Hulpverleningsforum

Rood: Brandweer / Brandbestrijding / Brandpreventie => Brandweer voertuigen => Topic gestart door: Crashtender op 21 december 2006, 21:13:41

Titel: De zin en onzin van brandweervoertuigen voorzien van een autolaadkraan.
Bericht door: Crashtender op 21 december 2006, 21:13:41
In ons land rijden diverse brandweervoertuigen rond met een installatie die schijnbaar officieel een autolaadkraan wordt genoemd. Doorgaans zijn dit hulpverleningsvoertuigen (HV) of haakarmvoertuigen (HA). Ik ben heel erg benieuwd naar de ervaringen hiermee. De meningen hierover lijken verdeeld. De één vind het reuze handig terwijl de ander het een overbodige luxe vindt waar je veel te veel oefentijd in moet steken.

Daarom ben ik benieuwd naar jullie antwoord op de volgende vragen:
Waar worden ze zoal voor gebruikt?
Hoe vaak worden ze op jaarbasis (nuttig) gebruikt?
Hoe wordt er omgegaan met het vaardig houden van mensen op dergelijke kraaninstallaties?

Ik wil hierbij vooropstellen dat ik zelf nog even geen mening heb over de zin en onzin van de autolaadkranen. Ik hoor het graag van jullie!

PS> Voor de mensen met een interessant fotoarchief: als je mooie plaatjes hebt, laat je er niet van weerhouden om ze erbij te plaatsen.
Titel: Re: De zin en onzin van brandweervoertuigen voorzien van een autolaadkraan.
Bericht door: paul_hartog op 22 december 2006, 00:56:15
ik ben zelf geen brandweer man maar als ik een beetje logisch nadenk is zo'n kraan meer nuttig dan luxe.
Als iemand bekneld zit onder een plaat of steen of voertuig dan lijkt het me handig om de kraan daarbij te gebruiken indien mogelijk natuurlijk.
Hier in Veenendaal zit die ook op de haakarm
Titel: Re: De zin en onzin van brandweervoertuigen voorzien van een autolaadkraan.
Bericht door: timo op 22 december 2006, 08:24:01
ik heb hier een foto van een oefening met de Kraan van onze HV. de oefening was om te leren omgaan met de kraan en ze hebben er gelijk gebruik van gemaakt om even het duikwrak op een trailer te hijsen. ik heb deze foto gemaakt tijdens mijn stage bij de brandweer gouda

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg250.imageshack.us%2Fimg250%2F9592%2Fimg0071ac7.jpg&hash=6e13ea54e2fb361a77c6931bca7c46b3)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg367.imageshack.us%2Fimg367%2F6299%2Fimg0076jq8.jpg&hash=eb4960f95b982e6cccb15e75f1b5c761)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg80.imageshack.us%2Fimg80%2F5888%2Fimg0078ha1.jpg&hash=0caa4471550e41b09fd87adb81d03ce7)
Titel: Re: De zin en onzin van brandweervoertuigen voorzien van een autolaadkraan.
Bericht door: limboke op 22 december 2006, 10:29:31
hier een foto van een inzet van de hv van Maastricht. Waar ook de kraan wordt gebruikt voor een voertuig uit het water te halen.


[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]
Titel: Re: De zin en onzin van brandweervoertuigen voorzien van een autolaadkraan.
Bericht door: RalfW op 22 december 2006, 13:08:16
op een HA van Almelo zit ook een autolaadkraan... k heb nog nooit gezien dat ze m gebruiken...

de kraan van de HV1 word gebruikt voor van alles... auto in de sloot, in het water, steen op iets... etc etc overal waarvoor het makkelijk kan zijn om een kraan te gebruiken... als je moet wachten op een kraan bedrijf als er iemand in zit en je kan er nie bij.. kan je lang wachten...

ook word de kraan van de HV1 gebruikt voor de boot in het water te laten zakken
Titel: Re: De zin en onzin van brandweervoertuigen voorzien van een autolaadkraan.
Bericht door: timo op 22 december 2006, 15:00:29
de kraan van de HV 1 hier word ook nog gebruikt om de boot in het water te laten zakken maar dat is niet noodzakelijk het zou ook met de AL gedaan kunnen worden
Titel: Re: De zin en onzin van brandweervoertuigen voorzien van een autolaadkraan.
Bericht door: Brandpreventist op 22 december 2006, 15:15:17
Misschien dat er ook nog mensen zijn die er daadwerkelijk mee werken?? Ipv een mening / gedachte...  ;) ;D :)
Titel: Re: De zin en onzin van brandweervoertuigen voorzien van een autolaadkraan.
Bericht door: pyroloog op 10 januari 2007, 13:51:35
Beetje offtopic, maar zo zijn er wel meer dingen op brandweervoertuigen waarvan je je afvraagt" Wat doe je er mee en waarom zit dat uberhaupt nog in het standaard bestek?"
Veel van die dingen zijn nog uit de tijd van negentiennoach en nooit meer eens serieus door iemand bekeken/herzien heb ik het idee.

Dan vind ik zo'n kraan op een HV1 wel nuttig.
Wat voor een meerwaarde heeft een HV1 anders op een hv2 als de kraan ook nog een keer ontbreekt?

(volgende citaat uit www.brandweerverwerving.nl)

OPERATIONELE UITGANGSPUNTEN VOOR HET OPTREDEN VAN EEN HV-1 en HV-2.

1.  ALGEMEEN

-    Het basisniveau van de bepakking van een HV-1 en een HV-2 is gelijk. Een HV-1 heeft

dezelfde bepakking als een HV-2, aangevuld met extra bepakking voor het optreden bij incidenten met gevaarlijke stoffen. Deze extra bepakking voor het optreden bij incidenten met gevaarlijke stoffen is nog niet bepaald. Het verschil tussen een HV-1 en HV-2 wordt tevens bepaald door de extra voorzieningen van een HV-1.
Er is uitsluitend sprake van een HV-1 als deze voorzien is van in ieder geval de combinatie van zowel: 4 wielaandrijving, een 50 kN lier, een 20 kVA generator.  

Een HV-1 kan eventueel van een autolaadkraan zijn voorzien.  

-        Een HV wordt ingezet ter ondersteuning van een TS. De materialen worden in principe

     bediend door de bemensing van een TS. In spoedeisende gevallen treed een HV niet zelfstandig op.

-    De standaard bemensing van een HV bestaat uit 2 personen.
Titel: Re: De zin en onzin van brandweervoertuigen voorzien van een autolaadkraan.
Bericht door: Shave op 10 januari 2007, 14:07:23
Wat is er volgens jou dan niet meer van deze tijd aan materiaal?
Titel: Re: De zin en onzin van brandweervoertuigen voorzien van een autolaadkraan.
Bericht door: 625patrick op 19 januari 2011, 21:49:40
bij ons rukt hij regelmatig uit,
bijv een koe of paard in de sloot tilt hem er zo uit, hebben ze een speciale broek voor.
boot te water laten zakken bij hoge wallen,
auto's bergen,
stabiliseren van voertuigen,
lijken uit het water tillen
 998765
Titel: Re: De zin en onzin van brandweervoertuigen voorzien van een autolaadkraan.
Bericht door: bartbev op 19 januari 2011, 22:01:33
@625patrick

klopt helemaal de hv1 word hier regelmatig gebruikt.
vooral bij dieren te water is het perfect idd tuig om en je trekt het dier er zo uit zonder dat het dier er iets aan over houd.
ook met stabiliseren is het geen overbodige luxe ':

hier bij een link van niet zo lang geleden , auto in de sloot niet zo heel apart maar deze hele achter kant stond nog omhoog en dus moeilijk te stabiliseren. maar met de hv1 direct en goed / stevig gestabiliceerd.
http://www.blusgroeploppersum.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=116%3Avrouw-licht-gewond-bij-verkeersongeval-garrelsweer&Itemid=4 (http://www.blusgroeploppersum.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=116%3Avrouw-licht-gewond-bij-verkeersongeval-garrelsweer&Itemid=4)
Titel: Re: De zin en onzin van brandweervoertuigen voorzien van een autolaadkraan.
Bericht door: tower-ladder op 20 januari 2011, 14:22:41
Citaat
hier bij een link van niet zo lang geleden , auto in de sloot niet zo heel apart maar deze hele achter kant stond nog omhoog en dus moeilijk te stabiliseren. maar met de hv1 direct en goed / stevig gestabiliceerd.

Leerzame foto's en over dat goed en stevig stabilisren met twee houten latten? wil ik nog wel een discussie voeren. ook het feitd at de kraan met de singel door een raam zit en dus de auto over de singel kan schuiven geeft mij het idee dat het met het degeleijk stabilisrebn wel mee viel.

Let op: De auto wil naar beneden, en ligt stabiel, aleen vorkoemnd at het met zijn linker kant verder naar beneden zakt. Door hem met de kraan öp te tillen"wordt hij juist instabiel.
Titel: Re: De zin en onzin van brandweervoertuigen voorzien van een autolaadkraan.
Bericht door: bartbev op 20 januari 2011, 23:08:57

Leerzame foto's en over dat goed en stevig stabilisren met twee houten latten? wil ik nog wel een discussie voeren. ook het feitd at de kraan met de singel door een raam zit en dus de auto over de singel kan schuiven geeft mij het idee dat het met het degeleijk stabilisrebn wel mee viel.

Let op: De auto wil naar beneden, en ligt stabiel, aleen vorkoemnd at het met zijn linker kant verder naar beneden zakt. Door hem met de kraan öp te tillen"wordt hij juist instabiel.


de 2 ''latten'' waren 2 vuurzweepstokken die ter eerste nood waren neer gezet dat de auto niet in 1 keer naar achter zaal klappen.
op foto te zien dat auto aan de voorkant er inzet en alleen nog achter over ''wil / kan'' klappen. het slachtoffer was zelf al kruipend naar de passagiers zitting gekropen en zat dan ook niet bekeneld.
maar omdat het slachtoffer er via de achterkant  uit moest moest die worden gestabiliseerd met de stokken aan de achterkant was die eerst voldoende gestabiliseerd maar omdat ze er niet zeker van waren is er een singel om het dak gedaan en strak gezet zodat de auto niet kon terug klappen / zakken bij het slachtoffer er uit halen.

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg522.imageshack.us%2Fimg522%2F8452%2Fblusgroeploppersumnl.jpg&hash=1a22f939bd4f3ea46b95cd19f29a595d) (http://img522.imageshack.us/i/blusgroeploppersumnl.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Titel: Re: De zin en onzin van brandweervoertuigen voorzien van een autolaadkraan.
Bericht door: Luke_BNV op 21 januari 2011, 14:16:51
Had dit niet opgelost kunnen worden met een Stab-fast set? of ligt de auto daarvoor in een te vervelende houding?
Titel: Re: De zin en onzin van brandweervoertuigen voorzien van een autolaadkraan.
Bericht door: riesbruins op 21 januari 2011, 14:29:27
@625patrick

hier bij een link van niet zo lang geleden , auto in de sloot niet zo heel apart maar deze hele achter kant stond nog omhoog en dus moeilijk te stabiliseren. maar met de hv1 direct en goed / stevig gestabiliceerd.

Als ik zo de foto bekijk heb ik net als tower mijn bedenkingen bij deze manier van stabiliseren. Om de singels goed op spanning te zetten moet de auto eigenlijk iets opgetild worden. Tilt de kraan de auto niet op dan heeft de singel ook geen zin omdat deze dan slap zijn. Hierdoor komt de linkerkant los(ser) van de grond. Dus eerst kon de auto niet meer naar links weg zakken lag immers al op de grond maar nu kan hij dat wel opdat de kraan hem iets moet optillen om een en ander onder spanning te krijgen.

Ik zou met een stabfast inderdaad proberen de achterkant te stabiliseren zodat de auto niet naar beneden kan zakken. Denk namelijk niet dat twee vuurzweep stokken bestand zijn tegen een weg zakkende auto.
Titel: Re: De zin en onzin van brandweervoertuigen voorzien van een autolaadkraan.
Bericht door: Luke_BNV op 21 januari 2011, 14:34:43
even wat statestieken van internet gevist:

De cursus word aangeboden met 4 cursusdagen met aansluitend 1 examendag.
en hij kost per persoon met boeken en examens € 1.775,-- p.p. exclusief BTW

Bij voldoende resultaat ontvangt men het diploma Chauffeur autolaadkraan Laden & Lossen. De geldigheid van dit certificaat is 5 jaar. Na deze periode dient een herhalingscursus gevolgd te worden.
Titel: Re: De zin en onzin van brandweervoertuigen voorzien van een autolaadkraan.
Bericht door: bartbev op 21 januari 2011, 15:27:38
Als ik zo de foto bekijk heb ik net als tower mijn bedenkingen bij deze manier van stabiliseren. Om de singels goed op spanning te zetten moet de auto eigenlijk iets opgetild worden. Tilt de kraan de auto niet op dan heeft de singel ook geen zin omdat deze dan slap zijn. Hierdoor komt de linkerkant los(ser) van de grond. Dus eerst kon de auto niet meer naar links weg zakken lag immers al op de grond maar nu kan hij dat wel opdat de kraan hem iets moet optillen om een en ander onder spanning te krijgen.

Ik zou met een stabfast inderdaad proberen de achterkant te stabiliseren zodat de auto niet naar beneden kan zakken. Denk namelijk niet dat twee vuurzweep stokken bestand zijn tegen een weg zakkende auto.

ja zou idd misschien wel beter zijn geweest maar dan laten we dit gwn zitten en hadden ze dit mis tg anders moeten doen en weer terug naar he onderwerp ;)