De normale minimale vlieghoogte voor VFR verkeer in Nederland is minimaal 1000 voet boven land boven het hoogste obstakel in een straal van (uit mijn hoofd...) 3km. Dat geldt uiteraard niet voor de LifeLiner en politie en militaire heli's. De gemiddelde hoogtes die de Lifeliners vliegen, althans op radar waargenomen, is tussen de 600 en 800 voet. Logisch ook, dan blijf je "vrij" van het normale VFR-spul wat wel netjes op 1000ft zit.
Evengoed is alle VFR verkeer zelf verplicht om separatie met ander VFR verkeer (in ongecontroleerd luchtruim) te bewerkstelligen. To see and be seen. Er wordt natuurlijk wel, door Amsterdam Flight Information of Dutch Mill information, traffic info gegeven aan verkeer wat elkaar eventueel kan tegenkomen. Vliegt VFR verkeer (dus ook lifeliners) in gecontroleerd gebied (een Control zone rondom een vliegveld of luchtruim met een andere classificatie dan klasse G) dan wordt uiteraard wel traffic info en ATC instructies gegeven indien nodig.
De Lifeliners vliegen allemaal met fixed transponder-codes rond, en sinds de invoering van de Mode-S transponders zien we ook, zonder een vliegplan aan het radarplotje te hangen, het callsign wat door de vlieger zelf in zijn transponder wordt ingetoetst. Dus vandaar dat de PHMAA ook gewoon met LifeLiner2 (afgekort tot LIFELN2) op de radarschermen te herkennen is.
Afhankelijk van waar de inzet is neemt de crew (piloot of verpleegkundige?) contact op met de desbetreffende verkeersleidings-unit en meldt weinig meer dan waar naartoe ze onderweg zijn, dat ze gaan landen, als ze weer uitklimmen en indien ze naar een hospitaal gaan of retour naar de basis.
Citaat van: B link=msg= | 1223125 | date=1385476767 |
0120901 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Lifeliner 1 / MMT 901) |
Bedankt voor de reacties! een erg leuk en informatief verhaal stefan! en B bedankt voor de website! dat is inderdaad wat ik zocht. Nu de eerste LFL melding afwachten om te kijken of je hem daadwerkelijk ziet.
JanWillemHam bedankt voor je link en reactie! het is inderdaad erg leuk om mee te luisteren, doe dit al vaker via ATC Box, ben daar premium lid, haha!
ik zie alleen maar vliegtuigen, maar geen traumaheli, ik weet niet wat ik fout doe.Hij moet uiteraard wel een vlucht hebben, maar dan is hij zichtbaar.
Dat weet ik niet of je ze daar kan zien, want namelijk kan ik die radar niet zien...of heel lastig want ik heb geen windows pc dus kan alleen maar via een vnc client werken....en dat werkt heel rotOw dan heb ik ook gold :P . Ik heb ook geen windows, maar zelfs op windows is dat alleen via vnc ;) .
Hij moet uiteraard wel een vlucht hebben, maar dan is hij zichtbaar.Bijvoorbeeld de Vlucht naar Eerbeek voor de LL3 hele zit te kijken maar zie niks komen,
Bijvoorbeeld de Vlucht naar Eerbeek voor de LL3 hele zit te kijken maar zie niks komen,
Kan ook zijn omdat ze voor opstijgen zijn afgemeld of met de auto gaan (nu zal dat naar Eerbeek wel niet). Inzet van MMT bij Amsterdam Arena is ook geen heli te zien, die gaan met de auto ter plaatse. ;)oke dankje,
Ow dan heb ik ook gold :P . Ik heb ook geen windows, maar zelfs op windows is dat alleen via vnc ;) .
Ik heb er nooit op gelet of ik er traumaheli's op kan zien, vandaar mijn vraagteken.
Bijvoorbeeld de Vlucht naar Eerbeek voor de LL3 hele zit te kijken maar zie niks komen,
Lifeliners 3 en 4 zal je waarschijnlijk ook nooit zien op deze site. Deze informatie is eigenlijk bedoeld om de omwonenden meer inzicht te geven in het vliegverkeer in de omgeving van Schiphol. De vliegtuigbewegingen zijn gebaseerd op radar- en vliegplangegevens die live door Luchtverkeersleiding Nederland worden geleverd. Je ziet dus alleen het westen van Nederland.En dat klopt als de LFL3 of LFL4 in de buurt van het westen of noord-westen van Nederland komt zijn ze te zien anders niet.
Gisteren is de KLM [KL895] vanuit Amsterdam naar Sjanghai vanwege technische problemen weer teruggekomen naar Schiphol [Runway 27]. Ook dit soort incidenten zijn te beluisteren als zo'n vliegtuig gaat landen op Schiphol op: http://liveairtrafficcontrol.blogspot.nl/p/live-atc-schiphol-international-airport.html?m=1 (http://liveairtrafficcontrol.blogspot.nl/p/live-atc-schiphol-international-airport.html?m=1)
Op de echte radar zien wij uiteraard wel alle Lifeliners, alle politie-heli's en ook gewoon alle kleine toestellen.
Als je kijkt via flightradar of ATCBOX dan ben je afhankelijk van mensen met een ADS-B ontvanger die een gecombineerd "radarplaatje" aanleveren. De plaatsing van hun antenne's is zeker bepalend voor het vertonen van vluchten die (erg) laag zitten en blijven. Dat toestellen niet te zien zijn vanwege de veiligheid is een loze uitspraak.
Er zijn ook vliegtuigen en helicopters die deze ADS-B data niet uitzenden, waaronder de Embraer E190's (van KLM bijvoorbeeld) en militaire toestellen.
Voor meer informatie over wat je wel en niet kunt zien op de ATCBOX streams kun je op het forum aldaar genoeg info vinden.
Wat je te zien krijgt is een bunker uit 1991 of nog eerder meen ik :P Hij stond er al toen ik in 1992 vanuit mijn legering erop uitkeek ;)Ik zal het vragen (MPR) ;) . Ben wel benieuwd, is toch iets waar je niet dagelijks achter de schermen gaat kijken. Heb me ook zo snel mogelijk ingeschreven toen ik er over las :) .
Waar trouwens wel sinds een paar maanden een nieuw radarsysteem op de buizen draait omdat het vorige echt aan het overlijden was, dat dan weer wel :D
Vraag maar eens of ze SAS wel een echte verbetering vinden t.o.v. Pharos II. Ow, vraag ook even, of ze verwachten nog vaker per week op Amsterdam op AAA te draaien dan de laatste maanden het geval was ;) Nee, zeg dat maar niet hahaha! Veel plezier op de veluwe! Vraag even of jullie langs de MPR mogen rijden :D
Mooi verhaal hierboven. Maar de site die je zoekt is http://inzicht.bezoekbas.nl/ (http://inzicht.bezoekbas.nl/)
Gisteren even getimed toen de LL2 over kwam, de vertraging is circa 30 seconden. Best acceptabel toch :)Da's trouwens ook iets recents, want voorheen was de vertraging 15 minuten. :)
Wie kan mij nog helpen want ik snap het niet helemaal? 998765
Stel de LL1 of de LL2 krijgt een inzet. Als ik dan snel naar http://inzicht.bezoekbas.nl/ (http://inzicht.bezoekbas.nl/) ga. Hoe kan ik ze dan volgen. Is het dan gewoon een kwestie van direct inzoomen op het AMC of het vliegveld van Rotterdam en wachten tot je ze ziet verschijnen? Of kun je dan een zoekterm intypen en kun je ze zo volgen?
Voordat je lang gaat wachten tot je iets ziet verschijnen: de lifeliner 1 staat op 't VUmc.
En toch krijg ik ze niet in beeld...vreemd >:(
0120901 | CPA Amsterdam (LIFE LINE 1 / MMT 90.1) |
1420059 | CPA Rotterdam-Rijnmond (LIFE LINE 2 / MMT 90.1) |
De vlucht die werd aangegeven van gisteren/eergisteren zie ik wel, maar de vluchten die ze vandaag hebben moeten doen zie ik niet.... Wat doe ik verkeerd? (via http://inzicht.bezoekbas.nl/ (http://inzicht.bezoekbas.nl/) )
Vandaag zijn er een aantal gecanceld voor het opstijgen, maar wat ook kan is dat ze de inzet met de auto hebben afgehandeld.
Okee, canceling zie ik niet via 112meldingen.nl of p2000.nl maar is het verschil zichtbaar tussen auto of heli? Want bij alle meldingen voor MMT staat dus desbetreffende LifeLiner erbij?
Lifeliner Nederland @LifelinerNLDe #Lifeliner1 werd opgeroepen voor een inzet in Alphen aan den Rijn, maar ze zijn nog voor de take-off afgemeld. #traumaheli
2:23pm - 19 feb 14
Lifeliner Nederland @LifelinerNLHet MMT van de #Lifeliner1 is met de auto vertrokken voor een inzet in #Amsterdam. #traumaheli
1:57pm - 17 feb 14
ANWB Lifeliner @ANWB_LifelinerDe #Lifeliner1 is afgemeld,ze gaan weer landen op de VU. #traumaheli
12:22pm - 19 feb 14
21:33:33 21-02-14 Melding A1 AMBU LFL02 ACHTERLAND 19 2964LA GROOT AMMERS GRO BON 15755
Regio 00 LAN Landelijk - Traumaheli / Mobiel Medisch Team (MMT) Rotterdam Rijnmond
Urgentie ♦♦♦♦♦ Hoog
Eenheden 1420059 Traumaheli Lifeliner 2 / MMT 90.1 Rotterdam
Lifeliner Nederland @LifelinerNLInzet #Lifeliner2 Groot-Ammers: Het MMT is gecanceld en gaat terug naar de basis. #traumaheli
21:39:55 21-02-14 Melding A1 EIKENWEG OLST COORD S14D [MKA] MELDKAMER AMBULANCEZORG APELDOORN
Regio 00 LAN Landelijk - Traumaheli / Mobiel Medisch Team (MMT) Gelderland Zuid
Urgentie ♦♦♦♦♦ Hoog
Eenheden 0923993 Traumaheli Lifeliner 3 Nijmegen
Lifeliner Nederland @LifelinerNLDe #Lifeliner3 is opgeroepen voor een verkeersongeval in #Olst (Overijssel). De vliegtijd is ongeveer 23 minuten. #traumaheli
Hoe kan dit?Omdat de monitor voorzover ik weet alleen de ll1 en de ll2 weergeeft, en niet de heli's uit Nijmegen en Groningen.
Omdat de monitor voorzover ik weet alleen de ll1 en de ll2 weergeeft, en niet de heli's uit Nijmegen en Groningen.
Omdat de monitor voorzover ik weet alleen de ll1 en de ll2 weergeeft, en niet de heli's uit Nijmegen en Groningen.
Er zijn evengoed nog voldoende andere websites waar je "vliegtuigjes kan kijken"
Zoals?
Dat is wel erg jammer !BAS staat voor Bewoners Aanspreekpunt Schiphol, dus het is niet zo heel raar ;)
BAS staat voor Bewoners Aanspreekpunt Schiphol, dus het is niet zo heel raar ;)
Misschien ook om veiligheidsredenen?
BAS staat voor Bewoners Aanspreekpunt Schiphol, dus het is niet zo heel raar ;)
op www.twenteradar.nl (http://www.twenteradar.nl) is de Lifeliner 3 / 4 wel met regelmaat te zien.