Hulpverleningsforum
Overige hulpdiensten => Overige hulpdiensten => Topic gestart door: 112 Brabant.nl op 5 februari 2005, 12:19:10
-
Soms zie je ze wel eens voorbij razen; die VW Transporters van Sanquin, de bloedbank. Met prio 1 over de vluchtstrook langs een file af.... Door rood licht rijden.... Het zijn voorrangsvoertuigen en zo gedragen ze zich ook.
Ik vraag me af hoe het met de opleiding van hun chauffeurs zit. Ik kan me nl. niet voorstellen dat voor al deze ritten gediplomeerde ambulance-chauffeurs ingezet worden. Ik vermoed dat ze net als de bergers van Van Amerongen (duikteam ism brandweer) en de CHP-chauffeurs van Maastricht (afkomstig van een taxibedrijf) een externe opleiding gehad hebben voor het besturen van een voorrangsvoertuig.
Iemand die mischien meer informatie heeft over zo'n papiertje? Wellicht ook iemand die enig idee heeft hoe je voor zo'n baan bij Sanquin zou kunnen solliciteren? Dag in dag uit koerieren is machtig mooi, ik doe nu niet anders maar wanneer dat af en toe met prio 1 kan ;).
-
Wellicht ook iemand die enig idee heeft hoe je voor zo'n baan bij Sanquin zou kunnen solliciteren? Dag in dag uit koerieren is machtig mooi, ik doe nu niet anders maar wanneer dat af en toe met prio 1 kan ;).
Hier al eens geweest? http://www.sanquin.nl/ en dan bovenin klikken op "Vacatures". Er staan momenteel geen chauffeursfuncties open als ik het zo zie, maar een open sollicitatie kan je natuurlijk altijd sturen.
Groetjes en succes,
Bart
-
Hier al eens geweest? http://www.sanquin.nl/ en dan bovenin klikken op "Vacatures". Er staan momenteel geen chauffeursfuncties open als ik het zo zie, maar een open sollicitatie kan je natuurlijk altijd sturen.
Groetjes en succes,
Bart
J daar had ik al eens gekeken uiteraard maar weet niet zo goed onder welke categorie ik die chauffeursfuncties zou moeten zoeken. Ik denk mischien zijn er hier mensen die daar meer weet van hebben.
-
Hallo,
De auto van sanquin die jij gezien hebt is er maar één in Nederland namelijk afd:Zuid-West.
Dit voertuig mag inderdaad optische en geluidsignalen gebruiken omdat er in het verleden problemen waren om van Rotterdam naar de eilanden te komen met spoed.
De chauffeur moet inderdaad in het bezit zijn van :
een certificaat optische en geluidsignalen, een rijopleiding gelijk aan VRO Ambulance en toestemming van het KLPD in verband met het protocol in de wetgeving
Geloof mij ik mag ook met optische en geluidsignalen rijden, maar het is minder leuk dan je denkt
Als je meer wil weten hierover laat het dan maar weten.
Groetjes Donald
Add-Medical
-
Nee hoor, in Gouda komt ook regelmatig een VW-transporter van de bloedbank met bloed met een bloedgang naar het ziekenhuis.
-
Tuurlijk heeft sanquin veel meer voertuigen dan één die met toeters en bellen ronscheurt, Sanquin zit door heel Nederland en rijden met diverse voertuigen.
Groet Red
-
En volgens mij hebben meer voertuigen OGS maar dan op dezelfde manier als de onopvallende voertuigen van de politie zijn uitgevoerd
-
er zijn inderdaad meerdere (taxi)bedrijven die voor sanquin A1 ritten verzorgen, zelf weet ik dat taxibedrijf Brull in maastricht en taxibedrijf A-tax (naam weet ik niet 100% zeker) uit nijmegen dit vervoer verzorgen.
de voertuigen die deze bedrijven gebruiken zijn voorzien van ogs en striping, ook rijden beide bedrijven voor eurotransplant inzake het vervoer van organen of gespecialiseerde medische teams.
met vriendelijke groet miggel
-
er zijn inderdaad meerdere (taxi)bedrijven die voor sanquin A1 ritten verzorgen, zelf weet ik dat taxibedrijf Brull in maastricht en taxibedrijf A-tax (naam weet ik niet 100% zeker) uit nijmegen dit vervoer verzorgen.
de voertuigen die deze bedrijven gebruiken zijn voorzien van ogs en striping, ook rijden beide bedrijven voor eurotransplant inzake het vervoer van organen of gespecialiseerde medische teams.
met vriendelijke groet miggel
Een goed voorbeeld dat je medische ritten kunt doen zonder medisch geschoold te hoeven zijn, erger nog je hoeft alleen maar een goede chauffeur met kindenren te zijn.
-
J daar had ik al eens gekeken uiteraard maar weet niet zo goed onder welke categorie ik die chauffeursfuncties zou moeten zoeken. Ik denk mischien zijn er hier mensen die daar meer weet van hebben.
Was ff aan het zappen en kwam ook hier terecht.
Ik denk dat je in -werken bij-vacatures-logistiek- moet klikken.
Zat ook te zoeken naar term chauffeurs, doch lijkt me logisch dat die onder categorie "logistiek"vallen
Miss late tip, maar beter laat dan nooit. Site brengt wel op ideekes,hoewel, is daar een leeftijdsgrens voor?
-
Was ff aan het zappen en kwam ook hier terecht.
Ik denk dat je in -werken bij-vacatures-logistiek- moet klikken.
Zat ook te zoeken naar term chauffeurs, doch lijkt me logisch dat die onder categorie "logistiek"vallen
Miss late tip, maar beter laat dan nooit. Site brengt wel op ideekes,hoewel, is daar een leeftijdsgrens voor?
Ik ben zelf chauffeur voor Sanquin en ik rijd A1 en A2 ritten, en ben hiervoor gecertificeerd.
Je dient wel gecertificeerd te zijn om A1/A2 ritten te mogen rijden, heb je deze niet zul je deze eerst moeten behalen voordat je uberhaupt A1/A2 ritten mag rijden. Wat wel een mogelijkheid is, is om gewone ritten te rijden, maar dan rijd je gewoon standaard routines in een bus of bakwagen zonder OGS.
-
Allereerst welkom Kim,
Kun jij misschien iets meer vertellen over de certificering voor de A1 ritten binnen Sanquin?
Misschien kun je iets meer vertellen over de duur en soort opleiding, "examen"eisen etc.
-
Blauwe motormuis.
Voordat je een cursus kan volgen, leg je eerst een testcursus af van een half dagdeel waarbij gekeken word of je wel inzicht heb etc. om een a1 rit te kunnen rijden. Pas als de rij instructeur denkt dat je geschikt bent mag je pas een cursus volgen.
Het betreft verder niet extra bijzonderheden, je hoeft niet ehbo of iets dergelijks te hebben. Dit omdat je alleen maar bloedcellen, plasma en trombocyten vervoerd na ziekenhuizen.
Heb al is meegemaakt dat iemand gezakt was voor de test cursus, die mocht uiteindelijk niet meer verder voor sanquin.
Let wel op: zo is het bij ons gegaan. Ik weet niet hoe de werkwijze is als je via m.e.t.r. solliciteerd aangezien deze ook ritten rijd voor sanquin.
-
Welkom Kim,
Kan iedereen die opleiding volgen en zoja waar dan op te geven of moet je al werken bij sanquin vooordat je aan zo'n curcus kan beginnen
-
Hoi amstaf,
Niet iedereen zou zon cursus kunnen doen, zoals ik al in eerder bericht aangaf, word er eerst tijdens een testcursus gekeken of je wel inzicht, rijervaring, moed etc heb om een A1 spoedrit te kunnen rijden. A1 rit is niet zomaar even van gas pedaal in drukken en karren, er zijn heel wat aspecten waar je rekening mee moet houden, plus er zijn ook genoeg mensen die het niet eens durven om met hogere snelheid tegen verkeer in te rijden.
Ik zelf heb de cursus via Sanquin, de cursus die ik volgde werd gegeven door Pro-Centrum en was een carrousel opleiding.
Ik weet dus niet hoe dit in zijn gang gaat als je vanuit particulier deze opleiding wil volgen.
-
@kim: Ik ben wel benieuwd hoe de verhouding in de praktijk is tussen A1, A2 en B ritten bij de bloedbank?
-
Hoi amstaf,
Niet iedereen zou zon cursus kunnen doen, zoals ik al in eerder bericht aangaf, word er eerst tijdens een testcursus gekeken of je wel inzicht, rijervaring, moed etc heb om een A1 spoedrit te kunnen rijden. A1 rit is niet zomaar even van gas pedaal in drukken en karren, er zijn heel wat aspecten waar je rekening mee moet houden, plus er zijn ook genoeg mensen die het niet eens durven om met hogere snelheid tegen verkeer in te rijden.
Ik zelf heb de cursus via Sanquin, de cursus die ik volgde werd gegeven door Pro-Centrum en was een carrousel opleiding.
Ik weet dus niet hoe dit in zijn gang gaat als je vanuit particulier deze opleiding wil volgen.
Tegen het verkeer inrijden met een Sanquin wagen onder A1, is dat nodig? Ik stap dan graag uit....
-
Tegen het verkeer inrijden met een Sanquin wagen onder A1, is dat nodig? Ik stap dan graag uit....
Hoe bedoel je dit precies? En waarom zou je dan uitstappen? Doe je dat ook als je Ambu chauf tegen het verkeer inrijd? Zou je iets specifieker kunnen zijn?
Even ter verduidelijking. Ik ben agent, maar daarnaast ben ik ook werkzaam voor M.E.T.-R. Wij worden weer ingehuurd door Sanquin voor de A1 en A2 ritten. Ik heb geen opleiding via Sanquin of M.E.T. hoeven doen, omdat ik al via de KMar en politie opgeleid ben.
-
Hoe bedoel je dit precies? En waarom zou je dan uitstappen? Doe je dat ook als je Ambu chauf tegen het verkeer inrijd? Zou je iets specifieker kunnen zijn?
Even ter verduidelijking. Ik ben agent, maar daarnaast ben ik ook werkzaam voor M.E.T.-R. Wij worden weer ingehuurd door Sanquin voor de A1 en A2 ritten. Ik heb geen opleiding via Sanquin of M.E.T. hoeven doen, omdat ik al via de KMar en politie opgeleid ben.
Dus ik zou eventueel dit ook erbij kunnen gaan doen,ik ben brandweerchauffeur en pas weer op herhaling geweest. Alleen jammer dat ze niet hierin de buurt zitten.
-
Dus ik zou eventueel dit ook erbij kunnen gaan doen,ik ben brandweerchauffeur en pas weer op herhaling geweest. Alleen jammer dat ze niet hierin de buurt zitten.
Ik weet niet waar je woonachtig bent. Maar om geen reclame advertentie hier te plaatsen. Stuur me anders even een PM. Dan krijg je de internetsite en kan ik je eventueel meer vertellen over de werkzaamheden.
-
Hoe bedoel je dit precies? En waarom zou je dan uitstappen? Doe je dat ook als je Ambu chauf tegen het verkeer inrijd? Zou je iets specifieker kunnen zijn?
Even ter verduidelijking. Ik ben agent, maar daarnaast ben ik ook werkzaam voor M.E.T.-R. Wij worden weer ingehuurd door Sanquin voor de A1 en A2 ritten. Ik heb geen opleiding via Sanquin of M.E.T. hoeven doen, omdat ik al via de KMar en politie opgeleid ben.
Het hangt een beetje van de situatie af, maar ik kan me kruisingen voorstellen waar ik er niet blij van zou worden als ik het zou zien gebeuren..
Hoi amstaf,
Niet iedereen zou zon cursus kunnen doen, zoals ik al in eerder bericht aangaf, word er eerst tijdens een testcursus gekeken of je wel inzicht, rijervaring, moed etc heb om een A1 spoedrit te kunnen rijden. A1 rit is niet zomaar even van gas pedaal in drukken en karren, er zijn heel wat aspecten waar je rekening mee moet houden, plus er zijn ook genoeg mensen die het niet eens durven om met hogere snelheid tegen verkeer in te rijden.
Ik zelf heb de cursus via Sanquin, de cursus die ik volgde werd gegeven door Pro-Centrum en was een carrousel opleiding.
Ik weet dus niet hoe dit in zijn gang gaat als je vanuit particulier deze opleiding wil volgen.
Ik denk dat moed niet de juiste term is voor iemand die spoed rijdt, volgens mij moet je dan juist de voorzichtigste op de weg zijn en ieder anders fouten corrigeren....
-
Het hangt een beetje van de situatie af, maar ik kan me kruisingen voorstellen waar ik er niet blij van zou worden als ik het zou zien gebeuren..
Natuurlijk hangt het van de situatie af. Maar op voorhand meteen te vermelden dat hij graag even uitstapt...
Het gaat erom dat bij een A1 rit je tegen het verkeer in mag rijden. Maar dat met het verkeer meerijden de voorkeur geniet.
Dit laatste is natuurlijk veiliger en wij als chauffeurs met OGS zijn ervoor om op zo'n veilig mogelijke en snel mogelijke manier naar plaats van bestemming te komen. Hierbij moeten wij inderdaad vaak de fouten van andere corrigeren.
-
Eens Pully, maar een eenrichtingsweg tegengesteld is nogal eens handiger en tijdbesparender.
Daarnaast is een A1 altijd onvoorspelbaar....om dan op voorhand aan te geven dat je uit gaat stappen......duh
-
Eens Pully, maar een eenrichtingsweg tegengesteld is nogal eens handiger en tijdbesparender.
Daarnaast is een A1 altijd onvoorspelbaar....om dan op voorhand aan te geven dat je uit gaat stappen......duh
Precies, als het aanzienlijke tijdswinst oplevert of dat het qua aanrijroute beter is. Denk hierbij aan brand en windrichting.
-
Tegen het verkeer in rijden komt natuurlijk af en toe voor maar ook hierin gelden voor ons regels. Het gaat erom dat je binnen zeer korte tijd bij het ziekenhuis bent en dit wel netjes en verantwoord doet. Je probeert toch zo snel mogelijk op je eind bestemming te zijn. Wat ik zo gehoord heb bij de OGS-cursus is dat chauffeurs die voor bloedbank rijden dezelfde opleiding volgen als een ambulancechauffeur, omdat beiden zich voor de OGS in de zelfde branche bevinden.
-
Hallo iedereen, ;)
A.s Donderdag(10-4-2014) heb ik een rijtest voor METR,die in opdracht van Sanquin de ritten rijd.
Hebben jullie nog tips voor mij of waar ik mij op moet gaan letten,hoe ziet die rijtest eruit.
Ik hoor het graag van jullie.
Groetjes Marc Schippers :)
-
Hoi Marc,
Volgens jouw profiel ben je ambulancechauffeur. Dan heb je toch geen tips meer nodig?
Martin
-
Hoi Martin,
Dat klopt ik ben ambulancechauffeur bij International medical care in rotterdam airport,alleen rijden we daar B-ritten en hebben we geen OGS nodig.
Dus vandaar dat ik wat info/tips vroeg aan jullie voor de rijtest.
Gr marc
-
Hoi Martin,
Dat klopt ik ben ambulancechauffeur bij International medical care in rotterdam airport,alleen rijden we daar B-ritten en hebben we geen OGS nodig.
Dus vandaar dat ik wat info/tips vroeg aan jullie voor de rijtest.
Gr marc
Tja dan ben je dus niet officieel ambulancechauffeur, daar is nl een branchediploma voor nodig.
-
Wat ik vreemd vindt is dat de certificaten op de persoon worden uitgegeven en niet het bedrijf.
Dit heeft als nadeel dat er bedrijven zijn die specifiek bij een vacature vermelden mensen met een OGS certificaat krijgen voorrang dus een ieder zonder is bij voorbaat uitgesloten aangezien dit certificaat niet particulier gehaald kan worden, immers alleen Politie, Kmar, Ambu en brandweer kunnen deze krijgen.
Deze opleiding zou dus iedereen moeten kunnen volgen.
Of als je bv. Weggaat ( ontslag) bij Politie ben je ook je bevoegdheid certificaat tot het rijden met OGS Kwijt.
-
Wat ik vreemd vindt is dat de certificaten op de persoon worden uitgegeven en niet het bedrijf.
Dit heeft als nadeel dat er bedrijven zijn die specifiek bij een vacature vermelden mensen met een OGS certificaat krijgen voorrang dus een ieder zonder is bij voorbaat uitgesloten aangezien dit certificaat niet particulier gehaald kan worden, immers alleen Politie, Kmar, Ambu en brandweer kunnen deze krijgen.
Deze opleiding zou dus iedereen moeten kunnen volgen.
Of als je bv. Weggaat ( ontslag) bij Politie ben je ook je bevoegdheid certificaat tot het rijden met OGS Kwijt.
Alleen volgt het persoon in kwestie deze opleiding om met OGS te mogen rijden, en niet de des betreffende organisatie. Dus is het logisch dat dit persoon ook het certificaat krijgt. En dat mensen zonder certificaat dan buiten de boot vallen is dan jammer. Of heeft de school waar jij op hebt gezeten, ook jouw diploma gekregen waar je hard voor hebt gewerkt? ::)
-
Las op de Facebook van MET-R dat zij geen chauffeurs meer leveren voor Sanquin regio Amsterdam. Wie verzorgd dit nu? Of worden de chauffeurs rechtstreeks bij Sanquin 'ondergebracht'?
-
Las op de Facebook van MET-R dat zij geen chauffeurs meer leveren voor Sanquin regio Amsterdam. Wie verzorgd dit nu? Of worden de chauffeurs rechtstreeks bij Sanquin 'ondergebracht'?
Ik zie her en der wel "opeens" Sanquin auto's staan tijdens piketuren.