Hulpverleningsforum

Overige hulpdiensten => Reddingsbrigade/KNRM/Kustwacht => Topic gestart door: Doruz op 16 april 2016, 08:56:59

Titel: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Doruz op 16 april 2016, 08:56:59
IJMUIDEN - De nationale reddingsvloot, die bij overstromingen mensen moet redden, dreigt te worden ontmanteld. Deze vrees heeft de Reddingsbrigade Nederland, die de vloot beheert, vrijdag uitgesproken.

http://www.telegraaf.nl/vaarkrant/25615415/___Einde_reddingsvloot_dreigt___.html (http://www.telegraaf.nl/vaarkrant/25615415/___Einde_reddingsvloot_dreigt___.html)
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: RAdeR op 16 april 2016, 09:59:22
Meer info over NRV: https://www.reddingsbrigade.nl/wat-doen-we/waterhulpverlening/rampenvloot.html (https://www.reddingsbrigade.nl/wat-doen-we/waterhulpverlening/rampenvloot.html)
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: RAdeR op 16 april 2016, 10:01:33
Citaat van: https://www.reddingsbrigade.nl/nieuws/nederland-bij-overstroming-op-zichzelf-aangewezen.html
Nederland bij overstroming op zichzelf aangewezen
De financiering van de Nationale Reddingsvloot, die bij overstromingen hulp biedt en mensen evacueert, staat op losse schroeven. De organisatie die deze taak officieus al sinds de watersnood van 1953 en officieel sinds 1995 uitvoert, Reddingsbrigade Nederland, dreigt speelbal te worden in een discussie tussen het Ministerie van Veiligheid & Justitie en de 25 veiligheidsregio’s over de financiering vanaf 2017. Als die duidelijkheid er niet binnen een maand is, zal Reddingsbrigade Nederland de Nationale Reddingsvloot moeten gaan ontmantelen. Dat is extra opmerkelijk omdat er de afgelopen 5 jaar juist in de organisatie en nieuwe vaartuigen is geïnvesteerd, omdat het risico op overstroming in Nederland groot is en de Reddingsbrigade bij uitstek gespecialiseerd is in deze taak. Zaterdag 16 april houdt Reddingsbrigade Nederland een grote oefening van de Nationale Reddingsvloot op de Kagerplassen en vraagt de organisatie aandacht voor deze nijpende situatie.


De Nationale Reddingsvloot bestaat uit 90 vaartuigen die specifiek geschikt zijn om in ondergelopen gebied te varen en mensen te evacueren. Er staan ruim 1.000 speciaal opgeleide en geoefende vrijwilligers van Reddingsbrigade Nederland paraat om 365 dagen per jaar, 24 uur per dag binnen een uur na alarmering te kunnen uitrukken als zich een (dreigende) ramp ergens in Nederland voordoet.  Hiervoor  ontvangt de Reddingsbrigade sinds 1995 een bijdrage van het Ministerie van Veiligheid en Justitie, en tot afgelopen jaar ook van het Nationaal Rampenfonds, van 770.000 euro. Voor de vloot is dat omgerekend minder dan 5 cent per inwoner per jaar. De veiligheidsregio’s moeten volgens het ministerie de financiering hiervan overnemen, maar tot op heden is hierover  nog geen akkoord bereikt. Als eind mei geen oplossing is gevonden, dan moet Reddingsbrigade Nederland noodgedwongen beginnen met de ontmanteling van de vloot.

De vaartuigen van de Nationale Reddingsvloot zijn gestationeerd bij reddingsbrigades door het hele land. De vrijwilligers trainen het hele jaar door hun vaardigheden om klaar te zijn voor het moment dat ergens gebieden onderlopen. Het materiaal en de kennis wordt ook dagelijks ingezet voor reguliere reddingstaken en het preventieve toezicht bij grote waterevenementen zoals de Koningsvaart, Sail Amsterdam en de Sinterklaasintocht als er op honderdduizenden mensen op en rond het water moet worden gelet. De kennis en kunde van deze vrijwilligers is volgens een recent rapport bij geen enkele andere hulpdienst in ons land in deze omvang en georganiseerde paraatheid beschikbaar.

Iedereen vindt het belangrijk
Raymond van Mourik, directeur van Reddingsbrigade Nederland: “We werken al veel samen met veiligheidsregio’s en daardoor wordt de meerwaarde van onze specifieke kennis en capaciteit steeds beter zichtbaar. We draaien moeiteloos mee met politie, brandweer en bijvoorbeeld ook Defensie bij grote oefeningen en complexe waterevenementen. Op veel plaatsen vindt men onze rol zelfs vanzelfsprekend, terwijl het eigenlijk heel bijzonder is dat onze mensen dit werk niet alleen vrijwillig doen, maar ook nog aan hoge kwaliteitseisen moeten voldoen én er zelf nog contributie voor betalen om het te mógen doen. Het zou onvoorstelbaar zonde zijn als niet lukt om nieuwe afspraken te maken over relatief zo weinig financiering, waar waterland Nederland zoveel voor terugkrijgt. We doen een beroep op alle betrokkenen om snel duidelijkheid te geven. Zoals het er nu uitziet moeten we straks stoppen met deze activiteiten en dat heeft onomkeerbare gevolgen.”
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: RAdeR op 16 april 2016, 17:31:25
Pieter v Vollenhoven @PietervVol
De Reddingsbrigade is er gekomen omdat de overheid dat voor de veiligheid in ons land noodzakelijk vond!Dan stoppen met de financiering ??
4:36pm · 16 Apr 2016
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Thor op 16 april 2016, 19:35:26
De 90 vaartuigen naar de VR en wat gebeurt er met de bemanningen ?
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Ko van Leeuwen op 16 april 2016, 22:42:31
Dit is een uitermate slechte zaak. Het is de NATIONALE reddingsvloot en die kan je alleen goed in stand houden als het nationaal aangestuurd wordt. Afstoten naar de veiligheidsregio's maakt de vloot speelbal van de regio's en onderdeel van van het regiobudget. Dan bestaat het risico dat regio's de financiering onderuit trekken. Bovendien is het een versnippering van het beleid. Waar nu één partij nadenkt en beleid uitvoerd wordt dat straks 25 keer gedaan. Dat is niet efficiënt. En ik moet er niet aan denken dat je straks geen grote oefeningen meer kunt organiseren omdat sommige regio's hun materieel/mensen niet beschikbaar willen stellen.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Brandpreventje op 17 april 2016, 19:26:51
Tja wel grappig dit. Sinds een paar jaar een nationale politie wat tot op dit moment nog een grote mislukking is en handen vol geld kost.

De nationale reddingsvloot is blijkbaar goed georganiseerd en dat gaan we dan de-centraliseren? Ik snap hem niet helemaal. Of wil men de reddingsbrigade beter inbedden in de veiligheidsregio? Dan is dit misschien wel een goed idee. En kwa financiering kan dat nog wel meevallen. Ook Haakarmbakken bij de brandweer worden landelijk bekostigd en waarschijnlijk de GGB's ook.


Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1419333 date=1460839351
Dit is een uitermate slechte zaak. Het is de NATIONALE reddingsvloot en die kan je alleen goed in stand houden als het nationaal aangestuurd wordt. Afstoten naar de veiligheidsregio's maakt de vloot speelbal van de regio's en onderdeel van van het regiobudget. Dan bestaat het risico dat regio's de financiering onderuit trekken. Bovendien is het een versnippering van het beleid. Waar nu één partij nadenkt en beleid uitvoerd wordt dat straks 25 keer gedaan. Dat is niet efficiënt. En ik moet er niet aan denken dat je straks geen grote oefeningen meer kunt organiseren omdat sommige regio's hun materieel/mensen niet beschikbaar willen stellen.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: guest12562 op 17 april 2016, 22:24:22
Speelt hier mee dat de Reddingsbrigades ook problemen hebben met het in stand houden van het leden bestand?
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Danny V op 18 april 2016, 07:50:29
Citaat van: Breathe link=msg=1419451 date=1460924662
Speelt hier mee dat de Reddingsbrigades ook problemen hebben met het in stand houden van het leden bestand?

En waar haal je dit nieuws dan vandaan? De brigades waar ik lid ben zitten namelijk redelijk prima in het ledental.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: RAdeR op 18 april 2016, 09:04:33
https://www.youtube.com/watch?v=AV5CMrqJW6s (https://www.youtube.com/watch?v=AV5CMrqJW6s)
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: guest12562 op 18 april 2016, 13:14:08
Citaat van: Danny V link=msg=1419495 date=1460958629
En waar haal je dit nieuws dan vandaan? De brigades waar ik lid ben zitten namelijk redelijk prima in het ledental.

Brigades in de buurt, ze hebben problemen met roosters vullen en dat komt doordat ze geen mensen erbij kunnen krijgen.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Thor op 18 april 2016, 20:13:02
Moeten er ca 1000 brandweerlieden ,met de noodzakelijke bazen en baasjes etc., bij komen om die 90 vaartuigen te gaan bemannen.
Waar gaan die vaartuigen worden gestald, brandweerkazernes uitbreiden, en met welk materieel gaan die vaartuigen worden verplaatst.
Bootjes ook opnieuw schilderen striping etc.

Bemannen door de brandweer gaat aanmerkelijk meer kosten dan de vrijwilligers nu.

Lijkt me al met al een kostbare zaak te worden.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: guest12562 op 18 april 2016, 22:07:46
Citaat van: Thor link=msg=1419632 date=1461003182
Moeten er ca 1000 brandweerlieden ,met de noodzakelijke bazen en baasjes etc., bij komen om die 90 vaartuigen te gaan bemannen.
Waar gaan die vaartuigen worden gestald, brandweerkazernes uitbreiden, en met welk materieel gaan die vaartuigen worden verplaatst.
Bootjes ook opnieuw schilderen striping etc.

Bemannen door de brandweer gaat aanmerkelijk meer kosten dan de vrijwilligers nu.

Lijkt me al met al een kostbare zaak te worden.

Kan me niet voorstellen dat de brandweer in dit gat gaat duiken, gaat inderdaad heel veel geld kosten en de brandweer heeft de vrijwilligers ook niet.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Markvniel op 19 april 2016, 14:09:47
Misschien een idee voor de KNRM om hier in te duiken  98uiye

Nee maar zonder dollen, ja voor een aantal reddingsbrigade's (helaas ook degene waar ik lid van ben) is het lastig om het ledenaantal op peil te houden. Een hele hoop reddingsbrigades hebben dit probleem gelukkig niet Wij hebben dus ook niet een van de 90 boten waar over gesproken wordt. Wel draaien we mee bij oefeningen zoals in het filmpje hier boven getoond (het screenshot staat trouwens vast op onze VRB 1  098uo)

Wat betreft het invoegen in de veiligheidsregio is men daar al mee bezig en ook dit loopt voorspoedig, kan altijd beter en altijd sneller. Maar het loopt.

Versnippering van de vloot onder de veiligheidsregio's lijkt mij ook een slechte zaak. Ook zie ik de brandweer dit werk er niet bij doen bij overstromingen omdat die dan vaak hun handen zelf al vol hebben. Net als eind vorige eeuw zijn de mensen van de reddingsbrigade's hard nodig om de hulpdiensten te ondersteunen en in positie te brengen. Kortom een hele goede samenwerking is van belang.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: joostvankempen op 19 april 2016, 14:48:34
is gewoon een ordinair spelletje tussen V&J en de VR's over geld: formeel is de taak rampenbestrijding al jaren terug overgedragen van V&J naar de regio's inclusief een zak met geld. Daar vallen dus ook overstromingen onder. Er bestond (en bestaat) alleen een goed functionerende Nationale Reddingsvloot die volledig landelijke georganiseerd was maar ook nog steeds werd gefinancieerd door V&J (voorheen BZK). Overigens geldt die financiering alleen voor het operationeel houden ervan, zoals een beroepskracht als landelijk coordinator, het houden van oefeningen, uitvoeren van regulier onderhoud. De bekostiging van de vloot en groot materiaal (pakken etc.) komt uit het Nationaal Rampenfonds, waarbij net voor miljoenen de vloot voor de helft is voor vervangen en voor de helft is gerefurbished. Voor zover ik weet is de vloot ook geen eigendom van V&J, maar van Reddingsbrigade Nederland, daar staat hij in ieder geval op de balans.

V&J heeft enkele jaren terug al aangegeven dat ze wil stoppen met de operationele financiering, omdat ze vindt dat dat een taak is voor de regio's. Maar de Reddingsbrigades waren niet regionaal georganiseerd. Zij hebben toen (net als de Noodhulpteams van het Rode Kruis) extra geld gekregen van V&J om te reorganiseren naar regionale verbanden. Dit zijn de zogenaamde RVR's: Regionale Voorziening Reddingsbrigades. Reddingsbrigade Nederland kreeg van V&J de opdracht om aansluiting te zoeken bij de regio's. Maar daar bleken er 26 eilandjes te zijn, die allemaal iets anders wilden. De opzet van RN was en is, dat de reddingsbrigades wel regionaal samenwerken, oefenen en als een regionale 'compagnie' kunnen optreden, maar dat ze uiteindelijk nog steeds kunnen opschalen tot 1 landelijke Reddingsvloot. Alleen dan heb je het volume dat nodig is bij een overstroming zoals in '93 en '95 in Limburg. Maar dat interesseert de meeste regio's niets, zeker de regio's die helemaal geen overstromingskansen hebben. De meeste Veiligheidsregio's wilden de Reddingsbrigade er wel bij hebben, maar alleen als ze ook het geld er bij kregen dat V&J nu betaalt. Sommigen wilden zelfs alleen het geld hebben, zodat ze zelf een mooie boot konden kopen of een gat in de begroting konden dichten. V&J vind dat de VR's dat geld allang krijgen, maar dat ze het nooit hebben gebruikt waar het voor bedoeld is: voor overstromingsrampen.

en dat voor 770.000 euro per jaar voor heel NL... De regio's krijgen naar mijn idee een cadeautje: de Reddingsbrigades hebben zelf de boten, de mensen, de opleidingen, de oefeningen etc. Er zijn enkele tienduizenden euro's per regio per jaar nodig voor de beroepsmatige ondersteuning en de kosten van oefeningen (brandstof, onkosten etc.). En dan kan iedere regio beroep doen op een hele vloot van 90 boten?!

In die patstelling zitten we al bijna 3 jaar en V&J heeft nu aangegeven dat 2016 echt het laatste jaar is dat zij financieren. Dat betekent voor RN dat ze eind Q2 gaan starten met de operationele ontmanteling: beroepskrachten krijgen ontslag, oefenkalender wordt leeg gemaakt etc. De vraag is wel wat er met de vloot gebeurt. Die is net nieuw en zal 2e hands nooit gaan opbrengen wat die heeft gekost. Veel brigades gebruiken de boten ook gewoon voor andere operationele taken zoals strandbewaking en evenementenbeveiliging. Ik vermoed dat de vloot daar voor gebruikt zal blijven worden, mogelijk met een betalingsconstructie van de lokale verenigingen aan de landelijke organisatie.

Het interessante is dus ook dat de vloot naar mijn idee nooit overgaat naar de VR's, en de mensen al helemaal niet. Door de ruzie tussen Ministerie en VR's over een zak geld, valt dus straks een hele operationele vloot uiteen in 90 losse bootjes die naar losse verenigingen gaan. En die dus niet meer inzetbaar zijn voor zowel V&J áls voor de VR's !??!

En de VR heeft een probleem, want formeel hebben zij wel de taak om bij een overstromingsramp operationeel inzetbaar te zijn. Voorheen konden ze zeggen dat V&J dit had geregeld, maar dat is vanaf 2017 niet meer. Dan moeten ze ieder voor zich inderdaad óf zelf boten gaan kopen (huidige vloot kostte meer dan 5 miljoen euro) en mensen opleiden etc. Óf ze gaan toch weer samenwerken met lokale brigades, die toevallig nog een boot over hebben want daar wilde niemand de brandstof voor betalen  :-X

Mijn beeld (maar ik ben bevooroordeeld) is dus echt dat door principieel gesteggel over wie er moet betalen, heel veel geld (en kennis, ervaring, motivatie etc.) door het afvoerputje gaat, wat veel meer geld gaat kosten om ooit weer terug te krijgen.

 98uiye
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Thor op 19 april 2016, 16:34:00
Deze onzekerheid zal de nodige onrust veroorzaken onder de vrijwilligers.
Kapitalen gaan het afvalputje in.
De vraag is wat er overblijft van de slagkracht te water.
Wanneer komt de volgende kostbare reorganisatie in hulpverleningsland ?
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Nachtbroeder op 19 april 2016, 16:40:25
Citaat van: Thor link=msg=1419749 date=1461076440
Deze onzekerheid zal de nodige onrust veroorzaken onder de vrijwilligers.
Kapitalen gaan het afvalputje in.
De vraag is wat er overblijft van de slagkracht te water

Dit terwijl dit "kapitaal" juist nog voor veel meer rendement en slagkracht op het binnenwater kan zorgen bij het investeren hierin. Zeker nu de waterongevallenzorg bij de brandweer tot het minimale is uitgekleed, waarbij met alleen maar voorbereid is voor een 'simpele' drenkeling of auto te water en vaak nieteens beschikt over een snel inzetbaar vaartuig.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Thor op 19 april 2016, 16:56:41
Het droge gedeelte van het voorhamervaste BB materieel is jaren geleden al eerder overgegaan naar de brandweer en .... voor het overgrote gedeelte vrijwel rechtstreeks naar opkopers etc. voor schroot/bodemprijzen.
Het natte gedeelte van het materieel zal/moet kennelijk nu het zelfde lot ondergaan.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: joostvankempen op 20 april 2016, 09:39:05
Na alle media-aandacht zijn er nu Kamervragen gesteld: om 10.40 uur komt in de 2e Kamer voortbestaan van Nationale Reddingsvloot van Reddingsbrigade Nederland aan bod.

LIVESTREAM (https://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/livedebat/plenaire-zaal)
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: RAdeR op 20 april 2016, 10:09:58
Ockje Tellegen @ockjetellegen
Kamervragen gesteld over financiering #Reddingsbrigade Nederland = waterland. Voor rampenbestrijding op het water is voortbestaan cruciaal.

3:21pm · 19 Apr 2016
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Lifesaver1990 op 20 april 2016, 10:56:51
Motie ingediend en aangenomen ter discussie. Minister van V&J reageert direct (korte samenvatting):

"Eigenlijk was de financiering al gestopt per 1-1-2016, maar dat heb ik met een jaar verlengd omdat er nog geen constructieve afspraken waren gemaakt tussen RN en de VR's. De Veiligheidsregio's hebben het laten liggen, zij zijn niet in overleg gegaan. Ik laat de discussie over aan de kamer."

Wordt vervolgd...
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: joostvankempen op 20 april 2016, 12:06:14
Citaat van: Lifesaver1990 link=msg=1419940 date=1461142611
Motie ingediend en aangenomen ter discussie. Minister van V&J reageert direct (korte samenvatting):

"Eigenlijk was de financiering al gestopt per 1-1-2016, maar dat heb ik met een jaar verlengd omdat er nog geen constructieve afspraken waren gemaakt tussen RN en de VR's. De Veiligheidsregio's hebben het laten liggen, zij zijn niet in overleg gegaan. Ik laat de discussie over aan de kamer."

Wordt vervolgd...

Het andere deel van het antwoord vond ik niet verrassend, maar wel belangrijk: de Minister stelt heel duidelijk dat de verantwoordelijkheid voor de hulpverlening bij overstromingsrampen bij de VR's ligt en dat zij geheel vrij zijn om hier keuzes in te maken en afspraken te maken met de partij waarmee zij dat willen. Dat is in mijn ogen 'EXIT Nationale Reddingsvloot': een regio zonder overstromingsrisico heeft geen enkel belang om mee te betalen aan een Nationale Vloot. Dit levert precies de versnippering op waar iedereen in NL Waterland bang voor was. Een regio kan stellen dat zij dat risico niet hebben en dus niks regelen. Een ander regelt het zelf, de volgende maakt afspraken met lokale Reddingsbrigades en de volgende gaat eens praten met de KNRM....

In mijn ogen kan een Nationale Reddingsvloot alleen bestaan als deze ook landelijk (=V&J) wordt erkend. Dat is niet gebeurd, de Minister verwijst ons door naar de 26 regionale kantoren. Dat wordt dus 26x anders en bij een overstroming in meerdere regios (Maas op grens Brabant-Limburg-Gelderland) gaan we wel zien of we kunnen samenwerken.... >:(
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: RemRoof op 20 april 2016, 12:13:54
Citaat van: joostvankempen link=msg=1419952 date=1461146774
Het andere deel van het antwoord vond ik niet verrassend, maar wel belangrijk: de Minister stelt heel duidelijk dat de verantwoordelijkheid voor de hulpverlening bij overstromingsrampen bij de VR's ligt en dat zij geheel vrij zijn om hier keuzes in te maken en afspraken te maken met de partij waarmee zij dat willen. Dat is in mijn ogen 'EXIT Nationale Reddingsvloot': een regio zonder overstromingsrisico heeft geen enkel belang om mee te betalen aan een Nationale Vloot. Dit levert precies de versnippering op waar iedereen in NL Waterland bang voor was. Een regio kan stellen dat zij dat risico niet hebben en dus niks regelen. Een ander regelt het zelf, de volgende maakt afspraken met lokale Reddingsbrigades en de volgende gaat eens praten met de KNRM....

In mijn ogen kan een Nationale Reddingsvloot alleen bestaan als deze ook landelijk (=V&J) wordt erkend. Dat is niet gebeurd, de Minister verwijst ons door naar de 26 regionale kantoren. Dat wordt dus 26x anders en bij een overstroming in meerdere regios (Maas op grens Brabant-Limburg-Gelderland) gaan we wel zien of we kunnen samenwerken.... >:(

Welkom in BV Nederland :'( :'( :'(

Is het geen idee om als RBN een nationale vloot op te zetten en in stand te houden door donaties? A la HEMS in de UK. Wellicht in samenspraak met bijvoorbeeld het Rode Kruis of KNRM. Per slot van rekening bestaat het KNRM ook voor een groot deel uit donaties? Als de overheid het niet regelt moeten burgers het wellicht zelf regelen.

RemRoof
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Danny V op 20 april 2016, 12:37:27
Citaat van: RemRoof link=msg=1419955 date=1461147234
Welkom in BV Nederland :'( :'( :'(

Is het geen idee om als RBN een nationale vloot op te zetten en in stand te houden door donaties? A la HEMS in de UK. Wellicht in samenspraak met bijvoorbeeld het Rode Kruis of KNRM. Per slot van rekening bestaat het KNRM ook voor een groot deel uit donaties? Als de overheid het niet regelt moeten burgers het wellicht zelf regelen.

RemRoof

Ik denk dat het voor een NRV eenheid iets lastiger is om donateurs te werven. Wat je bij de KNRM namelijk ziet (correct me if I'm wrong :) ) is dat er veel donateurs geworven worden door het daadwerkelijke verlenen van hulp. Doordat de mensen in aanraking komen met de KNRM zijn ze gemakkelijker over te halen om ook een donatie te doen. De NRV is denk ik voor de meeste mensen iets minder concreet. Daarbij komt dat Reddingsbrigade Nederland naar mijn idee, ondanks de nieuwe RVR verbanden nog steeds te decentraal georganiseerd is om voor een landelijk vloot via lokale kanalen donaties te gaan verzamelen.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: tymohuizinga op 20 april 2016, 13:22:26
het is een schande dat de overheid ons laat vallen, als ik naar onze brigade kijk word er inmens veel tijd in gestoken, soms zelfs meer als in werk/school en dan beginnen ze dit gedonder. en tja samenvoegen met de knrm? probeer dat maar eens bij het hoofdkantoor in het hoofd te krijgen, ze zijn allemaal te trots om hun naam op te geven.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Danny V op 20 april 2016, 14:12:58
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail?vj=2015-2016&nr=79&version=2 (https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail?vj=2015-2016&nr=79&version=2)

Het verslag van de kamervergadering vanmiddag
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: guest12562 op 20 april 2016, 14:36:02
Citaat van: Danny V link=msg=1419960 date=1461148647
Ik denk dat het voor een NRV eenheid iets lastiger is om donateurs te werven. Wat je bij de KNRM namelijk ziet (correct me if I'm wrong :) ) is dat er veel donateurs geworven worden door het daadwerkelijke verlenen van hulp. Doordat de mensen in aanraking komen met de KNRM zijn ze gemakkelijker over te halen om ook een donatie te doen. De NRV is denk ik voor de meeste mensen iets minder concreet. Daarbij komt dat Reddingsbrigade Nederland naar mijn idee, ondanks de nieuwe RVR verbanden nog steeds te decentraal georganiseerd is om voor een landelijk vloot via lokale kanalen donaties te gaan verzamelen.

Dat gebeurd inderdaad maar gaat niet zo vrijwillig heb ik begrepen. Ik ken mensen die bij de KNRM hebben gewerkt en aangaven dat je min of meer verplicht werd gesteld zodra je aan boord werd gehaald.  e050
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Thor op 20 april 2016, 14:47:24
Als er een grote watersnood/overstroming oid komt dan zal blijken dat :

-de overheid heeft steeds minder eigen vaartuigen om in te zetten in het geval dat
-het aantal reddingshelikopters (SAR etc.)aanmerkelijk is gereduceerd en schromelijk te kort zal schieten
-als de reorganisatieplannen naar de VR doorgaan er een groot tekort is aan geschikt materieel en aan personeel om de bootjes te bemannen
-alle vormen van organisatie op ieder niveau zullen ontbreken

Men zal steeds meer moeten gaan bouwen op particulier initiatief echter de overheid (hulpverlening) is wars van oefeningen en samenwerking met particulieren.

Het zal er waarschijnlijk op neer komen dat helikopters etc. uit de buurlanden zoals Belgie,  Duitsland, Denemarken en de UK moeten worden ingevlogen en ook bootjes en bemanningen (ver) van buiten Nederland moeten worden aangevoerd.

We weten nu al bij voorbaat dat de VR Brandweer er de eerstkomende jaren niets van zal kunnen bakken !
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Danny V op 20 april 2016, 14:48:57
Citaat van: Breathe link=msg=1419984 date=1461155762
Dat gebeurd inderdaad maar gaat niet zo vrijwillig heb ik begrepen. Ik ken mensen die bij de KNRM hebben gewerkt en aangaven dat je min of meer verplicht werd gesteld zodra je aan boord werd gehaald.  e050

Da's wel een mooi beleid voor de NRV. We willen u best uit uw overstroomde huis halen hoor, dat gaat u alleen wel 50 euro kosten. Heeft u extra bagage? Da's geen probleem hoor, u betaald 10 euro extra voor elke 5 kilo die u mee wilt nemen.  98uiye
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Markvniel op 22 april 2016, 13:50:01
Citaat van: joostvankempen link=msg=1419952 date=1461146774

In mijn ogen kan een Nationale Reddingsvloot alleen bestaan als deze ook landelijk (=V&J) wordt erkend. Dat is niet gebeurd, de Minister verwijst ons door naar de 26 regionale kantoren. Dat wordt dus 26x anders en bij een overstroming in meerdere regios (Maas op grens Brabant-Limburg-Gelderland) gaan we wel zien of we kunnen samenwerken.... >:(

Dit stukje ben ik en vele met je dus volledig met je eens, dit zal nu door de politieke partijen (SP en VVD als koplopers) duidelijk gemaakt moeten gaan worden. Belangrijk is dus nu dat deze mensen van goede info voorzien worden en gaat dat goed komen?

Ik volg alles met veel interesse, wij maken geen deel uit van de rampenvloot omdat we helaas de bemanning nooit rond zouden krijgen (het vrijwilligers probleem) toch zou ik het een slechte zaak vinden als hier een ontmantelling van gaat plaats vinden. Dat de VR's hier niks van gaan bakken is voor mij ook een grote angst!
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: joostvankempen op 27 april 2016, 22:39:19
Citaat van: joostvankempen link=msg=1419952 date=1461146774
Het andere deel van het antwoord vond ik niet verrassend, maar wel belangrijk: de Minister stelt heel duidelijk dat de verantwoordelijkheid voor de hulpverlening bij overstromingsrampen bij de VR's ligt en dat zij geheel vrij zijn om hier keuzes in te maken en afspraken te maken met de partij waarmee zij dat willen. Dat is in mijn ogen 'EXIT Nationale Reddingsvloot': een regio zonder overstromingsrisico heeft geen enkel belang om mee te betalen aan een Nationale Vloot. Dit levert precies de versnippering op waar iedereen in NL Waterland bang voor was. Een regio kan stellen dat zij dat risico niet hebben en dus niks regelen. Een ander regelt het zelf, de volgende maakt afspraken met lokale Reddingsbrigades en de volgende gaat eens praten met de KNRM....

In mijn ogen kan een Nationale Reddingsvloot alleen bestaan als deze ook landelijk (=V&J) wordt erkend. Dat is niet gebeurd, de Minister verwijst ons door naar de 26 regionale kantoren. Dat wordt dus 26x anders en bij een overstroming in meerdere regios (Maas op grens Brabant-Limburg-Gelderland) gaan we wel zien of we kunnen samenwerken.... >:(

Dit verhaal heeft nog een aardig staartje gekregen. Wat mij niet duidelijk was geworden, maar wat er blijkbaar wel is gebeurd met de Kamervragen, is dat de Minister in zijn antwoord ook de Kamer om een standpunt over dit probleem heeft gevraagd. Dit heeft er toe geleid dat er gisteren (dinsdag 26-4) een motie is ingediend door 2 Kamerleden dat unaniem door de Kamer is aangenomen. In die motie 'beveelt' de Kamer de Minister én de Veiligheidsregio's om tot een oplossing te komen. Een leuk politiek trucje, want de Veiligheidsregio's kunnen nu niet meer met goed fatsoen onder een gesprek met de Minister uit, omdat de Kamer dit expliciet heeft verzocht. De motie verzoekt de regering om er vóór eind mei bij het Veiligheidsberaad en de veiligheidsregio’s op aan te dringen om met een oplossing te komen voor de financiering van de Nationale Reddingsvloot (NRV) van Reddingsbrigade Nederland.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: joostvankempen op 27 april 2016, 22:41:31
Om voor iedereen en in het bijzonder het Veiligheidsberaad en de veiligheidsregio’s nog eens duidelijk te maken wat de Nationale Reddingsvloot precies inhoudt heeft Reddingsbrigade Nederland een filmpje gemaakt, waarin de historische en actuele relevantie van de Nationale Reddingsvloot nader wordt toegelicht.

https://www.youtube.com/watch?v=kG5gx2IsMf8 (https://www.youtube.com/watch?v=kG5gx2IsMf8)
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Thor op 28 april 2016, 11:15:58
De VR heeft kennelijk geen trek in de overname van die voormalige natte activiteiten van de BB.

Als de VR toch moet dan zullen er wel allemaal bezwaren worden bedacht door de VR en zal er wel heel veel nieuw materieel tegen zeer hoge kosten moeten worden aangeschaft en de nodige eisen zullen gaan worden gesteld aan de bemanningen.

Ook het droge materieel van de voormalige BB is in eerste instantie overgegaan naar de brandweer, ook hier deugde het materieel niet en werd alras op grote schaal tegen bodemprijzen/schrootprijzen verkocht.

Men zou eens een voorbeeld moeten nemen aan de oefeningen in Frankrijk en Engeland en eens nagaan wat er in Nederland terecht van gaat komen onder de huidige omstandigheden met de overheid (genie,gemeente en rijks vaartuigen,marine,helicopters etc.)
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: joostvankempen op 4 juni 2016, 22:58:49
Update financiering Nationale Reddingsvloot

04 juni 2016

Formeel heeft het bestuur van Reddingsbrigade Nederland nog geen bericht ontvangen over de uitkomsten van overleg tussen de minister van Veiligheid en Justitie (V&J) en het Veiligheidsberaad. Informeel heeft het bestuur begrepen dat er nog geen structurele oplossing is, maar vooralsnog wederom voor 1 jaar financiering is overeengekomen. Daarmee is niet voldaan aan de (unanieme) motie van de Tweede Kamer richting de regering om voor eind mei duidelijkheid te bieden over de continuïteit van de NRV.

Afgelopen week is met de overstromingen in Duitsland, Frankrijk, België en eigen land de noodzaak van de NRV nog eens onderstreept. Dit is door Reddingsbrigade Nederland bij betrokkenen ook extra onder de aandacht gebracht. In de media is de belangstelling groot en ook in de Tweede Kamer wordt met zorg gekeken naar de uitvoering van de motie. Vrijdag 3 juni is hier uitgebreid aandacht aan besteed in het NOS-radio 1 programma ‘Nieuws en Co’. Ook de minister reageert hier op het onderwerp en geeft aan dat hij meer tijd vraagt om tot een oplossing te komen. U kunt dit item naluisteren via onderstaande link.  

Als u hier (http://www.nporadio1.nl/nieuwsenco/uitzendingen/381010-2016-06-03) klikt, start het radioprogramma (item begint bij 08.05. Het duurt tot ca. 16.45).

Reddingsbrigade Nederland wil komen tot een structurele oplossing. Het spreekt voor zich dat dit tijd en aandacht vergt en prioriteit vraagt bij de inzet van mensen en middelen. De recente wateroverlast heeft dat nog eens onderstreept.

Overigens houdt de Reddingsbrigade die nauwgezet in de gaten en zorgt voor korte lijnen met de RVR-coördinatoren en NRV-eenheden in gebieden waar extra alertheid aan de orde is. Alarmering en inzet van eenheden vindt uitsluitend plaats via het bevoegd gezag en de hiervoor geldende inzetprocedures.

bron: Reddingsbrigade Nederland (https://www.reddingsbrigade.nl/nieuws/update-financiering-nationale-reddingsvloot.html (https://www.reddingsbrigade.nl/nieuws/update-financiering-nationale-reddingsvloot.html))
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: joostvankempen op 4 juni 2016, 23:10:22
Citaat van: Thor link=msg=1421097 date=1461834958
De VR heeft kennelijk geen trek in de overname van die voormalige natte activiteiten van de BB.

Als de VR toch moet dan zullen er wel allemaal bezwaren worden bedacht door de VR en zal er wel heel veel nieuw materieel tegen zeer hoge kosten moeten worden aangeschaft en de nodige eisen zullen gaan worden gesteld aan de bemanningen.

Ook het droge materieel van de voormalige BB is in eerste instantie overgegaan naar de brandweer, ook hier deugde het materieel niet en werd alras op grote schaal tegen bodemprijzen/schrootprijzen verkocht.

Men zou eens een voorbeeld moeten nemen aan de oefeningen in Frankrijk en Engeland en eens nagaan wat er in Nederland terecht van gaat komen onder de huidige omstandigheden met de overheid (genie,gemeente en rijks vaartuigen,marine,helicopters etc.)

Het lijkt er inderdaad op dat de VR's geen zin hebben om dit over te nemen. V&J moet er vanwege bezuinigingen vanaf. Het is dat de Tweede Kamer heeft ingegrepen, anders was de NRV zo via de zijdeur van het toneel verdwenen. Overigens ook met dank een bestuur en directie van de Reddingsbrigade, die publiek, pers en politiek zo hebben 'bespeeld' dat de Minister er niet meer stilletjes vanaf kan. Het irritante van dit soort verhalen is dat aan de vergadertafels waar onderhandeld wordt het alleen maar over de centen gaat en niemand naar de inhoud kijkt.

Ambtenaren van V&J hebben gewoon opdracht om X miljoen euro uit de begroting te schrappen, en de NRV staat op dat lijstje. Dat leek een simpele bezuiniging, want de taak ligt wettelijk bij de VR's. Maar die zeiden: dat kan wel zo zijn, maar in de praktijk is die taak nooit overgedragen. Daar staan we wel open voor, maar dan wel inclusief de financiering. Daar heeft V&J weer niks aan, want dan is de bezuiniging er niet. En dan gaan de onderhandelingen niet meer over de taak of de uitvoering, maar over wie welk bedrag gaat ophoesten de komend jaren.  >:(
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Peter71 op 5 juni 2016, 15:44:50
Tja, je mag het niet hard op zeggen.
Maar het weer van afgelopen week had ervoor kunnen zorgen dat de reddingsvloot weer eens repressief ingezet had kunnen worden. Als het maar wat langer en zwaarder had geregend. e050
Het zou op een mooi tijdstip zijn geweest om nog eens het nut van de vloot te laten zien. 998765
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Willem D. op 5 juni 2016, 16:57:15
Dit soort bezuinigingen zijn een directe ondermijning van mijn veiligheid en die van anderen.  >:(   :'(
De veiligheidsregios moeten hun poot stijf houden omdat de vloot een regio overschrijdende functie heeft en daarmee een landelijk karakter heeft. Alle kosten moeten daarom volledig door V&J worden bekostigd.
De overstromingen, dijkdoorbraken en zeer hoge rivierstanden in de landen om ons heen moeten toch een heel duidelijk en krachtig signaal zijn dat een reddingvloot bestaansrecht heeft en gehandhaaft dient te blijven.

Sarcastisch: "Gelukkig leven we in Nederland waar rampen volgens ambtenaren niet mogen en kunnen voorkomen, alleen maar op papier. Dus bezuinigen heeft wel degelijk zin."  98uiye
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Thor op 5 juni 2016, 23:18:29
Onder welke voorwaarden zijn de taken en het materieel van de vroegere BB overgedragen aan de NRV en onder welke voorwaarden zijn die Van Vossen vaartuigen ter beschikking van de NRV gesteld ?
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Thor op 5 juni 2016, 23:22:53
In het geval van een watersnoodramp wie is formeel verantwoordelijk voor de inzet van het personeel,de vrijwilligers,en het materieel ?
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: joostvankempen op 5 juni 2016, 23:34:38
Citaat van: Willem D. link=msg=1427981 date=1465138635
Dit soort bezuinigingen zijn een directe ondermijning van mijn veiligheid en die van anderen.  >:(   :'(
De veiligheidsregios moeten hun poot stijf houden omdat de vloot een regio overschrijdende functie heeft en daarmee een landelijk karakter heeft. Alle kosten moeten daarom volledig door V&J worden bekostigd.
De overstromingen, dijkdoorbraken en zeer hoge rivierstanden in de landen om ons heen moeten toch een heel duidelijk en krachtig signaal zijn dat een reddingvloot bestaansrecht heeft en gehandhaaft dient te blijven.

Sarcastisch: "Gelukkig leven we in Nederland waar rampen volgens ambtenaren niet mogen en kunnen voorkomen, alleen maar op papier. Dus bezuinigen heeft wel degelijk zin."  98uiye

Het stuk in jouw tekst dat ik oranje heb gemaakt durf ik wel in twijfel te trekken. Met de komst van de Veiligheidsregio's zijn alle uitvoeringstaken ook wettelijk regionaal georganiseerd. Multi-regionaal of landelijk is een opschalingsvorm van regionaal. Hulpverlening bij overstromingsrampen is een regionale taak die alleen waarschijnlijk nooit maar in 1 regio zullen voorkomen. Om het dan meteen landelijk te noemen is overdreven. Er zijn voldoende regio's waar het echt nooit gaat overstromen. Daarom is op kosten van V&J de Nationale Rampenvloot gereorganiseerd van 1 grote vloot naar 26 Regionale Voorzieningen Reddingsbrigade (RVR): iedere regio heeft 4 boten, met bemanning en commandostructuur. Die 26 RVR's zijn er op geoefend om heel snel op te schalen tot grotere combinaties, zo groot als nodig.

Het geheel is daarmee sneller en slagvaardiger geworden. Iedere VR kan in nabijheid snel beschikken over een reddingsgroep. Maar bij een overstromingsramp kunnen de 1 of 2 regio's die het betreft ook laten opschalen naar de hele landelijke vloot. Voorheen werd eerst de hele vloot verzameld die dan als 1 geheel naar het rampgebied trok. Die hele reorganisatie was mede op verzoek van het Veiligheidsberaad, zodat de lijntjes korter zouden worden en een regionale financiering gerechtvaardigd zou zijn. Iedere regio had direct de beschikking over het stukje vloot waar ze voor betalen. En in totaal heb je nog steeds een slagvaardige Nationale Vloot.

Waar het op stuk loopt (en misschien ook wel terecht) zijn regio's die geen water en wel veel bos/hei hebben en die zeggen: ik heb liever een 4x6 of blushelikopter dan een reddingsvloot...

Blijft wel de vraag over of je dit soort zaken niet landelijk zou moeten regelen, zowel de wettelijke taak als de financiering. Maar dat is het nu in ieder geval niet. Als er dus ergens een dijk breekt, dan is gewoon Brabant Noord, Gelderland Zuid of Zeeland zelf aan zet! En kunnen ze nu nog een landelijke vloot bellen, maar mogelijk straks niet meer.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: joostvankempen op 5 juni 2016, 23:50:23
Citaat van: Thor link=msg=1428023 date=1465161509
Onder welke voorwaarden zijn de taken en het materieel van de vroegere BB overgedragen aan de NRV en onder welke voorwaarden zijn die Van Vossen vaartuigen ter beschikking van de NRV gesteld ?

Volgens mij is er nooit iets (formeel) overgedragen vanuit de BB? Reddingsbrigade Nederland bestaat al sinds 1917 en heeft altijd op eigen initiatief en kosten ondersteund bij rampen. Na 1953 is er een Rampenfonds opgebracht waaruit RN geld kreeg voor materiaal, onderhoud en oefenen. Dat werd steeds minder in de loop der jaren en toen het in '93 en '95 weer nodig was bleek de vloot echt een allegaartje. Er waren meer dan voldoende enthousiaste vrijwilligers vanuit de Reddingsbrigades om te komen helpen, maar het materiaal waar ze het mee moesten doen was bedroevend. Dat stamde voor een groot deel nog uit de jaren '50 van net na de ramp in Zeeland. Dat waren vooral de bekende polyester reddingsvletten van Mulder&Rijke en later Roodnat. Die waren mede zelf ontworpen door Reddingsbrigade Nederland, dus volgens mij geen materiaal van BB? Na 1995 is er een overeenkomst gesloten met Ministerie van BZK over formele steun. Dat ging vooral om geld voor vernieuwing van de vloot, motoren, pakken en extra betaalde krachten voor onderhoud en opleidingen.

Het materiaal van BB voor deze taak is denk ik naar de Brandweer gegaan? Je moet niet vergeten dat Reddingsbrigade Nederland een onafhankelijke vereniging is, die weliswaar overheidstaken uitvoert, maar geen overheidsdienst is? Pas sinds 1995 heeft de Reddingsbrigade officieel een rol in de hulpverlening bij overstromingsrampen. Daarvoor was het eigenlijk een 'burgerinitiatief'.

In die bijdrage van BZK zit sinds 1995 ook afschrijving voor de vloot, waardoor RN vermogen heeft kunnen opbouwen om na 20 jaar (1995-2015) een deel van de boten te vervangen door TinnSilvers (werf is niet Van Vossen, maar Tinnemans). Die zijn dus zelf bekostigd uit middelen die voortvloeiden uit de bijdrage van eerst BZK en later V&J. De discussie gaat er nu ook over dat als die financiering nu stopt, je hetzelfde krijgt als na 1953, dat je over 40 jaar een ramp hebt met een vloot die 20 jaar daarvoor al afgeschreven was.

De lokale Reddingsbrigades hebben de boten in bruikleen van RN via een overeenkomst. Ze mogen de boot zelf gewoon gebruiken voor reguliere taken, zodat hij niet staat te verstoffen zoals het BB-materiaal vroeger. Maar de boten zijn dus eigendom van Reddingsbrigade Nederland. Als de financiering stopt, wordt de vloot verkocht en gaat Reddingsbrigade Nederland gewoon door met haar andere taken: preventief toezicht op stranden en recreatieplassen, Lifesaving sport etc.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: joostvankempen op 6 juni 2016, 00:02:00
Citaat van: Thor link=msg=1428025 date=1465161773
In het geval van een watersnoodramp wie is formeel verantwoordelijk voor de inzet van het personeel,de vrijwilligers,en het materieel ?

Het ministerie van V&J kan in het kader van de overeenkomst die er tot nu toe lag Reddingsbrigade Nederland verzoeken om inzet van de Nationale Reddingsvloot. De uitvoering, planning en formele verantwoordelijkheid van die vloot ligt bij Reddingsbrigade Nederland en de lokale Reddingsbrigades die participeren in de vloot. Dit betreft personeel, vrijwilligers en materieel. De NRV kent ook een eigen commandostructuur die aansluit op die van de reguliere hulpdiensten. Operationeel zal de aansturing dan lopen via ROT/GBT/RBT. Reddingsbrigade Nederland heeft een eigen commandocentrum in IJmuiden en beschikt over 2 mobiele commandoposten.

Het is dus echt een dienst die wordt opgeroepen/ingezet. Als de financiering stopt, kun je dus ook niet zomaar alles overdoen aan de Brandweer ofzo. De vloot is eigendom van de Reddingsbrigade zelf. Maar ook alle vrijwilligers met hun kennis en ervaring én de hele commandostructuur, die kun je niet overnemen. Dat zijn redders die normaal gewoon zwemles geven, toezicht houden bij stranden en strandbaden etc. Alle opleiding en oefening vindt plaats in die context. De opleiding voor de Reddingsvloot is een extra module op het totaal. Daar kun je niks mee zonder de onderliggende organisatie die Reddingsbrigade heet.

Dat is nog het meest zonde van alles: die paar boten minder daar komen we wel overheen, maar de hele structuur van mensen die je weggooit dat haal je in geen tientallen jaren meer terug.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Thor op 6 juni 2016, 11:07:53
Citaat van: joostvankempen link=msg=1428031 date=1465163423
Volgens mij is er nooit iets (formeel) overgedragen vanuit de BB? Reddingsbrigade Nederland bestaat al sinds 1917 en heeft altijd op eigen initiatief en kosten ondersteund bij rampen. Na 1953 is er een Rampenfonds opgebracht waaruit RN geld kreeg voor materiaal, onderhoud en oefenen. Dat werd steeds minder in de loop der jaren en toen het in '93 en '95 weer nodig was bleek de vloot echt een allegaartje. Er waren meer dan voldoende enthousiaste vrijwilligers vanuit de Reddingsbrigades om te komen helpen, maar het materiaal waar ze het mee moesten doen was bedroevend. Dat stamde voor een groot deel nog uit de jaren '50 van net na de ramp in Zeeland. Dat waren vooral de bekende polyester reddingsvletten van Mulder&Rijke en later Roodnat. Die waren mede zelf ontworpen door Reddingsbrigade Nederland, dus volgens mij geen materiaal van BB? Na 1995 is er een overeenkomst gesloten met Ministerie van BZK over formele steun. Dat ging vooral om geld voor vernieuwing van de vloot, motoren, pakken en extra betaalde krachten voor onderhoud en opleidingen.

Het materiaal van BB voor deze taak is denk ik naar de Brandweer gegaan? Je moet niet vergeten dat Reddingsbrigade Nederland een onafhankelijke vereniging is, die weliswaar overheidstaken uitvoert, maar geen overheidsdienst is? Pas sinds 1995 heeft de Reddingsbrigade officieel een rol in de hulpverlening bij overstromingsrampen. Daarvoor was het eigenlijk een 'burgerinitiatief'.

In die bijdrage van BZK zit sinds 1995 ook afschrijving voor de vloot, waardoor RN vermogen heeft kunnen opbouwen om na 20 jaar (1995-2015) een deel van de boten te vervangen door TinnSilvers (werf is niet Van Vossen, maar Tinnemans). Die zijn dus zelf bekostigd uit middelen die voortvloeiden uit de bijdrage van eerst BZK en later V&J. De discussie gaat er nu ook over dat als die financiering nu stopt, je hetzelfde krijgt als na 1953, dat je over 40 jaar een ramp hebt met een vloot die 20 jaar daarvoor al afgeschreven was.

De lokale Reddingsbrigades hebben de boten in bruikleen van RN via een overeenkomst. Ze mogen de boot zelf gewoon gebruiken voor reguliere taken, zodat hij niet staat te verstoffen zoals het BB-materiaal vroeger. Maar de boten zijn dus eigendom van Reddingsbrigade Nederland. Als de financiering stopt, wordt de vloot verkocht en gaat Reddingsbrigade Nederland gewoon door met haar andere taken: preventief toezicht op stranden en recreatieplassen, Lifesaving sport etc.

De vletten zijn altijd door het leven gegaan als de BB vletten van Mulder en Rijke.
Van Vossen is de ontwerper van die al. vaartuigjes.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: bAdemArk op 6 juni 2016, 20:34:05
Citaat van: Thor link=msg=1428088 date=1465204073
De vletten zijn altijd door het leven gegaan als de BB vletten van Mulder en Rijke.
Van Vossen is de ontwerper van die al. vaartuigjes.

Heb nog even de duim opgestoken naar meneer Van Vossen, toen we langs zijn achtertuin voeren... Zonde als die boten weer weg moeten.

Groeten,
Mark
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Brandpreventje op 6 juni 2016, 20:37:02
Wat zijn de grootste kosten van de reddingsvloot? Als dit de personeelskosten zijn (ja ook al zijn het parttimers) dan kan je de reddingsvloot net zo goed bij de brandweer onder brengen.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Lifequard Texel op 7 juni 2016, 11:54:59
De grootste kosten liggen denk ik bij het onderhoud van het materiaal ,de kosten die gemaakt worden bij de landelijke oefeningen en de afschrijving van het materiaal.
Op enig moment zullen toch ook de nog overgebleven vletten vervangen moeten worden.

Alle bemanningen zijn vrijwilligers zoals bij de vrijwillige brandweer, maar dan zonder enige vergoeding.
De opleiding is in principe gewoon de sport die beoefend wordt. Ieder bemanningslid is lid van een lokale vereniging en wordt geacht zijn/haar vaardigheden op pijl te houden.
Als aanvullende opleiding nodig is, dan zijn de kosten daarvoor vaak voor rekening van de kandidaat.

Alleen op het bondskantoor is een beroepskracht (extra) werkzaam ten behoeve van het uitvoeren van het onderhoud.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Thor op 7 juni 2016, 12:23:05
De lokale reddingsbrigades zullen de vaartuigen moeten lenen, huren,charteren oid van de VR en de VR zal de bemanningen van derden moeten inzetten.
Als de vaartuigen overgaan naar de VR dus brandweer is het gelet op de historie dat de brandweer niet onaannemelijk dat de brandweer andere eisen aan vaartuigen zal gaan stellen, dus nieuwbouw en de huidige vloot naar de opkopers.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Lifequard Texel op 7 juni 2016, 12:27:20
Kleine aanvulling:
De stalling van het materiaal wordt door de lokale vereniging zelf geregeld en bekostigd.
Deze kosten worden dus niet meegenomen in de financiering van de gehele vloot.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Thor op 7 juni 2016, 12:36:53
Het worden gewoon bare-boat charters voor de lokale reddingsbrigades.
Operationele etc.kosten voor de lokale redders en als er ooit een watersnood komt dan vaartuigen etc. onder gezag van de VR en de bemanningen hoe gaat dat geregeld worden?
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: oma op 7 juni 2016, 12:46:28
Citaat van: RemRoof link=msg=1419955 date=1461147234


Is het geen idee om als RBN een nationale vloot op te zetten en in stand te houden door donaties? A la HEMS in de UK.

Prima voorbeeld, het lukt liefdadigheidsclubs in de UK samen met burgers in een regio om zonder 1 cent van de overheid of een overheidshulpverleningsdienst te vliegen met 2 of 3 traumahelikopters en ze te bemensen met artsen en paramedics. Helikopters laten vliegen en onderhouden kost vele malen meer dan een paar bootjes. Het zorg dragen voor competente HEMS-artsen en HEMS-paramedics is ook complexer en duurder dan zorg te dragen voor competente reddingsbrigadevrijwilligers.

Als het mensen in de UK lukt mag je best afvragen waarom het in Nederland allemaal zo ingewikkeld moet zijn.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Marnix op 7 juni 2016, 14:25:33
Op dit moment kamervragen op Ned 1 hierover
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Thor op 7 juni 2016, 15:03:32
Citaat van: oma link=msg=1428333 date=1465296388

Als het mensen in de UK lukt mag je best afvragen waarom het in Nederland allemaal zo ingewikkeld moet zijn.

Het merendeel van de lokale brigades heeft de grootst moeite om de broek op te houden, terwijl de lokale bekendheid en inzet duidelijk kunnen zijn. De vrijwilligers moeten zelfs 50 euro bijdragen om te kunnen redden etc. De KNRM leeft wel van donaties etc. maar heeft dan ook een apparaat voor fondsverwerving etc.
Via Redned leren heel veel jongeren het water en de vaart etc. op jonge leeftijd kennen. KNRM is meer met de wat grotere vaartuigen en wat oudere vrijwilligers.

Er is natuurlijk wel een verschil tussen een Engelsman en een Nederlander.
Als de baas in een Rolls Royce rijdt zijn de werknemers trots op de baas, de Nederlander zegt dan dat doet hij van mijn centen.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: joostvankempen op 8 juni 2016, 01:11:40
Minister van der Steur: 'vooruit, nog 1 jaartje erbij dan, besluiten we volgend jaar wel wat we er mee doen...'  :-\

http://nos.nl/artikel/2109652-gemeenten-stellen-besluit-toekomst-nationale-reddingsvloot-uit.html (http://nos.nl/artikel/2109652-gemeenten-stellen-besluit-toekomst-nationale-reddingsvloot-uit.html)

Het meest vreemde is nog wel dat er een recent onderzoeksrapport ligt waarin de conclusie is dat Nederland met haar risicogebieden niet zonder een reddingsvloot kan. En dat ieder alternatief voor de huidige vloot óf veel meer kost óf jaren duurt om op hetzelfde niveau te komen.

Waar ik wel blij mee ben is dat de Veiligheidsregio's niet langer ontkennen dat het hun wettelijke taak is. Ze willen nu alleen nog weten of de vloot in huidige vorm wel nuttig en nodig is. Nou, daar hebben we al een antwoord op, zie het eerdere rapport...

politiek  :'(
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: joostvankempen op 8 juni 2016, 01:23:50
Citaat van: Thor link=msg=1428361 date=1465304612
Het merendeel van de lokale brigades heeft de grootst moeite om de broek op te houden, terwijl de lokale bekendheid en inzet duidelijk kunnen zijn. De vrijwilligers moeten zelfs 50 euro bijdragen om te kunnen redden etc. De KNRM leeft wel van donaties etc. maar heeft dan ook een apparaat voor fondsverwerving etc.
Via Redned leren heel veel jongeren het water en de vaart etc. op jonge leeftijd kennen. KNRM is meer met de wat grotere vaartuigen en wat oudere vrijwilligers.

Er is natuurlijk wel een verschil tussen een Engelsman en een Nederlander.
Als de baas in een Rolls Royce rijdt zijn de werknemers trots op de baas, de Nederlander zegt dan dat doet hij van mijn centen.

Ja, fondsenwerving in Nederland blijft echt een drama voor lokale doelen. Nederlanders geven zo'n beetje het meest aan goede doelen van heel Europa, maar het gaat allemaal naar wereld-organisaties. Bij het Rode Kruis zie je dat ook: de geldstromen wereld en lokaal zijn daar gescheiden. In het potje voor internationale noodhulp zit na een ramp vaak meer geld dan ze kwijt kunnen in zo'n land. Maar de lokale afdelingen die ouderen, zieken en zwakken helpen hebben vaak nog geen geld voor een fatsoenlijk tentje of kleding.

De KNRM is een uitzondering denk ik, die hebben in het verleden heel sterk een specifieke doelgroep aangesproken. Door het redden van schipbreukelingen, vissers etc zijn er nogal wat erfenissen overgemaakt naar die club. En door slim beleggen kunnen ze nu van het rendement hun organisatie draaien. En als je zo'n pot met geld eenmaal hebt, kun je daar ook op groeien.

De Reddingsbrigade heeft dat niet, al hoewel het lang niet overal zo slecht is. Er zijn ook genoeg brigades die hun financien meer dan goed op orde. Wat ik eerder al zei: er gaat niemand failliet en er gaat ook niet direct iets stuk als de reddingsvloot stop. Voor veel reddingsbrigades is het één van de vele taken en vaak zeker niet de hoofdtaak. Reddingsbrigades geven zwemles en reddingszwemmen, vaaropleidingen, houden preventief toezicht bij stranden, recreatieplassen en evenementen. De vrijwilligers en boten maken daar hun uren. Tussendoor en in de winter wordt er dan geoefend voor de reddingsvloot. Ook in de opleidingen moet je de 'rampeninzet' zien als een extra module op de brede basisopleiding. Het is wel een taak die meer dan de overige taken vraagt om samenwerking tussen brigades onderling én met de andere hulpdiensten. Als dit stopt trekt iedere brigade zich terug op zijn eigen strand en dat is het dan.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: joostvankempen op 8 juni 2016, 01:34:43
Citaat van: Thor link=msg=1428327 date=1465294985
De lokale reddingsbrigades zullen de vaartuigen moeten lenen, huren,charteren oid van de VR en de VR zal de bemanningen van derden moeten inzetten.
Als de vaartuigen overgaan naar de VR dus brandweer is het gelet op de historie dat de brandweer niet onaannemelijk dat de brandweer andere eisen aan vaartuigen zal gaan stellen, dus nieuwbouw en de huidige vloot naar de opkopers.

Ik snap dit voorstel nog steeds niet? Alles is eigendom van de Reddingsbrigade? die 7 ton die het ministerie nu betaalt is voor een 'dienst', all-in. De Reddingsbrigade heeft dus boten, vrijwilligers, een structuur, opleidingen, inzetplannen etc. etc. En voor 7 ton per jaar staat die hele vloot operationeel tot je beschikking als er stront aan de knikker is. De VR's kunnen dat nu krijgen. Zoals het is. Voor 7 ton per jaar. En dat is een schijntje. Want als ze het in hun eigen organisatie moeten onderbrengen (bv. bij de Brandweer), dan kost het ze miljoenen per jaar.

Wat ze vooral niet moeten doen is dus boten onderbrengen bij de Brandweer, of derden gaan inzetten als er echt iets is. De kracht van de huidige Reddingsvloot is juist dat het een kant-en-klaar oranje unit is met een strik erom. En je hoeft maar te bellen en ze komen met z'n allen. En in de tussentijd hoef je je er niet druk over te maken, want ze regelen het zelf.

De VR's hebben dus een wettelijke taak (dat ontkennen ze niet meer) en als ze die zelf operationeel moeten gaan invullen moeten ze vanaf 0 gaan bouwen en kost het miljoenen per jaar. Voor 7 ton per jaar kunnen ze die taak 'afkopen' bij een derde partij, waar de politiek ook nog eens vol achter staat. Ik zou het wel weten.

De meeste Reddingsbrigade-vrijwilligers zijn ook meer gelieerd aan de Reddingsbrigade en haar complete takenpakket, dan aan de rampeninzet specifiek. Van onze brigade denk ik niet dat er iemand de overstap naar de Brandweer zal maken als de boten daarheen zouden gaan. Wij hebben zelf nog andere boten voor andere taken, dan houden we het daar lekker bij.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Heijnsbergen op 8 juni 2016, 06:56:05
Ik zou het niet weten......waarom zouden de Veiligheidsregio's, die vaak zelf fors aan het besparen zijn, moeten opdraaien voor een besparing bij het Rijk? Zo gaat het namelijk al jaren. De reddingsvloot dekt een landelijk risico (overstromingen, waarvan bovendien het Rijk het risico bepaalt via de Deltawet), dan is het ook logisch dat het Rijk de kosten draagt.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Sjaak-010 op 8 juni 2016, 09:36:10
Dit is echt beschamend! Politiek gaat over keuzes maken, bijvoorbeeld het handhaven van deze vloot, die ook een maatschappelijke rol vervult voor de jeugd, dus bijvoorbeeeld 0,01% van het budget van ontwikkelingssamenwerking versus de vloot versus een subsidie aan een culterele Amsterdamse instelling etc. De politiek maakt duidelijke andere keuzes.

Hier dient het forum niet voor, maar ik verbaas me over de keuzes van de politiek en hoe gemakkelijk we onze veiligheid en de daarvoor benodigde budgetten (niet) toekennen; voor een fractie van bepaalde andere uitgaven kunnen we in dit dichtbevolkte land de ambulances wel binnen 15 of 12 minuten ter plaatste hebben, een landelijk netwerk van beroepsbrandweerposten voor de eerste uitruk, een krijgsmacht die weer inhoud krijgt conform haar internationale status, en ook de nationale reddingsvloot voor waterincidenten en daarmee onze veiligheid/preparatie op orde hebben. We geven er relatief (te) weinig aan uit, met als uitzondering de vorming/transitie van de Nationale Politie.

Alaaf! back on topic.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: oma op 8 juni 2016, 11:15:31
Citaat van: Sjaak-010 link=msg=1428522 date=1465371370
Dit is echt beschamend! Politiek gaat over keuzes maken, bijvoorbeeld het handhaven van deze vloot, die ook een maatschappelijke rol vervult voor de jeugd, dus bijvoorbeeeld 0,01% van het budget van ontwikkelingssamenwerking versus de vloot versus een subsidie aan een culterele Amsterdamse instelling etc. De politiek maakt duidelijke andere keuzes.

Hier dient het forum niet voor, maar ik verbaas me over de keuzes van de politiek en hoe gemakkelijk we onze veiligheid en de daarvoor benodigde budgetten (niet) toekennen; voor een fractie van bepaalde andere uitgaven kunnen we in dit dichtbevolkte land de ambulances wel binnen 15 of 12 minuten ter plaatste hebben, een landelijk netwerk van beroepsbrandweerposten voor de eerste uitruk, een krijgsmacht die weer inhoud krijgt conform haar internationale status, en ook de nationale reddingsvloot voor waterincidenten en daarmee onze veiligheid/preparatie op orde hebben. We geven er relatief (te) weinig aan uit, met als uitzondering de vorming/transitie van de Nationale Politie.

Alaaf! back on topic.

Het Hulpverleningsforum is een geschikt medium om dit soort zaken te posten. Het is een openbaar forum waar iedere burger kan lezen hoe het reilt en zeilt in hulpverleningsland/Nederland.

Politieke besluitvorming en budget beschikbaar maken is cruciaal voor een goede hulpverlening.

In Nederland houden politici, bestuurders en managers het volk graag voor hoe goed het allemaal geregeld is. Op het hulpverleningsforum kunnen burgers behalve de promo-persberichten ook de zaken lezen zoals bezuinigingen, afschaffen van hulpverleningsdiensten, te dure brandweervrijwilligers ontslaan en de paar bootjes van de reddingsbrigade niet meer willen betalen terwijl deze club wel gebruikt wordt in calamiteitenplannen omdat ze waarschijnlijk meer bootjes hebben dan de overheidsdiensten samen.

Een andere overheidsdienst, het KNMI, denkt dat Nederland in de toekomst vaker gaat verzuipen door zware regenval. Je veiligheidsregio hoeft dus niet aan open water te liggen omdat het onheil van boven komt.

Elders kunnen we lezen dat de veiligheidsregio Rotterdam weet dat er steeds meer verminderd zelfredzame mensen thuis wonen, ze veroorzaken problemen voor de brandweer bij brand. Als je dorp onder water komt te staan en mensen geevacueerd moeten worden heb je bij al die ouderen en verminderd zelfredzame mensen heel veel bootjes nodig om deze mensen door de straten te kunnen varen naar veilig gebied.

Het geld klotst in Nederland hoog tegen de plinten op maar we geven het niet uit aan basisveiligheid (politie, brandweer, ambulance en defensie). We geven het liever uit aan subsidie voor de muziekschool dan aan de reddingsbrigade.

Het is niet alleen de politiek omdat zij het magere budget wel toekennen aan bijvoorbeeld de veiligheidsregio's echter komt het dan in handen van mensen die het geld niet besteden aan de daadwerkelijke hulpverlening op straat maar het geld pompen in kantoren, managers, (externe) adviseurs, onbegrijpelijke projecten, het optuigen van een 4e hulpverleningsdienst met groene zwaailichtautootjes voor bureaucraten die gaan scenariodenken, kankerbestrijdingscontainervoertuigen om schone bluspakken ter plaatse te bezorgen voor de brandweerman die een autobrandje heeft geblust, enz, enz.

De nationale politie heeft ontzettend veel geld van de belastingbetaler gekregen, de burger heeft inmiddels het bericht gekregen dat de managers het geld hebben laten verdampen en er nog een enorme bak geld nodig is om al hun gepruts bij de reorganisatie nog enige kans van slagen te geven.

Het is uiteraard ook het werkvolk bij de hulpverleningsdiensten aan te rekenen omdat zij nooit zullen gaan staken of actie voeren om te zorgen dat ze hun werk beter kunnen doen. Burgers in Nederland horen alleen over boze politie- of ambulancemensen zodra ze meer loon willen of geen nachtdienst meer willen doen als ze 55 jaar zijn.

Ik zou meer respect kunnen opbrengen als ze ook eens gaan staken als ze vinden dat er te weinig politiemensen op straat zijn of dat ze vinden dat de ambulance bij spoed na 5 jaar beloftes door ambulancebazen/zorgverzekeraars nog steeds in de meeste regio's niet op tijd bij de patient komt.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Thor op 8 juni 2016, 19:25:12
Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingvloot door overdracht naar veiligheidsregio's.

We kunnen een ding zeker stellen er moet de eerste jaren vooral geen grote watersnood komen als de boel zou overgaan naar de brandweer want dat wordt helemaal niets.

Daarbij komen nog :

-de operationele kosten zullen veelvouden bedragen van de huidige
-de opbouw van de bemanningen zal lange tijd gaan duren
-de huidige vloot zal grotendeels worden afgestoten

-het aantal overheidsvaartuigen neemt steeds verder af
-de brandweer is wars van het inschakelen van particulieren, zowel watersporters als bedrijven etc. terwijl je die zeker in de eerste tijd
  heel hard nodig zal hebben.
-vanuit de lucht kun je ook steeds minder verwachten

Dus Nederland wordt in de praktijk grotendeels afhankelijk van verschillende vormen van hulp uit buurlanden.
Er zal dan ook wel een uitvoerig rapport worden geproduceerd over het inschakelen van de buurlanden, de EU gedachte etc. etc.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Brandpreventje op 9 juni 2016, 19:43:18
Waarom zou de brandweer niet de nationale reddingsvloot kunnen bemannen? Wij hebben al een brandweervaartuig en opgeleide schippers en kunnen makkelijk een 2e (brandweer) vaartuig bemannen.

Waarop baseer jij dat het aantal overheidsvaartuigen afneemt? Heb je cijfers? En als het al zo is, is dat misschien ook wel verstandig omdat tot aan de regionalisering de meeste korpsen hun eigen "feestje" hadden. Er zijn best vaartuigen niet niet noodzakelijk zijn of zelfs (water)waardig zijn. Zo zijn in Hollands Midden een tijdje geleden per direct twee vaartuigen uit de uitruk gegaan en afgevoerd omdat deze niet inzetbaar en zelf brandweer onwaardig waren. Ja dat zijn 2 vaartuigen minder maar we zullen ze niet missen.

Nog een punt die in mijn ogen uit de lucht gegrepen is. De brandweer staat juist steeds meer open voor burgerhulpverleners. Na eindelijk van de brand in het zorgcentrum in Nieuwegein zijn de ogen open gegaan en beseffen we dat we de burgers niet zomaar achter een lintje moeten zetten maar best mee kunnen laten helpen. Dat laatste is zeker op het water het geval. Op het water helpt iedereen elkaar!

Citaat van: Thor link=msg=1428639 date=1465406712
Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingvloot door overdracht naar veiligheidsregio's.

We kunnen een ding zeker stellen er moet de eerste jaren vooral geen grote watersnood komen als de boel zou overgaan naar de brandweer want dat wordt helemaal niets.

Daarbij komen nog :

-de operationele kosten zullen veelvouden bedragen van de huidige
-de opbouw van de bemanningen zal lange tijd gaan duren
-de huidige vloot zal grotendeels worden afgestoten

-het aantal overheidsvaartuigen neemt steeds verder af
-de brandweer is wars van het inschakelen van particulieren, zowel watersporters als bedrijven etc. terwijl je die zeker in de eerste tijd
  heel hard nodig zal hebben.
-vanuit de lucht kun je ook steeds minder verwachten

Dus Nederland wordt in de praktijk grotendeels afhankelijk van verschillende vormen van hulp uit buurlanden.
Er zal dan ook wel een uitvoerig rapport worden geproduceerd over het inschakelen van de buurlanden, de EU gedachte etc. etc.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Brandpreventje op 9 juni 2016, 19:46:58
Hoppa, investeren in 3 nieuwe vaartuigen: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=98044.msg1428636;topicseen#new (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=98044.msg1428636;topicseen#new)
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Thor op 9 juni 2016, 21:49:10
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1428955 date=1465494418
Hoppa, investeren in 3 nieuwe vaartuigen: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=98044.msg1428636;topicseen#new (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=98044.msg1428636;topicseen#new)

Prototypen voor de nieuwe brandweer vloot dus als het door gaat ook de nationale Reddingsvloot ?
De 60 n keuze boten nrv naar de okopers ?

Het kan trouwens niet op als je de nieuwe boten bekijkt !
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Wouter op 10 juni 2016, 07:01:38
Vraag me af of je die link inderdaad zo kan leggen. De 4513 (Zeewolde) ligt in een boothuis ala KNRM style en gaat oa SAR taken uitvoeren voor de Kustwacht op de randmeren. De 4113 (Almere) heeft, naast dat hij elders in de stad kan worden gelanceerd een primaire blus/redding taak op het Weerwater Almere en kan daarvoor voor de kazerne Veluwsekant uitvaren.

Enigste die je volgens mij overhoud hiervoor is de 5113 (Lelystad).
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Thor op 18 juni 2016, 17:54:09
Citaat van: joostvankempen link=msg=1428503 date=1465341100
Minister van der Steur: 'vooruit, nog 1 jaartje erbij dan, besluiten we volgend jaar wel wat we er mee doen...'  :-\

http://nos.nl/artikel/2109652-gemeenten-stellen-besluit-toekomst-nationale-reddingsvloot-uit.html (http://nos.nl/artikel/2109652-gemeenten-stellen-besluit-toekomst-nationale-reddingsvloot-uit.html)

Het meest vreemde is nog wel dat er een recent onderzoeksrapport ligt waarin de conclusie is dat Nederland met haar risicogebieden niet zonder een reddingsvloot kan. En dat ieder alternatief voor de huidige vloot óf veel meer kost óf jaren duurt om op hetzelfde niveau te komen.

Waar ik wel blij mee ben is dat de Veiligheidsregio's niet langer ontkennen dat het hun wettelijke taak is. Ze willen nu alleen nog weten of de vloot in huidige vorm wel nuttig en nodig is. Nou, daar hebben we al een antwoord op, zie het eerdere rapport...

politiek  :'(

En ondertussen maar hopen op een tweede Wonder van Colijnsplaat !
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Danny V op 26 december 2017, 23:17:09
Er is inmiddels duidelijkheid over de toekomst van de nationale reddingsvloot. De overheid heeft de verantwoordelijkheid overgedragen aan de veiligheidsregio's en deze hebben keuzes gemaakt omtrent de inrichting van de reddingsvloot taak. Drenthe, Twente en Brabant zuid-oost hebben alle drie geen eenheden nodig. De andere regio's kiezen voor de inzet van de brandweer, de reddingsbrigade of een combinatie van beide. Onderstaand een overzicht van de veiligheidsregio's en de inzet van brandweer, reddingsbrigade of combinatie voor de nationale reddingsvloot.

(https://mijngemeente.vrnhn.nl/sites/default/files/2017-10/Kaartje%20Reddingsbrigade.jpg)
Bron: https://mijngemeente.vrnhn.nl/verhalen/de-nationale-reddingsvloot-bij-watersnood
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: RemRoof op 26 december 2017, 23:28:45
Er is inmiddels duidelijkheid over de toekomst van de nationale reddingsvloot. De overheid heeft de verantwoordelijkheid overgedragen aan de veiligheidsregio's en deze hebben keuzes gemaakt omtrent de inrichting van de reddingsvloot taak. Drenthe, Twente en Brabant zuid-oost hebben alle drie geen eenheden nodig. De andere regio's kiezen voor de inzet van de brandweer, de reddingsbrigade of een combinatie van beide. Onderstaand een overzicht van de veiligheidsregio's en de inzet van brandweer, reddingsbrigade of combinatie voor de nationale reddingsvloot.

(https://mijngemeente.vrnhn.nl/sites/default/files/2017-10/Kaartje%20Reddingsbrigade.jpg)
Bron: https://mijngemeente.vrnhn.nl/verhalen/de-nationale-reddingsvloot-bij-watersnood


"Bijzonder" dat de VRR er voor kiest de reddingsboot te bemensen met brandweerpersoneel... gelukkig 1 van de dichtsbevolkte gebieden met heel veel water. Iemand enig idee hoee de VRR dit vorm heeft gegeven (en niet gaat geven). Als beste overheidsorganisatie 2016 is er ongetwijfeld heel goed over nagedacht.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Markvniel op 28 december 2017, 11:47:06
Ik heb nog niet gehoord hoe ze het gaan inrichten. Wel weet ik dat de VRR een 2 tal reddingsbrigade posten zelf al ingericht hebben omdat hier geen reddingsbrigade voor beschikbaar was (Hoek van Holland en Rotterdam Nesselande) Ook het aantal Reddingsbrigade's in de VRR is niet heel groot en ook hier van zijn er dan nog maar een paar aangesloten bij de nationale reddingsvloot (Rotterdam en Hellevoetsluis) Overige brigade's hebben wel boten maar geen alarmploeg. Hoe dit met ouddorp zit weet ik even niet uit mijn hoofd. Ik kan me dan voorstellen dat de VRR er voor kiest om het zelf in te gaan richten. Slimmer had het mij geleken als de VRR was gaan samen werken met de ReddingsBrigade's en hier invulling aan gegeven had! Kennis bundelen en samen sterk maar dat is iets wat bij de VRR niet echt vaak voorkomt  98uiye 98uiye

Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: EHV op 29 december 2017, 22:50:08
De keuze bij de regio's is een politieke keus.
En dan krijg je deze verdeling .
limburg noord is al veranderd in oranje
En ik denk dat er nog wel veranderingen komen.
De brandweer heeft de mensen niet tijdens een overstoming die zijn met andere hulp verlening bezig.

Hans
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: EvEs op 30 december 2017, 16:56:49
Hoe dit met ouddorp zit weet ik even niet uit mijn hoofd.

Geen alarmploeg. Of rampeneenheid. Onze vlet is naar Hellevoetsluis gegaan.

Wij doen in de zomer alle hulpverlening op de Ouddorpse stranden en met de Brouwersdam alleen hebben we het er al druk genoeg mee.

Na onze sluit is er de KNRM van Ouddorp en Stellendam.

Op de Maasvlakte is een brandweerpost die een KHV en een waterscooter hebben staan. Zij doen de inzetten als er geen reddingsbrigade op de Maasvlakte is.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Markvniel op 31 december 2017, 19:53:11
Ik ben ook wel van mening dat er nog verandering gaat komen maar ben vooral bang dat dit pas komt na dat er wat mis gegaan is!

Dank @EvEs voor je toelichting, ik wist niet dat de vlet van Ouddorp naar Hellevoetsluis was gegaan. Dacht dat deze hun eigen vlet al hadden en ze bezitten daar natuurlijk ook een Tinsilver. (en dan uiteraard de eigen boten nog!
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Live op 7 februari 2018, 14:47:25
zie ook: Hulpverleningsforum  »  Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen » Veiligheidsregio / Crisisbeheersing » De Nationale Reddingsvloot bij watersnood (https://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,102344.0.html)
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Thor op 7 februari 2018, 20:50:01
De vaartuigjes zullen echt wel ergens opgeslagen blijven liggen maar hoe het  in de praktijk allemaal op redelijke termijn zal gaan met de bemanningen en de totale organisatie is de vraag.
Titel: Re: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's
Bericht door: Thor op 8 februari 2018, 11:10:34
Versnippering is nooit verstandig, zeker niet in die situaties en onder die omstandigheden waar het noodzakelijk is gezamenlijk effectief op te treden.