0120163 | Ambu 13-163 (Ambulance Amsterdam) |
TIS 3 | 0100500 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Hendrik (TS) |
TIS 3 | 0100501 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Hendrik (AL) |
TIS 3 | 0100519 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Hendrik (Lichtkrant) |
TIS 3 | 0100759 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Piket AC) |
TIS 3 | 0100763 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OIO piket - Officier Informatie en Opschaling) |
TIS 3 | 0100800 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Nico (TS) |
TIS 3 | 0100801 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Nico (AL) |
TIS 3 | 0100950 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Teunis (TS) |
TIS 3 | 0100952 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Teunis (HV) |
TIS 3 | 0100969 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Teunis (Lichtkrant) |
TIS 3 | 0101058 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (HOvD) |
TIS 3 | 0101204 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OVD Noord Spoed) |
0120171 | Ambu 13-171 (Ambulance Amsterdam) |
0120812 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OvD-G 812) |
0120901 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Lifeliner 1 / MMT 901) |
GRIP 2 | 0100100 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Amstelveen (Piketploeg 1 Spoed) |
GRIP 2 | 0100106 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Amstelveen (BvD) |
GRIP 2 | 0100118 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Amstelveen (Kazernetechniek) |
GRIP 2 | 0101052 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (HOVD Vrije instroom) |
GRIP 2 | 0101059 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Voorlichting) |
GRIP 2 | 0101060 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (CvD) |
GRIP 2 | 0101304 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (BrOn L+B) (Staffunctionaris Logistiek en Bevoorrading) |
GRIP 2 | 0102653 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Hoofd Sectie Brandweer Operationeel Team) |
GRIP 2 | 0102656 | BRW Amsterdam-Amstelland (Onbekende code) |
GRIP 2 | 0102661 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Informatie Manager COPI) |
GRIP 2 | 0102664 | BRW Amsterdam-Amstelland (Onbekende code) |
GRIP 2 | 0102998 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode) |
GRIP 2 | 0120022 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Verbindingsexpert C2000 / P2000) |
GRIP 2 | 0120075 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Waarnemend Algemeen Commandant GHOR) |
GRIP 2 | 0120086 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Operationeel Management MKA) |
GRIP 2 | 0120087 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OvD-G Noord) |
GRIP 2 | 0120088 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OvD-G Zuid) |
GRIP 2 | 0120089 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Algemeen Commandant GHOR) |
GRIP 2 | 0120091 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (GHOR HAC - Hoofd Actie Centrum) |
GRIP 2 | 0120098 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (CGV - Coördinator Gewonden Vervoer / Piket Centralist) |
GRIP 2 | 0120099 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Chauffeur OOV VC Wagen) |
GRIP 2 | 0120201 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (GHOR IMAC - Informatie Manager Actie Centrum) |
GRIP 2 | 0120872 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Voorlichting GGD) |
GRIP 2 | 0120999 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant) |
GRIP 2 | 0100104 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OvD Zuid Spoed) |
GRIP 2 | 0102998 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode) |
GRIP 2 | 0101301 | BRW Amsterdam - Amstelland (BrOn L+B) (Ploeg 2) |
GRIP 2 | 0101304 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (BrOn L+B) (Staffunctionaris Logistiek en Bevoorrading) |
GRIP 2 | 0102998 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode |
GRIP 2 | 0101059 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Voorlichting) |
GRIP 2 | 0102998 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode) |
En dan zit je in een trein waar geen toiletten in zitten *ziet mensen plassen* #ns #ongeluk
0126156 | Ambu 12-156 (Connexxion Ambulancezorg Kennemerland - Velsen) |
0120430 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Ambuteam Amsterdam) | |
0120630 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (SIGMA Amsterdam) |
0726114 | MKA Utrecht |
0726148 | Ambu 09-148 (RAVU) |
0726121 | Ambu 09-121 (RAVU) |
0726135 | Ambu 09-135 (RAVU) |
GRIP 2 | 0100350 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Dirk (TS) |
GRIP 2 | 0101200 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Willem (TS) |
GRIP 2 | 0101219 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Willem (Lichtkrant) |
GRIP 2 | 0102998 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode) |
0220111 | Ambu 10-111 (West Friesland) |
0220181 | Ambu 10-181 (Alkmaar - Schagen) |
0100550 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Landelijk Noord (Blusploeg) | |
0100569 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Landelijk Noord (Kazernealarm) |
1800003 | Landelijke Meldkamer Ambulance Zorg |
GRIP 2 | 0120096 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OMAc - Operationeel Medewerker Actiecentrum) |
Foto via AT5 / Frans van Dijk van VIRM met wat gekreukel in de zijkant...Dat wordt een flinke klus om hem weer recht te prutsen.
GRIP 2 | 0100700 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne IJsbrand (TS) |
GRIP 2 | 0100719 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne IJsbrand (Lichtkrant) |
GRIP 2 | 0102998 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode) |
0100400 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Driemond (Blusploeg) | |
0100419 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Driemond (Lichtkrant) | |
0102998 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode) |
0726122 | Ambu 09-122 (RAVU) |
0120098 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (CGV - Coördinator Gewonden Vervoer / Piket Centralist) | |
0120099 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Chauffeur OOV VC Wagen) | |
0120999 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant) |
0723082 | Ambu 14-182 (RAV Gooi en Vechtstreek) |
0723081 | Ambu 14-181 (RAV Gooi en Vechtstreek) | |
0723082 | Ambu 14-182 (RAV Gooi en Vechtstreek) |
0106575 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Compagnie Commandant) |
0107111 | BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Beroeps) | |
0107181 | BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Lichtkrant) | |
0107186 | BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Intern Alarm) | |
0108212 | BRW Kennemerland (Hoofddorp) (Spring bemanning HV/HW) | |
0108213 | BRW Kennemerland (Hoofddorp) (Spring bemanning HV/HW) | |
0108281 | BRW Kennemerland (Hoofddorp) (Lichtkrant) | |
0108511 | BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Blusploeg 1) | |
0108530 | BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (BvD ploeg 3) | |
0108531 | BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Blusploeg 3) | |
0108581 | BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Lichtkrant) | |
0108711 | BRW Kennemerland (Badhoevedorp) (Blusploeg) | |
0108781 | BRW Kennemerland (Badhoevedorp) (Lichtkrant) | |
0108999 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode) | |
0127870 | BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Brugwachter Halfweg) |
0106505 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (RCvD - Regionaal Commandant van Dienst) | |
0107070 | BRW Kennemerland (Haarlem) (Coördinator Logistiek Inzet) | |
0127185 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Persvoorlichting piket) | |
0127860 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Infocode Opschaling) |
0107921 | BRW Kennemerland (Spaarndam) (Blusploeg) | |
0107982 | BRW Kennemerland (Spaarndam) (Lichtkrant) | |
0127875 | BRW Kennemerland (Spaarndam) (Brugwachter) |
0120104 | Ambu 13-104 (Ambulance Amsterdam) |
GRIP 2 | 0100351 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Dirk (AL) |
GRIP 2 | 0100369 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Dirk (Lichtkrant) |
0120194 | Ambu 13-194 (Ambulance Amsterdam) |
0723086 | Ambu 14-186 (RAV Gooi en Vechtstreek) |
GRIP 2 | 0100106 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Amstelveen (BvD) |
GRIP 2 | 0100108 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Amstelveen (Alle vrijwilligers Spoed) |
GRIP 2 | 0100115 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Amstelveen (TS / WO) |
GRIP 2 | 0100118 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Amstelveen (Kazernetechniek) |
GRIP 2 | 0100119 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Amstelveen (Lichtkrant) |
GRIP 2 | 0102998 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode) |
1420059 | MKA Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Traumaheli Lifeliner 2 / MMT 90.2) |
Twee MMT's en een heleboel ladders en brandweerhandjes. Ga bijna denken dat die 48 gewonden 'alleen' maar de zwaargewonden zijn...Ik vraag me eigenlijk af of ze de licht gewonde wel mee tellen. (gekneusde pols, etc.. etc..)
0102200 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Duivendrecht (Blusploeg) | |
0102219 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Duivendrecht (Lichtkrant) | |
0102998 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode) |
0100900 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Rudolf (TS) | |
0100919 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Rudolf (Lichtkrant) |
0120103 | Ambu 13-103 (Ambulance Amsterdam) |
ik ga het eerlijk gezegt ook bijna denken :-\p2kflex
1420059 MKA Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Traumaheli Lifeliner 2 / MMT 90.2)
Twee MMT's en een heleboel ladders en brandweerhandjes. Ga bijna denken dat die 48 gewonden 'alleen' maar de zwaargewonden zijn...
0723089 | Ambu 14-189 (RAV Gooi en Vechtstreek) |
0723085 | Ambu 14-185 (RAV Gooi en Vechtstreek) |
0220111 | Ambu 10-111 (West Friesland) | |
0220181 | Ambu 10-181 (Alkmaar - Schagen) | |
0220186 | Ambu 10-186 (Alkmaar - Schagen) | |
0220190 | Ambu 10-190 (Alkmaar - Schagen) |
Alle inspecties, instanties, en andere ter-zake-doende-mensen buitelen nu al over elkaar heen...
p2kflex
0220111 Ambu 10-111 (West Friesland) 0220181 Ambu 10-181 (Alkmaar - Schagen) 0220186 Ambu 10-186 (Alkmaar - Schagen) 0220190 Ambu 10-190 (Alkmaar - Schagen)
(tp ambu's bij het ongeval van NHN)
0726134 | Ambu 09-134 (RAVU) |
0120121 | Ambu 13-121 (Ambulance Amsterdam) | |
0120998 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances) |
0120405 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (PSH Team Amsterdam) |
LifeLiner vertrokken.De Lifenliner die je zag vertrekken ging om de LL1. De piloot gaat in zijn ééntje tanken.
Ik vind wel dat ze daar met hele handige karretjes over het spoor lopen om het materieel van A naar Trein te brengen. Zitten die dingen daar in speciale haakarmbakken van de politie of prorail ofzo?
Ik heb de wagens met die modules wel eens in Utrecht zien staan. Helaas heb ik er geen foto van. Wel heb ik een scan de ProRail kalender in de aanbieding. Waar die goodies al niet goed voor zijn ;)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg577.imageshack.us%2Fimg577%2F3557%2Fprorail.jpg&hash=42eb5abe62f77b43944e1086254a83a3) (http://imageshack.us/photo/my-images/577/prorail.jpg/)
Rechts op de foto de rekken waar de trolleys in gaan. Per trolley kun je twee wervelplanken kwijt en twee 'begeleiders'.
De Lifenliner die je zag vertrekken ging om de LL1. De piloot gaat in zijn ééntje tanken.
Bron: @FireFlying11
Ik vind wel dat ze daar met hele handige karretjes over het spoor lopen om het materieel van A naar Trein te brengen. Zitten die dingen daar in speciale haakarmbakken van de politie of prorail ofzo?Ik zou verwachten dat het van Prorail is, ik heb dit soort dingen nog nooit gezien, maar misschien omdat A-A zoveel spoor heeft hebben ze het wel op de HV of in een HAB liggen.
0120095 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Ambulances Totaal) | |
0120998 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances) |
0120118 | Ambu 13-118 (Ambulance Amsterdam) |
Ik zou verwachten dat het van Prorail is, ik heb dit soort dingen nog nooit gezien, maar misschien omdat A-A zoveel spoor heeft hebben ze het wel op de HV of in een HAB liggen.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi112.photobucket.com%2Falbums%2Fn182%2Fbrandweeraalsmeer%2F11-1.jpg&hash=557cbeaee89e8dc84b8170d2a2755409)
Dienst: Nederlandse Spoorwegen
Soort voertuig: Dienstvoertuig
Merk & type: Volkswagen Transporter T5-lang
Kenteken: 60-HGP-2
Byzonderheden: Naast twee rij'en met banken diverse materialen achterin.
Ik vind wel dat ze daar met hele handige karretjes over het spoor lopen om het materieel van A naar Trein te brengen. Zitten die dingen daar in speciale haakarmbakken van de politie of prorail ofzo?
Ik zou verwachten dat het van Prorail is, ik heb dit soort dingen nog nooit gezien, maar misschien omdat A-A zoveel spoor heeft hebben ze het wel op de HV of in een HAB liggen.Zie
Van de dienstauto's (Opel Zafira, VW Golf IV Variant en VW T4L) staan hier al enkele foto's. Van de Volvo's niet zoveel.
Onderstaande foto's heb ik genomen tijdens Ramp(en)bestrijding, Rosmalen, 9 mei 2003 en Open dag NS station Alkmaar 9 april 2005:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg219.imageshack.us%2Fimg219%2F1561%2Fdscn0574m.jpg&hash=653546caaa0e1ee62f2e740f49289e5b) (http://img219.imageshack.us/i/dscn0574m.jpg/)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg714.imageshack.us%2Fimg714%2F694%2Fdscn0576l.jpg&hash=99ab5042d25c229a71bbc16fb1f6c531) (http://img714.imageshack.us/i/dscn0576l.jpg/)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg703.imageshack.us%2Fimg703%2F8946%2Fdscn6568b.jpg&hash=3bccef10fff0f7f342b02892cee695c8) (http://img703.imageshack.us/i/dscn6568b.jpg/)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg683.imageshack.us%2Fimg683%2F6643%2Fdscn0573nt.jpg&hash=a5abdbc1a386189c52ee8318437de9b2) (http://img683.imageshack.us/i/dscn0573nt.jpg/)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg191.imageshack.us%2Fimg191%2F7417%2Fdscn0577n.jpg&hash=f85aee744066bf9bcf52d0d8e778255c) (http://img191.imageshack.us/i/dscn0577n.jpg/)
Deze foto genomen tijdens een open dag op rangeerstation Kijfhoek op 10 oktober 2005 is wat donkerder, maar toont wel de achterzijde goed:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg853.imageshack.us%2Fimg853%2F593%2Fdscn8818.jpg&hash=27e9e863a4e5ced6e841eeb2f87680f2) (http://img853.imageshack.us/i/dscn8818.jpg/)
en van mijn kant ook nog wat foto's van de Volvo's, in de oude NedTrain uitmonstering:
2001 en 2005 Rosmalen, 2004 opendag werkplaats Haarlem, 2008 open dag werkplaats Leidschendam. (m.v. 2008 scans van papieren foto's)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg703.imageshack.us%2Fimg703%2F6850%2F2001rosmalenkopievansca.jpg&hash=498743ce74c324b24c820fe995f7930d)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg703.imageshack.us%2Fimg703%2F6310%2F2004haarlemscannen0001v.jpg&hash=496693a278ac87182d97d22783c3239d)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg571.imageshack.us%2Fimg571%2F8388%2F2004haarlemscannen0002p.jpg&hash=96da5f6cf5165cb48e1f3d3045162407)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg32.imageshack.us%2Fimg32%2F6320%2F20050520rosmalenkopieva.jpg&hash=f00712d86042c5e860c84602f146a95c)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg685.imageshack.us%2Fimg685%2F2972%2F20050520rosmalennedtrai.jpg&hash=00bee308890d903cdd5b4fec7085ff84)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg12.imageshack.us%2Fimg12%2F1249%2F20081213leidschendamimg.jpg&hash=aff8299ac0ee1620291807a173eaab6f)
0130007 | Politie Veiligheidsregio Amsterdam Amstelland (PersInfo) |
0120118 | Ambu 13-118 (Ambulance Amsterdam) |
Het valt mij op dat bij de cabine van de dubbeldekker geen hulpverleners ''zichtbaar'' aan het werk zijn. Wat ik hiermee bedoel is dat er geen HV-gereedschap ligt of hulpverleners de machinist aan het bevrijden zijn. Of is de machinist in het begin, voordat AT5 uitzond, al bevrijd?
Het valt mij op dat bij de cabine van de dubbeldekker geen hulpverleners ''zichtbaar'' aan het werk zijn. Wat ik hiermee bedoel is dat er geen HV-gereedschap ligt of hulpverleners de machinist aan het bevrijden zijn. Of is de machinist in het begin, voordat AT5 uitzond, al bevrijd?Door getuigen is er gemeld dat de trein eerst afremde, daarna weer doorreed en toen hard afremde alsof er aan de noodrem was getrokken. Dit duid er op dat de machinist een noodremming heeft ingezet, daar hoeft hij/zij niets meer aan te doen. De noodremming stopt pas als de trein stilstaat, hierdoor is er tijd om zichzelf in veiligheid te brengen en de passagiers van het eerste compartiment te waarschuwen voor de klap.
Het lijkt me eerder de LL2, volgens mij zag ik geen LL1 maar alleen het MMT-voertuig
Machinisten worden geïnstrueerd om bij naderend gevaar de cabine te verlaten. Goed mogelijk dus dat de machinist zich al niet meer in de cabine bevond toen de botsing plaatsvond!
0120010 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (GHOR Logistiek) | |
0120999 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant) |
Voertuigenlijst: treinbotsing Amsterdam
(...)
Ambulance Amsterdam
(...)
SIGMATEAM
AMBUTEAM
(...)
Aanvullingen en/of opmerkingen zijn welkom !
KLPD persvoorlichter op AT5 Live: 70 lichtgewonden, 50 ernstig gewonden.
I'm not joking ;)
Voor de helderheid:
70 gewonden, waaronder 50 ernstig heb ik begrepen.
Dus 70 in totaal, niet 120 totaal.
De noodremming stopt pas als de trein stilstaat...
0120104 | Ambu 13-104 (Ambulance Amsterdam) | |
0120998 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances) |
0120998 | RAVAA Amsterdam ( Monitorcode Amsterdam-Amstelland ) | |
0120171 | RAVAA Amsterdam ( VZA Ambu 13-171 Amsterdam ) |
0120121 | Ambu 13-121 (Ambulance Amsterdam) | |
0120998 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances) |
0120106 | Ambu 13-106 (Ambulance Amsterdam) | |
0120998 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances) |
is er al nieuws naar buiten gekomen naar welke ziekenhuizen de gewonden zijn gebracht want 13 zeer zwaar gewonden kan je niet allemaal in amsterdam kwijt denk ikDat is niet iets wat nu al bekend gemaakt gaan worden, daar de hulpdiensten er zelf nog mee bezig zijn.
0120999 | RAVAA Amsterdam ( Lichtkrant ) | |
0120872 | RAVAA Amsterdam ( Voorlichting GGD Amsterdam-Amstelland ) |
Dit treinongeluk is toch ernstiger dan in eerste instantie leek. Het valt me vooral op hoe lang de alarmeringen van de ambulances doorgaan. Nu al meer dan 2,5 uur.
Misschien omdat niet meteen duidelijk was hoe ernstig de verwondingen van de passagiers waren?
Dit treinongeluk is toch ernstiger dan in eerste instantie leek. Het valt me vooral op hoe lang de alarmeringen van de ambulances doorgaan. Nu al meer dan 2,5 uur.
Misschien omdat niet meteen duidelijk was hoe ernstig de verwondingen van de passagiers waren?
0101059 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Voorlichting) |
volgens AT 5 net live geen gewonden meer in de treinenen dat het totaal aantal gewonden staat op 125.
0120103 | Ambu 13-103 (Ambulance Amsterdam) | |
0120998 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances) |
en dat het totaal aantal gewonden staat op 125.
Voor de helderheid:
70 gewonden, waaronder 50 ernstig heb ik begrepen.
Dus 70 in totaal, niet 120 totaal.
Het valt me sowieso op dat veel partijen communiceren: NS, brandweer, KLPD. Dat lijkt me niet bevorderlijk voor eenduidige berichtgeving. Mijns inziens een mooie taak voor de veiligheidsregio om te communiceren wat nu de werkelijke aantallen zijn :)Dat zie je vaker, de NS maar ook de nutsbedrijven willen ook vaak graag iets communiceren maar zitten niet altijd op de eerste rang als het op informatie aankomt.
Wat mij opvalt is dat de Sprinter minder in elkaar zit aan de buitenkant dan de dubbeldekker.
En dat terwijl we bij de Sprinter volgens mij meer gewonden uit de trein zagen komen.
Is hier een oorzaak voor?
Is b.v. de Sprinter sterker qua materiaal maar is er intern bij de Sprinter meer wat kapot kan gaan?
Of stonden er al veel mensen b.v. in de Sprinter doordat er een station genaderd werd?
0120998 | RAVAA Amsterdam ( Monitorcode Amsterdam-Amstelland ) | |
0120104 | RAVAA Amsterdam ( GGD Ambu 13-104 Amsterdam ) |
0120998 | RAVAA Amsterdam ( Monitorcode Amsterdam-Amstelland ) | |
0120103 | RAVAA Amsterdam ( GGD Ambu 13-103 Amsterdam ) |
0120998 | RAVAA Amsterdam ( Monitorcode Amsterdam-Amstelland ) | |
0120101 | RAVAA Amsterdam ( GGD Ambu 13-101 Amsterdam ) |
0120998 | RAVAA Amsterdam ( Monitorcode Amsterdam-Amstelland ) | |
0120189 | RAVAA Amsterdam ( VZA Ambu 13-189 Zaandam ) |
0120998 | RAVAA Amsterdam ( Monitorcode Amsterdam-Amstelland ) | |
0120190 | RAVAA Amsterdam ( VZA Ambu 13-190 Zaandam ) |
Waarom in de sprinter meer gewonden dan in de IC? Ik zag al het naderen van het station, maar ik denk ook dat meer glazen wanden in die sprinter een oorzaak kunnen zijn. :(
0120998 | RAVAA Amsterdam ( Monitorcode Amsterdam-Amstelland ) | |
0120121 | RAVAA Amsterdam ( GGD Ambu 13-121 Amsterdam ) |
0120998 | RAVAA Amsterdam ( Monitorcode Amsterdam-Amstelland ) | |
0120194 | RAVAA Amsterdam ( VZA Ambu 13-194 Purmerend ) |
0120998 | RAVAA Amsterdam ( Monitorcode Amsterdam-Amstelland ) | |
0120106 | RAVAA Amsterdam ( GGD Ambu 13-106 Amsterdam ) |
Dat zie je vaker, de NS maar ook de nutsbedrijven willen ook vaak graag iets communiceren maar zitten niet altijd op de eerste rang als het op informatie aankomt.
p2kflex
0220111 Ambu 10-111 (West Friesland) 0220181 Ambu 10-181 (Alkmaar - Schagen) 0220186 Ambu 10-186 (Alkmaar - Schagen) 0220190 Ambu 10-190 (Alkmaar - Schagen)
(tp ambu's bij het ongeval van NHN)
Ha, ze hebben geleerd van Turkish Airlines...
0120194 | Ambu 13-194 (Ambulance Amsterdam) |
Uh? Volgens mij kun je dat daar niet uit afleiden, als ze met de mob overschakelen maar de porto blijft op lokaal staan dan heb je nog steeds dezelfde situatie als destijds.
Woordvoerder Rode Kruis: 12 leden SIGMA gaan ambulance(personeel) ondersteunen.
@ AT5 Live.
-------
Ik hoor en zie opvallend veel motoragenten, er zijn dus begeleidingen ?
0120103 | Ambu 13-103 (Ambulance Amsterdam) | |
0120114 | Ambu 13-114 (Ambulance Amsterdam) | |
0120115 | Ambu 13-115 (Ambulance Amsterdam) | |
0120118 | Ambu 13-118 (Ambulance Amsterdam) | |
0120163 | Ambu 13-163 (Ambulance Amsterdam) | |
0120171 | Ambu 13-171 (Ambulance Amsterdam) |
Inzet #politie bij #treinongeluk Amsterdam top! Geweldige foto. @politieaa pic.twitter.com/XGHYdETz
@erikderooij2
Nee, de motorrijders gidsen de ambulance's van en naar hun bestemming ;) Motorrijders van DCIV vanaf het plaats ongeval naar de ziekenhuizen (1 per ambu) en motorrijders van de regio rondom het plaats ongeval.
0120095 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Ambulances Totaal) | |
0120341 | Rapid Responder 13-341 (Ambulance Amsterdam) | |
0120812 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OvD-G 812) | |
0120813 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OvD-G 813) | |
0120998 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances) |
Is het zo dat van iedere passagier N.A.W. gegevens worden opgeschreven, vroeg ik mij zo af voor bijvoorbeeld getuigenverklaringen, schadeclaims etc.?
Wat mij opvalt is dat de Sprinter minder in elkaar zit aan de buitenkant dan de dubbeldekker.
En dat terwijl we bij de Sprinter volgens mij meer gewonden uit de trein zagen komen.
Is hier een oorzaak voor?
Is b.v. de Sprinter sterker qua materiaal maar is er intern bij de Sprinter meer wat kapot kan gaan?
Of stonden er al veel mensen b.v. in de Sprinter doordat er een station genaderd werd?
Voertuigenlijst: treinbotsing Amsterdam
Tankautospuit Amsterdam
AST
ASH
ASN
ASV1
ASD
ASW
ASY
ASV2
ASLN
DRM
DVD
Tankautospuit Kennemerland
TS 747 Halfweg
TS 741 Haarlem-oost
TS 346 Badhoevedorp
Redvoertuigen Amsterdam
HVT
ALH
ALN
ALD
Redvoertuigen Kennemerland
HV 570 Hoofddorp
Dienstvoertuigen Amsterdam
OVDN
HOVD1
HOVD2
OVDZ
SLB
HSB
VVD
ACPK
OIO
Dienstvoertuigen Kennemerland
OvD-Z 597
HOvD 190
PCC 599
PC-RAC 195
PVL 197
Haakarmbakken Amsterdam
COH
Ambulance Amsterdam
13-101
13-103
13-104
13-106
13-121
13-163
13-171
13-175
13-189
13-190
13-194
13-341
13-812
13-813
13-832 SIGMATEAM
13-828 AMBUTEAM
Ambulance Gooi en Vechtstreek
14-181
14-182
14-185
14-186
14-189
Ambulance Utrecht
09-114
09-122
09-121
09-132
09-135
09-148
Ambulance Noordholland-noord
10-111
10-181
10-186
10-187
10-190
Ambulance Kennemerland
12-156
Hollands midden
16-124
16-127
Flevoland
25-111
Traumaheli
Traumaheli Lifeliner 1
Traumaheli Lifeliner 2
Aanvullingen en/of opmerkingen zijn welkom !
En nu te bed...
En nu te bed...
knipAls... dan..... Allemaal speculaas. Bovendien ga je in je post volledig voorbij aan wat de lichtseinen voor seinbeeld hebben getoond. Baanvaksnelheid 80 km/h met een geel lichtsein is toch echt een Vmax van 40 km/h bijvoorbeeld.
knipPrecies. Laten we daar dan ook maar op wachten.
Of er door een sein heen gereden is, en of er dan een wisselfout is gemaakt, ja dat moeten de onderzoekers maar uitdokteren.
En daar is de berichtgeving, http://edition.cnn.com/2012/04/21/world/europe/netherlands-train-crash/index.html?hpt=hp_t3 (http://edition.cnn.com/2012/04/21/world/europe/netherlands-train-crash/index.html?hpt=hp_t3)p2kflex
0101059 BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Voorlichting)
More than 100 injured as trains collide in Amsterdam
(CNN) -- More than 100 people were injured when two passenger trains collided in Amsterdam on Saturday, authorities said.
A national police spokesman put the number of people hurt at 136, while the spokesman for the Amsterdam mayor said 117 people had been injured. Of those hurt, dozens were severely injured and at least a dozen people were in critical condition, both spokesmen said.
"Everybody was in panic. Everybody was screaming. A lot of people were injured. There was a lot of blood," Giovanni Laisina, a passenger, told CNN.
Though his head was knocked hard against a window, he said he is fine.
"I was shocked in the beginning, but because I don't have any injures at all ... for me it's OK. It's a little bit surreal," said Laisina.
The trains collided between the Amsterdam Sloterdijk and the Amsterdam Centraal stations, CNN affiliate RTL reported, citing rescue officials. Video from the scene showed rescue personnel working around the two trains, as an injured person was wheeled away on a stretcher.
"My roommate and I heard the train signaling an emergency signal -- then we heard the intense impact of the collision," said Max Tau, whose apartment is about 20 yards from the tracks. "It rattled our windows, and there was a considerable amount of electrical and rock dust all around.
"The sound would be comparable to that of an electrical transformer blowing up. It was really intense," Tau said.
It was not immediately clear why the trains were on the same tracks, though Ed Kraszewski, the police spokesman, did not rule out that one of the trains might have ignored a red signal.
Amsterdam Mayor Eberhard van der Laan visited with some of the passengers after the accident and offered his condolences.
"There are many wounded, but luckily they got help quickly. All the attention and care go out to those people that are severely wounded. I hope that it will all end well," van der Laan said.
Journalist Eline Rietkerk contributed to this report for CNN.
Is het zo dat van iedere passagier N.A.W. gegevens worden opgeschreven, vroeg ik mij zo af voor bijvoorbeeld getuigenverklaringen, schadeclaims etc.?Behandelen heeft natuurlijk prioriteit. De gegevens worden uiteindelijk vaak wel opgenomen, maar er ontstaan verschillende lijsten. Ik weet niet of van alle passagiers namen opgenomen zijn hier.
Het verbaast mij wel enigzins dat er zoveel t3 bij het gewondennest te vinden zijn, zeker aangezien er een t3 locatie zou zijn ingericht in een verpleegtehuis volgens de nieuwsberichten?!Dat is misschien een les van het incident met Turkish Airlines, daar bleken veel T3-slachtoffers toch ernstigere verwondingen te hebben en moesten ze weer vanuit de opvang naar het ziekenhuis. Als de situatie het toelaat dan proberen ze denk ik zo veel mogelijk T3's in het gewondennest te behandelen. Het kan ook zijn dat de T3's bij het nest naar het ziekenhuis moeten voor "klein onderhoud" en dat ze eerst de ernstigere gevallen behandelen.
OP treinmagazine is een filmpje te vinden van een treinreis van Haarlem naar Maastricht.
knip
Behandelen heeft natuurlijk prioriteit. De gegevens worden uiteindelijk vaak wel opgenomen, maar er ontstaan verschillende lijsten. Ik weet niet of van alle passagiers namen opgenomen zijn hier.Dat is wel gebeurd. ;)
Zie voor een tekening van het hele sporenplan : http://www.sporenplan.nl/ (http://www.sporenplan.nl/) : [/url]
Ha, ze hebben geleerd van Turkish Airlines...
Dat werkt pas als men ALLE randapparaten uit hun 'eigen' gespreksgroep haalt. Dwz dat er geen gespreksgroepen van buiten de regio Amsterdam Amstelland actief zijn op de bewuste C2000-mast in Amsterdam.
Juist, daarom ook mijn scepsis. Ze zullen er vast van geleerd hebben en er zal ongetwijfeld meer op gelet worden, maar er hoeft slechts 1 porto op een verkeerde groep te blijven en dan kun je het al vergeten. Of er nu 1 of 100 porto's op die ene verkeerde groep staan, dat maakt dan niet meer uit. De zwakste schakel hierin is elk individueel randapparaat en dat maakt dat dit probleem erg lastig op te lossen zal blijven, hoeveel er ook op gehamerd wordt.
Voertuigenlijst: treinbotsing Amsterdam
Tankautospuit Amsterdam
AST
ASH
ASN
ASV1
ASD
ASW
ASY
ASV2
ASLN
DRM
DVD
Tankautospuit Kennemerland
TS 747 Halfweg
TS 741 Haarlem-oost
TS 346 Badhoevedorp
Redvoertuigen Amsterdam
HVT
ALH
ALN
ALD
Redvoertuigen Kennemerland
HV 570 Hoofddorp
Dienstvoertuigen Amsterdam
OVDN
HOVD1
HOVD2
OVDZ
SLB
HSB
VVD
ACPK
OIO
Dienstvoertuigen Kennemerland
OvD-Z 597
HOvD 190
PCC 599
PC-RAC 195
PVL 197
Haakarmbakken Amsterdam
COH
Ambulance Amsterdam
13-103
13-194
13-104
13-175
13-121
13-163
13-171
13-121
13-341
13-812
13-813
SIGMATEAM
AMBUTEAM
Ambulance Gooi en Vechtstreek
14-185
14-189
14-186
14-181
14-182
Ambulance Utrecht
09-122
09-121
09-135
09-148
09-114
Ambulance Noordholland-noord
10-111
10-187
10-186
10-181
10-190
Ambulance Kennemerland
12-156
Traumaheli
Traumaheli Lifeliner 1
Traumaheli Lifeliner 2
Aanvullingen en/of opmerkingen zijn welkom !
Enkele beelden van mijn kant:Jordy, heb jij toevallig nog foto,s van de Intercity? Op die trein kun je volgens mij goed zien hoeveel impact de klap nog heeft gehad.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.delwelfotografie.nl%2Findex%2Fwp-content%2Fgallery%2F21apr2012_grip2_treinbotsing_amsterdam%2Fimg_5282-border.jpg&hash=d97a207ed75ea8125ff584f88fced314)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.delwelfotografie.nl%2Findex%2Fwp-content%2Fgallery%2F21apr2012_grip2_treinbotsing_amsterdam%2Fimg_5231-border.jpg&hash=76f3219e1e837584701110008e44dcb9)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.delwelfotografie.nl%2Findex%2Fwp-content%2Fgallery%2F21apr2012_grip2_treinbotsing_amsterdam%2Fimg_5334-border.jpg&hash=773fa6f32e4ce7f42318ebdf631cb31c)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.delwelfotografie.nl%2Findex%2Fwp-content%2Fgallery%2F21apr2012_grip2_treinbotsing_amsterdam%2Fimg_5365-border.jpg&hash=737479bc15315cd2519e88dcfc1a96bc)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.delwelfotografie.nl%2Findex%2Fwp-content%2Fgallery%2F21apr2012_grip2_treinbotsing_amsterdam%2Fimg_5371-border.jpg&hash=da441581877f10e2991faad60548c1cb)
Voor meer: http://www.delwelfotografie.nl/index/?p=1514 (http://www.delwelfotografie.nl/index/?p=1514)
en de video:
21-04-2012 Ruim 130 gewonden bij Treinbotsing Amsterdam (http://www.youtube.com/watch?v=JGdypT8e2No#ws)
Heb je een link naar het filmpje ??http://www.cabineritten.nl/mediaplayer.php?sec=42&grp=2761&ond=6525&itm=6973&loc=video&codec=0&gst=ja (http://www.cabineritten.nl/mediaplayer.php?sec=42&grp=2761&ond=6525&itm=6973&loc=video&codec=0&gst=ja)
Voor de duidelijkheid, Driemond is gealarmeerd om te gaan herbezetten op Dirk, en vervolgens daar vandaan uitgerukt voor brand in een woonboot op de Van Diemenkade, samen met landelijk Noord die moest herbezetten op Nico. Driemond en landelijk Noord zijn niet ingezet bij het spoorincident.
Jordy, heb jij toevallig nog foto,s van de Intercity? Op die trein kun je volgens mij goed zien hoeveel impact de klap nog heeft gehad.
Dichterbij kwam ik helaas niet ;)Geeft niks, inmiddels via RTVNH wel de foto,s ;)
Dat is wel gebeurd. ;)Lamme hand?
Lamme hand?Eerder een lege vulpen en een vol boekje..... ;)
21-04-2012 GRIP 2 TIS 3.3 treinbotsing Spaardammerstraat Amsterdam circa 136 gewondenAls het goed is rijd op 3.49 forumgenoot TDmdR door het beeld ter begeleiding van het peleton van Kennemerland
21-04-2012 GRIP 2 TIS 3.3 treinbotsing Spaardammerstraat Amsterdam circa 136 gewonden (http://www.youtube.com/watch?v=qmuViYlDmk0#ws)
Als het goed is rijd op 3.49 forumgenoot TDmdR door het beeld ter begeleiding van het peleton van Kennemerland
Ook de tankautospuit Spaarndam 742 (Kennemerland) was aanwezig zoals te zien is in één van bovenstaande filmpjes. Is ook (zonder roepnummer geloof ik) te zien in de p2000 piepjes.
Tevens op hetzelfde filmpje te zien HA met de gele container (volgens mij ook Kennemerland), al weet ik daarvan geen nummers.
NS online @NS_online
NS en @ProRail geven om 14.15u een persverklaring af met betrekking tot de treinaanrijding van gisteren. Zie ook http://bit.ly/HRyJ8t (http://bit.ly/HRyJ8t)
Dat was niet zo netjes laatste seconden op AT5 ;DWat zeiden ze daar eigenlijk, kon het net niet goed horen.
Wat zeiden ze daar eigenlijk, kon het net niet goed horen.
TS spaarndam staat er nu tussen en de gele container staat er al tussen als GHOR Logistiek.
de HA is van amsterdam en de GHOR Logistiek zou ik niet weten van wie die is :P
Er stond in ieder geval met koeienletters Amsterdam-Amstelland op (groter als het normale lettertype)
Weet iemand wat de taak van dat 'peloton' politie en marechaussee is? Het lijkt op de foto's of ze alleen maar in de weg staan, maar dat is vast niet de bedoeling..
Weet iemand wat de taak van dat 'peloton' politie en marechaussee is? Het lijkt op de foto's of ze alleen maar in de weg staan, maar dat is vast niet de bedoeling..
Heel mooi om te zien dat zover ik kan beoordelen alles zo soepel is verlopen. Hulde voor alle hulpdiensten die hieraan hebben gewerkt.
Ook heel mooi om te lezen dat buurtbewoners voor koffie en thee en dergelijke hebben gezorgd gisteravond.
De wereld is gelukkig nog niet zo verrot als dat het soms lijkt te zijn.
Zou mij niets verbazen dat die VIRM hierdoor total loss wordt verklaard, denk hij door die klapper toch aardig wat korter is geworden.
42 Zwaar gewonden waaronder 1 machinist
Weet iemand wat de taak van dat 'peloton' politie en marechaussee is? Het lijkt op de foto's of ze alleen maar in de weg staan, maar dat is vast niet de bedoeling..Zojuist de persvoorlichter van de KLPD gesproken. Hij zat zelf ook in dit peloton. Het ging om KMar en KLPD (o.a. waterpolitie) die zich hadden verzameld bij de waterpolitie op de Westerdoksdijk. Vandaar zijn ze in colonne opgetrokken om de PD af te zetten. Ze werden dus niet ingezet voor hulpverlening, maar voor bewaking.
Ik vraag me af hoe de inzet van ambulances is bepaald voor wat betreft de buitenregio's.
Noord Holland Noord heeft het één en ander gestuurd maar uit Hollands Midden is géén inzet geweest,terwijl die er ook best snel kunnen zijn over de A4
Die baseer ik op de voertuigenlijst treinbotsing Amsterdam,er staat geen enkele regio 16 op
Ik vraag me af hoe de inzet van ambulances is bepaald voor wat betreft de buitenregio's.Kijk eens op de volgende link http://www.at5.nl/gespot/79821/trein-ongeluk-westerpark (http://www.at5.nl/gespot/79821/trein-ongeluk-westerpark)
Noord Holland Noord heeft het één en ander gestuurd maar uit Hollands Midden is géén inzet geweest,terwijl die er ook best snel kunnen zijn over de A4
Voertuigenlijst: treinbotsing Amsterdam
Tankautospuit Amsterdam
AST
ASH
ASN
ASV1
ASD
ASD
ASW
ASY
ASV2
ASLN
DRM (Herbezetting)
DVD (Herbezetting)
Tankautospuit Kennemerland
TS 747 Halfweg
TS 741 Haarlem-oost
TS 346 Badhoevedorp
TS 742 Spaarndam
Redvoertuigen Amsterdam
HVT
ALH
ALN
ALD
Redvoertuigen Kennemerland
HV 570 Hoofddorp
Dienstvoertuigen Amsterdam
OVDN
HOVD1
HOVD2
OVDZ
SLB
HSB
VVD
ACPK
OIO
Dienstvoertuigen Kennemerland
OvD-Z 597
HOvD 190
PCC 599
PC-RAC 195
PVL 197
PC-RAC 195
PVL 197
DA 397
Haakarmbakken Amsterdam
COH
GHOR Logistiek
Verlichtingcontainer
Ambulance Amsterdam
13-103
13-194
13-104
13-175
13-121
13-163
13-171
13-106
13-101
13-189
13-190
13-194
13-341
13-812
13-813
13-832 SIGMATEAM
13-828 AMBUTEAM
Ambulance Gooi en Vechtstreek
14-185
14-189
14-186
14-181
14-182
Ambulance Utrecht
09-122
09-121
09-132
09-135
09-148
09-114
Ambulance Noordholland-noord
10-111
10-187
10-186
10-181
10-190
Ambulance Kennemerland
12-156
12-146
12-157
12-183
Ambulance Hollands midden
16-111
16-124
16-127
Ambulance Flevoland
25-111
25-113
Traumaheli
Traumaheli Lifeliner 1 & MMT 1
Traumaheli Lifeliner 2
Als het goed is, is dat via het LMAZ gegaan, het aansturen van externe bijstand is een van hun kerntaken.
http://www.lmaz.nl/producten_and_diensten/de_lmaz_als_vangnet.htm (http://www.lmaz.nl/producten_and_diensten/de_lmaz_als_vangnet.htm)
Bovendien, weet je zeker dat Hollands-Midden er niet is geweest, of baseer je dat uitsluitend op P2000?
0100900 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Rudolf (TS) | |
0100919 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Rudolf (Lichtkrant) |
p2kflex
0100900 BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Rudolf (TS) 0100919 BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Rudolf (Lichtkrant)
Ik kan deze nog niet terugvinden in het voertuigen-overzicht..
Wat een verschil met dit topic (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=16612.0) Toen een veel grotere schade en weinig of geen gewonden.Dat is ook wel een heel verschillende oorzaak. Nu is het een frontale botsing tussen twee volle treinen, bij Muiderpoort was schampten de treinen elkaar toen ze in de zelfde richting samen op één spoor geleid werden (nadat een van de twee een rood sein gepasseerd was). Een lege trein kantelde daarbij.
Geachte voorzitter,Bron: http://content1d.omroep.nl/cb9419a5255ff3b8adbc555aad15c14b/4f9529eb/nos/docs/230412_onderzoek_spoor.pdf (http://content1d.omroep.nl/cb9419a5255ff3b8adbc555aad15c14b/4f9529eb/nos/docs/230412_onderzoek_spoor.pdf)
Via deze brief breng ik u op de hoogte van de feitelijke bevindingen tot nu toe inzake het treinongeval op zaterdag 21 april 2012.
Allereerst wil ik stilstaan bij de slachtoffers van dit verschrikkelijke ongeval. Er is één persoon overleden. Mijn gedachten gaan uit naar de nabestaanden. Ik wens hen veel kracht bij het verwerken van dit vreselijke verlies. Voor zover nu bekend zijn er tweeënveertig personen met ernstig letsel in het ziekenhuis behandeld. Daarvan zijn er achttien in het ziekenhuis opgenomen voor verdere behandeling. Naar schatting waren er in totaal honderdzeventien mensen gewond geraakt, al meldden zich ook in de loop van zondag nog mensen bij de Eerste Hulp van ziekenhuizen voor controle. Ik wens hen en hun familie en naasten, alsmede alle andere betrokkenen en hun familie en naasten, veel sterkte toe.
Op 21 april 2012 rond 18:23 uur zijn twee treinen van NS ter hoogte van de Singelgrachtbrug te Amsterdam frontaal op elkaar gebotst. Bij het ongeval waren de Sprinter van Rotterdam naar Uitgeest (SLT6-materieel) en de Intercity van Den Helder naar Nijmegen (VIRM6-materieel) betrokken.
Op basis van de eerste resultaten van het ILT-onderzoek lijkt het erop dat de Sprinter een stop tonend sein (STS) heeft gepasseerd. Verder onderzoek van de data zal moeten uitwijzen of dit in definitieve zin bevestigd wordt. Ook zullen alle betrokkenen worden geïnterviewd. Bovendien zal worden onderzocht welke factoren daarnaast een rol hebben gespeeld bij dit ongeval.
De hulpverlening in Amsterdam is op zaterdagavond snel en goed op gang gekomen. Vanuit verschillende kanten wordt waardering uitgesproken over het functioneren van deze hulpverlening. Ik sluit mij hier graag bij aan.
Aan de infrastructuur zijn twee wissels kapot en het spoor is flink ontzet. Herstelwerk heeft gedurende zaterdagnacht en zondag plaatsgevonden. NS zal vandaag, maandag 23 april 2012, weer een normale dienstregeling rijden over zes sporen.
Eén van de treinen (de Sprinter) is inmiddels op zondag in de loop van de dag naar een werkplaats gebracht voor verder onderzoek. De andere trein (de Intercity) is zwaarder beschadigd en is inmiddels ook afgevoerd.
Afgelopen weekend vonden onderhoudswerkzaamheden plaats nabij Amsterdam Sloterdijk. Het betrof grootschalig onderhoud en diverse andere projectwerkzaamheden. Als gevolg van de beperking in de beschikbare infrastructuur werd er, zoals in dergelijke situaties gebruikelijk, met een aangepast plan gereden.
De bovenstaande analyse is gebaseerd op de eerste onderzoeksbevindingen van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), de Onderzoeksraad Voor veiligheid (OVV), de KLPD Verkeersspecialist Rail alsook ProRail en NS doen onderzoek. Ik zal u zo spoedig mogelijk nader informeren over de onderzoeken van de ILT en de OVV.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,
mw. drs. M.H. Schultz van Haegen
HERbezetten is immers geen INzetten.
Joh. Maar waarom dan wel 3mond en Landelijk Noord in de lijst zetten en Rudolf niet ?
...Dank voor deze link!
Met deze link kom je in een aantal raportages van de eerste 24uur na het ongeval.
Kleine aanvulling :
ASV1 niet gealarmeerd en ter plaatse geweest
ASD staat er 2x in
ASLN is ook Herbezetting geweest
ASR is ook herbezetting geweest
RDNGC is de Reddingscontainer deze is terplaatse geweest
DC-RAC 195 van kennemerland staat er ook 2x in.
Datum 23 april 2012
Betreft Nadere informatie spoorongeval Amsterdam (rapportage ProRail en ILT)
Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Plesmanweg 1-6
2597 JG Den Haag
Postbus 20901
2500 EX Den Haag
T 070-456 0000
F 070-456 1111
Geachte voorzitter,
Vanochtend heb ik in een eerste brief uw Kamer geïnformeerd over het treinongeval dat afgelopen zaterdagavond 21 april 2012 heeft plaatsgevonden in Amsterdam.
Bijgaand vindt u ter nadere achtergrond de 24-uurs rapportages van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) „Rapportage railongeval Amsterdam‟ (bijlage 1) en van ProRail ‟24-uurs rapportage botsing trein-trein te Amsterdam Singelgracht d.d. 21 april 2012‟ (bijlage 2).
Een ernstig ongeval is veelal een gevolg van meerdere factoren in samenhang. Tot het verschijnen van definitieve onderzoeksrapporten betreffen het eerste inzichten die een weergave geven van het gebeurde. De onderzoeken worden voortgezet. Ik wil dan ook de definitieve rapportages afwachten.
Veiligheid is van groot belang. Ik ben dan ook met de sector in voortdurend overleg om de situatie verder te verbeteren.
Rapportages ILT en ProRail
De ILT-rapportage stelt dat de aanrijding zeer waarschijnlijk is veroorzaakt door een stoptonend sein-passage (STS-passage) van de bij de botsing betrokken Sprinter. De Sprinter is na de passage van het rode sein nog ruim 350 meter doorgereden en heeft daarbij een wissel opengereden. Het betreffende sein aldaar met het treinbeveiligingssysteem Algemene Trein Beïnvloeding-Eerste Generatie (ATB-EG). Het sein is niet uitgerust met ATB-Verbeterde versie, waardoor bij snelheden beneden 40 km/uur niet automatisch wordt ingegrepen.
Conform het Veiligheids Management Systeem geldt dat ProRail een 24 uurs rapportage oplevert waarbij inzicht wordt gegeven in de eerste feiten, aangegeven wordt welke onderwerpen nader onderzocht moeten worden, en welke corrigerende maatregelen op korte termijn nodig zijn.
Voorlopige bevindingen van ProRail betreffen dat de botsing tussen de VIRM-dubbeldekkerstrein en de Sprinter is veroorzaakt door de Sprinter, die een rood sein heeft gepasseerd. Het door de Sprinter gepasseerde sein was wel uitgerust met ATB-EG, maar niet met ATB-Verbeterde versie (ATB-Vv). Volgens ProRail had ATB-Vv bij dit sein waarschijnlijk deze botsing voorkomen. Er vonden werkzaamheden plaats nabij Amsterdam. De planning van de treinen was zodanig dat ze elkaar niet tegen zouden komen (“conflict-vrij”). Door de vertraging van de VIRM-dubbeldekkerstrein, die op zich vrij gebruikelijk van omvang was, ontstond de conflicterende beweging.
Ik heb ProRail als mijn uitvoeringsorganisatie en beheerder van de hoofdspoorwegen verzocht om op basis van de voorlopige conclusies te bepalen of het mogelijk is om onmiddellijk (tijdelijke) maatregelen te nemen, hangende het onderzoek. Daarbij heb ik tenminste de vier volgende aandachtspunten meegeggeven:
Komen vergelijkbare situaties in Amsterdam of elders voor in de komende periode?
welke maatregelen moeten worden genomen in situaties waarbij minder spoorcapaciteit dan normaal beschikbaar is?
moet in dergelijke situaties een andere procedure bij niet ATB-VV-seinen worden gevolgd?
is op basis hiervan een risico-analyse aan de orde waaruit versnelde verdere uitrusting met ATB-Verbeterde versie (ATB-VV) noodzakelijk blijkt?
Veiligheidssystemen op het spoor
Samen met de spoorsector ben ik van mening dat de veiligheid continu verbeterd moet worden. Daartoe treffen we maatregelen zoals het vergroten van de zichtbaarheid van seinen, opleidingen en instructies aan machinisten, voorkomen van STS-passages (bijvoorbeeld via het nastreven van een groene golf), etcetera.
Zowel mijn ambtsvoorgangers als ik hebben in het verleden meerdere malen met uw Kamer gedebatteerd over hoe het treinbeveiligingssysteem ATB (Automatische Trein Beïnvloeding) veiligheidstechnisch te verbeteren, zodat ook bij stoptonend sein passages onder 40 km/u ingegrepen wordt met een snelremming.
Om dit mogelijk te maken is gekozen voor de introductie van ATB-Verbeterde versie (ATB-Vv). Daarbij is de doelstelling gesteld om het jaarlijkse aantal STS-passages in 2010 ten opzichte van 2003 te reduceren met 50 procent. Dus van 265 STS-en per jaar (in 2003) naar minder dan 133 per jaar (in 2010). De doelstelling behelsde daarnaast een risicoreductie van 75% ten opzicht van 2003. Het plan van aanpak hiertoe is op 17 mei 2005 aan uw Kamer gezonden (Kamerstuk 29893 nr. 9).
Het aantal STS-passages is zoals eerder aan uw Kamer gemeld afgenomen van 265 in 2003 naar circa 157 in 2011. Daarmee is de doelstelling van 133 nog niet gehaald.
Concreet heeft de doelstelling geleid tot de beslissing dat 1264 seinen zouden worden uitgerust met ATB-Vv. Dit is besloten op basis van onder andere een risico-inventarisatie door de Inspectie van Verkeer en Waterstaat en ProRail (zie o.a. Kamerstuk 29893 nr 90 d.d. 8 oktober 2009 waarmee toen ook de inventariecijfer is meegezonden). Zij hebben destijds een selectie gemaakt van seinen die voorzien worden van ATB-Vv. De daarbij gehanteerde selectiecriteria zijn:
• de snelheid die treinen bij dat specifieke sein kunnen rijden;
• het aantal treinen dat daar in de spits rijdt;
• de plaats waar het sein staat;
• het aantal seinen dat daar naast elkaar staat;
• de afstand van het sein tot het zogenaamde gevaarpunt en het soort gevaarpunt;
het aantal keer dat het sein eerder ten onrechte is gepasseerd (“recidive seinen”).
De aandacht richt zich daarmee op de meest kritische baanvakken. Het baanvak waar het ongeluk heeft plaatsgevonden behoorde daar toen niet bij.
In augustus 2011 heb ik aan ProRail opdracht gegeven om in aanvulling daarop bij 350 seinen ATB-Vv aan te brengen. De selectie van deze seinen was in het bijzonder gebaseerd op het Basisnet voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. ProRail heeft mij bevestigd dat de aanleg hiervan, conform mijn toezegging in het overleg met uw Kamer op 24 november 2010, dit jaar zal worden afgerond. Dan zijn er dus 1614 seinen uitgerust met ATB-Vv. Momenteel is ook 97% van de treinen uitgerust met ATB-Vv.
Op 4 juni 2010 heeft mijn ambtsvoorganger uw Kamer geïnformeerd over de voorkeursbeslissing van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) (TK, vergaderjaar 2010, 32404 nr. 1). Hierin is € 24 mln. gereserveerd voor de aanleg van extra ATB-Vv-seinen. Op 13 september 2011 heb ik aangegeven op basis van kengetallen dat hiermee circa 500 seinen voorzien kunnen worden van ATB-Vv. daarmee zou het aantal met ATB-Vv uitgeruste seinen op ca 2100 uitkomen. Waar ATB-Vv precies binnen PHS nodig blijkt, is onderdeel van de uitwerkingsfase van PHS.Als deze reservering in het kader van PHS inderdaad volledig gebruikt zal worden voor circa 500 ATB-Vv-seinen resteren alsnog circa 3000 seinen zonder ATB-Vv (van de seinen die daarvoor in aanmerking zouden komen).
Zoals reeds door mijn voorgangers is gemeld zullen deze niet van ATB-Vv worden voorzien in afwachting van de plannen voor verdere uitrol van ERTMS. Zoals bekend ga ik binnenkort met uw Kamer het debat aan over de aanbevelingen van de commissie Kuiken inzake ERTMS.
Uiteraard zal ik uw Kamer informeren zodra ik over nadere informatie beschik.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,
mw. drs. M.H. Schultz van Haegen
In hoeverre is hier bij melding rekening gehouden ? ( tot op dit moment is mij nog niet duidelijk met welke snelheden de treinen reden, maar lijkt het makkelijk een risico-snelheid t.a.v. hoogenergetisch gebeurtenissen binnen de trein )Meldingen zijn niet altijd duidelijk, dat is het punt. De snelheid van de treinen bij de botsing is bijvoorbeeld iets wat vaak niet gemeld wordt, behalve als het "heel hard" ging.
De melding TIS3.3 houdt in : o.a. geen vervormingen aan voertuig
Wordt zo'n TIS eventueel opgeschaald? (niet dat dat nodig is)
Zou je niet snel bij een situatie zitten waarop je van iedere passagier wil weten waar hij zat en wat er gebeurde ?
Zou je niet snel bij een situatie zitten waarop je van iedere passagier wil weten waar hij zat en wat er gebeurde ?
De melding TIS3.3 houdt in : o.a. geen vervormingen aan voertuig
Wordt zo'n TIS eventueel opgeschaald? (niet dat dat nodig is)
Is het bij een frontale botsing tussen 2 treinen niet heel snel een hoogenergetisch gebeuren.
kenmerkend is daarbij dat niet alle schade direct merkbaar is. Hoeveel lopende slachtoffers waren er ( dus maximaal lichtgewond ) met nekklachten, mogelijke whiplash-kansen, hoofdpijn ( mogelijke hersenschudding ) etc.
Zou je niet snel bij een situatie zitten waarop je van iedere passagier wil weten waar hij zat en wat er gebeurde ?
Ik denk dat de hulpverleners heel goed werk hebben afgeleverd en dat we trots kunnen zijn hoe snel de hulpverlening op gang is gekomen.
Raad: rood sein bleef onopgemerktHet volledige rapport staat hier te lezen:
Bij het treinongeluk dit voorjaar in Amsterdam heeft niemand opgemerkt dat één van de twee treinen door een rood sein was gereden. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een rapport over het ongeluk. De NS heeft geen systeem waarmee de machinist wordt gewaarschuwd als hij door een rood sein rijdt, zei voorzitter Joustra van de Onderzoeksraad op de persconferentie. Ook de verkeersleiding krijgt geen waarschuwing. Daardoor bleef het rode sein in Amsterdam onopgemerkt. Een andere conclusie is dat de dienstregeling door werkzaamheden veel te krap was gepland. Op de plek van de botsing werd aan het spoor gewerkt. Treinen uit beide richtingen moesten om beurten over één spoor.
Veel slachtoffers
De machinist van één van de twee treinen miste een tijdelijk geplaatst sein, waardoor de twee treinen in tegengestelde richting op het ene spoor terechtkwamen en frontaal op elkaar klapten. Er viel één dode en zeker 190 mensen raakten gewond. Volgens de Onderzoeksraad waren er veel slachtoffers bij het ongeluk. De Raad vindt dat de NS meer moet doen om letsel bij reizigers te voorkomen. De NS voldoet aan het wettelijk minimum, maar stelt geen aanvullende eisen en er wordt ook geen analyse gemaakt van de risico's, aldus Joustra. Hij wil dat NS zich op dit gebied verbetert.
http://nos.nl/artikel/450382-raad-rood-sein-bleef-onopgemerkt.html (http://nos.nl/artikel/450382-raad-rood-sein-bleef-onopgemerkt.html)
Chantal Thesing raakte vorig jaar gewond bij de treinbotsing bij Westerpark. Stukje bij beetje pakt ze de draad weer op. Lees verder: http://www.at5.nl/s/pop (http://www.at5.nl/s/pop)
Machinist treinongeluk vervolgd
De machinist van de trein die vorig jaar in Amsterdam op een intercity botste moet daarvoor worden gestraft, vindt het Openbaar Ministerie. Als de vrouw een taakstraf accepteert van 120 uur, komt er geen rechtszaak.
Geen machinist rijdt bewust door rood
AMSTERDAM - ,,Geen enkele machinist rijdt bewust door rood. Dat is een doodzonde. Het voornemen van het OM tot strafvervolging viel ons rauw op het dak en heeft een behoorlijke impact op het rijdend personeel. De overheid is heel stroperig met het invoeren van beveiligingssystemen op het spoor. Daar is de machinist nu de dupe van en dat is niet fair.''
Daarmee reageert Wim Eilert van de VVMC op het vervolgen van de machiniste die op 21 april 2012 bij Amsterdam de sprinter bestuurde die door een rood sein reed en op een intercity klapte.