0106525 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Midden) |
0126158 | Ambu 12-158 (Connexxion Ambulancezorg Kennemerland - Velsen) |
0107484 | BRW Kennemerland (Beverwijk Oost) (Besturing Kazerne) | |
0107431 | BRW Kennemerland (Beverwijk Oost) (Blusploeg) | |
0107481 | BRW Kennemerland (Beverwijk) (Lichtkrant) | |
0107211 | BRW Kennemerland (Velsen Zuid) (Beroeps) | |
0107286 | BRW Kennemerland (Velsen Zuid) (Intern Alarm) | |
0107281 | BRW Kennemerland (Velsen Zuid) (Lichtkrant) |
0107011 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Beroeps) | |
0107084 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Besturing Kazerne) | |
0107086 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Intern Alarm) | |
0107081 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Lichtkrant) |
0107272 | BRW Kennemerland (Velsen Zuid) (TD) |
Ik ben toch wel erg nieuwsschierig naar de chauffeur zijn uitleg. Het is bekend dat Beverwijk met vrijwilligers uitruk en ongeveer 10 minuten nodig heeft om ter plaatse te komen, terwijl Velsen een 24 uurs post is en dit in ongeveer 3 minuten kan. De hoogwerker moet toch wachten voordat de TS (als eerste) ter plaatsen komt dus hard rijden is helemaal niet nodig want met prio 2 zouden ze, ze nog voor rijden.
Wow, dat is de 2e hoogwerker is in betrekkelijk korte tijd :o :-\ Een redvoertuig heeft nu eenmaal een hoog kantelpunt. :-\ Veel belangrijker is dat het goed is afgelopen voor de collega's :|
Het is bekend dat Beverwijk met vrijwilligers uitruk en ongeveer 10 minuten nodig heeft om ter plaatse te komen, terwijl Velsen een 24 uurs post is en dit in ongeveer 3 minuten kan. De hoogwerker moet toch wachten voordat de TS (als eerste) ter plaatsen komt dus hard rijden is helemaal niet nodig want met prio 2 zouden ze, ze nog voor rijden.
Ik ben toch wel erg nieuwsschierig naar de chauffeur zijn uitleg. Het is bekend dat Beverwijk met vrijwilligers uitruk en ongeveer 10 minuten nodig heeft om ter plaatse te komen, terwijl Velsen een 24 uurs post is en dit in ongeveer 3 minuten kan. De hoogwerker moet toch wachten voordat de TS (als eerste) ter plaatsen komt dus hard rijden is helemaal niet nodig want met prio 2 zouden ze, ze nog voor rijden.En je hebt je speciaal aangemeld op dit forum om deze onzin met ons te delen? :-\
Dus de 757 van Velsen ligt eruit. De 653 kampte ook met storing. Iemand een idee of de 653 alweer beschikbaar is? Anders wordt het de 3050 die de gehele regio moet gaan voorzien?De 653 Heemskerk is nog weg voor onderhoud (was al gepland toen vorige week de storing optrad), ik ga er vanuit dat er wel gekeken wordt in hoeverre de dekking in het geding is, en welke maatregelen dan nodig zijn.
http://www.112ijmond.nl/index.php/nieuws1/1347-drie-keer-pech-voor-bewoonster-waterrijck-heemskerk (http://www.112ijmond.nl/index.php/nieuws1/1347-drie-keer-pech-voor-bewoonster-waterrijck-heemskerk)
Wat mij opvalt is dat het weer een MAN hoogwerker is. Deze komen op mij ook vrij hoog over. Een Mercedes Econic hoogwerker komt bijvoorbeeld veel stabieler over.Ik denk ook dat het aandeel MAN HW voertuigen het grootste is binnen NL :| Dit heeft totaal niets te maken met het merk voertuig, maar puur met de rit. Voor dit ongeval zijn meerdere oorzaken mogelijk, we moeten het onderzoek afwachten voor er duidelijkheid komt over dit incident O0
En je hebt je speciaal aangemeld op dit forum om deze onzin met ons te delen? :-\Klopt, mee eens. Er zijn ook regio's waar voor een afhijsing alleen een AL of HW rijd op dit soort meldingen en dat werkt ook heel goed. wachten heeft dus idd echt geen nut, de TS heeft weinig meerwaarde bij deze inzet, het gaat hier tenslotte om een HW of AL inzet ;)
Prio 1 betekend dat de eenheden zo spoedig mogelijk ter plaatse dienen te gaan, niet "allemaal gelijktijdig met de laatste eenheid". Waarom zou een RV moeten gaan "wachten" op een TS om naar een afhijsing te gaan? Het redvoertuig is de belangrijkste in een dergelijke situatie EN heeft de langste opbouwtijd nadat ze eenmaal ter plaatse zijn. Dus jawel, ze moeten wel degelijk "hard rijden".
Dat "hard rijden" dient natuurlijk binnen de veilige marges te gebeuren en daar zal de chauffeur ook echt zijn best wel voor hebben gedaan. Niemand wil graag op zo'n manier zijn rit beëindigen. Het is erg makkelijk om vanachter je toetsenbord de chauffeur "tot de verantwoording" te roepen, maar wij kennen de complete toedracht niet.
Klopt, mee eens. Er zijn ook regio's waar voor een afhijsing alleen een AL of HW rijd op dit soort meldingen en dat werkt ook heel goed. wachten heeft dus idd echt geen nut, de TS heeft weinig meerwaarde bij deze inzet, het gaat hier tenslotte om een HW of AL inzet ;)
Dat "hard rijden" dient natuurlijk binnen de veilige marges te gebeuren en daar zal de chauffeur ook echt zijn best wel voor hebben gedaan. Niemand wil graag op zo'n manier zijn rit beëindigen. Het is erg makkelijk om vanachter je toetsenbord de chauffeur "tot de verantwoording" te roepen, maar wij kennen de complete toedracht niet.Misschien is het handiger om te spreken over 'snel' rijden, dat hoeft niet altijd hard te gaan, je haalt de winst door niet te hoeven stoppen of wachten, maar te kunnen blijven rijden.
Ik denk ook dat het aandeel MAN HW voertuigen het grootste is binnen NL :| Dit heeft totaal niets te maken met het merk voertuig, maar puur met de rit. Voor dit ongeval zijn meerdere oorzaken mogelijk, we moeten het onderzoek afwachten voor er duidelijkheid komt over dit incident O0Als je een MAN en een Mercedes naast elkaar zet, lijkt de Mercedes breder en wat lager, wat visueel misschien de indruk wekt dat deze stabieler rijdt. Het probleem met een redvoertuig blijft echter het zware gewicht wat redelijk hoog ligt, ongeacht het merk. Als je 'normaal' rijdt en je moet uitwijken voor iemand die een onverwachte beweging maakt, kunnen dit soort dingen gebeuren.
Ik ben toch wel erg nieuwsschierig naar de chauffeur zijn uitleg. Het is bekend dat Beverwijk met vrijwilligers uitruk en ongeveer 10 minuten nodig heeft om ter plaatse te komen, terwijl Velsen een 24 uurs post is en dit in ongeveer 3 minuten kan. De hoogwerker moet toch wachten voordat de TS (als eerste) ter plaatsen komt dus hard rijden is helemaal niet nodig want met prio 2 zouden ze, ze nog voor rijden.
Ik ben toch wel erg nieuwsschierig naar de chauffeur zijn uitleg. Het is bekend dat Beverwijk met vrijwilligers uitruk en ongeveer 10 minuten nodig heeft om ter plaatse te komen, terwijl Velsen een 24 uurs post is en dit in ongeveer 3 minuten kan. De hoogwerker moet toch wachten voordat de TS (als eerste) ter plaatsen komt dus hard rijden is helemaal niet nodig want met prio 2 zouden ze, ze nog voor rijden.Zo, kom even met de deur in huis vallen! Ten eerste heeft Beverwijk een dagdienst, alhoewel ik niet weet hoe laat deze begint. Ten tweede is het bijna beledigend om te stellen dat ze 10 minuten nodig hebben om op de Breestraat te komen. Zonder duidelijke onderbouwing is dat gewoon geklets!
Wat mij opviel toen ik vanmorgen langs het ongeval reed waren een groot aantal remsporen op de vluchtstrook thv het voertuig, Kan best zijn dat deze er al stonden. Maar viel me wel op.Stonden er al. Waren ook zichbaar ouder.
Wat mij opvalt is dat het weer een MAN hoogwerker is. Deze komen op mij ook vrij hoog over. Een Mercedes Econic hoogwerker komt bijvoorbeeld veel stabieler over.
Misschien is het handiger om te spreken over 'snel' rijden, dat hoeft niet altijd hard te gaan, je haalt de winst door niet te hoeven stoppen of wachten, maar te kunnen blijven rijden.
foto's te zien op: http://www.112ijmond.nl/index.php/nieuws1/1357-hoogwerker-van-de-brandweer-belandt-op-zijn-kant (http://www.112ijmond.nl/index.php/nieuws1/1357-hoogwerker-van-de-brandweer-belandt-op-zijn-kant)
Dat hoef je mij niet uit te leggen hoor.. O0Excuus, was uiteraard niet naar jou, maar naar kwaak15 998765
Het "hard rijden" stond expres al tussen aanhalingstekens, het was een directe verwijzing naar de woordkeus uit het citaat van kvaak15... ::)
Klopt, mee eens. Er zijn ook regio's waar voor een afhijsing alleen een AL of HW rijd op dit soort meldingen en dat werkt ook heel goed. wachten heeft dus idd echt geen nut, de TS heeft weinig meerwaarde bij deze inzet, het gaat hier tenslotte om een HW of AL inzet ;)
Als blijkt dat de chauffeur gewoon weg te hard heeft gereden en daarom uit de bocht is gevlogen moeten ze hem op staande voet ontslaan! Zo ga je niet met materieel om dat met gemeenschaps geld, in dit geval van de gemeente Heemstede, is betaald! Dit was nooit in Heemstede gebeurt als ie daar nog gewoon was gebleven en niet met de bezuinigingen naar Velsen was gegaan. Zij waren altijd zuinig op hun trots van het korps.Tel even tot 10. Alsof iemand zichzelf bewust onderste boven zou rijden.
Tel even tot 10. Alsof iemand zichzelf bewust onderste boven zou rijden.
Als blijkt dat de chauffeur gewoon weg te hard heeft gereden en daarom uit de bocht is gevlogen moeten ze hem op staande voet ontslaan! Zo ga je niet met materieel om dat met gemeenschaps geld, in dit geval van de gemeente Heemstede, is betaald! Dit was nooit in Heemstede gebeurt als ie daar nog gewoon was gebleven en niet met de bezuinigingen naar Velsen was gegaan. Zij waren altijd zuinig op hun trots van het korps.
Er gaan toch wel veel hoogwerkers om de laatste tijd, je zou zeggen dat door die ongevallen iedereen toch wel even tot 10 telt voordat men met zo'n wagen op pad gaat, niets lijkt minder waar, als de eerste om is lijkt het net of iedereen zijn best gaat doen om de volgende op zijn kant te krijgen.
Nieuw mode beeld??
Moet het niet zijn: Ik was altijd zuinig op onze trots van het korps.
De frustratie spat er van af, en daar heb ik op zicht wel begrip voor. Denk echter niet dat nou een chauffeur de dupe moet worden van frustraties die binnen Heemstede spelen. Is al erg genoeg wat er gebeurd is.
Volgens mij spreek ik over zij. Ik ben ook geen lid van het korps van Heemstede.
Ik hoef niet tot 10 te tellen hoor. Als je te hard rijdt neem je een bewust risico en in zekere zin kies je er dan inderdaad bewust voor dat je het risico neemt dat je ook omgaat. Een ongeoorloofd risico neem je dan waarbij je je collega ook nog eens in gevaar brengt. We moeten er voor waken in brandweer Nederland dat we zulke onnodige risico's nemen, we lopen al genoeg risico's en moeten zuinig zijn op elkaar en ons zelf.
Inderdaad. Onderweg naar een melding waarbij je de meest vreemde capriolen uit moet halen om door het verkeer te komen, en met de druk die je hebt om op tijd te zijn zodat je dat leven nog kan redden heb je vast tijd om na te denken aan andere gekantelde voertuigen en om te denken hoe jij dat beter zou kunnen doen. Logische redenering. :-\ :-X
En nee, er wordt niet tot 10 geteld voordat men op pad gaat. 10 seconde kan immers het verschil zijn tussen leven en dood. :(
Ik hoef niet tot 10 te tellen hoor. Als je te hard rijdt neem je een bewust risico en in zekere zin kies je er dan inderdaad bewust voor dat je het risico neemt dat je ook omgaat. Een ongeoorloofd risico neem je dan waarbij je je collega ook nog eens in gevaar brengt. We moeten er voor waken in brandweer Nederland dat we zulke onnodige risico's nemen, we lopen al genoeg risico's en moeten zuinig zijn op elkaar en ons zelf.
Zomaar een vraag: jij was er bij? Jij bent deskundig? Jij hebt het hele onderzoek al uitgevoerd, je hebt alle feiten en omstandigheden tegen elkaar afgewogen en jij bent tot het oordeel gekomen dat dit ongeval de chauffeur 100% verwijtbaar is? Of zit je maar wat uit je nek te zwetsen omdat de emoties de overhand nemen?
nu de definitieve conclusie nog en als die zo blijft op staande voet ontslag voor de chauffeur.
Ik schrik een beetje van deze redenering.
Wat er ook aan de hand is, een bestuurder van een voertuig wat OGS mag voeren moet in staat zijn om emoties te beheersen om het voertuig zo veilig mogelijk ter plaatste te brengen. Wat er ook aan de hand is, wat de melding ook is. Als de emoties de overhand nemen en je gaat proberen om 10 seconden eerder ter plaatse te komen, dan neemt de kans op ongevallen nog heel veel meer toe. In de praktijk gaat het te vaak fout. Voorbeeld daarvan is wellicht dat er nu aandacht in de media is voor arrestatieteams, dat er te veel ongelukken gebeuren bij inzetten.
Het feit dat je een dringende taak moet uitvoeren betekent nog niet dat je een "license to kill" hebt.
Want?
Zo zo wat een aanval zeg. Passende profiel naam ook bij zo'n reactie. Ik zou zeggen lees mijn eerste reactie eens. Daar spreek ik over "als blijkt dat de chauffeur gewoon weg te hard heeft gereden". Maar heb je zelf weleens op z'n zelfde type hoogwerker gereden? Je krijgt deze alleen op z'n kant als je te hard rijdt. Hij ligt zo stabiel op de weg en je moet hele rare toeren uithalen om hem op z'n kant te krijgen wat dus alleen lukt met een te hoge snelheid. Voorlopige conclusie is te hard gereden begreep van de collega's uit de VRK nu de definitieve conclusie nog en als die zo blijft op staande voet ontslag voor de chauffeur.
Zo zo wat een aanval zeg. Passende profiel naam ook bij zo'n reactie. Ik zo zeggen lees mijn eerste reactie eens. Daar spreek ik over "als blijkt dat de chauffeur gewoon weg te hard heeft gereden". Maar heb je zelf weleens op z'n zelfde type hoogwerker gereden? Je krijgt deze alleen op z'n kant als je te hard rijdt. Hij ligt zo stabiel op de weg en je moet hele rare toeren uithalen om hem op z'n kant te krijgen wat dus alleen lukt met een te hoge snelheid. Voorlopige conclusie is te hard gereden begreep van de collega's uit de VRK nu de definitieve conclusie en als die zo blijft op staande voet ontslag voor de chauffeur.
Ongeoorloofd gedrag. Afwijking van richtlijnen en korps instructies ten aanzien van rijden met het voertuig.
Er wordt te veel gedacht ach kan gebeuren. Juist in deze tijden van crisis moet je extra zuinig zijn op de eigendommen van de gemeenschap. Indien verwijtbaar gedrag dan is er geen andere optie dan ontslag.
Onzin!!!
Er zijn alternatieven (disciplinaire maatregelen) mogelijk als schorsen, afnemen periodieke salarisverhoging, berisping, voorwaardelijk ontslag etc.
Alles uiteraard proportioneel.
Even los van het feit dat je niet weet of er hier sprake is van verwijtbaar gedrag, mag je wat mij betreft nu stoppen met onzin verkondigen!
Zo zo wat een aanval zeg. Passende profiel naam ook bij zo'n reactie. Ik zou zeggen lees mijn eerste reactie eens. Daar spreek ik over "als blijkt dat de chauffeur gewoon weg te hard heeft gereden". Maar heb je zelf weleens op z'n zelfde type hoogwerker gereden? Je krijgt deze alleen op z'n kant als je te hard rijdt. Hij ligt zo stabiel op de weg en je moet hele rare toeren uithalen om hem op z'n kant te krijgen wat dus alleen lukt met een te hoge snelheid. Voorlopige conclusie is te hard gereden begreep van de collega's uit de VRK nu de definitieve conclusie nog en als die zo blijft op staande voet ontslag voor de chauffeur.
Je mening geven is dus nu klaarblijkelijk "onzin verkondigen"?
Je mening geven is dus nu klaarblijkelijk "onzin verkondigen"?
Het jammere is dat we kennelijk niet kritisch en scherp mogen kijken naar de dingen (lees ongevallen) die er de laatste tijd gebeurd zijn met hoogwerkers...
Het gaat om een hoop (gemeenschaps-)geld en nog veel grotere risico's voor eigen personeel en burgers....
En toch ben ik het er wel mee eens dat er (kennelijk) toch (in het algemeen) te weinig rekening met het soort & type voertuig wordt gehouden. Je zult je rijstijl er dus op aan moeten passen, als je met een top zwaar voertuig onderweg gaat. Je zult er dus voor moeten waken dat je door een '''plotse'' uitwijkmanouvre op z'n kant gaat....
En dat je door ''krap'' sturen met de binnenste band een stoeprand raakt...
Ik zeg niet dat ik nooit betrokken ga raken bij een ongeval als ik met spoed onderweg ben, maar ik rijd een spoedrit met een Golfje ook anders als met een Transporter. Juist omdat die Transporter een hoger zwaartepunt (en een lege achterkant heeft).
Het jammere is dat we kennelijk niet kritisch en scherp mogen kijken naar de dingen (lees ongevallen) die er de laatste tijd gebeurd zijn met hoogwerkers...
Het gaat om een hoop (gemeenschaps-)geld en nog veel grotere risico's voor eigen personeel en burgers....
Ongeoorloofd gedrag. Afwijking van richtlijnen en korps instructies ten aanzien van rijden met het voertuig.
Er wordt te veel gedacht ach kan gebeuren. Juist in deze tijden van crisis moet je extra zuinig zijn op de eigendommen van de gemeenschap. Indien verwijtbaar gedrag dan is er geen andere optie dan ontslag.
Als ik de foto's bekijk, lijkt het mij dat bij het nemen van de bocht iets niet goed is gegaan. De chauffeur heeft mogelijk geprobeerd te corrigeren en de wagen is toen "omgevallen". De geleiderail is alleen beschadigd waar de hoogwerker ligt en je ziet op de foto's ook geen glijsporen.In de bewuste bocht is wel een duidelijk slipspoor te zien als er te veel druk op 1 zijde van een voertuig gezet wordt, dit begint al bij het in gaan van de betreffende bocht en stopt op de plek waar het voertuig gekanteld is. Ik ben geen ongevallenanalist of expert maar dit soort sporen krijg je alleen als je excessief hard door een bocht rijdt met gierende banden.
Een eerste vereiste is dus een duidelijk instructieboek.
Pas dan kun je als je de actuele situatie kent oordelen over de chauffeur, c.q. of hij zich al dan niet aan de instructies heeft gehouden.
Je kunt/mag van de verschillende chauffeurs niet verwachten dat zij gaan experimenteren om te kunnen bepalen wat wel en niet mogelijk is.
0107211 | BRW Kennemerland (Velsen Zuid) (Beroeps) | |
0107286 | BRW Kennemerland (Velsen Zuid) (Intern Alarm) | |
0107281 | BRW Kennemerland (Velsen Zuid) (Lichtkrant) |
ff een andere vraag over deze ontstane situatie.p2kflex
0107211 BRW Kennemerland (Velsen Zuid) (Beroeps) 0107286 BRW Kennemerland (Velsen Zuid) (Intern Alarm) 0107281 BRW Kennemerland (Velsen Zuid) (Lichtkrant)
Nu AL Haarlem-west op Velsen staat wat gebeurt er met de AL bemanning van Haarlem ? zitten die nu thuis, krijgen ze door betaald of zit HW bemanning Velsen thuis in plaats van Haarlem ?
Er zijn nmm voldoende mogelijkheden om een redvoertuig te lenen of te huren.
Zal allemaal wel een beetje afhangen van de geschatte tijd die nodig is om het apparaat eventueel te repareren/herstellen.
Mocht blijken dat reparatie/herstel niet interessant wordt gevonden dan zal je wel iets anders moeten bedenken.
In de bewuste bocht is wel een duidelijk slipspoor te zien als er te veel druk op 1 zijde van een voertuig gezet wordt, dit begint al bij het in gaan van de betreffende bocht en stopt op de plek waar het voertuig gekanteld is. Ik ben geen ongevallenanalist of expert maar dit soort sporen krijg je alleen als je excessief hard door een bocht rijdt met gierende banden.
En daar gaan we weer: "ik heb er totaal geen verstand van, maar zo is het gebeurd !"
Bij een eenzijdig ongeluk op de A22 is zaterdagochtend rond 07.30 uur een ladderwagen van de brandweer 'omgevallen'. Door onbekende oorzaak kwam de brandweerwagen in een bocht op zijn kant terecht.
Jups... en uiteraard spinnend en op 2 achterwielenTen eerste ik beweer nergens hoe het gegaan is ik meld wat ik ter plekke heb gezien.
Ten eerste ik beweer nergens hoe het gegaan is ik meld wat ik ter plekke heb gezien.
Ten tweede heb je geen idee van mijn achtergrond dus je mag je toon ook matigen.
0106525 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Midden) |
0106530 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Noord) |
0107501 | BRW Kennemerland (Heemskerk) (Bevelvoerders) |
0107599 | BRW Kennemerland (Heemskerk) (Proefalarm) |
Vanaf nu worden veroordelingen ten aanzien van het vermeende verkeerde rijgedrag van de bestuurder van de hoogwerker verwijderd. Feitelijk komen dergelijke beschuldigingen neer op laster, met name nu er officieel nog totaal niets bekend is over het onderzoek naar dit ongeval.
Alle uitingen over het rijgedrag van de bestuurder berusten dan ook puur op speculaties dan wel vooroordelen.
Vanaf nu worden veroordelingen ten aanzien van het vermeende verkeerde rijgedrag van de bestuurder van de hoogwerker verwijderd. Feitelijk komen dergelijke beschuldigingen neer op laster, met name nu er officieel nog totaal niets bekend is over het onderzoek naar dit ongeval.
Alle uitingen over het rijgedrag van de bestuurder berusten dan ook puur op speculaties dan wel vooroordelen.
Heb zojuist ook een video geupload:
www.youtube.com/watch?v=keTn-gXDyFQ (http://www.youtube.com/watch?v=keTn-gXDyFQ#ws)
Er missen natuurlijk fragmenten in dit filmpje maar zijn dat toevallig de stukjes dat de politie sporenonderzoek doet nadat het voertuig weer op zijn wielen staat, of is er op het stuk waar het voertuig lag geen sporenonderzoek noodzakelijk?Er is geen VOA ter plaatse geweest. Alleen een brandweerfotograaf.
Er is geen VOA ter plaatse geweest. Alleen een brandweerfotograaf.
Nu weet ik natuurlijk niet wat de chauffeur verklaard heeft, maar het ontbreken van onderzoek heeft mij ook verbaasd.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.kovanleeuwen.nl%2Fimgbase%2F20130813w%2Fkvl_130813_0448482w.jpg&hash=ac5573d47253588edba662db696ac7a8)
Overigens, vannacht een brandje op de Trompstraat in IJmuiden. De ladder van Haarlem-West arriveerde na 12 minuten terwijl de tankautospuit van Velsen-Zuid 10 minuten na de alarmering (toen ik tp kwam) al volledig aan het werk was. Aan de andere kant kan -ten opzichte van een forse hoogwerker- zo'n stadsladdertje wel beter zijn kont keren in dit soort oude wijken. Ieder nadeel heef zijn voordeel ;-)
Nou weet ik dat in het korte verleden de voa alleen kwam als er sprake was van slachtoffers en meerdere betrokkenen. Mogelijk is dat nog zo?Dat is ook mijn ervaring. Maar ook de brandweer heb ik niet veel onderzoek zien doen. En ik ben gebleven tot de hoogwerker werd weggetakeld. Toen waren de officieren ook al weg. Wel is de man van de technische dienst tot dat moment gebleven. Kennelijk is het voor de brandweer voldoende duidelijk wat er gebeurd is. Ik hoop alleen niet dat de chauffeur straks problemen krijgen door het ontbreken van gegevens.
...
Om logische redenen kan ik als medewerker VRK niet reageren op het voorval, wel op de uitleg van "de wet" zoals die hier gedaan wordt. Want als semi-jurist wil ik even aangeven dat het Besluit veiligheidsregio's (Wvr) geen wet is.
We kennen de Wet veiligheidsregio's en de uitwerking daarvan door de minister (eerst BZK, nu V&J) in het Besluit veiligheidsregio's (Bvr).
Wat is het juridisch verschil? Dat het bestuur van een veiligheidsregio zich moet houden aan de wet, maar gemotiveerd kan afwijken van het besluit.
En ja, ook ik ken genoeg voorbeelden dat in sommige veiligheidsregio's men zich niet aan beide kanten houdt. Dat heeft volgens mij vooral te maken met het ontbreken van een toelichting bij de wet. Met daarin een motivatie voor welk doel of vanuit welke achtergrond/ervaring die regels zijn gesteld.
Als je door rood rijdt loop je het risico een ongeluk te veroorzaken, daarom is door rood rijden niet toegestaan. Dat is duidelijk.
Als je een crisisorganisatie anders inricht, loop je dan het risico een crisis niet of minder goed te kunnen beheersen?
Er is wel een toelichting bij het besluit, maar ook daarin mis ik de motivatie waarom bepaalde regels (door de minister) zijn gesteld.
Wel wordt daarin een aantal voorwaarden gesteld waaraan het bestuur van een veiligheidsregio moet voldoen om te kunnen afwijken.
Maar ook daarbij geldt, terugkomend op het topic, als een redvoertuig een andere inzetbaarheid krijgt dan in het besluit staat, welke nadelige effecten heeft dat dan?
Het Besluit Veiligheidsregios is toch een AMvB, dus een algemeen verbindend voorschrift, en daarmee een wet in materiele zin?
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 26 april 2010, nr. 2010-0000286048, CZW/WVOB;
Gelet op richtlijn nr. 96/82/EG van de Raad van de Europese Unie van 9 december 1996 (PbEG 1997 L 10) betreffende de beheersing van de gevaren van zware ongevallen waarbij gevaarlijke stoffen zijn betrokken (Seveso-II), laatst gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 1137/2008 (PbEU L 311), richtlijn nr. 2006/21/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 15 maart 2006 betreffende het beheer van afval van winningsindustrieën (PbEU L 102), de artikelen 17, eerste en tweede lid, 18, eerste lid, 31, vierde lid, 33, vierde lid, en 55, vijfde lid, van de Wet veiligheidsregio’s en artikel 45, eerste lid, van de Politiewet 1993;
De Raad van State gehoord (advies van 3 juni 2010, nr. W04.10.0063/I);
Gezien het nader rapport van de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 21 juni 2010, nr. 2010-0000398200;
Hebben goedgevonden en verstaan:
Ik dacht zelf dat de Bvr een ministeriële regeling was en het Besluit Personeel veiligheidsregio's een AMvB. Dat laatste kan ik wel terugvinden (staat vermeld in de toelichting daarvan), van het eerste niet (zie ik niet zo 1-2-3 in de toelichting daarvan staan).
kan alleen maar spreken over ons korps dit is een vrijwilligerskorps en bij ons worden alle chauffeurs opgeleid met name in de bediening van de korf en hw zelf. Dit wordt ook jaarlijks getest door een toets (afhijsing oefening). Daarnaast wordt uitgebreid stilgestaan met het feit dat deze voertuigen een hoog zwaartepunt hebben dus dat je beter rustiger aan kan doen want je ligt zo op zn kant. Je bent verplicht om met elk voertuig een aantal uur proef te rijden (minimaal 2u per voertuig per jaar geloof ik) en je moet minimaal een x aantal km ermee gereden hebben voordat je mag uitrukken (dacht 200) Ooik wij hebben een b32 van metz op MAN alleen maar 2 assen ipv 3. Als je met het voertuig rijd merk je ook zeker in de bochten dat deze erg trekt en dus moet je gewoon extra voorzichtig zijn. De traingspresentatie van METZ geeft ook duidelijk aan bochten rustig nemen en gas op de rechte stukken
Bedankt voor je eerlijke antwoord, want dit geeft ook al een beetje aan waar het e.e.a. wringt lijkt me, wat is 2 uur op jaarbasis, wat is nu 200 km met zo'n voertuig. Dat de focus op de bediening ligt is niet vreemd, maar ermee rijden is natuurlijk ook gewoon een kunst.
Ik denk dat hier in brandweer Nederland veel te makkelijk over wordt gedacht het rijden en bedienen van een redvoertuig is eigenlijk ook gewoon een specialisme wat je er niet zo maar bij kunt doen en dan heb ik het zowel over bedienen als het rijden. Je moet er echt tijd in steken wil je dit goed onder de knie hebben.
Dit is natuurlijk alleen het verplichte deel, uitgezonderd oefenavonden,uitrukken etc. denk dat de meeste chauffeurs toch wel minimaal 2u per maand achter het stuur zitten. Bediening redvoertuig is ook een specialistisch onderdeel van brandweerchauffeur (net zoals haakarmbak) geen enkele brandweerchauffeur zal zomaar zonder aanvullende training instappen. Er is alleen naar mijn weten geen landelijke standaard voor dit is per korps geregeld. Ook niet elke hoogwerker is hetzelfdede; de b32 van METZ heeft een erg hoog zwaartepunt en zal dus sneller kantelen dan bijv. een Hilton 240T op MB Econic 6x2 welke als een blok op de weg ligt. Het is gewoon belangrijk dat je als chauffeur weet op welk voertuig je rijdt en je snelheid en rijstijl daarop aanpast en je koppie erbij houdt ook (en vooral) als de adrenaline door je lijft giert bij een prio uitruk. Ik zeg echter niet dat de oorzaak was is velsen er kunnen namelijk allemaal redenen zijn (controle kwijt en plots weer grip, negatieve verkanting weg enz..) ik zeg alleen dat dergelijke voertuigen vanwege hun hoge zwaartepunt snel kunnen kantelen en dat dit tijdens de opleidingen wel degelijk als aandachtspunt wordt meegegeven.
Die B32 op een Mercedes Econic chassis heeft ook een lager zwaartepunt als zo'n B32 op MAN TGS chassis.
En om nu een 24 meter hoogwerker van Hilton te vergelijken met een 32 meter hoogwerker van Metz is ook een beetje appels met peren vergelijken.
Voor die extra 9 meter werkhoogte is toch een paar honderd kilo staal nodig om de extra hoogte te overbruggen.
Zijn hoogwerker eigenlijk voorzien van ESP (Electronic Stability Program), oftwel electronische anti-kantelbeveiliging?
Bedoelde niet voor de installatie, maar het voertuig (chassis) zelf. Tegenwoordig zit er o.a. op tankwagens een electronische voorziening die er voor zorgt dat als zo'n voertuig te snel een bocht ingaat de brandstoftoevoer naar de motor wordt afgesloten en de remmen gaan werken..
Als je een topzwaar voertuig wilt laten kantelen, moet je vooral gaan remmen in een bocht.
Als blijkt dat de chauffeur gewoon weg te hard heeft gereden en daarom uit de bocht is gevlogen moeten ze hem op staande voet ontslaan! Zo ga je niet met materieel om dat met gemeenschaps geld, in dit geval van de gemeente Heemstede, is betaald! Dit was nooit in Heemstede gebeurt als ie daar nog gewoon was gebleven en niet met de bezuinigingen naar Velsen was gegaan. Zij waren altijd zuinig op hun trots van het korps.
Met alle respect voor de chauffeurs bij de brandweer, maar als ik hier lees dat ze toch zeker twee uur per maand achter het stuur zitten, verbaasd het me eigenlijk niks dat die dingen wel eens omgaan.....
Ik mag toch hopen dat mensen wel meer dan twee uur per maand met die hoogwerker rijden, om het gevoel van dat ding in hunsysteem te krijgen?
Het lijkt me dat uitgebreide training en simpelweg vaak er mee rijden, alis het maar naar de supermarkt, minder kosten dan het op zijn kant leggen.
Andersom kun je ook stellen dat de beperkte rijervaring op (specialistische) voertuigen een consequentie is van het werken met een grotendeels vrijwillige brandweerorganisatie in Nederland.
Natuurlijk zouden we allemaal het liefste hebben dat er een ervaren mobiele kraanmachinist op een hoogwerker of HV rijdt enzovoorts. Dan willen we bij voorkeur ook nog dat ze voldoende rijd- en bedienuren maken met de betreffende voertuigen. Dit kan je alleen zeker stellen door de bestuurders hiervoor de tijd en mogelijkheid te gunnen en dat red je alleen als je ze daarvoor in dienst neemt. Dan spreek je dus over specialistisch beroepspersoneel, en dat is een ander kostenplaatje. Om dat te kunnen rechtvaardigen zou je de berekening moeten maken: Zijn de kosten van een ongeval "op z'n tijd" hoger dan het opleiden en in stand houden van specialistisch chauffeurspersoneel voor de voertuigen? En zijn we anders bereid om, in de huidige situatie van bezuinigen/crisis, de hogere kosten als maatschappij op ons te nemen om te beperken (kan alsnog altijd gebeuren!) dat er zo af en toe zo'n rood gevaarte omdondert?
Andersom kun je ook stellen dat de beperkte rijervaring op (specialistische) voertuigen een consequentie is van het werken met een grotendeels vrijwillige brandweerorganisatie in Nederland.
Natuurlijk zouden we allemaal het liefste hebben dat er een ervaren mobiele kraanmachinist op een hoogwerker of HV rijdt enzovoorts. Dan willen we bij voorkeur ook nog dat ze voldoende rijd- en bedienuren maken met de betreffende voertuigen. Dit kan je alleen zeker stellen door de bestuurders hiervoor de tijd en mogelijkheid te gunnen en dat red je alleen als je ze daarvoor in dienst neemt. Dan spreek je dus over specialistisch beroepspersoneel, en dat is een ander kostenplaatje. Om dat te kunnen rechtvaardigen zou je de berekening moeten maken: Zijn de kosten van een ongeval "op z'n tijd" hoger dan het opleiden en in stand houden van specialistisch chauffeurspersoneel voor de voertuigen? En zijn we anders bereid om, in de huidige situatie van bezuinigen/crisis, de hogere kosten als maatschappij op ons te nemen om te beperken (kan alsnog altijd gebeuren!) dat er zo af en toe zo'n rood gevaarte omdondert?
De perfecte oplossing is zijwieltjes 098uo
Zoiets als het oefenvoertuig van Ziegler; http://www.zieglerbrandweertechniek.nl/een-voertuig-huren.html (http://www.zieglerbrandweertechniek.nl/een-voertuig-huren.html)