Hulpverleningsforum

Overige hulpdiensten => Overige hulpdiensten => Voertuigen overige hulpdiensten => Topic gestart door: FritsM op 5 juni 2012, 00:21:24

Titel: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: FritsM op 5 juni 2012, 00:21:24
Hallo allemaal,
Graag zou ik eens wat voertuigen met blauwlicht en sirene laten zien die zo - jammergenoeg - in Nederland dus niet rond (mogen) rijden. Ik woon en werk al een tijd in München en hier rijden toch wel heel interessante wagens rond van het gemeentelijk vervoers- en energiebedrijf, de "SWM" (= Stadtwerke München). Het vervoersbedrijf  heeft sinds enige jaren een eigen naam: MVG (Münchner Verkehrsgesellschaft). Daarvoor heetten ze "SWM Verkehrsbetriebe".

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg695.imageshack.us%2Fimg695%2F390%2Fmhv6096mblinksvoor.jpg&hash=1367ba82cefdee11bc92f8147dd00a52)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg207.imageshack.us%2Fimg207%2F3025%2Fmhv6096mbturmdrehwageno.jpg&hash=7865c14ea7179d3126b864e618d8da26)

Dienst: MVG (Münchner Verkehrsgesellschaft)
Afdeling: Sicherheits- und Wartungsdienst
Standplaats: München
Roepnummer: O-102
Kenteken: M-HV6096
Soort voertuig: Turmdrehwagen ("bovenleidingswagen"?...)
Merk & type:  Mercedes-Benz/Schörling
Jaar van opname: 2006
Bijzonderheden: wagen met optische en geluidssignalen onderweg naar een kapotte bovenleiding. Wagen is inmiddels vervangen

Ik ga hier nog het een en ander aan andere voertuigen laten zien van de Stadtwerke München, maar misschien weet iemand of in andere landen zulk soort voertuigen ook met blauwlicht rijden?
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: piet60 op 5 juni 2012, 00:34:59
Ik vraag me echt af wat hier het nut van is. Straks komt de WML ook met ogs mijn verstopte toilet ontstoppen. Das toch beetje veeeeeeeeel overdreven of zie ik het verkeerd.
Moet ik als VKR ooit een kruising vrijmaken voor de electriciteitsmaatschappij om een kapotte kabel te vervangen? Ik hoop het niet... ::) ;D
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: Jerommeke op 5 juni 2012, 01:00:38
Ik vraag me echt af wat hier het nut van is.

Vergeet niet dat dergelijke taken hier in Nederland bij de brandweer zijn ondergebracht én dat de Nederlandse Spoorwegen ook een eigen calamiteitendienst met toeters en bellen mogen laten rijden.

Het is in het buitenland vrij normaal dat het gasbedrijf met spoed uitrukt bij een gaslekkage (in Nederland laten we de brandweer met spoed komen en een watergordijn aanleggen en gaan vervolgens vrolijk drie kwartier op het nutsbedrijf staan wachten) of laten we de brandweer een bovenleiding spanningsvrij maken bij een aanrijding...
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: FlyingDutchman op 5 juni 2012, 07:04:12
Vergeet niet dat dergelijke taken hier in Nederland bij de brandweer zijn ondergebracht én dat de Nederlandse Spoorwegen ook een eigen calamiteitendienst met toeters en bellen mogen laten rijden.

Het is in het buitenland vrij normaal dat het gasbedrijf met spoed uitrukt bij een gaslekkage [knip]
De Deutsche Bahn heeft eveneens een aantal calamiteitenvoertuigen rijden, waaronder Passats in zilver met rode striping en Hella-OGS-balken met belangrijke documentatie over rollend en vast materiëel t.b.v. brandweer en THW bij rampen.

In het "buitenlandse prio 1"- topic zijn video's te vinden van Parijse gas- en elektra- calamiteitenwagens met OGS, meen ik. Het is dus misschien niet zo bijzonder en zelfs wel nuttig...
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: sylvester1986 op 5 juni 2012, 08:04:32
maar misschien weet iemand of in andere landen zulk soort voertuigen ook met blauwlicht rijden?
Wel winterdienstvoertuigen met Blauw zwaailicht.
Zie: Winterdienst met blauwlicht (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=55657.msg931008#msg931008).
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: FlyingDutchman op 5 juni 2012, 08:23:07
De Deutsche Bahn heeft eveneens een aantal calamiteitenvoertuigen rijden, waaronder Passats in zilver met rode striping en Hella-OGS-balken met belangrijke documentatie over rollend en vast materiëel t.b.v. brandweer en THW bij rampen.

[knip]
Zie bijv. http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/49993/Altenburg_-_Deutsche_Bahn_AG_-_Unfallhilfsfahrzeug (http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/49993/Altenburg_-_Deutsche_Bahn_AG_-_Unfallhilfsfahrzeug)

Voorbeelden van nuts- en openbaar-vervoer wagens met OGS:
Berlijn:
http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/30055/Berlin_-_Berliner_Verkehrsbetriebe_-_Hubsteiger (http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/30055/Berlin_-_Berliner_Verkehrsbetriebe_-_Hubsteiger)
http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/84866/Berlin_-_Berliner_Verkehrsbetriebe_-_Sicherheits-_und_Wartungsdienst_B-EV_1311 (http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/84866/Berlin_-_Berliner_Verkehrsbetriebe_-_Sicherheits-_und_Wartungsdienst_B-EV_1311)
http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/21232/Berlin_-_Berliner_Wasserbetriebe_-_Entstoerungsdienst_B-CL_4630 (http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/21232/Berlin_-_Berliner_Wasserbetriebe_-_Entstoerungsdienst_B-CL_4630)
http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/3520/Berlin_-_GASAG_-_Entstoerungsdienst_B-ED_5040 (http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/3520/Berlin_-_GASAG_-_Entstoerungsdienst_B-ED_5040)

Bremen:
http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/50115/Bremen_-_Bremer_Strassenbahn_AG_-_Turmdrehwagen (http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/50115/Bremen_-_Bremer_Strassenbahn_AG_-_Turmdrehwagen)
http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/86168/Bremen_-_Bremer_Strassenbahn_AG_-_Unfallhilfsfahrzeug_Emil_7 (http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/86168/Bremen_-_Bremer_Strassenbahn_AG_-_Unfallhilfsfahrzeug_Emil_7)

Duisburg:
http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/85436/Duisburg_-_Duisburger_Verkehrsservice-Gesellschaft_-_Betriebsaufsicht (http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/85436/Duisburg_-_Duisburger_Verkehrsservice-Gesellschaft_-_Betriebsaufsicht)

Enzovoort - zo'n beetje elke grotere stad in Duitsland, zeker met trams, heeft dat wel.
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: sylvester1986 op 5 juni 2012, 08:28:56
of
http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/84478/Gera_-_Deutsche_Bahn_AG_-_Unfallhilfsfahrzeug/photo/149995 (http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/84478/Gera_-_Deutsche_Bahn_AG_-_Unfallhilfsfahrzeug/photo/149995)

http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/68693/Hamburg_-_Deutsche_Bahn_AG_-_Unfallhilfsfahrzeug_S-Bahn/photo/87141 (http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/68693/Hamburg_-_Deutsche_Bahn_AG_-_Unfallhilfsfahrzeug_S-Bahn/photo/87141)

http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/19163/Tuebingen_-_Deutsche_Bahn_AG_-_Unfallhilfsfahrzeug/photo/19163 (http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/19163/Tuebingen_-_Deutsche_Bahn_AG_-_Unfallhilfsfahrzeug/photo/19163)

http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/96454/Berlin_-_Deutsche_Bahn_AG_-_Notfallmanagement/photo/202585 (http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/96454/Berlin_-_Deutsche_Bahn_AG_-_Notfallmanagement/photo/202585)

http://www.blaulichtfahrzeuge.net/v2/displayimage.php?album=1266&pid=3716 (http://www.blaulichtfahrzeuge.net/v2/displayimage.php?album=1266&pid=3716)

http://www.rescuehunter.com/einsatz/ef2229.jpg (http://www.rescuehunter.com/einsatz/ef2229.jpg)
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: sylvester1986 op 5 juni 2012, 08:36:19
Wel jammer dat het qua kleur en striping totaal verschillend is.
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: FlyingDutchman op 5 juni 2012, 08:46:27
En dan (speciaal voor FritsM  ;)) nog deze:
http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/78590/Muenchen_-_Muenchner_Verkehrsgesellschaft_-_Unfallhilfswagen (http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/78590/Muenchen_-_Muenchner_Verkehrsgesellschaft_-_Unfallhilfswagen)
http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/36692/Muenchen_-_Muenchner_Verkehrsgesellschaft_-_Unfallhilfswagen (http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/36692/Muenchen_-_Muenchner_Verkehrsgesellschaft_-_Unfallhilfswagen)
http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/39030/Muenchen_-_Stadtwerke_Muenchen_-_Entstoerfahrzeug_SAT421 (http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/39030/Muenchen_-_Stadtwerke_Muenchen_-_Entstoerfahrzeug_SAT421)
http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/48181/Muenchen_-_Stadtwerke_Muenchen_-_Entstoerfahrzeug_SAT433 (http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/48181/Muenchen_-_Stadtwerke_Muenchen_-_Entstoerfahrzeug_SAT433)

Soortgelijk voertuig als het laatste nog in bedrijf gezien bij een breuk aan de hoofdwaterleiding in de Sonnenstraße, een maand of 2 geleden...

Inderdaad geef ik Sylvester gelijk wat betreft de variëteit in kleur/striping, maar (even offtopic) als je de (relative) janboel bij Duitse ambulances soms ziet is dit geen verrassing meer. Tenminste voor deze laatste schijnt dit design in München nu zo'n beetje algemeen ingevoerd te worden:
http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/70934/Rettung_Muenchen_4271-04 (http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/70934/Rettung_Muenchen_4271-04)
... natuurlijk met uitzondering van ambulances van de brandweer, die er weer zò uitzien:
http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/6517/Florian_Muenchen_0671-01 (http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/6517/Florian_Muenchen_0671-01)

Back on topic...
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: sylvester1986 op 5 juni 2012, 11:10:38
Moeten deze wagens ook voldoen aan de Europese signaleringseis?
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: Jerommeke op 5 juni 2012, 12:48:28
Moeten deze wagens ook voldoen aan de Europese signaleringseis?

Die geldt alleen in Nederland ....
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: mauster op 5 juni 2012, 14:23:25
Ik vraag me echt af wat hier het nut van is.  Das toch beetje veeeeeeeeel overdreven of zie ik het verkeerd. JA
Moet ik als VKR ooit een kruising vrijmaken voor de electriciteitsmaatschappij om een kapotte kabel te vervangen? Ik hoop het niet... ::) ;D

(in Nederland laten we de brandweer met spoed komen en een watergordijn aanleggen en gaan vervolgens vrolijk drie kwartier op het nutsbedrijf staan wachten)
O0

@Piet60 ... Blijf jij nu het verkeerregelen en laat ons de Gas,Water,Elektra en Telecommunicatie storingen oplossen... Geloof me , als jij eens meemaakt wat wij meemaken als nuts bedrijven, dan Piep en sta je heel anders....

Als een gasleiding geraakt is dan wil je zo snel mogelijk de leiding dicht hebben.. dit ivm met kruipen van het gas door de Bodem. En geloof me als een middenspanning kabel beschadigt is en hij ploft... Heb je geen graafmachine nodig! Handgranaat is er niks bij... Bij water heb je met druk te maken...en slaat de ondergrond weg... straatstenen blijven even liggen , maar als water gaat weet je niet wat de ondergrond doet... Er zijn niet voor niks hele auto's verdwenen door een waterlekkage...

Ik zou voor de Storingsdiensten van Nuts bedrijven het graag zien , aangezien je gevolgschade flink reduceert !! Ik heb nadrukkelijk om de calamiteitendienst , dus niet voor het reguliere werk.

Helemaal in deze tijd waar schades aan nutsleidingen soms tot miljoenen aan economische schade kan leiden .
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: Lt. Col. Me op 5 juni 2012, 18:30:25
Moeten deze wagens ook voldoen aan de Europese signaleringseis?
Die geldt alleen in Nederland ....
De Europese eis (de ECE) geldt (bij mijn weten) ook in Duitsland. De Nederlandse uitbreiding van de Europese eis geldt alleen in Nederland. Iets met het beste jongetje van de klas willen zijn of zo  998765
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: Lt. Col. Me op 5 juni 2012, 18:33:25
(...)
Helemaal in deze tijd waar schades aan nutsleidingen soms tot miljoenen aan economische schade kan leiden .
En dat gecombineerd met het feit dat er in sommige gebieden kabels en leidingen liggen die hun levensduur al lang en breed hebben overschreden...
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: Tom78 op 5 juni 2012, 19:18:24
In Hongarije rijd de ondersteunende dienst van het openbaar vervoer ook met OGS. Ik heb hier ook wel een video van. Ik heb alleen geen mogelijkheid om deze hier te plaatsen.

Indien iemand hier hem op zijn youtube account wil zetten stuur dan a.u.b. een pm en dan email ik je de video...
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: FritsM op 5 juni 2012, 20:45:38
Deze zag ik gisteren staan - lijkt erg op een politiewagen van de Bundespolizei, nietwaar? Blijkbaar is de Duitse politie-striping niet beschermd.
 
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg707.imageshack.us%2Fimg707%2F5282%2Fimg3510qo.jpg&hash=4177fb11a5eb99a5ab293b50ef8b30b2)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg651.imageshack.us%2Fimg651%2F3456%2Fimg3508bk.jpg&hash=843b51abceff896f2a807302bff4cb6e)


Dienst:                    SWM (Stadtwerke München)
Afdeling:                  M-Sicherheitsservice - Gas
Roepnummer:                SAT442
Kenteken:                  M-VG442
Soort voertuig:            
Merk en type:              Mercedes-Benz Sprinter
Overige bijzonderheden:    
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: FritsM op 5 juni 2012, 20:54:20
Ik vind het trouwens ook goed dat zulk soort voertuigen met OGS kunnen rijden, want tenslotte zijn dat oook hulpverleners. Misschien redden ze wel  niet direct levens, maar ze voorkomen zeker dat er slachtoffers vallen bij gebroken gas-, water- en stroomleidingen.
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: FritsM op 5 juni 2012, 21:09:49
Dit is ook een interessante wagen: 8)
 
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg842.imageshack.us%2Fimg842%2F2439%2Fmvg6886mbategoimg3030.jpg&hash=d5142d2cd42f57aa99762d820041f039)


Dienst:                    SWM (im Auftrag der MVG)
Afdeling:
Roepnummer:                O-109
Kenteken:                  M-VG6886
Soort voertuig:            Hoogwerker (voor tram-bovenleidingen)
Merk en type:              Mercedes-Benz Atego 818 / Ruthmann-Steiger
Overige bijzonderheden:    2 blauwe pitten, 1 oranje
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: 7131 op 5 juni 2012, 21:10:01
O0

@Piet60 ... Blijf jij nu het verkeerregelen en laat ons de Gas,Water,Elektra en Telecommunicatie storingen oplossen... Geloof me , als jij eens meemaakt wat wij meemaken als nuts bedrijven, dan Piep en sta je heel anders....

Als een gasleiding geraakt is dan wil je zo snel mogelijk de leiding dicht hebben.. dit ivm met kruipen van het gas door de Bodem. En geloof me als een middenspanning kabel beschadigt is en hij ploft... Heb je geen graafmachine nodig! Handgranaat is er niks bij... Bij water heb je met druk te maken...en slaat de ondergrond weg... straatstenen blijven even liggen , maar als water gaat weet je niet wat de ondergrond doet... Er zijn niet voor niks hele auto's verdwenen door een waterlekkage...

Ik zou voor de Storingsdiensten van Nuts bedrijven het graag zien , aangezien je gevolgschade flink reduceert !! Ik heb nadrukkelijk om de calamiteitendienst , dus niet voor het reguliere werk.

Helemaal in deze tijd waar schades aan nutsleidingen soms tot miljoenen aan economische schade kan leiden .

Ik kan niets anders zeggen dan dat ik het helemaal met je eens ben. Liever gisteren geregeld dan morgen !!
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: mauster op 5 juni 2012, 21:51:53
En dat gecombineerd met het feit dat er in sommige gebieden kabels en leidingen liggen die hun levensduur al lang en breed hebben overschreden...

We hebben de laatste tijd genoeg voorbeelden gehad in Rotterdam. Dit is niet alleen te wijten aan de levensduur van de kabels, ookal ben ik het met je eens dat we pas zijn begonnen  (4 á 5 jaar) om de nuts kabels en leidingen te vervangen, ook aan het feit dat wij de afgelopen 20 jaar een veel meer de nutsvoorzieningen zeer zwaar aan het belasten zijn.

En het gaat de monteurs echt niet om de toeters en bellen... Het is meer de gedachte ; Hoe eerder ter plaatse, hoe eerder klaar,hoe minder schade, hoe minder leed... :)
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: Tom78 op 6 juni 2012, 11:34:15
Bij deze het filmpje dat ik heb gemaakt van de BKV in Budapest. http://www.bkv.hu/en/ (http://www.bkv.hu/en/)

Met dank aan Bernt!

http://www.youtube.com/watch?v=XD1AHpa3XSQ (http://www.youtube.com/watch?v=XD1AHpa3XSQ)
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: Gadgetman op 6 juni 2012, 12:45:54
Vitale infrastructuur (gas, water, electra en lucht-, water-, spoor- en wegennet) krijgen in het buitenland nadrukkelijker geprioriteerde aandacht. Dat is in het verder overgereguleerde Nederland in de praktijk nadrukkelijk minder het geval -al zal dit altijd ontkent worden-. Calamiteitendiensten van de organisaties die de infrastuctuur beheren zouden zeker voorzien moeten zijn van alle toeters en bellen zodat ze snel ter plaatse kunnen zijn bij ernstige storingen. De maatschappelijke- en economischeschade van uitval van dit type infrastrucuur kan enorm zijn. We denken steeds dat we vóór liggen hier in NL, maar zie toch een hoop ontwikkelingen die de verkeerde kant op zijn gegaan, waardoor we op een aantal punten achterop aan het raken zijn. :D beetje off topic dit
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: Luke_BNV op 6 juni 2012, 13:44:18
Zijn jullie nou helemaal betoeterd? Nutsbedrijven met OGS?  Wat denken jullie wel niet?  :-\

Weten jullie wat er dan allemaal geregeld moet worden?  :-X

Er moet een sirene op die aan de eisen voldoet, 360 Graden rondom Amber uiteraard. En nog een paar blauwe lampen die je het best kunt zien als ze uit staan.

Oh ja, het betekend uiteraard ook dat alle voertuigen BIZA Gestript moeten worden, maar welke kleur? Daar moeten we nog over vergaderen, want bijna alle kleuren zijn al gebruikt? Roze, of Groen misschien? Moeilijk hoor.

Tegen de tijd dat deze voertuigen in NL echt met OGS mogen rijden hebben we draadloze energieoverdracht en misbruiken we Toilet gassen om mee te koken.   098uo
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: Wouter op 6 juni 2012, 14:06:39
Naast Prorail, denk ik dat de DCMR, Havendienst Rotterdam, Omgevingsdienst Zuid Holland Zuid ook in het rijtje thuis horen. Hun rijden rond in voertuigen zonder BIZA, maar wel met een toeter en blauw blauw.

Het is dus mogelijk.
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: Firefighter1970-b.d. op 6 juni 2012, 14:14:39
Zijn jullie nou helemaal betoeterd? Nutsbedrijven met OGS?  Wat denken jullie wel niet?  :-\

Weten jullie wat er dan allemaal geregeld moet worden?  :-X

Er moet een sirene op die aan de eisen voldoet, 360 Graden rondom Amber uiteraard. En nog een paar blauwe lampen die je het best kunt zien als ze uit staan.

Oh ja, het betekend uiteraard ook dat alle voertuigen BIZA Gestript moeten worden, maar welke kleur? Daar moeten we nog over vergaderen, want bijna alle kleuren zijn al gebruikt? Roze, of Groen misschien? Moeilijk hoor.

Tegen de tijd dat deze voertuigen in NL echt met OGS mogen rijden hebben we draadloze energieoverdracht en misbruiken we Toilet gassen om mee te koken.   098uo

De voertuigen hoeven niet biza gestriped te worden aan gezien hierover in de wet OGS 2009

Een voertuig van de in artikel 1 aangewezen diensten dat gebruikt wordt voor het vervullen van een dringende taak, is van de blauwe signaalverlichting voorzien als het aan weerszijden door middel van een embleem of naam van de dienst herkenbaar is voor de overige weggebruikers. Een embleem of naam van de dienst heeft een oppervlak van ten minste 314 cm2.

Voor ambulance,brandweer en politie geld het navolgende:
een voertuig in gebruik bij politie, brandweer of diensten voor spoedeisende medische hulpverlening is slechts van deze signaalverlichting voorzien als het door middel van de in de artikelen 5.2.51a, 5.3.51a, 5.4.51a, 5.4.52a of 5.5.51a van de Regeling voertuigen bedoelde, door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vastgestelde retroreflecterende striping, letters, cijfers of tekens als zodanig herkenbaar is voor de overige weggebruikers.
dit is de welbekende BIZA striping en belettering.

bron: http://wetten.overheid.nl (http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/geldigheidsdatum_12-08-2011)
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: HIT op 6 juni 2012, 17:44:21
ff denken hoor,

Ooit liepen we in Nederland voor, toen waren er Nuts diensten met OGS, dat hebben we afgeschaft want de overheid vond het niet nodig.

Het volk zou het weer willen terugdraaien maar dat zou betekenen dat de overheid moet erkennen dat ze een fout hebben gemaakt.................(oeps)
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: FritsM op 6 juni 2012, 21:55:31

Ooit liepen we in Nederland voor, toen waren er Nuts diensten met OGS, dat hebben we afgeschaft want de overheid vond het niet nodig.


Dat is interessant. Heb ik nooit geweten. Waar en wanneer was dat en wat voor soort voertuigen waren dat? Foto's? ^-^ ^-^
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: FritsM op 6 juni 2012, 22:48:52
Hier is nog een interessant voertuig van de SWM in München:

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg72.imageshack.us%2Fimg72%2F2190%2Fmvg433mbategoimg3485.jpg&hash=bf3d5f607f8270dfbfdcd927a392232f)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg843.imageshack.us%2Fimg843%2F1382%2Fmvg433mbategoimg3486.jpg&hash=421988f93af304111fafe36016425d24)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg801.imageshack.us%2Fimg801%2F2258%2Fmvg433mbategoimg3497.jpg&hash=974756abc5242bc22040f72547c19a57)


Dienst:                    SWM (Stadtwerke München)
Afdeling:                  M-Sicherheitsservice
Roepnummer:                SAT433
Kenteken:                  M-VG433
Soort voertuig:            ~
Merk en type:              Mercedes-Benz Atego 1329
Overige bijzonderheden:    rukt altijd uit met een aanhanger met minigraafmachine om snel kapotte leidingen bloot te kunnen leggen.
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: FritsM op 6 juni 2012, 23:36:12
Nog eentje voor het slapen gaan...  ;)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg259.imageshack.us%2Fimg259%2F4221%2Fmvg421vwt5img3504.jpg&hash=d3df6785147b0ec1dc50262d423803fe)


Dienst:                   SWM (Stadtwerke München)
Afdeling:                 M-Sicherheitsservice Gas  
Roepnummer:               SAT421
Kenteken:                 M-VG421
Soort voertuig:           Einsatzleitung
Merk en type:             Volkswagen Transporter T5
Overige bijzonderheden:    
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: HIT op 7 juni 2012, 09:45:53
Dat is interessant. Heb ik nooit geweten. Waar en wanneer was dat en wat voor soort voertuigen waren dat? Foto's? ^-^ ^-^

Geen foto's, misschien PaulG, die heeft overal foto's van  ^-^ Maar ik was een jaar of 6 toen een vrachtauto bij ons de vijver in reed in Holtenbroek Zwolle, toen zijn er mensen van "ijsselcentrale(Gele auto's)" en "gaswacht(Beige auto's met rode band)" met OGS ter plaatse geweest omdat de duiker die onder de vijver lag zeer ondiep was gelegd.
Dit zal dus nu een 35 jaar geleden zijn.
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: mauster op 8 juni 2012, 19:35:41
Er zullen voor heel veel partijen voordeel uit te halen zijn, maar helaas zullen zich het laat beseffen.

Kijk heel even wat er op dit moment gaande is in de eerste kamer. Men gaat nou onderzoeken of de privatisering van gemeente-,provincie- en/of staatsbedrijven wel juist is geweest.

In principe hebben ze het goed aangepakt met de energiebedrijven... Het leveranciers gedeelte gesplitst van het netwerk gedeelte. De infrastructuur is nog van provincies en gemeentes met hun aandelen in de netwerkbeheerders. Leveranciers gedeelte heeft voordeel gehad voor de consument.

Maar ontopic:

Voordelen OGS voor nutsbedrijven Gas, Water en Elektra (en dan alleen voertuigen en personen aangewezen als calamiteiten dienst ) zijn er genoeg.

Ik denk dat sommige hulpverleningsdiensten ons heel snel willen zien bij calamiteiten. Voorbeeld hiervan is dat iemand het niet meer ziet zitten en de gaskraan opendraait. Ik weet uit eigen ervaring dat er gelukkig politie mensen zijn die meedenken en ons begeleiden naar het incident met spoed onder begeleiding.Ik weet ook dat ze het dan ook heel fijn vinden als wij snel de toevoer van gas kunnen stoppen dan wel langzaam kunnen verminderen. Het is vooral de oudere garde van de politie die zo meedenkt bemerk ik wel meer en meer.

Helaas heb ik nu meerdere keren mogen mee maken dat jongere politiemensen nog niet zo denken en tevens het hinderlijk vinden als wij voertuigen op het trottoir zetten. Ik heb nu al meerdere keren het verwijt gekregen dat wij hinderlijk de voertuigen neerzetten. Als ik dan uitleg dat dit ook de bedoeling is, krijg ik eerst een grote mond dat dat niet de bedoeling is, dan de vraag wordt gesteld waarom dan of leg uit? Als je dan uit gaat leggen dat wij er mee willen verhinderen dat iemand in een gat komt te vallen. Krijg je de discussie over het feit afzetting. Nog steeds kan ik menig jong agent er niet van overtuigen dat door mijn voertuig te plaatsen aan één kant van een gat, dit mij de een beter zicht geeft om me heen juist ter bevordering van de veiligheid. Ik hoef dan nog maar 3 zijdes te voorzien van hekken / schildjes en/of lint en dus deze zijde goed in de gaten te houden...Ik heb meer mensen door een afzetting zien gaan / vallen en nog nooit over een stilstaand voertuig.Dus hoef nog maar 3 zijde in de gaten te houden voor onoplettende mensen. En mensen te verhinderen om lekker met hun sigaretje in de hand vragen wat ik aan het doen ben ONDANKS groot bord GEEN OPEN VUUR... Nee oom agent ik doe dit echt om de mensen te sarren... heel irritant te zijn... Neem mij dat niet kwalijk... Nee oom agent ik rijd iets harder omdat u collega op mij staat te wachten zodat ik een kraan kan dicht draaien en hierdoor snel weer iedereen zijn ritme kan oppakken... Ik merk dat in Nederland zelfs onder de mensen geen begrip en gunnen meer is... Men gunt het ander het licht niet in zijn ogen en kan ook geen begrip opbrengen.

Hetzelfde vind ik het met voeren van OGS. In mijn mening is dit niet alleen voor Politie,brandweer en ambulance. Dit is in mijn mening voor alle (semi) (overheids) diensten waarvan aangetoond is dat zij bij een levensbedreigende of zeer gevaarlijke situatie, een dienst leveren waardoor deze word gereduceerd en/of verholpen word .En dat kan met duidelijke afspraken tussen diensten !  ;)
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: Frank. op 8 juni 2012, 19:47:30
Als ik dan uitleg dat dit ook de bedoeling is, krijg ik eerst een grote mond dat dat niet de bedoeling is, dan de vraag wordt gesteld waarom dan of leg uit? Als je dan uit gaat leggen dat wij er mee willen verhinderen dat iemand in een gat komt te vallen. Krijg je de discussie over het feit afzetting.
Haha nu maak je 'm mooi. Draai hem eens om: de politie constateert een hinderlijke overtreding en krijgt een grote mond van betrokkene 'dat het ook de bedoeling is'...
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: mauster op 8 juni 2012, 19:59:22
Haha nu maak je 'm mooi. Draai hem eens om: de politie constateert een hinderlijke overtreding en krijgt een grote mond van betrokkene 'dat het ook de bedoeling is'...
Mooi dan mag de politie ook uitleggen waarom zij een gevaarlijke situatie laten ontstaan,terwijl deze juist gereduceerd is. Ik hinder liever dan dat ik gevaar oplever ! Dat heeft niets met grote mond te maken, maar met logisch nadenken. Maar het zegt wel wat over de houding van de agent als deze het al over een grote mond heeft. Voelt zich dan blijkbaar aangetast in zijn/haar autoriteit??? Best sneu als je bedenkt dat we beide bezig voor derden en er niet sta voor mijn plezier!
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: Frank. op 8 juni 2012, 20:01:22
Mooi dan mag de politie ook uitleggen waarom zij een gevaarlijke situatie laten ontstaan,terwijl deze juist gereduceerd is. Ik hinder liever dan dat ik gevaar oplever ! Dat heeft niets met grote mond te maken, maar met logisch nadenken. Maar het zegt wel wat over de houding van de agent als deze het al over een grote mond heeft. Voelt zich dan blijkbaar aangetast in zij autoriteit??? Best sneu als je bedenkt dat we beide bezig voor derden!
Thanks voor de bevestiging ::)
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: mauster op 8 juni 2012, 20:03:16
Thanks voor de bevestiging ::)
En dat is...?
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: Frank. op 8 juni 2012, 20:18:42
En dat is...?
Hoe je erin steekt. Let me explain:

Dat heeft niets met grote mond te maken, maar met logisch nadenken. Maar het zegt wel wat over de houding van de agent als deze het al over een grote mond heeft.
Ik durf het bijna niet op deze manier te zeggen, maarre uh... Jij begon ermee...

Voelt zich dan blijkbaar aangetast in zijn/haar autoriteit???
Mooie conclusie.

Best sneu als je bedenkt dat we beide bezig voor derden en er niet sta voor mijn plezier!

Hier zit het knelpunt. Ik kom deze instelling wel vaker tegen. Ik doe ook iets goeds dus mag ik dingen fout doen.

Als ik dan uitleg dat dit ook de bedoeling is, krijg ik eerst een grote mond dat dat niet de bedoeling is, dan de vraag wordt gesteld waarom dan of leg uit? Als je dan uit gaat leggen dat wij er mee willen verhinderen dat iemand in een gat komt te vallen.
Joh vind je het gek? Als je nou eens begint met de uitleg en niet gelijk gaat roepen 'dat het de bedoeling is' krijg je ook iets heel anders terug.

Nee oom agent ik rijd iets harder omdat u collega op mij staat te wachten zodat ik een kraan kan dicht draaien en hierdoor snel weer iedereen zijn ritme kan oppakken...
Met vrijstelling: geen probleem. O wacht...
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: mauster op 8 juni 2012, 21:06:07
Hoe je erin steekt. Let me explain:
Ik durf het bijna niet op deze manier te zeggen, maarre uh... Jij begon ermee...
ROEPEN of uitleggen is 2 verschillende benaderingen meneer. Uitleggen is op normale gesprekstoon. Roepen is verheffen van de stem.
Wezenlijk verschil van benadering. Dus als die persoon uitlegt dat het met explicite reden is gedaan ,is dat een grote mond?
Komen we uiteindelijk op de discussie "miere(n)neuker" ... autoriteit gevalletje... in mijn inziens benader je het gesprek al met een negatieve houding ipv af te vragen wat reden is. " Die lul staat met zijn wagen de voetgangers te hinderen" dan "Vraag me af waarom hij die wagen zo neer heeft gezet zodat hij voetgangers hindert ? " .... zijn 2 verschillende denkwijze... maar ook de insteek van je gesprek word heel anders!

Mooie conclusie.
 
Maar wie zegt dat ik daar aan twijfel?? Heeft nogmaals niets met autoriteit te maken , maar meer samen denken aan een oplossing welke voor alle partijen werkbaar is. Autoriteit kan je tonen bij iemand die geen respect heeft voor je ambt. Maar dat is niet het geval. Het is niet plaats mijn wagen voor het gat om de politie te pesten. Maar als iemand zijn werk doet dan verdiend dat respect ! En dat geldt voor beide! Nogmaals we staan daar niet voor de LOL. We staan daar om ons werk te doen en het liefst zo snel mogelijk dat zo min mogelijk HINDER is!!

Je bent bezig autoriteit te verkrijgen ipv respect op dat moment,terwijl je vergeet dat daarbij de derde partij niet is geholpen. Beetje egocentrisch???

Hier zit het knelpunt. Ik kom deze instelling wel vaker tegen. Ik doe ook iets goeds dus mag ik dingen fout doen.
Misschien een raar antwoord, maar i sommige gevallen...JA... Hierin zou je bij de uitleg dus rekening kunnen houden wat de plus- en minpunten zijn.Voordat uit het boekje wordt geciteerd wat de regels zijn. Die regels zijn bij vele bekend,maar ook de werkbaarheid van de regels zou je dan in acht kunnen nemen. Eigen initiatief ?? Nog steeds geen autoriteit...
Joh vind je het gek? Als je nou eens begint met de uitleg en niet gelijk gaat roepen 'dat het de bedoeling is' krijg je ook iets heel anders terug.

Volgens mij maak jij er al roepen van !!! Lees nu eens de zin nog eens en steek het dan eens anders in.... Dus benadering vanuit jou is negatief...

Met vrijstelling: geen probleem. O wacht...
De nutsbedrijven hebben al voor enkele regels van het RVV ontheffing.En ook hier hebben we menig discussie over. Omdat vrijstelling die wij hebben gekregen vanuit RWS komt en ook bij sommige gemeentes kwaad bloed zet omdat we geen gemeente vergunning aanvragen. (inkomstenderving??? ) en daarom soms de discussie ontstaat dat deze niet geldig is in de gemeente. Meestal met Handhavers van de gemeente. Alleen niet met calamiteiten met een prioriteit van groot belang. Hier kan je in goed overleg wat aan doen.En dan goed de plussen en minnen bij elkaar optellen.
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: Gadgetman op 8 juni 2012, 21:57:02
Heren,

Laten we de strepen-trekkerij niet hier doen. Punt is dat de toon de muziek maakt, altijd. Maar het is een vreemde dat als er stront aan de knikker is politiemensen, maar zeker ook Handhavers, een punt kunnen maken van zaken die geen moer te maken hebben met het incident zoals een bus op de stoep. Maar maak ook mee dat m'n mensen geconfronteerd worden met lieden die voor onderaannemers werken die voor oa nutsbedrijven werken en inderdaad hun wagens hufterig neerzetten zónder ontheffing. Daar mag/moet zeker iets van gezegd worden en eventueel tegen opgetreden worden.

Maar nu terug naar het topic.....
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: mauster op 8 juni 2012, 22:07:40
Heren,
 Maar maak ook mee dat m'n mensen geconfronteerd worden met lieden die voor onderaannemers werken die voor oa nutsbedrijven werken en inderdaad hun wagens hufterig neerzetten zónder ontheffing. Daar mag/moet zeker iets van gezegd worden en eventueel tegen opgetreden worden.

Maar nu terug naar het topic.....

Mee eens... Hufterig moet opgetreden worden, hinderlijk kan besproken worden...
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: gebruiker0401206 op 18 juni 2012, 09:53:44
De afweging voor OGS en nutsbedrijven kan ik goed begrijpen, maar zou er aan willen toevoegen "Mits er een acuut gevaar voor de bevolking" is.

Ik verbaas me bijvoorbeeld er wel eens over dat de COH bak op een HA voertuig met prio 1 ter plaatse gaat. Waarom? Welke meerwaarde heeft het, om een container die je moet afladen en opbouwen, en enkel gebruikt wordt voor vergaderen en informatievoorziening, naar de plaats incident te racen, hij heeft een opkomsttijd van een half uur...
Er is sowieso in een dergelijk geval altijd een OvD of HOvD aanwezig met enkele basis faciliteiten in z'n voertuig.

Verder kun je je afvragen hoe veel meerwaarde het heeft, als bepaalde diensten nu ineens OGS mogen gaan rijden. Stel dat er een ongeval zou gebeuren, kan je als chauffeur altijd uitleggen waarom je met spoed onderweg was?

Rijdt echter diezelfde HA ineens met een slangencontainer, of een DPU, omdat er dringend waterterkort is, hetgeen de bestrijding van het incident ernstig kan verstoren, wordt het een ander verhaal.

Bewust gechargeerd en niet alle uitzonderingen zijn in dit voorbeeld meegenomen....

Dus ik denk dat het niet zozeer het generiek toekennen van OGS het probleem is, maar eerder de taakstelling en te kijken welke meerwaarde die paar minuten oplevert. Ik denk dat je dan bij een heel ander beeld uitkomt met een eventuele verdeling van OGS.

Voorbeelden waar OGS voor nutsbedrijven een meerwaarde kan zijn:

Brand bij hennepplantages: geknoeid met electriciteit, mogelijke electrocutiegevaar bemoeilijkt het blussen.
Brand in hoogspanningssystemen, waar expertise gevraagd wordt van een derde partij.
Brand bij een chemisch proces, waarbij het proces gefaseerd uitgeschakeld moet worden.

Ik zie de nutsbedrijven hier als een aanvulling van de AGS functie, maar dan op andere vlakken. Er is bepaalde specialistische kennis noodzakelijk ter plaatse die voor de hulpdiensten essentieel is, maar niet onderdeel vormt van de kennis in de organisatie.
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: Maarten op 18 juni 2012, 14:03:11
Ik verbaas me bijvoorbeeld er wel eens over dat de COH bak op een HA voertuig met prio 1 ter plaatse gaat. Waarom? Welke meerwaarde heeft het, om een container die je moet afladen en opbouwen, en enkel gebruikt wordt voor vergaderen en informatievoorziening, naar de plaats incident te racen, hij heeft een opkomsttijd van een half uur...
Er is sowieso in een dergelijk geval altijd een OvD of HOvD aanwezig met enkele basis faciliteiten in z'n voertuig.

Ik wil toch even ingaan op dit voorbeeld ;)

Uit evaluaties van rampen / grootschalige calamiteiten is gebleken dat de aansturing en coördinatie een kritische succesfactor is in een goede bestrijding van het incident. Om dit te bewerkstelligen op niveau van het brongebied is het COPI bedacht, voor een goede afstemming tussen de diensten en een eenhoofdige aansturing door de Leider COPI. Nou wil ik niet beweren dat de mensen op straat niet kunnen afstemmen, maar de faciliteiten die met de COH met zich meebrengt komt de kwaliteit van het COPI wel ten goede. En daarmee dus ook de kwaliteit van de incidentbestrijding, wat daadwerkelijk acuut gevaar kan beperken.

Los daarvan, zijn er zat situaties waarbij dat ding mijns inziens prima met prio 2 ter plaatse kan komen, dat ben ik met je eens. Maar daarin loop je soms aan tegen het star vasthouden aan procedures door bepaalde diensten...

Verder ben ik het overigens eens met je betoog, af en toe moeten we even terug naar de basis. Waarom rijden we ook alweer met die lampen en lawaai? Zie bijvoorbeeld ook de discussie over OGS in de nachtelijke uren. Leg die inschatting alsjeblieft waar de verantwoordlijkheid ook ligt; bij de chauffeur. Maar dat even terzijde.
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: Sasla op 18 juni 2012, 17:39:15
Voertuigen van de BVG in Berlijn.

(https://lh6.googleusercontent.com/-xpqnLjVPgU0/T06wDnapQfI/AAAAAAAAD8c/NxTAB9Pt25w/s800/IMG_2195.jpg)

(https://lh4.googleusercontent.com/-k8GJYotT27I/T99IIX8LgSI/AAAAAAAAEDY/vQ1nefi0yMA/s800/IMG_2193.jpg)
Dienst: Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) - Siegfriedstrasse
Kenteken: BEV1312
Roepnummer: -
Soort voertuig: Sicherheits-und Wartungsdienst
Merk & type: Mercedes Benz Actross
Byzonderheden:

(https://lh5.googleusercontent.com/-qcjLZUjYHW8/T99IsHHxe0I/AAAAAAAAEDY/_bAlfVh1xG0/s912/20071116-IMG_7242.jpg)
Dienst: Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) - Siegfriedstrasse
Kenteken: BEV1712
Roepnummer: -
Soort voertuig: Sicherheits- und Wartungsdienst
Merk & type: Mercedes Benz 1417
Byzonderheden: Spoorwielen om op rails te rijden.
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: FritsM op 19 juni 2012, 21:53:45
Mooi, die gele wagens met blauwlicht!  Die MAN's zien er ook interessant uit. Daar heb je niet toevallig een close-up van zeker?

Hier is nog een wagen van de Stadtwerke München:

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg706.imageshack.us%2Fimg706%2F3172%2Fmvg175mbaxorimg3224.jpg&hash=7391ab5deca88fc2ca4b870a1d3cc834)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg521.imageshack.us%2Fimg521%2F7638%2Fmvg175mbaxorimg3225.jpg&hash=314732fedf71793eb2f465bedb587cf0)

Dienst: SWM - im Auftrag der MVG
Afdeling: Entstörung - Sicherheits- und Wartungsdienst
Standplaats: München
Roepnummer: O-102
Wagennummer: 2947
Kenteken: M-VG175
Soort voertuig: Turmdrehwagen
Merk & type: Mercedes-Benz Axor / Zweiweg
Bijzonderheden: 2 blauwe pitten, 2 oranje pitten, 2 blauwe flitsers in de grill, kan op rails rijden en heeft daarom ook rode "treinverlichting" in de grill
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: Sasla op 20 juni 2012, 00:07:04
Mooi, die gele wagens met blauwlicht!  Die MAN's zien er ook interessant uit. Daar heb je niet toevallig een close-up van zeker?

Nee helaas. Kregen er een snelle rondleiding, had niet echt de tijd om uitgebreid foto's te maken want wilde ook graag het verhaal van die meneer horen.
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: FlyingDutchman op 20 juni 2012, 11:24:49
Mooi, die gele wagens met blauwlicht!  Die MAN's zien er ook interessant uit. Daar heb je niet toevallig een close-up van zeker?

Hier is nog een wagen van de Stadtwerke München:

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg706.imageshack.us%2Fimg706%2F3172%2Fmvg175mbaxorimg3224.jpg&hash=7391ab5deca88fc2ca4b870a1d3cc834)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg521.imageshack.us%2Fimg521%2F7638%2Fmvg175mbaxorimg3225.jpg&hash=314732fedf71793eb2f465bedb587cf0)

Dienst: SWM - im Auftrag der MVG
Afdeling: Entstörung - Sicherheits- und Wartungsdienst
Standplaats: München
Roepnummer: O-102
Wagennummer: 2947
Kenteken: M-VG175
Soort voertuig: Turmdrehwagen
Merk & type: Mercedes-Benz Axor / Zweiweg
Bijzonderheden: 2 blauwe pitten, 2 oranje pitten, 2 blauwe flitsers in de grill, kan op rails rijden en heeft daarom ook rode "treinverlichting" in de grill en een derde voorlicht midden voorop het dak
 ;)
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: sylvester1986 op 18 juli 2012, 14:12:40
EnBW Gas Notdienst in Stuttgart erstmalig in Voll LED (HD) (http://www.youtube.com/watch?v=nR-KGYuQ3q0#ws)
Shooter2612
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: paulg op 20 augustus 2012, 13:36:27
Geen foto's, misschien PaulG, die heeft overal foto's van  ^-^
Harm,
dank voor het compliment, maar hier heb ik helaas geen foto's van. In Amsterdam hadden GEB, Gemeentewaterleidingen en Riolering in ieder geval destijds geen OGS.
Groet,
Paulg
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: Shire op 20 augustus 2012, 20:25:07
Citaat
Dienst: SWM - im Auftrag der MVG
Afdeling: Entstörung - Sicherheits- und Wartungsdienst
Standplaats: München
Roepnummer: O-102
Wagennummer: 2947
Kenteken: M-VG175
Soort voertuig: Turmdrehwagen
Merk & type: Mercedes-Benz Axor / Zweiweg
Bijzonderheden: 2 blauwe pitten, 2 oranje pitten, 2 blauwe flitsers in de grill, kan op rails rijden en heeft daarom ook rode "treinverlichting" in de grill en een derde voorlicht midden voorop het dak

Dit voertuig wordt gebruikt bij storingen aan de infrastructuur van de U-bahn (metro/tram).
Om op het spoor te kunnen/mogen zit er een extra verplicht licht boven de voorruit, frontsein genoemd, zodat er een 3-hoek ontstaat zodra deze met de normaal aanwezige lampen ontstoken is.
De rode lampen worden ontstoken als het voertuig achteruit rijdt; dan zijn het z.g.n. sluitseinen.
Dan branden er tevens 3 witte frontseinen aan de achterzijde zodat iedereen langs het spoor ziet in welke richting het voertuig zich beweegt.
Dit zijn europese regels t.a.v. rijden op het spoor voor alle voertuigen welke zich op het spoor kunnen voortbewegen.
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: Wouter op 29 november 2012, 17:35:39
http://www.youtube.com/watch?v=DTDTm5Km6x0 (http://www.youtube.com/watch?v=DTDTm5Km6x0)
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: sylvester1986 op 15 december 2012, 19:09:51
Wien Energie Störungsdienst (http://www.youtube.com/watch?v=s39vXlQu9uk#ws)
Esterreicherr
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: guest14264 op 5 februari 2013, 14:19:30
http://www.youtube.com/watch?v=DTDTm5Km6x0 (http://www.youtube.com/watch?v=DTDTm5Km6x0)
Mooi, die gele wagens met blauwlicht!  Die MAN's zien er ook interessant uit. Daar heb je niet toevallig een close-up van zeker?

Hier is nog een wagen van de Stadtwerke München:

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg706.imageshack.us%2Fimg706%2F3172%2Fmvg175mbaxorimg3224.jpg&hash=7391ab5deca88fc2ca4b870a1d3cc834)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg521.imageshack.us%2Fimg521%2F7638%2Fmvg175mbaxorimg3225.jpg&hash=314732fedf71793eb2f465bedb587cf0)

Dienst: SWM - im Auftrag der MVG
Afdeling: Entstörung - Sicherheits- und Wartungsdienst
Standplaats: München
Roepnummer: O-102
Wagennummer: 2947
Kenteken: M-VG175
Soort voertuig: Turmdrehwagen
Merk & type: Mercedes-Benz Axor / Zweiweg
Bijzonderheden: 2 blauwe pitten, 2 oranje pitten, 2 blauwe flitsers in de grill, kan op rails rijden en heeft daarom ook rode "treinverlichting" in de grill

Waarom zijn al die spoorweg voertuigen (ook van de brandweer) allemaal zo vierkant?
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: zwelgje op 5 februari 2013, 15:33:00
Waarom zijn al die spoorweg voertuigen (ook van de brandweer) allemaal zo vierkant?

Spoor en tram wegen gebruiken een omgrenzingsprofiel (http://nl.wikipedia.org/wiki/Omgrenzingsprofiel) met maten waarbinnen een rails gebonden voertuig moet blijven. Die gelden voor de trams en treinen e.d., en dus ook voor alle hulpverleningsvoertuigen die op rails kunnen rijden. Gebaseerd op dat profiel, is er een soort "ideale" maatvoering voor de constructie van zulke voertuigen. Om dan toch zoveel mogelijk ruimte in het voertuig zelf te houden, kom je bijna automatisch op zulke vormen uit.
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: guest14264 op 5 februari 2013, 15:36:12
Spoor en tram wegen gebruiken een omgrenzingsprofiel (http://nl.wikipedia.org/wiki/Omgrenzingsprofiel) met maten waarbinnen een rails gebonden voertuig moet blijven. Die gelden voor de trams en treinen e.d., en dus ook voor alle hulpverleningsvoertuigen die op rails kunnen rijden. Gebaseerd op dat profiel, is er een soort "ideale" maatvoering voor de constructie van zulke voertuigen. Om dan toch zoveel mogelijk ruimte in het voertuig zelf te houden, kom je bijna automatisch op zulke vormen uit.

Kijk dat verklaard waarom de meeste ook van die schuifdeuren hebben. Interessant om te lezen op de wiki.
Bedankt!
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: paulg op 25 februari 2013, 12:51:58
Geen foto's, misschien PaulG, die heeft overal foto's van  ^-^
Harm heeft wel een beetje gelijk ..
hier wat oude meuk uit Frankrijk toen EDF-GDF nog één (staats)bedrijf was. Intussen officieel opgesplitst en verzelfstandigd want dat moet van de EU, maar anders dan in Nederland heeft de Franse staat (l'État) nog de dikste vinger in de pap ...
(Alle foto's zijn scans)
Dienst: EDF-GDF Touraine
Soort voertuig: storingsvoertuig
Roepnummer:
Merk en type: Citroën
Fabrikant opbouw:
Kenteken: 7396H37
Bijzonderheden: opname in Langeais
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg844.imageshack.us%2Fimg844%2F3583%2Fh199107xxlangeaisedfgdf.jpg&hash=56b10fd43c1711d9850d1f8b7476afde)
(Alle foto's zijn scans)
Dienst: EDF-GDF Touraine
Soort voertuig: storingsvoertuig
Roepnummer:
Merk en type: Peugeot J9
Fabrikant opbouw:
Kenteken: 9155SM37
Bijzonderheden: opname in Langeais
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg23.imageshack.us%2Fimg23%2F8628%2Fh199207xxlangeaisedfgdf.jpg&hash=c9b5988a33be6caa4345bcb304c8df94)
Dienst: EDF-GDF Anjou
Soort voertuig: storingsvoertuig
Roepnummer:
Merk en type: Renault 4
Fabrikant opbouw:
Kenteken: 1469SW49
Bijzonderheden: opname in Saumur
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg849.imageshack.us%2Fimg849%2F363%2Fh199308xxsaumuredfgdf19.jpg&hash=b96b7387ee24f7de0791ebff51427263)
Dienst: EDF-GDF Anjou
Soort voertuig: storingsvoertuig
Roepnummer:
Merk en type: Renault 5
Fabrikant opbouw:
Kenteken: 7601VD49
Bijzonderheden: opname in Saumur
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg19.imageshack.us%2Fimg19%2F363%2Fh199308xxsaumuredfgdf19.jpg&hash=0171d690c17182c87091313c1458990f)
Dienst: EDF-GDF Anjou
Soort voertuig: storingsvoertuig
Roepnummer:
Merk en type: Renault Express
Fabrikant opbouw:
Kenteken: ??
Bijzonderheden: opname in Saumur
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg46.imageshack.us%2Fimg46%2F4963%2Fh199308xxsaumuredfgdfre.jpg&hash=3b13a343f9f4494abb653919a4ef0caa)
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: Asterix 900 op 20 mei 2013, 17:57:33
Ook in België hebben de nuts- en OV-bedrijven wagens met optische en geluidssignalisatie in gebruik.

Wagen van spoorwegbeheerder Infrabel voor dringende herstellingen of noodsituaties op het spoor:

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ffarm5.staticflickr.com%2F4108%2F5087296101_253de766a8_z.jpg&hash=75bbb9694fb8652babd67da4c40c7756)

Foto Johny Brauns

Wagens van veiligheidsdienst Securail van spoorwegmaatschappij NMBS:

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.imustbe.be%2Fmmm%2Fjq%2Ffiles%2Fonline%2F52171%2Fvignette_galerie%2F1324485587_hyundai_securail_2.jpg&hash=6be375a7c80e086fdfb27356a0191ca8)

Wagen van distributienetbeheerder Eandis voor dringende interventies bij elektriciteits- en gasproblemen:

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2F2.bp.blogspot.com%2F-4bnpD1_RayE%2FToA0uaiebQI%2FAAAAAAAAb2c%2F-YnWJbeIGrk%2Fs1600%2FSPELEMANSTRAAT_werken_eandis14355.jpg&hash=e04432babc298058c7e8dc3eabd84c54)

Foto Oro Nieuws

Wagen van bus- en trammaatschappij De Lijn. Deze wagens met OGS worden enkel ingezet in regio's waar er trams rijden en aldus louter in het kader van het beveiligen van de perimeter bij een tramongeval met het oog op de aanwezige bovenleiding. De foto is van Martijn Slotboom, die ook elders op dit forum werd geplaatst:

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg20.imageshack.us%2Fimg20%2F3669%2Fdscf1320j.jpg&hash=d495ba8850eae199c429ba17b868bc30)

De semi-politionele veiligheidsdienst van de Brusselse OV-maatschappij MIVB-STIB. Zij rijden zelfs rond met anonieme voertuigen. Destijds opgericht om de Brusselse politie te ontlasten, zijn zij nu een quasi-interne politiemacht voor het OV in Brussel:

Politie MIVB Service Security met spoed/ Police MIVB Service Security avec urgence (http://www.youtube.com/watch?v=B3J8KehDz7E#ws)
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: Vigilant op 31 mei 2013, 11:49:40
En hun hondjes: Brigade Canine STIB/MIVB - Transit Police K9- Unit Code 3 (http://www.youtube.com/watch?v=LygSCy1r3SE#ws)
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: paulg op 29 juli 2013, 00:38:11
Dienst: RSAG, Rostocker Straßenbahn AG
Standplaats: Rostock
Wagenparknummer: 422
Roepnummer: ?
Kenteken: HRO RO-422
Soort voertuig: Unfallhilfswagen
Merk & Type: VW T5
Bijzonderheden: --
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg821.imageshack.us%2Fimg821%2F1725%2F9h6x.jpg&hash=27fe6e46ddec385aa77cef74c34dc1fe)
-
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg853.imageshack.us%2Fimg853%2F5802%2Frl3m.jpg&hash=3e6625a0c3d8d7ceeaee950b639e5707)
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: petre op 29 juli 2013, 16:03:18
De Franse autoroutes hebben ook eigen hulpvoertuigen met blauw: http://www.aprr.fr/fr/actualites/infos-trafic-a36-fermeture-totale-du-diffuseur-de-dole-n-2 (http://www.aprr.fr/fr/actualites/infos-trafic-a36-fermeture-totale-du-diffuseur-de-dole-n-2)
Titel: Re: Buitenlandse nuts- en openbaar vervoer bedrijven met optische en geluidssignalen
Bericht door: sylvester1986 op 16 februari 2015, 11:06:23
https://www.youtube.com/watch?v=BwzkYpTpcdg (https://www.youtube.com/watch?v=BwzkYpTpcdg)
BOSFranconia