Hulpverleningsforum

Rood: Brandweer / Brandbestrijding / Brandpreventie => Specialismes => Chauffeur => Topic gestart door: Snyper op 10 februari 2006, 14:00:59

Titel: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Snyper op 10 februari 2006, 14:00:59
http://www.rescue911.de/english/aktuelle-e.html
Bekijk dan het filmpje van Brandweer Nunspeet. De Scania 206.
Ik vind het wat aan de harde kant gaan op de rotonde.
Ook op de onofficieeele site staan wat filmpjes van rijgedrag wat naar mening vrij hard gaat.
Graag jullie mening over dit rijgedrag...
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Karim op 10 februari 2006, 14:19:09
Pfff, Wordt af en toe 'n beetje moe van dat gezeur altijd van "volgens mij rijdt dat hulpverleningsvoertuigen met signalen te hard"...

1) Je weet niet naar wat voor soort melding ze onderweg waren (brand met kinderen binnen?)

2) naar mijn mening is hier niks gevaarlijks aan, die chauffeur heeft een gedegelijk opleiding gehad om met dat ding te mogen rijden en wees heus wel wat hij doet, en daarnaast is de rotonde leeg, en ligt er ook geen fietspad direct omheen.

3) Ga maar 's met een zwaar voertuig een scherpe bocht door met 30/40 km/h, zul je zien dat die dan ook al erg schuin gaan hangen.

4) Als buitenstaander (en zeker via z'n filmpje) lijkt 't altijd alsof die voertuigen harder gaan. Laat iemand maar 's met 40 km/h (het liefst in 'n lage versnelling zodat de auto veel toeren/lawaai maakt) in 'n bocht langrijden, voor je gevoel zal 't net lijken ofie met 50-60 km/h langs rijdt terwijl 't dus in 't echt veel langzamer is.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Snyper op 10 februari 2006, 14:38:39
Pfff, Wordt af en toe 'n beetje moe van dat gezeur altijd van "volgens mij rijdt dat hulpverleningsvoertuigen met signalen te hard"...

1) Je weet niet naar wat voor soort melding ze onderweg waren (brand met kinderen binnen?)

2) naar mijn mening is hier niks gevaarlijks aan, die chauffeur heeft een gedegelijk opleiding gehad om met dat ding te mogen rijden en wees heus wel wat hij doet, en daarnaast is de rotonde leeg, en ligt er ook geen fietspad direct omheen.

3) Ga maar 's met een zwaar voertuig een scherpe bocht door met 30/40 km/h, zul je zien dat die dan ook al erg schuin gaan hangen.

4) Als buitenstaander (en zeker via z'n filmpje) lijkt 't altijd alsof die voertuigen harder gaan. Laat iemand maar 's met 40 km/h (het liefst in 'n lage versnelling zodat de auto veel toeren/lawaai maakt) in 'n bocht langrijden, voor je gevoel zal 't net lijken ofie met 50-60 km/h langs rijdt terwijl 't dus in 't echt veel langzamer is.

Waarom moe worden? Daar is het toch een forum voor hier? ik discusseer hier graag op een leuke manier met elkaar.

1) Dus als je naar een woningbrand gaat dan kan je voertuig harder en ga je harder door de bochten? Dacht het niet. Daarbij rijd je uiteraard zo snel mogelijk, ik kom liever aan dan helemaal niet.

2) Opleiding zegt niet alles. Ervaren chauffeurs, wel of geen opleiding kunnen evengoed op hol slaan bij een Prio 1 melding. De opmerking er is geen fietspad langs is zinloos. Of er nou wel of niet een fietspad ligt. Je moet gewoon niet door te hard rijgedrag op zijn kant gaan.

3) Ik heb zelf met diverse voertuigen gereden. TS, DPU. HV, AL. Maar zo schuin als dit krijg ik het niet voormekaar. Je ziet ook dat het erg hard gaat want de bevelvoerder en manschappen worden compleet naar rechts gedrukt en proberen zicht nog enigzins vast te houden. Daarbij moet je je ook goed realiseren dat je met een grote watertank zit die gaat hangen naar de drukkende kant.

4) Ik ben geen buitenstaander. Ik kan voldoende goed inschatten of dit wel of niet hard gaat. Wel ben ik met je eens dat een video opname een vertekend beeld kan geven ervan.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Karim op 10 februari 2006, 14:56:37
Waarom moe worden? Daar is het toch een forum voor hier? ik discusseer hier graag op een leuke manier met elkaar.

1) Dus als je naar een woningbrand gaat dan kan je voertuig harder en ga je harder door de bochten? Dacht het niet. Daarbij rijd je uiteraard zo snel mogelijk, ik kom liever aan dan helemaal niet.

2) Opleiding zegt niet alles. Ervaren chauffeurs, wel of geen opleiding kunnen evengoed op hol slaan bij een Prio 1 melding. De opmerking er is geen fietspad langs is zinloos. Of er nou wel of niet een fietspad ligt. Je moet gewoon niet door te hard rijgedrag op zijn kant gaan.

3) Ik heb zelf met diverse voertuigen gereden. TS, DPU. HV, AL. Maar zo schuin als dit krijg ik het niet voormekaar. Je ziet ook dat het erg hard gaat want de bevelvoerder en manschappen worden compleet naar rechts gedrukt en proberen zicht nog enigzins vast te houden. Daarbij moet je je ook goed realiseren dat je met een grote watertank zit die gaat hangen naar de drukkende kant.

4) Ik ben geen buitenstaander. Ik kan voldoende goed inschatten of dit wel of niet hard gaat. Wel ben ik met je eens dat een video opname een vertekend beeld kan geven ervan.

Ik wordt er moe van omdat er zo vaak iemand roept van "ooh volgens mij rijdt die te hard" en zo'n discussie nooit iets opleverd, je was er niet bij en ziet het alleen op video en weet dus verder ook niks van de situatie en omgeving en drukte en wat dan ook, dus wat heeft 't voor zin om dan hierover te gaan zeuren...

1) Je kan me niet vertellen dat er bij jullie niet anders wordt gereden naar 'n woningbrand waar nog mensen binnen zijn, als naar bijv. een lege bouwkeet die in de fik staat....

2) Als daar om die rotonde nog 'n fietspad heen lag had ik het misschien wel enigszins gevaarlijk gevonden want fieters kunnen vaak beide kanten komen (ook als dat niet de bedoeling is) en willen nog al eens gauw ergens voor langs schieten, hier was dat dus niet mogelijk.

3) Ik heb ook met redelijke grote voertuigen gereden en in 'n scherpe bocht gaat die dingen toch echt wel super schuin hangen, zelfs met 30 km/h al heb ik recent nog ondervonden.

4) Je bent wel een buitenstaander, je was er niet toch bij of wel ? Je ziet 't alleen op filmpje, en maar van 1 kant. Die chauffeur kan de hele situatie en omgeving overzien en dat kan op dat filmpje niet.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Snyper op 10 februari 2006, 15:28:32
Ergens vorig jaar is er ook nog een TS gekanteld van Zaanstad. Er is maar weinig voor nodig. Schijnt langzaam gegaan te zijn, dus maar even een randje van de rotonde en hopla. Met deze snelheid is hier niets meer aan te doen.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Pl@nner (voorheen sigmaatje) op 10 februari 2006, 15:40:56
2) Als daar om die rotonde nog 'n fietspad heen lag had ik het misschien wel enigszins gevaarlijk gevonden want fieters kunnen vaak beide kanten komen (ook als dat niet de bedoeling is) en willen nog al eens gauw ergens voor langs schieten, hier was dat dus niet mogelijk.


Ik wil niet veel zeggen, maar eeuhhh :-[
Ik zie toch echt een fietser staan wachten voor de rotonde hoor.

Enals ie op zijn kant was gegaan dan was dat op de plek gebeurt waar de fietser stond te wachten............. :-\
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Snyper op 10 februari 2006, 15:58:12
Ik wil niet veel zeggen, maar eeuhhh :-[
Ik zie toch echt een fietser staan wachten voor de rotonde hoor.

Enals ie op zijn kant was gegaan dan was dat op de plek gebeurt waar de fietser stond te wachten............. :-\

En wat dacht je van het ventje wat dit filmpje staat te maken? ::)
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: pompbediende op 10 februari 2006, 16:10:03
Ik vind het allemaal wel mee vallen hoor, er is wel haast, maar daarom is het ook een prio 1  ;). Dat scheefhangen doet een opbouw toch wel. Moet je de opbouw is zijn bij de slipcurses, dat is zeker zo erg als dat je hier ziet. Laat maar is een prio 1 uitruk van de TAS bij jullie filmen op een rotonde, dan zie je wel wat er gebeurd  :D
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Karim op 10 februari 2006, 16:13:53
Ik wil niet veel zeggen, maar eeuhhh :-[
Ik zie toch echt een fietser staan wachten voor de rotonde hoor.


Ik zeg nergens dat er geen fietser staat, alleen dat er geenfietspad direct om die rotonde heen ligt (kijk maar bij die haaietanden in de 1e bocht), dat fietspad ligt 'n eind buiten de rotonde om, wat voor de fietsers dus 'n stuk veiliger is.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Pl@nner (voorheen sigmaatje) op 10 februari 2006, 16:16:44
Ja heb je weer gelijk in.
Vind overigen shet overhellen ook wel meevalen hoor.
Kijk maar eens goed naar die auto die later komt, gaat ook "aardig scheef "

Ik denk dat het een beetje een vertekend beeld is op het filmpje.
(Hangen in een auto in de bocht gebeurd ook al snel.)
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Karim op 10 februari 2006, 16:18:09

Ik denk dat het een beetje een vertekend beeld is op het filmpje.
(Hangen in een auto in de bocht gebeurd ook al snel.)

Precies.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Snyper op 10 februari 2006, 16:24:41
Ja heb je weer gelijk in.
Vind overigen shet overhellen ook wel meevalen hoor.
Kijk maar eens goed naar die auto die later komt, gaat ook "aardig scheef "

Ik denk dat het een beetje een vertekend beeld is op het filmpje.
(Hangen in een auto in de bocht gebeurd ook al snel.)

Kijk maar even naar de bevelvoerder hoe die eraan toe is eenmaal voorbij de camera gereden. Bekijk tevens is de filmpjes op de onoffieciele pagina. Veel automaten allemaal hetzelfde rijgedrag.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Peter71 op 10 februari 2006, 16:37:07
Ik vind het allemaal wel mee vallen hoor, er is wel haast, maar daarom is het ook een prio 1  ;). Dat scheefhangen doet een opbouw toch wel. Moet je de opbouw is zijn bij de slipcurses, dat is zeker zo erg als dat je hier ziet. Laat maar is een prio 1 uitruk van de TAS bij jullie filmen op een rotonde, dan zie je wel wat er gebeurd  :D
precies een TS kan nog behoorlijk wat hebben voordat hij daadwerkelijk op z,n kant gaat.Wij hebben hier diverse rotondes,en het lijkt al heel snel dat je zo ongeveer op z,n kant over de rotonde gaat.En dan word er op een normale manier over een rotonde gereden
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: ajax op 10 februari 2006, 16:47:17
Vind het nogal mee vallen moet je onze HV eens zien als we de Rotonde nemen komt hij ook uit zijn veren zijn ze opgebouwd.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Karim op 10 februari 2006, 17:01:08
Bekijk tevens is de filmpjes op de onoffieciele pagina. Veel automaten allemaal hetzelfde rijgedrag.

Kortom, niks aan de hand dus.

Als het gevaarlijk was voor 't overige verkeer en/of de manschappen binnen de in wagen was er allang iets aan gedaan...
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Peter71 op 10 februari 2006, 17:03:55
Kortom, niks aan de hand dus.

Als het gevaarlijk was voor 't overige verkeer en/of de manschappen binnen de in wagen was er allang iets aan gedaan...
ja hoor,dat krijgt de chauffeur direct te horen van zijn bemanning  ;D ;D
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: wicher op 10 februari 2006, 17:11:32
Vind het allemaal wel heeel erg meevallen hoor. wij voelen die auto op dat moment niet aan , maar de chauffeur wel dus.....moeilijk te beoordelen.
Wat ik veel erger vind is een paar filmpjes erna. Daar is een filmpje va een tankauto spuit met prio 1 en een ambulance met A1.
De brandweerauto komt door een bocht , passeerd een weg van rechts , heeft zijn zwaailichten aan maar geen geluid!!!!!!(heeft deze voor de weg van rechts al uitgezet,daarvoor was het geluid wel aan)
Gaat midden op de weg stil staan om wat te vragen, laat ambu van rechts voor gaan  die met OGS rijd, en gaat vervolgens verder met alleen de lichtbalk aan en geen geluid. :(
Dacht dat de brandweer zo streng en appart was als het gaat over het rijden met OGS(ook 'snachts).
Tja 't is in amsterdam misschien gelden die regels daar weer niet  :-X
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Peter71 op 10 februari 2006, 17:13:48

Tja 't is in amsterdam misschien gelden die regels daar weer niet  :-X
Klopt  8)
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: ajax op 10 februari 2006, 17:16:00
Vind het allemaal wel heeel erg meevallen hoor. wij voelen die auto op dat moment niet aan , maar de chauffeur wel dus.....moeilijk te beoordelen.
Wat ik veel erger vind is een paar filmpjes erna. Daar is een filmpje va een tankauto spuit met prio 1 en een ambulance met A1.
De brandweerauto komt door een bocht , passeerd een weg van rechts , heeft zijn zwaailichten aan maar geen geluid!!!!!!(heeft deze voor de weg van rechts al uitgezet,daarvoor was het geluid wel aan)
Gaat midden op de weg stil staan om wat te vragen, laat ambu van rechts voor gaan  die met OGS rijd, en gaat vervolgens verder met alleen de lichtbalk aan en geen geluid. :(
Dacht dat de brandweer zo streng en appart was als het gaat over het rijden met OGS(ook 'snachts).
Tja 't is in amsterdam misschien gelden die regels daar weer niet  :-X

Iedere chaufeur heeft zijn eigen manier van rijden. Het is een eigen keuze wel of niet sirene's aan. Zo zet ik ze ook wel eens uit als er geen ander verkeer is
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Karim op 10 februari 2006, 17:18:54
Wat ik veel erger vind is een paar filmpjes erna. Daar is een filmpje va een tankauto spuit met prio 1 en een ambulance met A1.
De brandweerauto komt door een bocht , passeerd een weg van rechts , heeft zijn zwaailichten aan maar geen geluid!!!!!!(heeft deze voor de weg van rechts al uitgezet,daarvoor was het geluid wel aan)
Gaat midden op de weg stil staan om wat te vragen, laat ambu van rechts voor gaan  die met OGS rijd, en gaat vervolgens verder met alleen de lichtbalk aan en geen geluid. :(

Och, ook dit is maar weer 1 kijk op de situatie (door dat filmpje) dus dat zegt ook niet alles.

Brandweer hoefde wellicht niet naar zelfde adres als de ambu anders kon ie daar gewoon achter aan rijden, en dan stoppen ze inderdaad even om de weg te vragen en rijden ze vervolgens door zonder geluid, maar je weet niet waarom ze 't geluid niet aan hadden.
Misschien hadden ze wel even telefonisch/mobilofonisch contact met de meldkamer en moest daarom de herrie ff uit, 't filmpje is vrij snel daarna afgelopen dus voor 't zelfde geluid gaat de herrie 2 tellen later weer aan.

En ze rijden al op een voorrangsweg dus ook zonder licht en geluid moet 't verkeer uit de zijstraten ze voor laten gaan, en voor hun was er verder nauwelijks verkeer.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Snyper op 10 februari 2006, 17:47:29
Och, ook dit is maar weer 1 kijk op de situatie (door dat filmpje) dus dat zegt ook niet alles.

Brandweer hoefde wellicht niet naar zelfde adres als de ambu anders kon ie daar gewoon achter aan rijden, en dan stoppen ze inderdaad even om de weg te vragen en rijden ze vervolgens door zonder geluid, maar je weet niet waarom ze 't geluid niet aan hadden.
Misschien hadden ze wel even telefonisch/mobilofonisch contact met de meldkamer en moest daarom de herrie ff uit, 't filmpje is vrij snel daarna afgelopen dus voor 't zelfde geluid gaat de herrie 2 tellen later weer aan.

En ze rijden al op een voorrangsweg dus ook zonder licht en geluid moet 't verkeer uit de zijstraten ze voor laten gaan, en voor hun was er verder nauwelijks verkeer.


Niemand kan de filmpjes goed beoordelen.... Het vreemde is dat jij steeds wel alles ziet op het filmpje. Was jij dan de filmer :D
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Karim op 10 februari 2006, 17:51:32
Niemand kan de filmpjes goed beoordelen.... Het vreemde is dat jij steeds wel alles ziet op het filmpje. Was jij dan de filmer :D

 ::)

Ik ben juist degene die zegt dat je de situatie niet goed kan beoordelen juist omdat je niet alles ziet op zo'n filmpje.

En als dan iemand komt met "het is gevaarlijk op dat filmpje omdat ik dat en dat zie"  kom ik met een "dat hoeft niet perse omdat ik dat en dat zie".
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Pl@nner (voorheen sigmaatje) op 10 februari 2006, 17:51:48
We vergeten eigenlijk ook nog wel een ander essentieel punt hier denk ik.

Kijk eens goed naar een (niet specifiek deze) rotonde.
Liggen ze niet allemaal "op één oor" oftewel, zijn ze niet (bijna) allemaal oplopend
naar het midden..........

Dan rijd je dus ook al wat schever.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Robin Hundman op 10 februari 2006, 17:53:54
(Dit keer reactie van de filmer) Klopt, de brandweer kwam de hoek om rijden, stopte daar om wat te vragen. Maar die weg rechts waar jullie het over hebben is de ingang van het bezinestation.
De ambu stond te tanken en kreeg toevallig een spoedrit (dat gaat daar de hele dag door) en was dus met spoed weggereden.
De autospuit die later rechtsafslaat gaat een doodlopende ''weg'' achter de BP in waar een aantal loodsen staan...
Hier kan geen verder verkeer komen, dus sirene was onnodig.
En de hulpdiensten in Amsterdam zijn nogal vrij soepel in het voeren van de geluidssignalen, vaak alleen waar nodig...

Misschien verduidelijkt deze kaart de zaak: Het BP teken is het tankstation...

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg93.imageshack.us%2Fimg93%2F4958%2Fhavenstraatbrandgerucht6uu.gif&hash=2e6490391eb9373179b822bf847f3596)
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: marcel-beets op 10 februari 2006, 18:23:28
reactie opt eerste filmpje

dit is een voertuig uit een bosrijk gebied dus die staan meestal ff hoger op de veren en gaan dus ook was schuiner   dan heb je dus ook nog dat de rotonde een beetje schuin is      

ik vind het moeilijk om vanaf een filmpje te zien  hoe snel hij rijd of dat hij te snel rijd   want dat vertekend snel

wat ik wel zie is dat de omgeving wit is van de sneeuw  en volgens mij   ( weet t niet zeker) maar volgens mij sneeuwt het tijdens het filmen

bij dit  soort weer zou ik het dan wel weer even iets rustiger aan doen
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Rene112 op 10 februari 2006, 20:51:12
Misschien verduidelijkt deze kaart de zaak: Het BP teken is het tankstation...

Ja, deze kaart verduidelijkt de situatie behoorlijk Robin!  ;)  :D  :D  :D

Staan op dit kaartje soms alle BP stations van Europa?

groeten,
René de Caluwé
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Robin Hundman op 10 februari 2006, 21:50:57
Ja, deze kaart verduidelijkt de situatie behoorlijk Robin!  ;)  :D  :D  :D

Staan op dit kaartje soms alle BP stations van Europa?

groeten,
René de Caluwé

Erg vreemd, ik weet zeker dat ik daarvoor een heel ander kaartje had gepost... Excuses, ik zal het even veranderen.
Het is aangepast...
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Coen op 13 februari 2006, 17:02:53
Ik heb het filmpje een paar keer bekeken, maar ik kan niks verkeerds vinden in het rijgedrag van de chauffeur. Hij benaderd de rotonde fatsoenlijk neemt een fatsoenlijke bocht en rijdt niets te hard. Bij een normale auto kijk je er ook niet van op. Een aandachtspunt vind ik wel het water in de watertank die kan gaan schommelen. Dus ......... lekker blijven rijden met die voertuigen  :P
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: pompbediende op 13 februari 2006, 19:04:20
Ik heb het filmpje een paar keer bekeken, maar ik kan niks verkeerds vinden in het rijgedrag van de chauffeur. Hij benaderd de rotonde fatsoenlijk neemt een fatsoenlijke bocht en rijdt niets te hard. Bij een normale auto kijk je er ook niet van op. Een aandachtspunt vind ik wel het water in de watertank die kan gaan schommelen. Dus ......... lekker blijven rijden met die voertuigen  :P
Zit de tank bij jullie halfvol dan?  ;D 8) ::)
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Jaap Goos op 15 februari 2006, 13:59:30
neuh.........halfleeg ::) 8) ;D ;D
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Coen op 15 februari 2006, 17:53:05
Zit de tank bij jullie halfvol dan?  ;D 8) ::)


:D :P :D
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: pyroloog op 17 februari 2006, 15:10:45
Ja heb je weer gelijk in.
Vind overigen shet overhellen ook wel meevalen hoor.
Kijk maar eens goed naar die auto die later komt, gaat ook "aardig scheef "

Ik denk dat het een beetje een vertekend beeld is op het filmpje.
(Hangen in een auto in de bocht gebeurd ook al snel.)

Dit hangt ook aardig scheef, maar zo hard ging het toch echt niet! 8)

[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Peter71 op 17 februari 2006, 16:40:25
Dit hangt ook aardig scheef, maar zo hard ging het toch echt niet! 8)
Mwo,ik zie enkel een voertuig wat even door de veren gaat,nog niks extreems  ::)
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Michelle1983 op 17 februari 2006, 16:52:26
Zowel het filmpje als de foto verschillen volgens mij niet heel erg van de gemiddelde jeep, bus of vrachtwagen op een dergelijke rotonde. En ook met een Fiat Punto kan je soms al aardig schuin hangen op zulke plekken.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Gast48368 op 19 februari 2006, 15:47:00
Een goeie chauffeur weet gewoon hoe "ver" hij kan gaan met zijn wagen.......daar moet je dan maar op vertrouwen (wat ik bij sommigen echt niet doe, ookal hebben ze de chauffeursopleiding gehad  :-\ )

Er zijn uiteraard altijd onvoorziene omstandigheden waarbij het mis kan gaan. Dit heeft altijd verschillende oorzaken, en heeft lang niet altijd met een bepaalde snelheid te maken. echte chauffeurs "spelen" met de wagen, en er zijn er echt ook bij die stapvoets rijden, waar ik me niet lekker bij voel............dus tsja...........ik zit bijv liever bij iemand in de wagen die heel snel rijdt, maar waarbij ik zeker weet dat hij de wagen in z'n macht heeft, dan iemand die zelfs stapvoets nog zit te klungelen........)))))
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Zeeuw op 19 februari 2006, 20:13:15
de chauffeur in het filmpje nam de tijd nog om de rotonde  goed te nemen. Ik heb ook wel eens gezien dat als ze 3/4 moesten gewoon de bocht links namen. Dat is pas gevaarlijk.

Iedereen hoort en ziet de wagen van verre komen en heeft dus genoeg tijd om te stoppen
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: pyroloog op 20 februari 2006, 08:56:31
de chauffeur in het filmpje nam de tijd nog om de rotonde  goed te nemen. Ik heb ook wel eens gezien dat als ze 3/4 moesten gewoon de bocht links namen. Dat is pas gevaarlijk.

Iedereen hoort en ziet de wagen van verre komen en heeft dus genoeg tijd om te stoppen

Nou, dan zal ik je gelijk een goeie vertellen. Op de cursus brandweerchauffeur wordt dit soms aanbevolen. Als argument gebruiken ze dan dat je de verkanting van de rotonde mee hebt, zodat je minder snel zal kantelen. Zodat je dus harder over de rotonde kan toch???(Hoezo nou veiligheid voor alles?? De medeweggebruiker verwacht ook niet echt een brandweervoertuig wat tegen de stroom in over een rotonde komt zeilen) :-\
Dat is dus het gemiddelde niveau van de cursus brandweerchauff. Maak je dus geen illusies over het brandweerchauffeurevrhaal, want het is in een woord 95% onzin wat ze vertellen! Allemaal puur theoretisch gezwam.  :'( :'(
Enige + puntje is de rijvaardigheidstraining op de slipbaan. Daar leer je tenminste wat van.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Snyper op 20 februari 2006, 16:05:24
Een goeie chauffeur weet gewoon hoe "ver" hij kan gaan met zijn wagen.......daar moet je dan maar op vertrouwen (wat ik bij sommigen echt niet doe, ookal hebben ze de chauffeursopleiding gehad  :-\ )

Er zijn uiteraard altijd onvoorziene omstandigheden waarbij het mis kan gaan. Dit heeft altijd verschillende oorzaken, en heeft lang niet altijd met een bepaalde snelheid te maken. echte chauffeurs "spelen" met de wagen, en er zijn er echt ook bij die stapvoets rijden, waar ik me niet lekker bij voel............dus tsja...........ik zit bijv liever bij iemand in de wagen die heel snel rijdt, maar waarbij ik zeker weet dat hij de wagen in z'n macht heeft, dan iemand die zelfs stapvoets nog zit te klungelen........)))))

Gewoon normaal rijden met een waarbij je kan anticiperen op onverwachte situaties is de oplossing. Niet proberen het gaspendaal als pretpendaal te gaan gebruiken. Snel aankomen bereik je ook niet alleen door alleen maar te trappen. Een constante snelheid is belangrijker dan hard waarbij je steeds moet afremmen, eromheen, op moet trekken.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Rescue Ranger op 22 februari 2006, 13:03:40
Forum-gangers,

ik sta erom bekend om regelmatig harder te rijden dan de brancherichtlijn aangeeft. Daarbij houdt ik altijd voor mezelf altijd wel een marge van veiligheid. Om een voorbeeld te noemen: mijn gemiddelde ambu-collega rijdt op de A200 ongeveer 110 km/h. Ik rij die weg dagelijks en vaak meerdere malen per dag. Mijn gemiddelde ligt op die weg hoger, ongeveer 140 km/h. Deze snelheid haal je juist door de weg juist te nemen, goed je bochten te kennen en ver vooruit kijken. Dat is verkeersinzicht. Geef de chauffeur eens het voordeel van de twijfel. Als hij/ zij een rotonde afsteekt via links, heeft hij/ zij misschien allang tussen bomen doorgekeken en geconstateerd dat er geen tegemoet komend verkeer is. Ik heb ook wel eens een filmpje gezien van mijn rijstijl. Nou maar goed dat dat niet gepubliceerd is, omdat regiokennis, melding en staat van het voertuig wel degelijk relevant is op het rijgedrag van een chauffeur. Zeker als je als toeschouwer al deze info niet hebt.

RR (driver of the yellow 12-129)
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Firefly op 23 februari 2006, 15:53:14
http://www.rescue911.de/english/aktuelle-e.html
Bekijk dan het filmpje van Brandweer Nunspeet. De Scania 206.
Ik vind het wat aan de harde kant gaan op de rotonde.
Ook op de onofficieeele site staan wat filmpjes van rijgedrag wat naar mening vrij hard gaat.
Graag jullie mening over dit rijgedrag...

Ik ben het hier niet mee eens! :-\
De reden dat het voertuig zover omhelt is dat het voertuig een 4 x 4 is en daarom wat hoger geveerd is etc. Hierdoor heb je ook meer uitslag (uitwijking). Wanneer ik de film beoordeel op de wijze waarop deze de rotonde neemt, zie ik niks verontrustends. Mede omdat de banden niet loskomen van het wegdek, de wagen niet gaat glijden of iets dergelijk. De chauffeur heeft volgens mij het voertuig gewoon 100 % onder controle.

Ik ben het ook met Rescue Ranger eens dat rijvaardigheid bij Prio 1, meer is als voertuigbeheersing. Het is ook verkeersinzicht, plaatselijke bekendheid en kennis van je voertuig. Dit fimpje is daarin een momentopname, en zegt voor mij weinig van dit alles. Je moet gewoon veel uren maken in het voertuig zodat je het voertuig haarfijn aanvoelt. Hierdoor kan je alle factoren goed  inschatten om veilig met spoed van A naar B te rijden.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Robin Hundman op 1 maart 2006, 21:26:08
Over rijgedrag gesproken:

http://www.rescue911.de/videos/34.wmv (http://www.rescue911.de/videos/34.wmv)
http://www.rescue911.de/videos/35.wmv (http://www.rescue911.de/videos/35.wmv)
http://www.rescue911.de/videos/91.wmv (http://www.rescue911.de/videos/91.wmv)

hier nog meer van dat soort dingen (zitten leuke fragmenten tussen):
http://www.rescue911.de/deutsch/tipps.html (http://www.rescue911.de/deutsch/tipps.html)
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Jerommeke op 1 maart 2006, 21:38:16
Over rijgedrag gesproken:

http://www.rescue911.de/videos/34.wmv (http://www.rescue911.de/videos/34.wmv)
http://www.rescue911.de/videos/35.wmv (http://www.rescue911.de/videos/35.wmv)
http://www.rescue911.de/videos/91.wmv (http://www.rescue911.de/videos/91.wmv)

hier nog meer van dat soort dingen (zitten leuke fragmenten tussen):
http://www.rescue911.de/deutsch/tipps.html (http://www.rescue911.de/deutsch/tipps.html)

Zo komt het dus dat er wel eens een om gaat !!  :-X :-X wel treurig eigenlijk  :-\


http://www.rescue911.de/videos/02.wmv
Goede sirene??  ::)

http://www.rescue911.de/videos/03.wmv
boem is ho tuut tuut

http://www.rescue911.de/videos/26.wmv
waarom zit er een sirene op?

 ::)
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: FP924 op 9 maart 2006, 17:00:03
http://www.rescue911.de/deutsch/tipps.html (http://www.rescue911.de/deutsch/tipps.html)
`

Ik heb nu zo'n beetje alle filmpjes bekeken en ik kan niet anders zeggen dan dat er soms echt een stelletje ramdebielen achter het stuur zitten!!  :-X

En deze is ook wel 'leuk' om te zien  :-\ http://www.rescue911.de/videos/32.wmv
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: ED95 op 9 maart 2006, 17:58:08
Auw, maarja. Om ook zo te rijden op een nat wegdek ::)
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Rescue Ranger op 9 maart 2006, 20:53:17
`

Ik heb nu zo'n beetje alle filmpjes bekeken en ik kan niet anders zeggen dan dat er soms echt een stelletje ramdebielen achter het stuur zitten!!  :-X

En deze is ook wel 'leuk' om te zien  :-\ http://www.rescue911.de/videos/32.wmv

Tja, ik sluit me geheel bij je aan. Dit getuigt niet van verkeersinzicht. Hier blijkt het gewoon, dat er sommigen "een waas voor de ogen" krijgen en denken dat ze heer en meester op, boven en naast de weg zijn. Ik hoop dat het met de bemensing van het voertuig goed is afgelopen.

RR (Als je zo wilt rijden, kom dan naar Zandvoort!! ;D)
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Jerommeke op 9 maart 2006, 22:02:42
en naast de weg zijn

heel letterlijk  ;)
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: 7194 op 9 maart 2006, 22:23:17
Dies Video bedarf wohl keinem Kommentar. Grund für den Unfall ist Aquaplaning und nicht angepasste Geschwindigkeit. Die Kamera geht beim ersten Aufprall von selbst aus. Das NEF dreht sich aber noch einmal und kollidiert ebenfalls mit der anderen Bordsteinkante wo es mit Totalschaden zum stehen kommt.

Dit staat bij de video. Maar mijn Duits is niet al te best...  :-\
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: FP924 op 10 maart 2006, 00:01:40
heel letterlijk  ;)

Inderdaad heel letterlijk, want even met hoge snelheid een stuk grasveld naast de weg meepakken blijkt ook geen probleem. http://www.rescue911.de/videos/11.wmv

Maarja, het zijn ook andere automobilisten en voetgangers die idiote stunts uit kunnen halen, zelf honden kunnen er wat van: http://www.rescue911.de/videos/28.wmv. Scheelt wel heel weinig of het beest was hardstikke plat geweest.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Leon op 10 maart 2006, 01:04:08
Dies Video bedarf wohl keinem Kommentar. Grund für den Unfall ist Aquaplaning und nicht angepasste Geschwindigkeit. Die Kamera geht beim ersten Aufprall von selbst aus. Das NEF dreht sich aber noch einmal und kollidiert ebenfalls mit der anderen Bordsteinkante wo es mit Totalschaden zum stehen kommt.

Dit staat bij de video. Maar mijn Duits is niet al te best...  :-\

Vertaling:

Dit filmpje behoeft weinig commentaar. Oorzaak van het ongeval is aquaplaning in combinatie met een niet aangepaste snelheid. De camera gaat bij de eerste botsing vanzelf uit. Vervolgens draait de noodartswagen (NEF=Notarzt-Einsatzfahrzeug) zich nog eenmaal en botst ook tegen de andere stoeprand waar het voertuig total-loss tot stilstand komt.

Leon
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: FP924 op 1 juni 2006, 00:21:47
http://www.members.lycos.nl/hvpurmerend/822arestraat.MPG

Dit is toch ook nog maar nèt op het randje vind ik..
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Karim op 1 juni 2006, 00:24:18
http://www.members.lycos.nl/hvpurmerend/822arestraat.MPG

Dit is toch ook nog maar nèt op het randje vind ik..

Niks mis mee hoor.

Die chevy's gaan gewoon nogal snel hangen in de bochten, ook bij lagere snelheden, maar blijven dan nog wel prima onder controle hoor, en ik spreek uit ervaring  ;)
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Brandpreventist op 1 juni 2006, 17:15:25
Over rijgedrag gesproken:

http://www.rescue911.de/videos/34.wmv (http://www.rescue911.de/videos/34.wmv)
http://www.rescue911.de/videos/35.wmv (http://www.rescue911.de/videos/35.wmv)
http://www.rescue911.de/videos/91.wmv (http://www.rescue911.de/videos/91.wmv)

hier nog meer van dat soort dingen (zitten leuke fragmenten tussen):
http://www.rescue911.de/deutsch/tipps.html (http://www.rescue911.de/deutsch/tipps.html)

Bekend van het forum..... ;D ;D ;D ;)

http://m0l.biz/rescue911/Netherlands/Rotterdam/Videos%20by%20Rick%20KOEDOOT/a1rit%2802%29.wmv
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Jerommeke op 1 juni 2006, 19:26:31
niet op het accent letten! 8)
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: HulpverleningsWeb op 19 juni 2006, 16:42:41
Politie onderweg naar persoon te Water in Purmerend. Doordat er flitspalen staan op het kruispunt rijd niemand meer door en is de Politie gedwongen om bijna de flitspaal plat te rijden

http://members.lycos.nl/brandweerfilmpjes/politiedenilp.MPG

Filmpje: Erwin Meurs, www.hulpverleningsweb.nl

Wat vindt u? Blijft u staan of rijd u toch door het rode licht???
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: HulpverleningsWeb op 19 juni 2006, 16:45:36
Bij ongeval tussen Politie en busje nadat politie tegen het verkeer in het kruispunt op komt.

http://members.lycos.nl/brandweerfilmpjes/politiedenilp.MPG

Filmpje: Erwin Meurs, www.hulpverleningsweb.nl
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Karim op 19 juni 2006, 16:52:26
Bij ongeval tussen Politie en busje nadat politie tegen het verkeer in het kruispunt op komt.


Bij ongeval  ???  Heeft die politie-wagen een bij (zo'n zoemzoem beestje) omver gereden ofzo  :D of bedoel je bijna ongeval  ;)

Maar van 'n bijna ongeval is volgens mij echt geen sprake hoor, ze reden voorzichtig genoeg die kruising over, en dat sprinter busje stond al praktisch stil, en die had die politie volgens mij ook wel aan zien komen (daarom stond ie stil) dus niet echt een gevaarlijke situatie of een bijna ongeval.

Ze rijden er misschien wat strak omheen, maar dat kan toch aangezien dat busje toch stil staat.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Karim op 19 juni 2006, 16:54:04
Waarom 2 keer hetzelfde bericht  ???

Je heb 't net ook al hier (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=11808.msg404824#msg404824) neer gezet....

En mijn mening :

Bij ongeval  ???  Heeft die politie-wagen een bij (zo'n zoemzoem beestje) omver gereden ofzo  :D of bedoel je bijna ongeval  ;)

Maar van 'n bijna ongeval is volgens mij echt geen sprake hoor, ze reden voorzichtig genoeg die kruising over, en dat sprinter busje stond al praktisch stil, en die had die politie volgens mij ook wel aan zien komen (daarom stond ie stil) dus niet echt een gevaarlijke situatie of een bijna ongeval.

Ze rijden er misschien wat strak omheen, maar dat kan toch aangezien dat busje toch stil staat.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: HulpverleningsWeb op 19 juni 2006, 16:54:42
Busje stond nog niet stil. Dit is niet te zien op het filmpje. En ja ik bedoel een bijna ongeval.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Karim op 19 juni 2006, 16:57:22
Oke, en daarom reden ze dus ook niet vol door rood, maar juist voorzichtig, en je ziet ze ook duidelijk voorzichtig oversteken en bijremmen voor 't geval dat busje hun niet zou zijn en zou doorrijden.

Maar dat busje stopt, dus zij kunnen erom heen.

Echt geen "bijna ongeval" dus in mijn ogen.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: HulpverleningsWeb op 19 juni 2006, 16:57:38
Karim. Misschien is wat commentaar voor u houden.

Hier stel ik duidelijk een vraag in de tekst. Ik zou jullie mening hierover willen horen wat jullie nou zouden doen bij zo´n situatie.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Peter71 op 19 juni 2006, 17:00:37
Politie onderweg naar persoon te Water in Purmerend. Doordat er flitspalen staan op het kruispunt rijd niemand meer door en is de Politie gedwongen om bijna de flitspaal plat te rijden

http://members.lycos.nl/brandweerfilmpjes/politiedenilp.MPG

Filmpje: Erwin Meurs, www.hulpverleningsweb.nl

Wat vindt u? Blijft u staan of rijd u toch door het rode licht???
Wat wil je met deze vraag bereiken?
Als de politie die flitspaal plat rijdt,scheelt dat voorlopig weer  ;D ;D ;D
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Karim op 19 juni 2006, 17:00:40
Karim. Misschien is wat commentaar voor u houden.


 ??? Als jij dingen dubbel gaat posten heb ik alle recht om te vragen waarom je dat doet...

Zeker als dat weer zo'n soort "afzeik vraag/filmpje" is in de trant van "kijk eens, die politie-auto met sirene rijdt volgens mij niet goed.."
Komt om mij altijd 'n beetje over van "ik ben jaloers en wil ook met OGS rijden maar kan/mag dat niet, daarom ga ik andere maar afzeiken".
Maar goed, da's mijn mening dan weer.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: HulpverleningsWeb op 19 juni 2006, 17:04:06
Haha. Verkeerde been uit bed gestapt? Als je niets normaal kan reageren kan je beter je klep dicht houden hoor.

Ik zou even voor jou de vraag opnieuw plaatsen:

Wat zou u doen als u met uw auto voor het stoplicht staat en er komt in deze situatie een politie auto met spoed aan:

1. Door rood en geflits worden
2. Stil blijven staan ( zoals er in deze situatie gebeurd )
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: 7194 op 19 juni 2006, 17:06:31
Haha. Verkeerde been uit bed gestapt? Als je niets normaal kan reageren kan je beter je klep dicht houden hoor.


Beste mensen,

Zo gaan we dus NIET met elkaar om op het forum. Dus nu mijn verzoek is om on-topic te gaan, het taalgebruik fatsoenlijk te houden en eventuele persoonlijke dingen via de PM te doen.

Gerard
Moderator
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Karim op 19 juni 2006, 17:11:50
Haha. Verkeerde been uit bed gestapt? Als je niets normaal kan reageren kan je beter je klep dicht houden hoor.

Ik zou even voor jou de vraag opnieuw plaatsen:

Wat zou u doen als u met uw auto voor het stoplicht staat en er komt in deze situatie een politie auto met spoed aan:

1. Door rood en geflits worden
2. Stil blijven staan ( zoals er in deze situatie gebeurd )


Nee hoor, ik ben met 't goeie been uit bed gestapt, en wat jou als "niet normaal" bestempeld is gewoon mijn mening, en die zal ik dus ook gewoon geven.

Wat ik maar bedoel te zeggen is dat zoiets van buitenaf (en zeker op 'n klein filmpje) heel anders ervaren wordt als vanuit het voertuig zelf.
Het zelfde over die discussie van "die brandweerauto/chevy ambu op dat filmpje gaat veelste hard door de bocht, kijk maar! hij hangt helemaal schuin".
Dat kan je makkelijk roepen als je dat op 'n filmpje of in't echt ziet, maar als je zelf in die voertuigen rijdt ervaar je dat gewoon heel anders, oke, zo'n chevy gaat wat schuin hangen in de bocht, maar daar houden we echt wel rekening mee hoor, en daar worden we ook op getrained, het zelfde geldt voor de brandweerchauffeurs.
Die weten echt wel hoe ver ze kunnen gaan met zo'n ding zonder dat 't gevaarlijke situatie's opleverd, ookal ziet dat er dan op zo'n filmpje soms anders uit.

Heb je nog nooit bij iemand in de auto gezeten die wat hard op 'n andere stilstaande auto of stoplicht ofzo afreed, en dat je eigenlijk het liefst 2 extra pedalen aan jou kant (passagierskant) had zodat je zelf al kon beginnen met bijremmen.
Doch blijkt die auto dan keurig netjes en op tijd stil te komen, maar omdat je er zelf geen controle over had voelde het anders aan.

En om nou nog even je vraag te beantwoorden, ik zou gaan voor antwoord 1 :

1) Door rood en geflits worden

Ik ga altijd zo goed mogelijk opzij, en heb daarbij als voordeeltje dat ik zelf ook vaak met OGS rij, en dus weet hoe die chauffeur denkt en wat ie het liefste van mij verwacht.

Maar als je zoals op dat filmpje helemaal vooraan staat, en die 4-5 auto's achter je gaan niet opzij, dan heeft dat misschien minder zin, gewoon goed spiegelen dus en kijken wat dat voorrangsvoertuig doet.
Echter als jij wel door rood schuift om plaats te maken hebben die auto's achter jou ook zoiets van "hey we moeten opzij" en hebben ze ook gelijk ruimte om plaats te maken.

Ik ben zelf al zeker 'n keer of 4 geflitst omdat ik opzij moest gaan voor 'n HV voertuig met OGS, en heb daar nooit iets van thuis gehad, vaak staat dat voertuig ook op de foto, of andere auto's die ook opzij moesten gaan, en dat zien ze op die centrale heus wel, en anders is 't ook heel makkelijk na te gaan waarna je boete verscheurd wordt.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: HulpverleningsWeb op 19 juni 2006, 17:16:12
mij heb je niets over dat Chevy horen zeggen hoor. Het is wel mij filmpje maar ik heb er niets overgezegt. Ik weet namelijk dat die dingen snel schuin gaan.

op een klein filmpje is inderdaad minder te zien.

Ik wil alleen weten wat mensen in zo´n situatie doen. Vind het namelijk niet zo raar dat mensen blijven staan omdat er een flitspaal staat.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Jerommeke op 19 juni 2006, 17:16:44
En over die flitspaal, als jij geflitst word, word die politie auto dat ook, daarmee kun je dan bezwaar maken tegen de bekeuring, en hoef je em dus niet te betalen!

Verder gewoon een nette actie toch?
 
Je kunt nooit maar dan ook nooit een actie beoordelen op zo'n filmpje, als je daar rijd, zie je vanzelf wat wel en wat niet goed is! En dit lijkt mij gewoon een goede actie (dagelijks werk in Amsterdam in ieder geval)
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: HulpverleningsWeb op 19 juni 2006, 17:19:14
Het gaat mij ook niet om de politie auto maar om de bestuurders die blijven staan.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Jerommeke op 19 juni 2006, 17:20:36
Als je op de site van ACHans kijkt, zie je dat die kruising heel vaak volstaat, en je kunt dus geen kant op als bestuurder zijnde, misschien zou je als je in de linker rij staat toch door moeten rijden, of met twee wieltjes het stoepje op moeten rijden ofzo.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Karim op 19 juni 2006, 17:21:38
mij heb je niets over dat Chevy horen zeggen hoor. Het is wel mij filmpje maar ik heb er niets overgezegt. Ik weet namelijk dat die dingen snel schuin gaan.

op een klein filmpje is inderdaad minder te zien.

Ik wil alleen weten wat mensen in zo´n situatie doen. Vind het namelijk niet zo raar dat mensen blijven staan omdat er een flitspaal staat.


Ik zeg ook niet dat jij iets over die chevy zei  ;)  als je mijn quote bovenin dat andere topic bekijkt zie je dat FP924 daar iets over zei  ;)

Persoonlijk denk ik dat die auto's in jou filmpje blijven staan omdat ze die politie-auto nog helemaal niet gezien had.
Je hoord verschillende auto's toeteren, zo van "hey let eens op! we moeten opzij" maar de rest reageerd nauwelijks, zeker die vooraan niet.
Ik denk dat ze 't gewoon niet door hadden (niet spiegelen, muziek te hard), en dat ze daarom niet opzij gingen.

Wij zitten en zijn 'n stuk hoger in ons gele busje, en de brandweer is weer nog 'n stuk groter, maar die politie is gewoon 'n simpele "lage" stationwagen, en die valt dus al minder op, en als er dan niet opgelet wordt staat ie inderdaad vast, en moet ie andere oplossingen gaan zoeken.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: SirMark op 19 juni 2006, 17:23:04
Mag ik even zeggen dat ik het gruwelijk vervelend vind dat er nu iemand een normale vraag stelt... dus: wat is beter, door rood gaan of blijven staan, en de helft van de reacties gaat over het vertellen dat de politie auto het goed deed.. dat was de vraag toch niet? Omdat er redelijk veel discussies over bestaan betekent niet dat iedere vraag over OGS meteen heethoofderig beantwoord moet worden met "JE KAN HET NIET BEOORDELEN", want dat zien we allemaal, alleen daar ging het helemaal niet om.

Ik zeg: door rood
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: HulpverleningsWeb op 19 juni 2006, 17:27:11
Eindelijk een paar leuke goeie reacties. Daar ben ik blij om.

Zelf had ik het idee dat de bestuurder van de voorste auto niet door rood durft. Hierbij nog een filmpje. Zelfde dag zelfde melding. Een aantal minuten voordat de politie langs kwam.

http://members.lycos.nl/brandweerfilmpjes/780denilp.MPG
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: SirMark op 19 juni 2006, 17:31:00
:o :-X Had die bestuurder van dat witte busje niet even kunnen wachten?? Vind hem nogal risky, al is de afstand tussen brw en busje niet goed te bepalen, ziet het er redelijk aso uit
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: firemanr op 19 juni 2006, 17:33:39
Zo te zien een nette actie van de politie. Ik heb het niet op film, maar wij hadden zo'n zelfde actie met de hoogwerker een tijdje terug. We zitten al een hele weg achter iemand met Prio 1. Heeft ons dus gewoon gezien en gaat bij het eerstvolgende kruispunt dus gewoon in het vak staan waar wij naartoe moesten.....met als gevolg dat we over de tegenliggersbaan het kruispunt over moeten steken. Erg irritant, maar als je dan in het voertuig kijkt zie je iemand zitten met het zweet in der handen omdat ze niet wist wat ze moest doen. het nadeel in zulke situaties is dat iedereen anders reageert. Belgen en Duitsers zouden zowat de bomen uit de berm rijden om je voorrang te geven terwijl Nederlanders veel nuchterder zijn en denken van: bekijk het maar een eind! Je wacht maar op je beurt.

Ik zou zelf ook proberen om van te voren al naar rechts te gaan, maar in geval van die auto op de kruising op het filmpje: hij/zij doet niks verkeerd, ze is niet verplicht om door het rood te rijden! ;)
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: HulpverleningsWeb op 19 juni 2006, 17:36:20
Maar het zal wel zo netjes zijn. Want politiebureau is om de hoek en dan kan je een politieauto verwachten toch?
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: firemanr op 19 juni 2006, 17:36:33
:o :-X Had die bestuurder van dat witte busje niet even kunnen wachten?? Vind hem nogal risky, al is de afstand tussen brw en busje niet goed te bepalen, ziet het er redelijk aso uit

Misschien was het busje al gestopt om voorrang te geven en dacht hij dat de politieauto rechtdoor moest? Dan stond hij ruim voldoende te wachtten.... ;)
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Karim op 19 juni 2006, 17:46:44
Mag ik even zeggen dat ik het gruwelijk vervelend vind dat er nu iemand een normale vraag stelt... dus: wat is beter, door rood gaan of blijven staan, en de helft van de reacties gaat over het vertellen dat de politie auto het goed deed.. dat was de vraag toch niet?

Of je leest even het begin van het topic, en vooral die link in het 2e berichtje, en daar zie je dat de topicstarter deze situatie een "bijna ongeval" noemde, en daaruit vloeiende dus die discussie....
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Jerommeke op 19 juni 2006, 18:29:42
Inderdaad Karim, ik dacht ook dat het om de actie van de politeiwagen ging, die over de middengeleider heen ging en tegen het verkeer verder, maar goed, sorry dan...................

Sommige mensen hebben nou eenmaal een kort lontje en beginnen meteen moeilijk te doen...
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: fireman77 op 19 juni 2006, 19:20:29
Busje stond nog niet stil. Dit is niet te zien op het filmpje. En ja ik bedoel een bijna ongeval.

Ik weet wel zeker dat ze weten wat ze doen, jij heb nog nooit prio 1 gereden en dan kijk je er waarschijnlijk anders tegen aan dan ons die dat wel regelmatig doen.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: HulpverleningsWeb op 19 juni 2006, 19:30:45
Valt mij wel op dat iedereen precies weet wat ik niet en wel gedaan heb hierzo. Beetje vreemd.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Karim op 19 juni 2006, 19:32:27
Valt mij wel op dat iedereen precies weet wat ik niet en wel gedaan heb hierzo. Beetje vreemd.

Ach, je hoeft maar in jou profiel te kijken en als je dan "Leeftijd: 18" ziet staan weet je vanzelf dat jij geen jarenlange ervaring met OGS voertuigen heb  ;)
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: HulpverleningsWeb op 19 juni 2006, 19:44:19
Tsja misschien geen rij ervaringen maar vanaf mijn 8ste volg ik de hulpdiensten al en heb ik contacten etc etc. Maar buiten dat vind ik het nog steeds raar dat mensen die altijd alles weten. Maar goed einde discussie denk ik. Ik denk dat ik voortaan beter geen filmpjes meer met jullie kan delen.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Peter71 op 19 juni 2006, 19:56:22
Tsja misschien geen rij ervaringen maar vanaf mijn 8ste volg ik de hulpdiensten al en heb ik contacten etc etc. Maar buiten dat vind ik het nog steeds raar dat mensen die altijd alles weten. Maar goed einde discussie denk ik. Ik denk dat ik voortaan beter geen filmpjes meer met jullie kan delen.
Je kan en mag best filmpjes met ons delen,graag zelfs.Maar jij stelt en vraag ergens over,en dan krijg je antwoord van mensen die dagelijks met OGS rijden.En dus met grote zekerheid al vaker met dit bijltje hebben gehakt,en dus echt weten waar ze het over hebben  ;)
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: HulpverleningsWeb op 19 juni 2006, 20:10:51
Dat begrijp ik ook wel. Maar de reacties die erop komen kunnen ook wel wat minder. En de reactie dat ik iets niet heb gedaan of gezien of wat dan ook hoeven natuurlijk ook niet. MAar goed. Hierbij stop ik deze discussie.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: firemanr op 20 juni 2006, 00:49:21
Heb die twee topics maar samen gebracht, want nu zat ik al in de verkeerde te lezen of er reacties waren..... >:( In het vervolg is 1 topic wel genoeg.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: SirMark op 21 juni 2006, 00:16:55
Hoezo samenvoegen?? Het gaat hier niet om het rijgedrag van een chauffeur... er word een vraag gesteld over wat je moet doen.. door rood of blijven staan? Kan begrijpen dat er mensen zijn die niet weten wat ze moeten doen, want er word volgens mij door de overheid ook niet veel aandacht aan besteed. Weet iemand of er bepaalde voorlichtingscampagnes zijn waar wordt uitgelegd wat te doen in zo'n geval? Het blijkt dat er toch een groot percentage automobilisten is dat niet weet wat ze moeten doen en dus in paniek raken.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: zwaailampmaker op 21 juni 2006, 01:06:10
Hoezo samenvoegen?? Het gaat hier niet om het rijgedrag van een chauffeur... er word een vraag gesteld over wat je moet doen.. door rood of blijven staan? Kan begrijpen dat er mensen zijn die niet weten wat ze moeten doen, want er word volgens mij door de overheid ook niet veel aandacht aan besteed. Weet iemand of er bepaalde voorlichtingscampagnes zijn waar wordt uitgelegd wat te doen in zo'n geval? Het blijkt dat er toch een groot percentage automobilisten is dat niet weet wat ze moeten doen en dus in paniek raken.



deze filmpjes zijn er inderdaad niet, wel regelmatid op aangedrongen, postbus 51 of zo.

in plaats daarvan wordt er nu op aangestuurd dat de hulpverleners meer rekening moeten houden met onverwacht gedrag van de weggebruikers, dan maar te laat wordt er geredeneerd. (lijkt mij erg stom)

de weggebruikers zouden moeten leren tijdens hun rijlessen hoe te anticiperen op OGS, maar dat ligt bij de heren rijinstrukteurs, er zijn tegenwoordig rijscholen die gespecialiseerd zijn in mensen die eigenlijk niet de weg op durven (z.g.n.trauma instrukteurs of hoe ze zich ook willen noemen).

tijdens mijn rijopleiding (37 jaar geleden) heb ik wel deze training gehad welliswaar van een hoofdinspecteur van politie (de rijschool was van zijn vrouw en hij gaf deze lessen als daar belangstelling voor was), en is mij erg goed bevallen, zo ook leren slippen en ervaren wat aquaplanning is, tegenwoordig rij ik zelf zelden, maar mag er regelmatig naast zitten, en ja de medeweggebruiker anticipeerd slecht.

overigens op vrijwel alle filmpjes in deze topic zie ik weinig of geen ongewenst gedrag van de hulpverleners, ja je moet wel eens een stuntje uit halen, mits gecontroleerd, geen enkel probleem.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Jerommeke op 21 juni 2006, 09:46:44
Er is wel een aparte website www.112spoed.nl maar die is ook al jaren niet geupdate en oud. Ik denk dat een postbus 51 actie wel goed zou zijn, wat te doen bij een spoedvoertuig ofzo!
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: Snyper op 7 juli 2006, 19:29:44
Karim. Misschien is wat commentaar voor u houden.

Hier stel ik duidelijk een vraag in de tekst. Ik zou jullie mening hierover willen horen wat jullie nou zouden doen bij zo´n situatie.

Klopt helemaal. Bepaalde mensen hier kan je heel slecht discussie mee voeren. Hun verwijten dat andere mensen die er niet bij waren niet kunnen oordelen, en doen dat vervolgens zelf wel.
Ik ben gestopt met het discusseren over rijgedrag, ze weten het toch allemaal beter. Ondanks dat ik zelf ook chauffeur ben bij een brandweer korps. Maargoed, leven en laten leven denk ik maar. Wel jammer.
Titel: Re: Rijgedrag chauffeur filmpje
Bericht door: ltdoka op 8 juli 2006, 13:13:21
Ik zelf ken de betreffende kruising al te goed en helaas maar waar het is nu niet direct een kruising waarbij je als weg gebruiker je auto "even" door rood rijd om een OGS voertuig vrije doorgang te verlenen.
Ik zelf zal indien daar een mogelijkheid voor is altijd ruimte maken voor een OGS voertuig met de afweging of dit VEILIG kan de eerlijkheid gebied me dat ik op de kruising in het filpje ook een aantal keren zal overdenken of ik door zal rijden (niet vanwege de camera als die knipt dan gaat de foto toch de versnipperaar in) maar, waarom zou ik hier nu toch kiezen om te blijven wachten, daarvoor een aantal redenen.

- Als ik door zou rijden ontstaat er een gevaarlijke situatie, de politie is immers nog een eindje weg als ik hem hoor
- Het is een zeer drukke kruising het risico dat een ander de politie niet heeft gehoord is behoorlijk groot en de kans dat er een aanrijding tussen mij en een ander zou ontstaan is niet denkbeeldig
- Ook kun je zien dat naast de kruising een brandweerkazerne aanwezig is en niet iedereen heeft de gave om brandweer en politie adh van de tweetoon te onderscheiden dus diverse mensen zullen zich focussen op de brandweerkazerne
- Door te stoppen blokkeer ik weliswaar de vrije doorgang maar dit heeft twee voordelen in dit geval. 1 een ander schrikt niet van mijn reactie omdat hij het niet verwacht (puntje brandweer kazerne) 2. een eventuele blokkade van de kruising blijft achterwege want de kans dat de voertuigen achter mij ook blijven staan is reëel aanwezig en dus maak ik de ruimte alleen maar kleiner door door rood te rijden

Conclusie, soms (en zeker op deze kruising) is het voor alle betrokkenen veiliger (en wellicht ook sneller) om niet door rood te rijden en vrije doorgang te verlenen (de politie zocht in dit geval een andere oplossing en neem van mij aan dat ze vaak deze oplossing kiezen op deze kruising) volgens mij is dit nu eens een voorbeeld van de utizondering die de regel bevestigd