Hulpverleningsforum

Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Centralisten en Verbindingen => Topic gestart door: EGeen op 14 december 2018, 22:45:24

Titel: Inzetwijziging door ehbogegevens
Bericht door: EGeen op 14 december 2018, 22:45:24
Geachte centralisten,

- Indien een ehbo'er (op een event) extra informatie doorgeeft over de vitale functies aan de 112-meldkamer, wordt hier dan de inzet door gewijzigd? -

Sinds jaren wordt de zin en onzin van het meten van extra gegevens door ehbo'ers bediscusseerd in verschillende forums. Ten voordele wordt er op een gegeven moment vaak de argumentatie gebruikt dat de meldkamer hiermee de inzet kan veranderen van bijvoorbeeld A2 naar A1. Nu werkt de meldkamer ook met een systeem waar de inzetcriteria (mede) door wordt bepaald. Daarom nu de vraag of er iets wordt gedaan met gegevens die een (evenementen)ehbo'er doorgeeft aan de meldkamer. Hiermee doelend op bijvoorbeeld de ademfrequentie, hartfrequentie, bloeddruk, saturatie etc.?

De zin en onzin van het meten door ehbo'ers wil ik in dit topic graag achterwege laten. ;)
Titel: Re: Inzetwijziging door ehbogegevens
Bericht door: Dion op 15 december 2018, 20:04:15
In mijn ervaringen wordt er  (bij het bellen naar 112) gewoon het ProQA lijstje afgewerkt en wordt er weinig tot niets gedaan met overige door de melder verstrekte medische informatie.
Titel: Re: Inzetwijziging door ehbogegevens
Bericht door: ir. Auditor op 15 december 2018, 22:17:58
In mijn ervaringen wordt er  (bij het bellen naar 112) gewoon het ProQA lijstje afgewerkt en wordt er weinig tot niets gedaan met overige door de melder verstrekte medische informatie.

Meestal inderdaad, soms zijn er uitzonderingen. Bij hele grote evenementen worden er soms op voorhand afspraken met de meldkamer gemaakt en bijvoorbeeld ook niet met 112 maar een ander meldkamer nummer. Ook wanneer de ehbo organisatie werkt met een eigen meldkamer wordt er soms  afgeweken, al is het dan wellicht ook omdat de persoon die de MKA belt niet zelf bij het slachtoffer in de buurt is.
Daarnaast heb ik ook wel eens de indruk dat wanneer de samenwerking tussen een bepaalde ehbo organisatie en de MKA goed is de MKA ook wat "makkelijker" is. In de zin van, als de melder van organisatie x vraagt om een ambulance, dan weten ze het meestal wel goed, dus sturen we hem ook gewoon gelijk. Dan komen er alleen nog even wat vragen om te bepalen of het a1 of a2 wordt.

Maar over de origine vraag, welke waarde zouden dan de prio kunnen beinvloeden? Emv van 12 is A2, 11 punten is A1?
Het lijkt me dat de prio bepaald wordt op basis van het totaalplaatje, en niet op basis van een enkele meting.
Titel: Re: Inzetwijziging door ehbogegevens
Bericht door: EGeen op 15 december 2018, 23:30:09
...Het lijkt me dat de prio bepaald wordt op basis van het totaalplaatje, en niet op basis van een enkele meting....

Hoewel een goed uitgevoerde meting met een uiterste m.i. ook tot onrust kan zorgen.. ben ik het daar helemaal mee eens. Het gaat in mijn optiek bijna altijd om combinatie. Echter ik ben dus wel benieuwd hoe de meldkamer daarmee omgaat.

- semi-offtopic - ben ook wel nieuwsgierig naar de 'eigen meldkamer' en of daardoor geen tijdverlies en communicatieproblemen mee ontstaan. Is direct 112 contact niet te prefereren?
Titel: Re: Inzetwijziging door ehbogegevens
Bericht door: ir. Auditor op 16 december 2018, 10:14:25
Voor mij als EHBOer in het veld gaat het als ik een melding via de meldkamer van het rode kruis maak veel sneller en vlotter.
We hebben verbinding via een portofoon, dus, hoef niet eerst door te schakelen via Driebergen, heb ook geen last van omgevingsgeluid, of wachten tot er überhaupt opgenomen wordt.

Daarnaast weet onze meldkamer al wie ik ben, waar ik ben en mogelijk weten ze ook al iets over het slachtoffer uit eerdere communicatie. Als ik mijn portofoon skills op orde heb vraag ik in 15 seconden een ambulance aan en kan ik weer verder.  
Vooral in drukke en chaotisch is dat erg fijn.
Daarnaast moet ik onze eigen meldkamer toch ook inlichten, zij regelen zaken als begeleiden van de ambulance naar de exacte locatie, extra hulp, beveiliging, verkeersregelaars etc. Dan zou ik dus 2x een melding moeten doen.
Titel: Re: Inzetwijziging door ehbogegevens
Bericht door: ir. Auditor op 16 december 2018, 10:16:58
Bij grote bedrijven gaat dat trouwens vaak niet anders, ook daar is het protocol vaak dat de interne meldkamer of receptie gebeld wordt en zij de interne hulpverleningsorganisatie opstarten terwijl parallel 112 gebeld wordt.
Titel: Re: Inzetwijziging door ehbogegevens
Bericht door: EGeen op 16 december 2018, 11:30:14
Klinkt als een mooi systeem. Ik heb geen ervaring bij het RK. Dank voor de info.
Titel: Re: Inzetwijziging door ehbogegevens
Bericht door: RemRoof op 16 december 2018, 13:35:52
Hoewel een goed uitgevoerde meting met een uiterste m.i. ook tot onrust kan zorgen.. ben ik het daar helemaal mee eens. Het gaat in mijn optiek bijna altijd om combinatie. Echter ik ben dus wel benieuwd hoe de meldkamer daarmee omgaat.

- semi-offtopic - ben ook wel nieuwsgierig naar de 'eigen meldkamer' en of daardoor geen tijdverlies en communicatieproblemen mee ontstaan. Is direct 112 contact niet te prefereren?

Probeer maar niet met een SBAR te komen als je 112 belt, laat staan met waardes. Dit wijkt teveel af van het uitvraag protocol in de meldkamer. Zoals Ir. zegt zijn er soms voor grote evenementen afwijkende afspraken. in mijn regio moeten alle aanvragen voor ambulances bij grote evenementen via de Evenementen OvD-G.
Titel: Re: Inzetwijziging door ehbogegevens
Bericht door: ir. Auditor op 16 december 2018, 16:24:38
We hebben iemand van mknn op he forum volgens mij. Misschien wil hij/zij ook reageren?
Titel: Re: Inzetwijziging door ehbogegevens
Bericht door: EGeen op 16 december 2018, 20:49:05
….in mijn regio moeten alle aanvragen voor ambulances bij grote evenementen via de Evenementen OvD-G....

Zou u daar iets meer over kunnen vertellen?

We hebben iemand van mknn op he forum volgens mij. Misschien wil hij/zij ook reageren?

We hebben tegenwoordig zelfs Meldkamer Noord Nederland - Drachten in ons gezelschap  ;D
Titel: Re: Inzetwijziging door ehbogegevens
Bericht door: ir. Auditor op 16 december 2018, 21:59:53
Citaat van: EGeen


We hebben tegenwoordig zelfs Meldkamer Noord Nederland - Drachten in ons gezelschap  ;D
Die bedoelde ik inderdaad.
Heb hem een pm gestuurd en gevraagd of hij dit topic wil bekijken.

De werkwijze met de ovd-g heb ik in het zuiden van het land ook gezien tijdens een groot evenement dat jaarlijks in april gevierd wordt in het hele land. Daar reden de ovd-g en inzetleider van het rode kruis heel de dag in de zelfde auto en hoorde elkaars porto verkeer. Zo namen ze meldingen van elkaar aan/over.

In het noorden, waar ik nu vertoef, verschilt de werkwijze per inzet. Aantal jaar geleden was de werkafspraak vaak dat je als ehbo'er zelf 112 moest bellen. Maar tegenwoordig steeds meer dat ambu aanvragen via de meldkamer van het rode kruis gaan. In alle gevallen is de mknn als het goed is op de hoogte van onze inzet. Soms heeft onze meldkamer een c2000 portofoon om de mknn op te roepen, al is dat volgens mij al een paar jaar niet meer gebruikelijk, soms hebben ze een speciaal telefoonnummer, soms bellen ze 112.
Titel: Re: Inzetwijziging door ehbogegevens
Bericht door: MKNN op 17 december 2018, 10:27:17
Inmiddels hebben wij de vraag van de topicstarter ook via PB gekregen en inmiddels ook beantwoord. Ik plaats de verkorte versie van ons antwoord ook hier even. Het is in ieder geval een interessante discussie waar wij op de MKANN met regelmaat een discussie onder de centralisten over voeren.

In situaties waarin een ter plaatse zijnde EHBO-er (of een andere zorgprofessional die toevalligerwijs ter plaatse is) de melder zien we nog veel variatie. Feit is wel dat wanneer EHBO-er c.q. andere zorgprofessional een melding vanaf bijvoorbeeld een evenement doet via 112 deze ten alle tijde getrieerd dient te worden via ProQa. Naast het doorlopen van de vragen/instructies die in een door de centralist gekozen protocol staan kunnen aanvullende gegevens (zoals vitale parameters van de ABCD en/of info over de AMPLE) extra vermeldt worden in de 'ritbon'. Dit om een zo compleet mogelijk beeld van de situatie/patiënt te krijgen. De antwoorden op de vragen die gesteld worden binnen een protocol leiden tot een inzetcode die weer gekoppeld is aan een urgentie (A1/A2/HA-verwijzing). Afspraak is dat er niet afgeschaald mag worden (bijv. van A1 afschalen naar A2) tenzij dit protocollair kan. Opschalen mag altijd indien de centralist dit nodig vindt. Dit zou uiteraard ook kunnen op basis van aanvullende informatie (bijv. vitale parameters) die een EHBO-er c.q. andere zorgprofessional geeft.

Veel effectiever/efficiënter is het als een evenement aangemeld wordt bij de GHOR en/of de meldkamer zelf. Er komt dan aanvullende informatie over een evenement beschikbaar voor de meldkamer. Hierbij valt te denken aan de omvang van een evenement, aanrijdroutes, ALS/BLS capaciteit dat aanwezig is tijdens het evenement maar bijvoorbeeld ook rechtstreekse uitwisseling van telefoonnummers. Zo kan de organisatie en/of aanwezige hulpverleners direct contact opnemen met de meldkamer voor de aanvraag van een ambulance en kan informatie uitgewisseld worden zonder dat hierbij getrieerd wordt volgens ProQA.
Titel: Re: Inzetwijziging door ehbogegevens
Bericht door: EGeen op 19 december 2018, 19:54:52
Heel erg bedankt voor het antwoord MKNN. Ik kan mij voorstellen dat het soms een lastige discussie is vanwege onder andere de verschillende niveaus die tussen de verschillende ehbo'ers, maar ook verpleegkundigen bestaat. Het werken van ProQA kan dan soms ook uitkomst bieden bij de aanmelding via een event. Triage via telefoon lijkt mij soms ook best een uitdaging!