten dienst en werd zelfs de TS van Leiderdorp naar Leiden-Noord verplaatst omdat dat herbezet werd. Nog voor dat er herbezet werd moest trouwens Rijpwetering naar Leiderdorp voor een OMS maar goed.
In mijn ogen komt de slagkracht niet in het geding met het sluiten van deze twee vrijwillige posten. In de omgeving zijn nog genoeg posten om deze slagkracht te leveren. Dus het verhaal wat jij schets gaat voor Hollands Midden (nog lang) niet op.
2 uitrukken per dag is veel? Oegstgeest en Leiderdorp opgeteld hebben zo'n 60 uitrukken in 2014, dat is voor Leiden-Noord 0,6 uitruk per dag extra. Is de kans dan echt zo 'aanzienlijk' dat Leiden-Noord hierdoor in de toekomst niet beschikbaar is voor een 2e melding? Daarnaast moet je niet vergeten dat er meer verandert in de KVT, zo kan het zijn dat Valkenburg en Leiden-Zuid een iets groter verzorgingsgebied krijgt. Daarnaast zullen Warmond en Rijnsburg wellicht een (klein) deel van de meldingen in uithoeken van Oegstgeest overnemen.
Er verandert dus te veel om door te kunnen rekenen met eerdere statistieken.
Ik zeg nergens dat twee uitrukken per dag veel is. Dat is zelfs betrekkelijk weinig voor een beroepspost. Als ik deze cijfers zou vergelijken met de situatie hier in de buurt zouden er zomaar 15-20 dubbele meldingen voor kunnen komen. Dat is niet al te veel, maar als de back-up van veel verder moet komen zit je wel met een uitdaging.
15-20? Dat is nogal wat, waar baseer je dat op? Als je toch wilt rekenen met eerdere gegevens dan zou je alle uitrukken van Leiden-Noord, Oegstgeest en Leiderdorp op een rijtje moeten zetten om te concluderen hoeveel uitrukken gelijktijdig zouden kunnen zijn.
Bij iedere post die je sluit lever je slagkracht in. Bij iedere post die je sluit worden opkomsttijden verruimd, hoe mooi men het ook in cijfertjes en statistieken wil vatten. Op Leiden-Noord staat straks één TS en dat ding heeft momenteel gemiddeld ongeveer 2 uitrukken per dag. De posten Leiderdorp en Oegstgeest staan momenteel beide op 33 uitrukken volgens de statistieken van de 'huismonitor'.
Concreet betekent het niet alleen dat de kans 'aanzienlijk' is dat Leiden-Noord is ingezet als er een melding in de omliggende dorpen komt, maar ook dat de auto niet inzetbaar is voor de "middelbrandprocedure" in de binnenstand als ie in Leiderdorp of Oegstgeest ingezet is.
Ik weet niet of de eerste TS er heel gelukkig van wordt als het bijna een kwartier duurt voordat de tweede TS er is in de oude binnenstad...
Maar goed: als veiligheidsregio kan je dat probleem simpel elimineren door gewoon te zeggen dat er niet wordt uitgegaan van gelijktijdige incidenten. Opgelost!
Ik heb het niet over de normale brandweer inzetten en zeker niet in Hollands Midden maar over de landelijk inzet tijdens grotere calamiteiten.
Landelijk is er een tendens van (aanmerkelijk) minder brandweerpersoneel en minder brandweermaterieel. Waarschijnlijk blijven personeel en materieel tbv de normale brandweerinzetten toereikend, mogelijk op enige uitzonderingen na, de tijd zal het leren.
Maar er zullen vwb grotere calamiteiten aanvullingen op personeel en materieel gebied moeten komen. Binnen tien jaar zal er dan een BB achtige organisatie zijn ontstaan die het gat op de "calamiteitenmarkt" gaat opvullen waarschijnlijk betaald vanuit een ander potje(groen/blauw ?wit) dan het huidige brandweerpotje (rood).
Ik heb het afgelopen jaar al diverse malen mee mogen maken dat er wel degelijk diverse incidenten tegelijkertijd speelden. Op het moment dat er straks een OMS is in Oegstgeest, bijvoorbeeld De Vaart, er is niks aan de hand en er komt een vervolgmelding achter in leiderdorp. De aanrijtijd word dan wel ernstig lang..
Slagkracht lever je wel degelijk in. Dat heeft zelfs brandweer Hollands Midden bij een presentatie toegegeven, om dit te behouden willen ze ons als vrijwilligers van de posten Oegstgeest en Leiderdorp in gaan zetten in leiden, maar daar zit 99% niet op te wachten.
Ik bedoelde meer de slachtkracht die je voor een (zeer groot) incident nodig hebt. Die is nog in ruime mate aanwezig.
Haaglanden staat straks ook in de KVT, dus Zoetermeer, Wassenaar of Leidschendam zullen ook wel ergens in de KVT staan voor (zeer) groot, afhankelijk van de lokatie.
Misschien wel een leuk detail. Er wordt gesteld dat Leiden-Noord thans zo'n 2 uitrukken per dag heeft. Tussen die uitrukken zitten nu ook al meldingen in Oegstgeest en Leiderdorp. Over 2014 :
Oegstgeest: 17x
Leiderdorp: 23x
Niet dat het voor het totaal veel uit zal maken, maar feit is in elk geval dat OGT en LDP momenteel al lang niet alle incidenten zelf rijden. Wellicht onderbezetting overdags?
Haaglanden staat nu al in de KVT van Hollands Midden, in ieder geval wat TSen betreft. Straks als er 1 alarmcentrale is voor Haaglanden en Hollands Midden ben je de verwerkingstijden kwijt en zullen alle beide regio's als 1 repressieve organisatie werken. Dus niet alleen bij (zeer) grote maar eigenlijk al vanaf een klein incident kan er een TS uit de ene regio in de andere worden ingezet.
In mijn ogen komt de slagkracht niet in het geding met het sluiten van deze twee vrijwillige posten. In de omgeving zijn nog genoeg posten om deze slagkracht te leveren.
Wat versta jij in deze precies onder "de slagkracht" ?Ja, dat afvoeren van mensen en materieel geen effect zou hebben op de 'slagkracht' lijkt me een onmogelijkheid.
Wat versta jij in deze precies onder "de slagkracht" ?
Ja, dat afvoeren van mensen en materieel geen effect zou hebben op de 'slagkracht' lijkt me een onmogelijkheid.
Is zoiets als de rekensom 3 -2=3??
Burgemeesters Oegstgeest en Leiderdorp boos op brandweer
OEGSTGEEST - Brandweer Hollands-Midden wil aan het eind van 2016 een nieuwe kazerne openen in Leiden-Noord. De vrijwillige brandweerposten in Leiderdorp en Oegstgeest zullen dan sluiten. De burgemeesters van beide plaatsen zijn nu boos op de brandweer, omdat ze slecht en te laat geïnformeerd zouden zijn.
Dat schrijven burgemeester Driessen en haar collega Waaijer in een gezamelijke brief aan Brandweer Hollands-Midden. 'Wij voelen ons overvallen', zeggen de burgemeesters: 'Eerder overleg was gezien de importantie van het onderwerp op zijn plaats geweest.' Ze spreken van een ongewenste nieuwe situatie.
De burgemeesters vinden dat er eerst echte duidelijkheid moet komen over de gevolgen van de brandweerplannen voor de ploegen maar ook voor de brandweerzorg. 'Wij gaan met de brandweer in gesprek over de exacte gevolgen voor onze vrijwilligers. Daarnaast zullen stellingen van de brandweer ten aanzien van aanrijtijden gestaafd moeten worden met onderzoeksrapporten.'
Brandweer Hollands-Midden kon vrijdag niet reageren op de situatie.
Wat versta jij in deze precies onder "de slagkracht" ?Slagkracht begint al met de inzet van de eerste TS, niet voor niets is de discussie over variabele voertuigbezetting al zolang gaande.
Wel een goede zaak dat de beide burgemeesters dit niet zomaar accepteren! Het gebeurt n.m.m. te vaak dat het mooie verhaal van de managers van een VR. voor zoete koek worden geslikt door de gemeentebesturen e.d. Eerst maar met goede cijfers, een stevige onderbouwing en garantie van de opkomsttijden/veiligheid op tafel komen. En uiteraard een fatsoenlijker manier van informatie rondsturen aanleren! Veelbetekenend, deze reactie!Maar diezelfde burgemeesters maken deel uit van het bestuur van diezelfde veiligheidsregio. ::)
Maar diezelfde burgemeesters maken deel uit van het bestuur van diezelfde veiligheidsregio. ::)
Wel een goede zaak dat de beide burgemeesters dit niet zomaar accepteren! Het gebeurt n.m.m. te vaak dat het mooie verhaal van de managers van een VR. voor zoete koek worden geslikt door de gemeentebesturen e.d. Eerst maar met goede cijfers, een stevige onderbouwing en garantie van de opkomsttijden/veiligheid op tafel komen. En uiteraard een fatsoenlijker manier van informatie rondsturen aanleren! Veelbetekenend, deze reactie!
De besparingen gaan blijkgelijk toch plaatsvinden bij de (vrijwillige-)repressieve dienst en voorlas nog niet bij het hogere management en de overvloedige ondersteunende functies.
Alle burgemeesters hebben bij de vorming van de Brandweer HM, mede besloten dat er een financiële besparing gerealiseerd moest worden van zo'n 15% (maar uiteraard niet ten kosten van 'hun' brandweerposten naar nu blijkt....)Tja, dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt. Zoiets zagen we ook gebeuren in Gooi&Vechtstreek, toen ging het om het schrappen van TSen. Het lijkt dat er burgemeesters zijn die eerst braaf JA knikken voor bezuinigingen, zonder te beseffen wat dit wel eens kon inhouden voor hun eigen brandweerpost. :-\
Feit: als je twee posten wegbezuinigt lever je slagkracht in.
Feit: als je twee posten wegbezuinigt gaat de aanrijdtijd omhoog
Feit: met rookmelders voorkom je geen branden
Feit: rookmelders redden lang niet altijd levens (rapport IFV fatale woningbranden 2012)
Was het overigens niet Oegstgeest (= overigens retorische vraag) waar bij een brand in een zorginstelling door het snelle optreden van de brandweer nog wat mensen gered konden worden, ondanks de drie doden die daar ook vielen? 'Risico-objecten' hebben hier ook niet meer de status die zij verdienen, tot het weer een keer misgaat natuurlijk..........
Waarschijnlijk komen de eerste 4 tankautospuiten die bij een zeer grote brand geallemeerd moeten worden uit Leiden zelf.
Hoezo levert men niets in aan slagkracht, je zegt zelf nu dat Leiderdorp er bij in zal schieten ten aanzien van de dekkingsgraad.
De eerste 2 feiten ben ik niet met je eens. Door de verplaatsing van de kazene Leiden-Noord zal de aanrijdtijden niet dusdanig omhoog schieten. De dekkinsgraad van risico panden zal in Oegstgeest juist omhoog gaan en in Leidendorp iets omlaag. Minder slagkracht? Dat lijkt me sterk in een dun bevolkt gebied zoals in Leiden en omgeving (en dus weinig afstand tussen kazerne's). Waarschijnlijk komen de eerste 4 tankautospuiten die bij een zeer grote brand geallemeerd moeten worden uit Leiden zelf.
Hoezo levert men niets in aan slagkracht, je zegt zelf nu dat Leiderdorp er bij in zal schieten ten aanzien van de dekkingsgraad.
De eerste 2 feiten ben ik niet met je eens. Door de verplaatsing van de kazene Leiden-Noord zal de aanrijdtijden niet dusdanig omhoog schieten. De dekkinsgraad van risico panden zal in Oegstgeest juist omhoog gaan en in Leidendorp iets omlaag. Minder slagkracht? Dat lijkt me sterk in een dun bevolkt gebied zoals in Leiden en omgeving (en dus weinig afstand tussen kazerne's). Waarschijnlijk komen de eerste 4 tankautospuiten die bij een zeer grote brand geallemeerd moeten worden uit Leiden zelf.
Ondanks was er een mooi voorbeeld in Gouda, vrijdagmiddag. De eerste en 2de tankautospuit van Gouda werden opgeroepen voor een Middelbrand. De derde tankautospuit ging rijden op een omsje, hoezo zou dit niet in Leiden zuid/noord kunnen?
Ja, natuurlijk kan dit ook eerder gebeuren maar dan zal het dus logischerwijs ook vaker gebeuren en dat zal een zekere impact hebben op de organisatie. Niet iedereen zal altijd maar op kunnen draven als de frequentie toeneemt. Heb je daar wel rekening mee gehouden?
Ik bedoel ook dichtbevolkt, excuses. Ondanks was er een mooi voorbeeld in Gouda, vrijdagmiddag. De eerste en 2de tankautospuit van Gouda werden opgeroepen voor een Middelbrand. De derde tankautospuit ging rijden op een omsje, hoezo zou dit niet in Leiden zuid/noord kunnen? Tankautospuiten genoeg binnen Hollands-Midden. De vraag is alleen waar haal je de mensen vandaan? Laat je de mensen van OGT en LDP, LDN Z/N herbezetten? Dat zijn vragen die in de toekomst beantwoord zullen worden. Op slagkracht zal je er echt niet op achteruit gaan denk ik.. I.v.m. bronbescherming kan ik de bron niet openbaar maken. Ik kan je wel vertellen dat de bron uiterst betrouwbaar is.je doet erg opvallende uitspraken. Eerts vraag jeje af waar je de mensen vandaan zult moeten gaan halen om een TS te gaan bemannen, en vervolgens beweer je doodleuk met droge ogen dat er aan slagkracht niet wordt ingelevert. Slagkracht begint met het hebben van mensen, zonder mensen gaat er geen enkele TS de deur uit. En als dit de info id van jouw bron, zou ik nu maar ernstig gaan twijfelen aan jouw bron ::)
Je haalt de subjectieve en objectieve gegevens door elkaar heen. De cijfers zijn objectief en 1000% betrouwbaar. Wat je van de subjectieve gevens vindt moet jij weten ;)En waar komen die objectieve cijfers vandaan dan?
Volgens mij ben ik duidelijk geweest toch? Ivm met bron bescherming kan ik mijn bron hier niet doodleuk prijsgeven.Dan blijf ik bij mijn mening 998765
Volgens mij ben ik duidelijk geweest toch? Ivm met bron bescherming kan ik mijn bron hier niet doodleuk prijsgeven.
www.unityfm.nl/nieuws.php?id=30916#.U1PKL-0azCQ (http://www.unityfm.nl/nieuws.php?id=30916#.U1PKL-0azCQ)
Duidelijk? Dit is echter niet mijn bron.
Hier staat een iets uitgebreider verhaal : http://www.unityfm.nl/nieuws.php?id=30916 (http://www.unityfm.nl/nieuws.php?id=30916)
Ik zuig de cijfers niet uit me duim, laat dat duidelijk zijn.Nee, het lijkt haast wel of je de cijfers exact zo over hebt genomen, en het in je eigen bewoordingen hebt geschreven. En dit dus wel je bron is.
Haha laat me niet lachen. Ik hou de eer aan mezelf. Doe er mee wat je wilt.
De afspraak is toch binnen 8 minuten voor de deur, of is dit inmiddels opgeplust naar 9?Als je het bericht leest wat Hunter heeft geplaatst kun je inderdaad vernemen dat ze de aanrijtijden hebben opgeplust naar 9 minuten, dat zullen ze bewust hebben moeten doen om ervoor te zorgen om inderdaad niet in de problemen te komen. Simpel, omdat men anders toch in gedrang komen met de slagkracht. ;)
Als het 8 is dan gaan die percentages lijkt mij wel voor problemen zorgen.....
Als je het bericht leest wat Hunter heeft geplaatst kun je inderdaad vernemen dat ze de aanrijtijden hebben opgeplust naar 9 minuten, dat zullen ze bewust hebben moeten doen om ervoor te zorgen om inderdaad niet in de problemen te komen. Simpel, omdat men anders toch in gedrang komen met de slagkracht. ;)
Waarschijnlijk komen de eerste 4 tankautospuiten die bij een zeer grote brand geallemeerd moeten worden uit Leiden zelf.
Waar haal je die wijsheid vandaan?
Dun bevolkt gebied?! Het dichtsbevolkte gebied in de regio HM zal je bedoelen..
Als je straks een middelincident hebt in Leiden e.o. ben je je hele dekking kwijt voor de binnenstad. Dat zal dan in eerste instantie moeten worden opgelost door de nog overgebleven vrijwillige posten uit de omgeving..
Inderdaad.. Ik heb zelf in Leiden bij de Brandweer gewerkt, en heb mij altijd verbaasd over het feit dat die stad met zijn omgeving maar over 2 beroepsposten beschikt, zeker gezien het feit dat de vrijwillige posten eromheen met regelmaat buiten dienst staan..
Bijzonder, als je het vergelijkt met steden als Den Haag, Amsterdam, Utrecht(natuurlijk is Leiden kleiner, maar dan alsnog een behoorlijke stad)..
Gelukkig liegen de cijfers er niet om, veel uitrukken zijn er niet in Leiden..
Maar dit is zeker het dichtstbevolkte gebied van HM, en daar moet je mee oppassen wat je doet..
Dit geldt zeker voor Leiderdorp die heel vaak buiten dienst staan overdag tegenwoordig.
En hoe kom je aan die wijsheid en hoe komt dat??
Omdat er voor de regionalisering er ca. 5 man in de kazerne werkten en repressief inzetbaar waren en er nu een afdeling zit die slecht sporadisch 1 man kan leveren. Zodoende moeten er nu 6 uit het dorp komen en bij een forensengemeente als Leiderdorp is dat nogal lastig.
En de woordvoerder van de BHM geeft ook aan dat zelfs personeel , naar Nieuwerkerk aan de IJssel kan worden geplaatst indien die niet meer aan de bezetting van het uitrukvoertuig kunnen voldoen. Volksverhuizing of ander inzicht aanwezig?
het verhaal van sluiting brandweer post Diever vorig najaar
gaat zich dus op vele plaatsen in Nederland zich herhalen >:(
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=78998.0 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=78998.0)
Precies, de sluiting van Diever is een bezuinigingsmaatregel. Het sluiten van Leiderdorp en Oegstgeest komt omdat beide posten straks geen meerwaarde meer hebben (eerder ter plaatse) als de Kazerne Leiden-Noord gunstiger gelegen wordt.En dit verhaal is geen bezuinigingsopdracht?
Vandaag is per extra nieuwsbrief officiëel medegedeeld dat per medio 2017 beide kazernes gaan sluiten.
Reden is een verplaatsing Kazerne Noord van Leiden naar de Willem de Zwijgerlaan. Dit wordt puur een uitrukkazerne. Gevolg is dat de dekking over beide plaatsen nagenoeg hetzelfde blijft.
Door de sluiting wordt een groot deel van de bezuinigingsopdracht gehaald!
Het kantoorpersoneel gaat verhuizen naar een nog onbekende locatie, voor de vrijwilligers van Oegstgeest en Leiderdorp lijkt niet veel meer te resten dan invaldiensten.
Bron: nieuwsbrief 10 HM, 11/4/2014
Constructieve bijeenkomst met burgemeesters over bezuinigingen brandweer
Donderdag 25 september is op Fort Wierickerschans in Bodegraven een themabijeenkomst van het Algemeen Bestuur gehouden over de bezuinigingsvoorstellen van de brandweer (programma Meer-Anders-Minder (MAM). Deze bijeenkomst is constructief verlopen. Daarbij was veel begrip, waardering en draagvlak voor de bezuinigingsvoorstellen. Er zijn veel verdiepende vragen gesteld en er is gediscussieerd over de effecten van de voorstellen. Ook de Ondernemingsraad was met drie leden vertegenwoordigd op deze themadag.
Bij de regionalisering van de brandweer is een taakstelling opgelegd van 16,6% (€ 6,2 miljoen). Uiterlijk in 2018 is deze taakstelling gerealiseerd. In grote lijnen bestaat het bezuinigingspakket uit de volgende maatregelen:
Herijken materieel- en personeelssterkte op basis van risicoprofiel
-uitfaseren van personeel-materieelwagens en vijf 2e tankautospuiten (inclusief centralisatie zeven reserve tankautospuiten)
-uitfaseren van vijf hulpverleningsvoertuigen
-uitbreiding van de taak Brandweer First Responders
-uitbreiding Operationele Ondersteunende Voertuigen
-invoering strategische voorraad t.b.v. extreme weersomstandigheiden
-invoering specialisme rietenkap-brandbestrijding
-sluiten van de kazernes Leiderdorp en Oegstgeest als gevolg van de nieuwbouw kazerne Leiden Noord (hiervoor wordt een separaat besluitvormingsproces doorlopen)
-harmonisatie van de adembescherming
En dit verhaal is geen bezuinigingsopdracht?
Nee. Aan de Kazerne Leiden-Noord moet sowieso wat gebeuren omdat deze slecht is kwa bouwkundige staat. Voorheen was de trend, in ieder geval in Leiden, om de kazernes buiten het centrum te realiseren. Hier komt men van terug omdat het moeilijk is verkeerstechnisch om het centrum binnen te komen. Omdat de Kazerne Leiden-Noord ongeveer 1,5 minuut rijden van een hoofdrijdroute gelegen is, was men al jaren van plan de kazerne te verplaatsten naar een gunstiger gelegen locatie. Dit project heeft door de regionalisering een tijdje stil gelegen maar nu weer opgepakt. En door de nieuwe locatie worden de beide kazernes Leiderdorp en Oegstgeest overbodig. Dus geen bezuiniging.Moet ik nu weer het betreffende artikel van de site van jouw eigen veiligheidsregio Hollands-Midden erbij gaan pakken? Daar staat weldegelijk dat het een bezuinigingsmiddel is.
Bij de regionalisering van de brandweer is een taakstelling opgelegd van 16,6% (€ 6,2 miljoen). Uiterlijk in 2018 is deze taakstelling gerealiseerd. In grote lijnen bestaat het bezuinigingspakket uit de volgende maatregelen:Er wordt een nieuwe post gebouwd op een gunstiger locatie, daardoor kunnen er 2 posten worden afgestoten. Hoppekee, weer een bezuinigingsopdracht gehaald. ::)
Herijken materieel- en personeelssterkte op basis van risicoprofiel
-uitfaseren van personeel-materieelwagens en vijf 2e tankautospuiten (inclusief centralisatie zeven reserve tankautospuiten)
-uitfaseren van vijf hulpverleningsvoertuigen
-uitbreiding van de taak Brandweer First Responders
-uitbreiding Operationele Ondersteunende Voertuigen
-invoering strategische voorraad t.b.v. extreme weersomstandigheiden
-invoering specialisme rietenkap-brandbestrijding
-sluiten van de kazernes Leiderdorp en Oegstgeest als gevolg van de nieuwbouw kazerne Leiden Noord (hiervoor wordt een separaat besluitvormingsproces doorlopen)
Nee. Aan de Kazerne Leiden-Noord moet sowieso wat gebeuren omdat deze slecht is kwa bouwkundige staat. Voorheen was de trend, in ieder geval in Leiden, om de kazernes buiten het centrum te realiseren. Hier komt men van terug omdat het moeilijk is verkeerstechnisch om het centrum binnen te komen. Omdat de Kazerne Leiden-Noord ongeveer 1,5 minuut rijden van een hoofdrijdroute gelegen is, was men al jaren van plan de kazerne te verplaatsten naar een gunstiger gelegen locatie. Dit project heeft door de regionalisering een tijdje stil gelegen maar nu weer opgepakt. En door de nieuwe locatie worden de beide kazernes Leiderdorp en Oegstgeest overbodig. Dus geen bezuiniging.
Lijkt me een interpretatiekwestie :)Gezien wat de regio zelf schrijft is het niet zo moeilijk om vast te stellen wat de bedoelingen zijn. 0098 0098
1503261 | BRW Hollands Midden (Leiden Noord) (Beroepsploeg 1) | |
1503262 | BRW Hollands Midden (Leiden Noord) (Chauffeurs 1 beroeps) | |
1503279 | BRW Hollands Midden (Leiden Noord) (Kazernealarm) | |
1503264 | BRW Hollands Midden (Leiden Noord) (Operationeel Bevelvoerder |
1503261 | BRW Hollands Midden (Leiden Noord) (Beroepsploeg 1) | |
1503279 | BRW Hollands Midden (Leiden Noord) (Kazernealarm) | |
1503264 | BRW Hollands Midden (Leiden Noord) (Operationeel Bevelvoerder) |
1503440 | BRW Hollands Midden (Oegstgeest) (Korpsalarm) | |
1503441 | BRW Hollands Midden (Oegstgeest) (Operationeel Bevelvoerder) |
Vandaag is de eerste paal geslagen van de nieuwe kazerne aan de Schipholweg. Is het nog steeds actueel dat de posten Oegstgeest en Leiderdorp dicht gaan?
1503440 | MKB Hollands Midden (Oegstgeest) (Korpsalarm) |