Hulpverleningsforum
Overige hulpdiensten => Rijkswaterstaat/wegbeheerders en berging => Verkeersregelaars => Topic gestart door: Grumpy91 op 3 september 2015, 22:14:21
-
Ik heb net het Nationaal Kampioen Verkeersexamen gemaakt. Hierin zit de volgende vraag:
"
(https://www.teraknowledge-research.com/teraknowledge/images/vraag20.jpg)
Je moet…
Jij gaf antwoord 3. hier rechts afslaan
En het goede antwoord is 2. Stoppen indien je de politiebeambte van voren nadert
Toelichting
Deze politiebeambte geeft een stopteken voor het verkeer dat hem van voren nadert."
Ik meende dat een stopteken voor jou gebeurd door 1 hand omhoog te houden en met de andere hand te wijzen waar de agent/vkr je wilt hebben staan?
-
Je had het antwoord inderdaad fout. Het is echter niet een heel bekend teken en wordt daarom niet vaak gegeven.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwetten.overheid.nl%2FIllustration%2F201058&hash=1a67e3a95b120ae247f71885a9924926)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwetten.overheid.nl%2FIllustration%2F201059&hash=f8074f46c3c9ce137876814f4dfe9a2e)
(Bijlage 2 RVV1990)
-
Nee, dat teken kende ik inderdaad niet. Netzoals de ander bovenstaande tekens. Ja de eerste en die van de verkeersbrigadier.
-
Klopt dat dit het teken is zoals omschreven. Maar om verwarring te voorkomen met inderdaad het gevoel van rechts afslaan is tijdens mijn praktijk examen geadviseerd om het niet te gebruiken zodra de verwarring optreed. Dan is er maar 1 stopteken handig en dat is het normale stop teken.
Dit word wel nog vaak gebruikt wanneer het verkeer van voren nadert en linksaf wil slaan. Dan moet het verkeer dat van achter nadert dus stoppen. In dat geval maak je van het stopteken een stopteken van alleen het verkeer dat van achteren nadert.
Zelf gebruik ik dit zelden.
-
Tsja, er is een verschil tussen de wettelijke tekens en de praktijk.
Als je in de praktijk zou gaan werken met alle tekens uit het RVV 1990 bijlage 2, dan heb je waarschijnlijk binnen korte tijd een complete verkeerschaos omdat niemand begrijpt wat er moet gebeuren.
Het plaatje dat je plaatst is dus een correct stopteken voor het verkeer dat de verkeersregelaar van voren nadert. (zie de arm als een slagboom, dan is het al iets duidelijker).
Het stopteken wat jij noemt, met de hand omhoog, palm in de richting van het tegemoet komende verkeer, is het "algemeen stopteken".
Het is dus niet zo dat alle verkeersregelaars en andere bevoegde personen een onjuist teken geven wanneer ze dat teken geven.
Daarbij is het voor (bijna) iedereen duidelijk wat de bedoeling is. Het wijzen is een extra hulpmiddel om aan te geven wie er waar moet stoppen.
Bij het regelen met alle tekens van het RVV 1990 bijlage 2, is het noodzakelijk dat alle weggebruikers de tekens begrijpen en opvolgen (!), je hebt immers geen ogen in je achterhoofd.
Omdat mensen in de praktijk soms al moeite hebben met een "algemeen stopteken", laat staan met alle andere tekens, vind ik het veiliger om al het verkeer een "algemeen stopteken" te geven. Daarmee heb ik ook meteen een actieve houding op de kruising en ben ik me goed bewust van wat er om mij heen gebeurt.
Het teken voor het verkeer dat van achteren nadert gebruik ik in de praktijk nog wel (nadat ik al een "algemeen stopteken" gegeven heb aan dat verkeer). Denk aan het naar links afslaan van verkeer [toevoeging: zie net dat VKR Drenthe dat ook al zegt :)] )
Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/Bijlage2/geldigheidsdatum_03-09-2015 (http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/Bijlage2/geldigheidsdatum_03-09-2015)
-
Ik geef tegenwoordig meestal alleen nog het algemene stopteken (hand omhoog) omdat ik al een aantal keren heb gehad dat men dacht dat ze mij aan de rechterkant(!) voorbij mochten terwijl ik naar links wees. Alleen rechts omhoog is dan heel duidelijk voor iedereen, al denken sommige zelfs dan nog dat ze door mogen als je een stap opzij doet om een afslaande strook stil te zetten. ::)
-
Ik heb de stoptekens ook zo moeten leren, maar nog nooit daadwerkelijk gebruikt. Ik ben al blij dat sommige mensen het algemeen stopteken begrijpen. Ik heb ze erbij gehad die gewoon doodleuk terug zwaaien.
-
Voor de gein ook meteen even het examen gemaakt toen ik zag dat maar liefst 78% van de deelnemers gezakt was :o
1 foutje, meteen de eerste. Ik schaam me :D
-
Och, ik had de vraag fout waar het ging om het kinderzitje in een auto zonder gordels. Terwijl ik de vraag goed had.
Je personenauto is niet voorzien van veiligheidsgordels;
mag je in dit voertuig kinderen jonger dan 3 jaar vervoeren?
Jij gaf antwoord 1. Ja
En het goede antwoord is 2. Nee
Toelichting
Kinderen jonger dan drie jaar dienen altijd in een deugdelijk bevestigd kinderbeveiligingssysteem te worden vervoerd.
Waar men totaal aan voorbij gaat is dat er mogelijkheden zijn anders dan de gordels om een deugdelijk kinderbeveiligingssysteem te bevestigen.
De vraagstelling komt dus niet overeen met het antwoord.
-
Tsja, er is een verschil tussen de wettelijke tekens en de praktijk.
Als je in de praktijk zou gaan werken met alle tekens uit het RVV 1990 bijlage 2, dan heb je waarschijnlijk binnen korte tijd een complete verkeerschaos omdat niemand begrijpt wat er moet gebeuren.
Het plaatje dat je plaatst is dus een correct stopteken voor het verkeer dat de verkeersregelaar van voren nadert. (zie de arm als een slagboom, dan is het al iets duidelijker).
Het stopteken wat jij noemt, met de hand omhoog, palm in de richting van het tegemoet komende verkeer, is het "algemeen stopteken".
Het is dus niet zo dat alle verkeersregelaars en andere bevoegde personen een onjuist teken geven wanneer ze dat teken geven.
Daarbij is het voor (bijna) iedereen duidelijk wat de bedoeling is. Het wijzen is een extra hulpmiddel om aan te geven wie er waar moet stoppen.
Bij het regelen met alle tekens van het RVV 1990 bijlage 2, is het noodzakelijk dat alle weggebruikers de tekens begrijpen en opvolgen (!), je hebt immers geen ogen in je achterhoofd.
Omdat mensen in de praktijk soms al moeite hebben met een "algemeen stopteken", laat staan met alle andere tekens, vind ik het veiliger om al het verkeer een "algemeen stopteken" te geven. Daarmee heb ik ook meteen een actieve houding op de kruising en ben ik me goed bewust van wat er om mij heen gebeurt.
Het teken voor het verkeer dat van achteren nadert gebruik ik in de praktijk nog wel (nadat ik al een "algemeen stopteken" gegeven heb aan dat verkeer). Denk aan het naar links afslaan van verkeer [toevoeging: zie net dat VKR Drenthe dat ook al zegt :)] )
Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/Bijlage2/geldigheidsdatum_03-09-2015 (http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/Bijlage2/geldigheidsdatum_03-09-2015)
Ik geef al jaren het algemene stopteken. Zodra ik een voertuig echter nader (bijvoorbeeld voor advies of uitleg), geef ik wel degelijk het stopteken voor het verkeer dat mij van voren nadert. Eveneens het stopteken voor het achteropkomend verkeer, als ik mijn rug naar ze toedraai.
Wellicht is gezond verstand regio-gebonden, maar ik heb tot op heden geen gekke dingen meegemaakt :-* 998765
-
Waar men totaal aan voorbij gaat is dat er mogelijkheden zijn anders dan de gordels om een deugdelijk kinderbeveiligingssysteem te bevestigen.
De vraagstelling komt dus niet overeen met het antwoord.
Die gedachte had ik ook. Triest dat bijna een kwart onvoldoende op de hoogte is van simpele regeltjes.
-
Ik heb de stoptekens ook zo moeten leren, maar nog nooit daadwerkelijk gebruikt. Ik ben al blij dat sommige mensen het algemeen stopteken begrijpen. Ik heb ze erbij gehad die gewoon doodleuk terug zwaaien.
Zo heb ik err eentje in Amsterdam gehad. Loop ik 1 minuut later langs de hoogwerker naar voren, staat diezelfde auto stil met een auto ervoor met een matrix bordje....STOP....POLITIE... >:D
-
Zo heb ik err eentje in Amsterdam gehad. Loop ik 1 minuut later langs de hoogwerker naar voren, staat diezelfde auto stil met een auto ervoor met een matrix bordje....STOP....POLITIE... >:D
Dat heb jij niet gelezen.... POTS EITILOP zal dr gestaan hebben >:D
-
Maar de politiewagen stond vóór de andere wagen dus met zijn achterste matrixbord naar de andere wagen toe (die zijn doorgaans niet in spiegelschrift, meen ik) ;)
-
Maar de politiewagen stond vóór de andere wagen dus met zijn achterste matrixbord naar de andere wagen toe (die zijn doorgaans niet in spiegelschrift, meen ik) ;)
ah my bad.... lol zal de ochtenddienst zijn lol
-
Klopt, de matrix was aan de achterkant. Heb trouwens niet gevraagd of ze wel of geen bon hadden gehad, maar ze excuseerde zich wel naar me terwijl ik aan kwam lopen. 0098
-
maar ze excuseerde zich wel naar me terwijl ik aan kwam lopen.
Het zijn ook net mensen he?